آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

۵ روش افزایش ماندگاری گل طبیعی و ۱۱ اصل تازه نگه داشتن شاخه گل

افزایش ماندگاری گل طبیعی با 5 روش عالیوقتی گل می خریم یا کسی به ما شاخه گل هدیه می دهد. دوست داریم مدت طولانی اونو داشته باشیم و از تماشای آن لذت ببریم. برای همین اگر با روش های افزایش ماندگاری گل طبیعی آشنا باشیم، می‌توانیم طول عمر و ماندگاری شاخه گل طبیعی خود را بیشتر کنیم و زمان بیشتری از زیبایی آن ها بهره ببریم. اما چگونه گل را تازه نگه داریم و جلوی پژمرده شدن آن را بگیریم؟ روش های ساده زیر پاسخ این پرسش را می دهند. بعلاوه برای تازه نگه داشتن شاخه گل باید نکاتی را بدانید و رعایت کنید که در ادامه به ۱۱ مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره خواهم کرد.

بهترین راه های افزایش ماندگاری گل طبیعی

برای تازه نگه داشتن شاخه گل و افزایش طول عمر گل طبیعی باید:

  • آب گلدان بدون آلودگی و باکتری باشد.
  • مواد مغذی به گل برسد.
  • آب گلدان کمی اسیدی باشد.

استفاده از ترفندهای زیر شرایط بالا را برای شاخه گل ها تأمین می کند، در نتیجه عمر شاخه گل افزایش می یابد.

۱- افزایش ماندگاری گل طبیعی با شکر و سفید کننده

افزایش ماندگاری گل طبیعی با شکر و سفید کننده

  • یک لیتر آب ولرم
  • ۲ قاشق غذا خوری شکر
  • ۱٫۵ قاشق چای خوری وایتکس

این مواد را مخلوط کنید. بهم بزنید تا شکرها کاملاً در آب حل شوند. شاخه های گل که ته آن ها را بصورت اُریب و ۴۵ درجه برش زدید را داخل این محلول قرار دهید. و هر  ۳ روز این مواد را دوباره مخلوط کنید و آب گلدان را عوض کنید.

شکر برای رساندن مواد مغذی به گل لازم است و وایتکس برای ضدعفونی کردن آب گلدان استفاده می شود. می توانید حدود یک قاشق مربا خوری آبلیمو هم برای اسیدی کردن آب گلدان به این مواد اضافه کنید.

۲- تازه نگه داشتن شاخه گل با آبلیمو و شکر

افزایش ماندگاری گل طبیعی با شکر و آبلیمو

  • یک لیتر آب ولرم
  • دو قاشق غذا خوری شکر
  • دو قاشق غذا خوری آبلیمو

همانطور که در بالا گفته شد، آبلیمو برای اسیدی کردن آب لازم است و  شکر برای رساندن مواد  مغذی به گل استفاده می شود. با این روش میتوان گل را برای ۲ هفته تازه و شاداب نگه دارد.  سعی کنید هر دو الی سه روز آب گلدان را عوض کنید.

۳- افزایش ماندگاری گل طبیعی با سرکه و شکر

  • یک لیتر آب گرم
  • دو قاشق غذا خوری شکر
  • یک قاشق غذا خوری سرکه

این مواد را مخلوط کنید و بهم بزنید تا در آب حل شوند. با استفاده از آن ها تا ۲ هفته می توان گل را تازه و شاداب نگه داشت. هر ۳ روز یکبار این مواد را درست کنید و آب گلدان را عوض کنید.

شکر برای تولید انرژی و سرکه برای اسیدی شدن و ضدعفونی کردن آب لازم است.

۴- تازه نگه داشتن شاخه گل با مس

افزایش ماندگاری گل طبیعی با مس

مس می تواند باکتری ها را از بین ببرد، می توانید از گلدان های مسی برای افزایش ماندگاری گل طبیعی استفاده کنید یا یک قطعه مسی را در آب گلدان قرار دهید. مس تا یک هفته گل را شاداب نگه می دارد.

۵- افزایش ماندگاری گل طبیعی با نوشابه

افزایش ماندگاری گل طبیعی با نوشابه

قند موجود در نوشابه می تواند ماندگاری شاخه گل را افزایش دهد. یک چهارم فنجان نوشابه در یک لیتر آب بریزید و شاخه های گل را در آن ها قرار دهید. نوشابه می تواند تا یک هفته گل را تازه نگه دارد. هر ۲ الی ۳ روز یکبار این روش را تکرار کنید و آب گلدان را عوض کنید.

برای تازه نگه داشتن گل طبیعی حتماً این نکات را بخوانید

نکات افزایش ماندگاری گل طبیعی

۱-  آسپرین گل را شاداب می کند اما موجب افزایش طول عمر گل نمی شود. بنابراین اگر شاخه گل ها پژمرده شدند یک آسپرین کمک می کند دوباره شاداب شوند.

۲- از سکه برای تازه نگه داشتن گل استفاده نکنید. چون باید سکه از جنس مس باشد تا باکتری های آب را از بین ببرد. اما سکه های ما مسی نیست بنابراین از آن استفاده نکنید چون اثری ندارد.

۳- قبل از قرار دادن گل در گلدان ته شاخه گل را به اندازه دو تا ۳ سانتی متر به صورت اُریب و ۴۵ درجه کوتاه کنید و بهتر است برش زدن را در حالی که شاخه در آب هست، انجام دهید تا هوا به ته ساقه نرسد.

۴- برگ های گل  که در آب قرار می گیرند را از ساقه جدا کنید و گل را در گلدان قرار دهید. برگ ها در آب می پوسند و باعث می شوند گل زودتر پژمرده شود.

چرا باید شاخه گل ببریم:

گل ها وقتی از شاخه خود جدا می شوند و در معرض هوا قرار می گیرند در ته ساقه گل یک دیواره از ملوکول های هوا ایجاد می شود. که موجب می شود وقتی شاخه گل را بعدا در آب قرار می دهید مواد مغذی و آب کمتر به گل برسد.

بنابراین ته گل باید بریده شود که آب و مواد دیگر به گل برسد و بعد از بریدن سریع داخل آب قرار می دهیم که این دیواره دوباره تشکیل نشود. بنابریان بهتر است برش ساقه زیر آب انجام شود.

چرا باید شاخه را زاویه دار (۴۵ درجه) ببریم:

برش زاویه دار ته شاخه گل باعث می شود برای انتقال آب به گل سطح بیشتری تشکیل شود و به گل بیشتر آب برسد.

افزایش ماندگاری گل طبیعی و تازه نگه داشتن گل با بریدن شاخه آن بصورت 45 درجه

۵- گل ها را در گلدان نباید زیاد فشرده شوند و در اطراف هر گل باید هوا باشد اگر گل ها با ساقه کوتاه دارید در بین گل های ساقه بلند قرار ندهید تا هوا به خوبی به آن ها برسد.

۶- برای تازه نگه داشتن شاخه گل گلدان گل را در کنار ظرف میوه قرار ندهید. میوه هایی مانند سیب، گاز اتلین تولید می کنند که موجب پژمرده شدن گل می شود.

۷- برای افزایش ماندگاری گل طبیعی آب گلدان را مدام عوض کنید(۲ روز یا سه روز یکبار) و آن را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

۸- برای گلدان باید از آب گرم استفاده کنید. آب گرم باعث می شود اکسیژن زیادی در آب نباشد. و بهترین آب برای تازه نگه داشتن گل طبیعی آب با دمای ۴۳ درجه سانتی گراد است.

۹- وقتی از خانه بیرون می روید یا شب قبل از خواب گلدان گل را در یخچال بگذارید تا دیرتر پژمرده شوند. اما آن ها را در کنار میوه و سبزی نگذارید تا گاز اتلین آن ها گل را پژمرده نکند.

۱۰- از گلدان تمیز استفاده کنید و گلدان را قبل از قرار دادن گل در آن با آب و مایع ظرف شویی بشویید؛ تا باکتری ها موجود در آن موجب پژمرده شدن گل نشوند.

۱۱- گل ها گرما را دوست ندارند و تازگی و شادابی آن ها در هوای گرم از بین می رود. تا می توانید آن ها را در جای خنک و دور از وسایل تولید کننده گرما نگه دارید.

امیدوارم با این روش ها بتوانید برای مدت طولانی از گل های شاداب خود لذت ببرید. هر کدام از این روش ها برای افزایش ماندگاری گل طبیعی را امتحان کردید، نظرتون رو در مورد تاثیر آن‌ها بنویسید. بعلاوه اگر راه های دیگه ای برای تازه نگه داشتن شاخه گل می شناسید برای ماهم بنویسید.

۴.۳/۵ - (۱۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. این روش یک لیتر اب و یک و نیم قاشق سفید کننده و دو قاشق شکر عااالی بود من یه دسته گل رز پژمرده داشتم با این روش به قدری سرحال شدن باورم نمیشد همون گلای قبلی باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا