آشپزیترفند و تجربه آشپزی

۱۳ ترفند برای سرخ کردن بهتر و سالم تر مواد غذایی

ترفندهای ساده برای سرخ کردن مواد غذایی بهتر و سالم تربرای سرخ کردن مواد غذایی مانند انواع گوشت و سبزیجات نکات و ترفندهایی وجود دارد، که باعث می‌شود، فرآیند سرخ کردن با روغن کمتر و بهتر انجام شود. ترفندهای عالی و ساده که همه جا بکارتان می‌آید و بهتون کمک می‌کند، غذاهای سرخ کردنی خوشمزه‌تر، سالم‌تر و با روغن کمتر درست کنید.

ترفندهای برای سرخ کردن بهتر و سالم‌تر موادغذایی

۱- برای اینکه هر ماده غذایی برای مثال گوشت یا سبزیجات را سرخ کنید؛ باید روغن در ماهیتابه داغ شده باشد. اگر در روغن سرد مواد غذایی را بریزید باعث جذب بیشتر روغن توسط آن‌ها می‌شود. قبل از ریختن مواد در روغن تست آماده بودن روغن را انجام دهید:

تست روغن:

  • یک تیکه کوچک از ماده غذایی داخل روغن بیندازید، اگر اطراف آن شروع به جوشیدن کرد، یعنی روغن آمادست. به آرامی و با احتیاط مواد را داخل روغن قرار دهید.
  • روش دوم برای تست روغن این است که: یک قاشق چوبی را درون روغن فرو کنید. اگر روغن حول قاشق حباب کرد، برای سرخ شدن آماده است.

۲- در ابتدا که قرار است ماده غذایی را داخل روغن بریزید، کمی حرارت گاز را زیاد کنید تا روغن از جوشیدن نیاستد، چرا که ماده غذایی سرد است و حرارت روغن را کم می‌کند.

اگر حرارت روغن خیلی کم شود، موجب جذب بیشتر روغن و همچنین چسبیدن مواد غذایی به ته ظرف می‌شود، بخصوص اگر از ماهیتابه نچسب استفاده نمی‌کنید، مانند ماهیتابه استیل لازم است روغن داغ باشد و حرارت آن کم نشود.

برای سرخ کردن باید روغن داغ باشد

۳- در حین سرخ کردن گوشت و سبزیجات، تیکه‌های کوچک مواد غذایی که داخل روغن هستند را با یک کفگیر بیرون بیاورید. ماندن آن‌ها موجب می شود روغن سریع بسوزد و دود کند و روغنتان طعم سوختگی بگیرد، که طعم غذای شما راهم تغییر می‌دهد.

برداشتن تیکه های مواد غذایی داخل روغن که نسوزد

۴- قبل از سرخ کردن غذاهای دارای نشاسته مانند سیب زمینی آن‌ها را بشویید تا بهم نچسبند و کمتر روغن جذب کنند. بعلاوه غذاهای نشاسته‌دار بهتر است قبل از سرخ شدن برای اینکه بهتر سرخ شوند و تردتر شوند، ۳۰ دقیقه در آب سرد یا آب و سرکه قرار داده شوند.

برای سرخ کردن سیب زمینی، ۲ روش تهیه سیب زمینی سرخ کرده به شکل فست فودی را بخوانید. بهتون کمک می‌کند سیب زمینی سرخ کرده عالی درست کنید.

سرخ کردن بهتر مواد نشاسته دار

۵- همیشه از مواد غذایی تازه برای سرخ کردن استفاده کنید. مواد غذایی تازه مانند بادمجان و سیب زمینی تازه موقع سرخ شدن روغن کمتر جذب می‌کنند. قبلاً ۶ روش عالی برای سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن هم نوشتم، که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

حتما بخوانید: ترفندهای برای تازه ماندن بیشتر میوه و سبزیجات

استفاده از مواد غذایی تازه برای سرخ کردن بهتر و روغن کمتر

۶- قبل از قرار دادن مواد غذایی در روغن آن‌ها را خشک کنید. خیس بودن ماده غذایی موجب می‌شود، دمای روغن پایین بیاید؛ بعلاوه اگر روغن خیلی داغ باشد، باعث آتش گرفتن روغن و پاشیدن قطرات روغن به اطراف می‌شود.

اگر در اثر قراردادن مواد غذایی مانند گوشت و … روغن شروع به پاشیدن کرد، آسان‌ترین روش این است که: سریع درب ماهیتابه را بگذارید بعد که روغن از جلز و ولز افتاد، درب ماهیتابه را بردارید.

۷- ادویه‌ها زود می‌سوزند. بنابراین تا وقتی غذا خوب سرخ نشده به آن ادویه نزنید. چون ادویه سریع سرخ شده و می‌سوزد؛ اما غذای شما هنوز کاملاً سرخ نشده بنابراین غذا بطور کامل سرخ نمی‌شود و روی آن ادویه سوخته قرار می‌گیرد که هم طعم و هم ظاهر غذا را خراب می‌کند.

۸- اگر وقتی به غذای خود آرد سوخاری اضافه می‌کنید، آرد سوخاری وقتی داخل روغن قرار می گیرد از گوشت و یا دیگر مواد غذایی جدا شده و وارد روغن شده و موجب سوختن و خراب شدن روغنتان می‌شود، برای اینکه مانع آن شوید، ابتدا گوشت و سبزیجات خود را در آرد بزنید، بعد آن در تخم مرغ بپرخانید و بعد در آرد سوخاری بزنید تا کمتر آرد سوخاری هنگام  سرخ کردن از آن جدا شود.

سرخ کردن مواد سوخاری برای اینکه روغن نسوزد

ترفند سرخ کردن مواد سوخاری برای اینکه روغن نسوزد با استفاده از آرد و تخم مرغ

۹- برای سرخ کردن مواد غذایی با کره، همیشه مقداری روغن سرخ کردنی به کره اضافه کنید. چون کره سریع می‌سوزد و اضافه کردن روغن سرخ کردنی کمک می‌کند، بدون دود کردن کره و بد طعم شدن آن ماده غذایی خود را با کره سرخ کنید.

۱۰- بعد از سرخ شدن مواد غذایی را روی دستمال سفره کاغذی یا کاغذ روغنی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود و تردتر شود. مواد غذایی سرخ شده را به هیچ عنوان روی هم قرار ندهید. اینکار برشتگی ماده غذایی را از بین می‌برد، آنها را بافاصله روی یک توری یا ظرف قرار دهید تا خنک شوند.

۱۱- درصورتی که قصد استفاده مجدد از روغنی که با آن سرخ کرده‌اید را دارید، حتماً بعد از سرخ کردن روغن را صاف نمایید تا موادغذایی در آن نماند. و روغن را درجای تاریک و درظرف دربسته نگه دارید. مانند یخچال؛

۱۲- روغن زیتون به دلیل اینکه نقطه دود نسبتا پایینی دارد، برای سرخ کردن مناسب نیست. بهتر است برای سرخ کردن از روغن آفتاب گردان و روغن ارده کنجد استفاده کنید.

حتما بخوانید: از روغن زیتون چه استفاده هایی بکنیم؟

۱۳- ترفندهای دیگر گفته می‌شود که سالم نیستند، برای مثال: هنگام سرخ شدن پیاز برای اینکه پیاز بهتر و سریع‌تر سرخ شود، داخل روغن کمی نمک بریزید. اما نکته مهم این است که: در هنگام سرخ کردن موادغذایی در داخل روغن نباید نمک اضافه کنیم؛ چرا که موجب کاهش نقطه دود روغن شده و سبب ایجاد مواد سمی و سرطان‌زا در روغن می‌شود.

برای درست کردن پیاز سرخ شده چیپسی و عالی این روش را حتماً بخوانید.

شما برای سرخ کردن انواع مواد غذایی مانند گوشت و سبزیجات چه ترفندهایی به کار می‌گیرد که باعث می‌شود بهتر سرخ شوند؟

خرید سرخ کن با مصرف روغن خیلی کم و صفر از دیجیکالا

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا