آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

آبیاری گیاهان در هنگام سفر با ۵ روش ساده و عالی

۴ روش برای آبیاری گیاهان در هنگام سفراگر در خانه یا در آپارتمان خود گل و گیاه داشته باشید، در هنگام سفر یکی از دغدغه های شما این است که چگونه در سفر گیاهان را بی آب نگذاریم ؟ من در ادامه ۵ روش برای آبیاری گیاهان در سفر پیشنهاد می‌دهم و سعی کردم روش هایی که برای آب دادن به گلدان ها، بیان می‌کنم ساده باشند و نیاز به صرف هزینه و وقت زیاد نباشند اما جواب بدهند و خیالتان در هنگام مسافرت از بابت گلدان هایی که دارید راحت باشد.

نحوه آبیاری گیاهان در هنگام سفر :

قبل از اینکه هر کدام از روش های آبیاری گیاهان در هنگام سفر را توضیح دهم؛ به این نکته توجه کنید، قبل از رفتن به مسافرت، خوب به گل و گیاهان خود آب بدهید و بعد یکی از ۵ روش زیر را برای آبرسانی به گیاهان خود در مدت زمانی که نیستید، انتخاب کنید.

۱- آبیاری گل و گیاهان داری گلدان سفالی در مسافرت:

 

آبیاری گیاهان در هنگام سفر روش اول

 

اگر گیاه شما در گلدان سفالی قرار دارد؛ یک روش خیلی ساده و سریع برای آبیاری آن وجود دارد. تنها کافی است گلدان خود را در یک تشت یا ظرف گود قرار دهید و در آن ظرف آب بریزید.

سفال رطوبت را به ریشه گیاهان شما می رساند و تا زمانی که تشت آب دارد، آب رسانی به گیاهان شما انجام می‌شود.

نکته: اگر زمان مسافرت شما خیلی طولانی است. روی تشت را با پلاستیک یا سینی بزرگ بپوشانید تا آب تشت تبخیر نشود و مدت زمان بیشتری به گیاه آب برسد.

۲- آبیاری گیاهان داخل باغچه در هنگام سفر :

 

آبیاری گیاهان در هنگام سفر روش دوم

 

یک یا چند بطری با توجه به سطح باغچه خود، در ته و اطراف آنها سوراخ های خیلی ریز ایجاد کنید. آنها را پر از آب کنید و در اطراف ریشه گیاهان قرار دهید. تا کم کم مانند آبیاری قطره‌ای به گیاهان آبرسانی شود.

 

آب دادن به گل ها در هنگام مسافرت

 

از این روش می توانید در روزهای عادی هم برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده کنید.

حتما بخوانید: ۶ ایده کاربری و مفید برای استفاده از بطری پلاستیکی در خانه

۳- آبدهی گلدان هنگام مسافرت با بطری :

یک بطری پلاستیکی کوچک یا بزرگ، با توجه به اندازه گلدان خود انتخاب کنید. روی درب آن یک سوراخ خیلی کوچک ایجاد کنید. بطری را پر از آب کنید و برعکس در حدی که داخل خاک گلدان محکم شود در خاک فرو کنید. با این سوراخ کوچک کم کم آب بیرون می آید و  به گلدان شما در طی روزهایی که در سفر هستید، آب می رسد.

 

 آبدهی گلدان هنگام مسافرت با بطری

 

۴- آبیاری گیاهان در هنگام سفر با نخ :

آبیاری گیاهان در هنگام سفر با نخ

 

این روش نیز بسیار ساده است. در این روش به دو وسیله زیر نیاز دارید:

  • نخ کلفت یا پارچه نخی
  • شیشه یا بطری پر از آّب

در این روش یک سر نخ را در آب قرار دهید و سر دیگر آن را در داخل خاک گلدان، نزدیک گیاه، فرو کنید. مانند تصویر بالا؛

من از این روش  برای آبیاری گلدان های خودم در هنگام سفر استفاده می کنم اگر نخ ندارید مانند من می توانید از یک تیکه باریک از لباس نخی (مانند زیر پوش های مردانه که کهنه شده) استفاده کنید و بعد از چند دقیقه خواهی دید که پارچه خیس می شود و رطوبت از داخل شیشه آب به گلدان از طریق پارچه نخی منتقل می شود. چون گلدان های من کوچک هستند و جا برای بطری ندارند، این روش خیلی خوب عمل می کند و اینم از گلدان من :

 

نحوه آبیاری گل ها هنگام مسافرت

فقط در این روش به نکات زیر توجه کنید:

  1. شیشه آب باید در سطح بالاتری از گلدان قرار بگیرد. به همین دلیل من از یک کاسه در زیر شیشه استفاده کرده‌ام. هرچه آب بالاتر باشد بهتر است. بهترین حالت این است که انتهای سطح آب مقابل خاک گلدان باشد تا تمام آب موجود در ظرف کم کم وارد گلدان شود.
  2. نخ یا پارچه باید تا انتها در بطری آب باشد تا وقتی در طی روزهایی که شما در سفر هستید و سطح آب داخل شیشه پایین آمد، نخ بازهم مرطوب باشد.
  3. نخ باید در خاک گلدان نزدیک گیاه قرار بگیرد.
  4. اگر برای مدت طولانی به سفر می روید روی درب ظرف آب را با پلاستیک یا چسب بپوشانید؛ تا آب کمتر تبخیر شود و زود آب شیشه تمام نشود.
  5. پارچه یا طناب شما باید حتماً از جنس نخ باشد تا رطوبت را جذب کند و انتقال دهد.

حتی می توانید از یک ظرف بزرگ آب استفاده کنید و تمام گلدان های خود را اطراف آن بچینید و با یک تیکه پارچه به هر گلدان به این روش آب برسانید فقط ظرف آب حتما بالاتر باشد وگرنه آب وارد گلدان نمی شود.

با این روش می توانید یک ظرف بزرگ را روی یک سطح بالاتر مانند صندلی قرار دهید و تمام گلدان های خود را اطراف آن بچینید و با نخ یا تیکه های پارچه نخی در مدت زمانی که در سفر هستید؛ به تمام گلدان های خود، آب برسانید.

۵- آبیاری گلدان ها با استفاده از آب بانک

آبیاری گیاهان در هنگام سفر با استفاده از آب بانک

آب بانک ( Automatic Watering ) وسیله‌ای است که به طور اتوماتیک به گلدان‌های شما آب می‌دهد و در صورت عدم حضور شما، گل و گیاهای شما تشنه نمی‌مانند. بنابراین از بهترین وسایل برای آبیاری گیاهان هنگام سفر است.

آب بانک تشکیل شده از دوقسمت سفالی و پلاستیکی قسمت پلاستیکی آن به سر بطری یا شلنگ متصل می شود و قسمت سفالی آن در خاک گلدان قرار می گیرد و به گیاه آب میدهد. بخش سفالی آن رطوبت مورد نیاز گلدان شما را تأمین می‌کند. اما به اندازه و در صورت نیاز گیاه؛

درواقع بخش سفالی آب بانک توسط آب داخل بطری همیشه مرطوب است و هر زمان خاک گلدان خشک شد و گیاه آب لازم داشت، آب بانک رطوبت بیشتری را از بطری آب تأمین می‌کند و گیاه آب مورد نیاز خودش را تأمین می‌کند. یعنی هرچه خاک گیاه خشک‌تر باشد، آب بیشتری از قسمت سفالی آب بانک به داخل خاک انتقال می یابد.

بنابراین علاوه بر اینکه گلدان هیچ وقت کم آب نمی شود، باعث شده آب زیادی به گلدان داده نشود. بنابراین آب بانک یکی از وسایل خوب و مورد اعتماد برای آبیاری گیاهان هنگام سفر و آبیاری گیاه برای کسانی هستند که به دلیل مشغله یا فراموشی موفق نمی شوند به موقع به گیاه خود آب بدهند.

دیگر مزیت آب بانک این است که: میتوان کود شیمیایی را در آب بطری آب بانک بریزید و به گیاه بدهید در اینصورت گیاه کود را بدون هیچ گونه اتلافی و تدریجا دریافت خواهد کرد. با این روش از سوختن ریشه گیاه به علت هجمه ناگهانی کود شیمیایی نیز جلوگیری می‌شود‏.‏

آب بانک باید به شلنگ یا بطری نوشابه یا دلستر وصل شوند. بطری آب معدنی (به دلیل سر بطری) برای اتصال به آب بانک مناسب نیست. یک بطری ۱.۵ لیتر برای یک گلدان متوسط سایز ۲۶ تقریباً برای آبیاری در دو هفته کافی است.

نقاط قوت آب بانک چیست؟

  • نظم در آبیاری
  • جلوگیری از تجمع آب اضافی در گلدان
  • مانع پوسیدگی و گندیدگی ریشه گیاه
  • قابلیت تنظیم میزان تقریبی آب دهی
  • استفاده بهینه و کنترل شده از کود شیمیایی
  • کاهش هزینه نگهداری گیاهان در ادارات
  • امکان حذف زیر گلدانی
  • مناسب آبیاری روف گاردن ها و به صفر رساندن احتمال نشتی به سقف

توجه: اگر گلدان شما خیلی بزرگ است بهتر است از دو یا بیشتر آب بانک برای آن استفاده کنید.

توجه: برای اینکه آب دادن به گیاه راحت باشد، میتوانید یکبار آب بانک را به بطری وصل کنید و آن را داخل خاک گلدان فرو کنید و بالای بطری را برش دهید و از این قسمت برای پر کردن دوباره آب بطری استفاده کنید و هربار آب بانک را از خاک گلدان جدا نکنید.

آبیاری اتوماتیک گیاهان با آب بانک در هنگام سفر

من دو نوع آب بانک دیدم:

یکی که به سر بطری وصل می شود:

و نوع دیگر آب بانک حالتی است ک سر آن شلنگ باریک اس و می توانید طرف دیگر آن را در تشت آب قرار دهید و هم زمان چند آب بانک را در یک ظرف قرار دهید.

اگر شما نیز روشی برای آبیاری گیاهان در هنگام سفر می شناسید؛ لطفا در قسمت نظرات بفرمایید و همچنین اگر هرکدام از این روش ها را برای آب دادن به گلدان خود در هنگام مسافرت امتحان کردید؛ بازخورد و تجربه خود را بفرمایید.

۴.۲/۵ - (۶۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. سلام این روش ها برای همه نوع گل و گیاه کاربرد دارد؟ چون هر گیاهی میزان نیاز به آبیاریش فرق داره بعضی هاشون خیلی نیاز به آب ندارن ولی بعضی هاشون آب زیادی می خوان

  2. سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر هستیم رطوبت خاک گلدانها رو تامین کنیم.خودم تجربه‌ای در این زمینه ندارم.اگه کسی امتحان کرده ممنون میشم راهنمایی کنه

  3. با سلام
    بنده مدتیه یه قطعه سفالی خریدم که سایزش هم خیلی کوچیکه و توی هر گلدانی جا میشه . اسمش آبخوان سفالیه . خیلی برام جالب بود آب را از ارتفاع کمتر به داخل گلدان مکش میکنه ! بنده یک ماه فروردین خونه نبودم وقتی برگشتم فکر میکردم الان تمام گلهام خشک شده در کمال تعجب دیدم گلها خیلی سرحال و شاداب شدن و به اندازه چند ماه رشد کردن . قیمتش هم ارزون بودم . پیشنهاد میکنم استفاده کنید .

  4. سلام ممنونم از این همه تجربیات خوب وقشنگ وقابل اجرا
    منم میگم امسال گوجه جعفری ونعناکاشتم هروز صبح اول وقت به اونا سر می زنم به هربرگ وجوانه ای که سر زده سلام می کنم وباانرژی میرم که صبحونه رو اماده کنم
    باور میکنین که اینجوری همه رو دوست………………… دارم

  5. سلام من ٧ تا گلدون دارم که واقعا دوسشون دارم الان که اینجا اومدم خیلی خوشحالم که راهی هست واسه آبیاریشون. حالا من دو تا سوال دارم اول اینکه از دو روش بالا نخ و تشت آب کدومش مطمین تره، دوم اینکه من تو هوای خیلی شرجی هستم در سفر کولر خاموش باشه خونه مثل سونا گرم و شرجی میشه، و این مسئله مشکلی ایجاد میکنه یا خیر. میدونم که آب زودتر تبخیر میشه پس از آب بیشتری استفاده میکنم. هوای خومه رو چیکار کنم.

    1. سلام
      این دو روش بستگی داره گلدونتون از چه جنسی هست اگر از جنس سفالی هستن تشت آب جواب میده وگرنه از روش نخ یا یک تیکه پارچه نخی و تشت آب استفاده کنید و حتما انتهای تشت باید بالاتر از لبه گلدون باشه تا آب تا آخر تشت کم کم وارد گلدون ها بشه
      برای گرمی خونه مسلماً تاثیر گذار هست اگر امکانش هست گلدون ها را در بالکن طوری که آفتاب بهشون نخره قرار بدید یا در خانه زیر یک پنجره باز اونا رو قرار بدید تا بهشون هوا بخوره

  6. برای گلدانهای کوچیک گلدون روبزارید توی سینک ظرفشویی. بطری پر اب رو درش رو شل کنید وارون کنید توی ابچکون ظرفشویی. طوری تنظیم کنید قطره ها بریزه تو گلدون

    1. سلام من مشهدم ویک درختچه مطبق دارم وچندتا گل از روش نخ وظرف اب برای ۱۰روز میشه استفاده کرد؟

      واینکه پنجره حتما باید باز باشه ؟

      1. سلام باید آب برای ۱۰ روز زیاد بگذارید مثلا یک تشت بزرگ و حتما حواستون باشه سطح تشت بالاتر از خاک گلدون باشه. اگر خونه تهویه داره و زیاد گرم نمیشه لازم نیست پنجره باز بشه.

  7. سلام
    من دوتا لوبیا ، دوتا توت فرنگی ، یک عدد گوجه و دوتا گل ناز دارم که تو بالکن هستن من نمیدونم چیکار کنم که وقتی که رفتم سفر اگر توفان آمد گلدان هایم در حیاط نیفتد
    و چه سطلی برای آبیاری آنها مناسب است ( آبیاری با نخ )
    لطفا من را راهنمایی کنید
    ممنونم ????

    1. سلام برای افتادنشون تو حیاط ایده‌ی دقیقی ندارم چون باید دید موقعیتشون چطوره اگر میتونید بیاریدشون داخل اگر نه با یک توری چیزی جلوشون رو ببندید. یا گلدان ها را رو محکم با نخ به نرده ببندید.
      آبیاری با نخ من خودم امتحان کردم و ۲۰ روز همه گلدونامو دور تشت چیدم و به هرکدوم یک تیکه پارچه نخی تا تشت رسوندم ولی حتما باید تشت آب بالاتر از گلدونا باشه چون اگر سطح آب هم سطح گلدونا بشه دیگه آب انتقال پیدا نمی کنه و مثل آبیاری قطره ای به گلدونا آب میده اگر گلدوناتون آب زیاد می خوان حتما تشت بزرگ بزارین و عرض پارچه نخی که به شکل نخ درمیارن بزرگ انتخاب کنید.
      البته اگر گلدوناتون بزرگ هستند میتونید از بطری آب بزرگ هم استفاده کنید.

  8. من چند سال است از لوله اکواریوم استفاده میکنم. به این صورت که یک سر ان را به شیر اصلی که برای من شیر کولر بالکن است وصل میکنم و سر دیگر ان را محکم میبندم و بین گلها رد کرده و یک سوراخ روی قسمتی که روی سطح خاک است ایجاد میکنم. چندبار امتحان کروم جواب داده است. سوراخ به وسیله سوزن خیاطی ایجاد شود وتنظیم اب باشیر اصلی.فقط در نظر بگیرید فشار اب در شب زیادتر است

  9. اسفنج اب رو جمع میکنه میشه اسنفنج رو بزاریم توی گلدون نسبت به کوچیک بزرگی گلدون تعداد یک یا بیشتر بعد اب بریزیم خاک که خشک بشه اب اسفنج رو میکشه امتحان نکردم البته یه نظریه بود

    1. خب اسفنج هم بعد از چند روز آب داخلش تبخیر میشه ولی بازهم میتونید تست کنید اما پیشنهاد می کنم وقتی تست کنید که خانه هستید چون شاید جواب نده و باعث بشه گلدونتون خشک بشه. اگر تست کردید حتما نتیجه تجربتون رو برای ماهم بنویسید.

  10. سلام
    من هنگام سفر یک ظرف ماست که درب پیچی دارد پر آب کردم وکمی سرپیچش را شل کردم وارونه گذاشتم توی گلدون
    بهتر از بطری آب وارونه سوراخ دار است چون بطری یا به شدت همون روز اول آبش خالی میشود یا سوراخش میگیرد چون خاک سوراخ را میگیرد
    ولی تنظیم پیچ ظرف ماست مطمئنتر و بهتر بوده

    1. سلام چه ایده قشنگی، برای گلدان های کوچیک هم میشه از بطری استفاده کرد و درب بطری را کمی شل کنیم و وارونه داخل گلدان قرار بدیم. ممنون 🙂

  11. با سلام
    روشی برای آبیاری باغچه در ایام مسافرت
    ۱- آبیاری با شیرهای تایمر دار اتوماتیک که قابل تهیه از فروشگاههای لوازم کشاورزی است.
    ۲- با توجه به این که حداقل قیمت شیرهای تایمر دار تا جایی که من اطلاع دارم حدود ۱۵۰ هزار تومان است و چنین هزینه ای شاید برای بسیاری از باغچه های خانگی توجیه پذیر نباشد روش دیگری که به ذهنم می آید این است که در داخل یک حلب ۱۷ کیلویی روغن یک شناور کولر آبی کار گذاشته و آن را به شیر آب متصل کرده و متناسب با نیاز باغچه اطراف یا کف آن را سوراخ نمایید.

    1. سلام
      رضای عزیز ممنون بخاطر ایده زیبایت؛
      به نظر من این روش آبیاری برای باغچه های بزرگ و متوسط خیلی خوب و کاربردی است. چرا که روش های گفته شده در متن برای باغچه های متوسط به بالا قابل اجرا نیست و سخت است اما روشی که شما بیان کردید یک روش کاربردی، با هزینه کم و مقرون به صرفه است.

      1. من نزدیک ۷۰ تا گلدون کوچیک دارم که بطری توشون جا نمیشه.اونا رو چیکار کنم؟؟

      2. یکی از راه ها به این مورد اشاره کرده که میتوانی یک تشت رو آب کنید و آنها را رو داخل تشت بگذارید از طریق سوارخی که در زیر گلدان هست آب می خوردن اگر سوراخ ندارند از داخل تشت به هرکدام یک نخ نخی بکشید و داخل خاکشان قرار دهید اینجوری تا تشت آب داره اونا مرطوب می مونند در اینصورت تشت را در اتفاع بالاتری نسبت به گلدان ها قرار دهید. البته اگر گلدان ها سفالی باشند سوارخ نداشته باشند هم اگر داخل آب تشت بگذارید باز روطوبت جذب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا