آشپزیدستور آشپزی

بهترین دستور ادویه برای همه غذاها ( ادویه مخلوط برای انواع غذاها )

دستور تهیه ادویه برای همه غذاها و انواع خورشت هابرای غذاهاتون از چه ادویه ای استفاده می کنید؟ اگر از زردچوبه تنها بهمراه کمی فلفل برای عطر و رنگ دادن به غذاها و خورشت های خودتون استفاده می کنید. بهتر است ادویه که در ادامه خواهم گفت را درست کنید و از این ادویه برای همه غذاهای خودتون استفاده کنید تا بو و مزه غذاهاتون عالی شود.

بجای اینکه از زردچوبه تنها استفاده کنید که بوی زهم می دهد، این ادویه عالی را درست کنید و خودتون ببینید چقدر در عطر و طعم غذاهاتون تأثیر دارد.

دستور ادویه مناسب برای همه غذاها

مواد لازم

بعد از آسیاب کردن مواد:

  1. زردچوبه: ۶ پیمانه ( ۶ قاشق غذا خوری)
  2. فلفل سیاه: یک پیمانه (یک قاشق غذا خوری)
  3. دارچین: یک پیمانه ( یک قاشق غذا خوری)
  4. تخم گشنیز: یک و نیم پیمانه (یک و نیم قاشق غذا خوری)
  5. زنجیبل: یک سوم پیمانه ( یک سوم قاشق غذا خوری )
  6. زیره سیاه یا سبز: دو پیمانه یا یک پیمانه زیره سبز و یک پیمانه زیره سیاه ( دو قاشق غذا خوری )
  7. آویشن: یک سوم پیمانه ( یک قاشق مربا خوری (یک سوم قاشق غذاخوری))
  8. میخک: (دلخواه می توانید به ادویه اضافه نکنید) یک پنجم پیمانه ( یک قاشق چای خوری سرخالی )
  9. هل: (دلخواه می توانید به ادویه اضافه نکنید)  یک پنجم پیمانه ( یک قاشق چای خوری سرخالی )

توجه: پیمانه شما میتونه یک ملاغه، لیوان، یا قاشق باشه اما نسبت اندازه ها این مقدار هست.

میزان هل و میخک در این ادویه مخلوط اختیاری هست. چون این ادویه‌ها بوی زیادی دارند برای مثال برای نیم کیلو زردچوبه یک قاشق غذاخوری سرصاف هل سابیده و میخک سابیده بیشتر اضافه نکنید.

نحوه درست کردن این ادویه مخلوط عالی 

همه مواد را در آسیاب بریزید یا آسیاب شده آنها را تهیه کنید. وقتی آنها را آسیاب کردید آنها را الک کنید تا آن قسمتی که خوب آسیاب نشده از الک عبور نکند و دوباره آنها را آسیاب کنید.

مواد را طبق مقداری که در بالا گفته شده باهم قاطی کنید و آن را برای استفاده در انواع غذاها، خورشت ها, و سوپ ها یا بطور کلی در هر غذایی که زردچوبه میزنید، بجای زردچوبه استفاده کنید.

ادویه برای همه غذاها یک ادویه عالی برای انواع غذاها

چند نکته:

۱- این ادویه برای همه غذاها مناسب است. اما برای مرغ می توانید یک چهار واحد (یک قاشق چای خوری) فلفل قرمز و یک چهار واحد (یک قاشق چای خوری) پودر سیر به ادویتون اضافه کنید. این دو کمک می کند بوی زهم مرغ بهتر گرفته شود. و در یک شیشه کوچک تر ادویه مخصوص مرغ را نگهداری کنید.

راستی حتماً دستور تهیه ادویه مخصوص ماهی را هم که در پستی جداگانه نوشتم بخوانید. این ادویه در گرفتن بوی زهم ماهی خیلی تأثیر دارد.

۲- به غیر از آبگوشت سعی کنید همیشه ادویه را حدود یک دقیقه همراه گوشت، حبوبات یا پیاز سرخ کنید و بعد به خورشت یا غذاتون آب اضافه کنید. سرخ کردن ادویه بوی زهم ادویه بخصوص زردچوبه را می گیرد.

حتما بخوانید: ترفند هایی برای از بین بردن بوی زهم گوشت

۳- یکبار مقدار زیادی از این ادویه را درست کنید آن را در شیشه مخصوص ادویه بریزید و تا مدت ها برای مثال یکسال از اون استفاده کنید.

شماهم اگر از ادویه مخلوط خاصی برای طعم دادن به غذاتون استفاده می کنید، دستور تهیه اون ادویه رو برامون بنویسید و بنویسید برای چه غذاهایی می توان از آن استفاده کرد.

۳.۶/۵ - (۱۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نرم نمودن گوشت دیر پز و تهیه و مخلوط نمودن ادویه ها ازشما متشکرم من اتفاقی برای نرم کردن گوشت خورشتی در انترنت به صفحه شما برخورد نمودم دیدم بسیار جالب هست سعی میکنم بقیه مطالب را ادامه دهم
    موفق باشید

  2. درود فراوان.
    ضمن تشکر از زحمات شما،
    همانطور که میدانید، ترکیب مواد ادویه جات خوراکی، بر حسب گرم یا مثقال است. چنانچه هریک از مواد بر حسب معیار و اندازه خود استفاده نشود ترکیبی را که تهیه کرده‌اید با آنچه که به صورت استاندارد تهیه شده است بسیار متفاوت خواهد بود.
    مثلا اگر بگوییم ادویه کاری از ترکیب موادی چون زردچوبه، فلفل سیاه و … تهیه میشود، این صحیح نیست که از تمامی مواد به اندازه یکسان در ترکیب خود استفاده کنیم.
    متاسفانه در سایت های گوناگون ترکیب های متفاوتی از ادویه جات را ارائه داده‌اند که بسیاری از آنها ترکیبات اصلی و سنتی ادویه جات خوراکی نمی باشد. لذا یک ادویه را با طعم و عطر گوناگون خواهید دید.
    در ضمن، با توجه به تجربه چندین ساله من در ساخت ادویه جات سنتی و هندی، بهترین زمان برای نگهداری ادویه حداکثر ۳ تا ۴ ماه است.
    متشکرم. ادویه کارون karoon_spice

    1. سلام ممنون از اطلاعات مفید شما بله ادویه رو هرچی تازه تر تهیه کنید عطر و طعم موادش حفظ میشه و توی غذا خوشمزه تر میشه. برای اندازه هم این مقادیری که داخل پست می بینید تجربی هستند که همیشه برای درست کردن ادویه حدوداً این مقدار رو می زنم و خیلی خوب میشه.

      1. خیلی از شما سپاسگزارم که اطلاعات خوبتون رو به راحتی در اختیار ما قرار میدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا