آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

ترفند تعمیر خراشیدگی و رنگ پریدگی مبل و کمد در منزل

تعمیر خراشیدگی و رنگ پریدگی مبل در منزلاگر میز، کمد یا مبل دارای بدنه چوبی یا نئوپانی رنگ خورده داشته باشید، به مرور ممکن است بر اثر ضربه، روی آن ها خط و خش ایجاد شود یا بدنه مبل هایی که رنگ خوردند رنگ پر شود. اما بجای اینکه بگذاریم وسایل چوبیمان با چند رنگ پریدگی و خط و خش کهنه به نظر بیایند، با چند ترفند ساده و با وسایل موجود در خانه می توانیم دوباره آنها را نو کنیم. به همین منظور شما را با چند ترفند تعمیراتی برای از بین بردن خراشیدگی و رنگ پریدگی مبل و کمد ویا هر وسیله چوبی و رنگ خورده دیگر آشنا می کنم.

از بین بردن خش روی چوب و رنگ پریدگی مبل :

اکثر خرابی وسایل چوبی یا نئوپان روکش دار که رنگ خوردن، به دلیل خش افتادن روی چوب و رنگ پریدگی مبل و کمد ماست. کهنگی و خراشیدگی مبلمان و وسایل چوبی در ظاهر کل خانه تاثیر منفی می گذارد. بنابراین در اولین فرصت بهتر است آنها را با روش های زیر خودمان تعمیر کنیم.

از بین بردن خش روی چوب :

اگر کمد یا مبل شما از جنس چوب رنگ خورده یا بدون رنگ است ترفندهای زیر را بکار بگیرید:

از بین بردن خراش های سطحی روی وسایل چوبی:

مانند تصویر زیر:

تعمیر رنگ پریدگی جزئی وسایل چوبی و مبل

یک پیشنهاد ساده اما کارآمد، برای از بین بردن خراشیدگی های کم چوب استفاده از گردو می‌باشد. مغزگردو  را روی قسمت خراشیده بکشید تا چربی گردو جذب چوب شود و خراشیدگی از بین برود و بعد با یک دستمال، اطراف آن را تمیز کنید. با این روش ساده می توانید خراش های سطحی چوب را ترمیم کنید.

برای رفع خش های خیلی جزئی روی چوب:

مانند تصویر زیر که هرچه با پارچه نم دار تمیز می کنید از بین نمی رود:

تعمیر رنگ پریدگی کم و خش های روی وسایل چوبی و مبل

از ترکیب روغن مایع و سرکه استفاده کنید.

۳ قسمت روغن مایع را با یک قسمت سرکه مخلوط کنید. با یک حوله آغشته به این ترکیب روی خش های چوب بکشید تا کاملاً از بین بروند.

تعمیر رنگ پریدگی کم و خش های روی وسایل چوبی و مبل با سرکه و روغن

تعمیر خش و رنگ پریدگی زیاد روی مبل و کمد چوبی:

مانند تصویر زیر:

از ماژیک مخصوص چوب استفاده کنید. ماژیک چوب را می توانید در بازار با قیمت مناسب تهیه کنید. فقط توجه کنید رنگ ماژیک هم رنگ چوبتان باشد. اگر ماژیک در دسترستان نیست همچنین با پاستل (مداد شمعی) هم می شود تا حد خوبی خراش ها را بپوشانید.

تعمیر رنگ پریدگی مبل با ماژیک مخصوص چوب

ترمیم رنگ مبل و وسایل چوبی و نئوپانی:

ترمیم رنگ وسایل چوبی و مبل

اگر مبل یا میز شما داری رنگ می‌باشد و رنگ آن از بین رفته یا اصطلاحاً رنگ پر شده، برای لکه گیری رنگ چوب می توانید از لاک همرنگ چوب خود استفاده کنید.

لاک را با قلمو لاک یا با پنبه روی قسمتی که رنگ پَر شده بکشید و بگذارید خشک شود. اینجوری مبل شما خیلی راحت تعمیر می‌شود. البته اگر بخواهید کارتان را با حوصله و دقت بالا انجام دهید. می توانید با سمباده ای که درجه زبری خیلی کمی دارد. اطراف رنگ پریدگی را کمی بسابید، تا وقتی رنگ می‌زنید، حالت گودی و بلندی در اطراف رنگ پریدگی ایجاد نشود.

معمولاً اگر سمباده هم نکشید و رنگ پریدگی کم باشد، با کشیدن لاک اصلاً گودی و بلندی از دور نمایان نمی‌شود. ولی از فاصله خیلی نزدیک یکم این گودی و بلندی مشخص می‌شود که خیلی محسوس نیست.

توجه: این نکته را در نظر داشته باشد؛ از لاک‌هایی که راحت از روی ناخن با دست پاک می‌شوند یا اصطلاحاً لاک‌های پلاستیکی برای رفع رنگ پریدگی مبل استفاده نکنید.

اگر رنگ پریدگی خیلی زیاد باشد مثلاً اندازه کف دست، دیگر نمی شود از لاک استفاده کنید. در اینصورت یک سنباده با کمی زبری تهیه کنید اطراف رنگ پریدگی مبل را کمی سمباده بکشید تا بعد از رنگ زدن گود نشود.

بعد با یک فرچه کوچک و رنگ روغن هم رنگ مبلتان، روی محل رنگ پریده بکشید تا چند ساعت به آن محل دست نزنید تا کاملاً خشک شود.

با این روش های ساده خودتان می توانید با کم ترین هزینه مبلمانتان را نو کنید.

حتما بخوانید: یک ترفند خیلی ساده برای پاک کردن رنگ روغن از دست

تمیز کردن سطح مبل :

اگر مبل پارچه ای دارید با شامپو فرش می‌توانید راحت آن را تمیز کنید. و اگر مبل چرم دارید با یک دستمال نخی آغشته به روغن زیتون روی آن بکشید تا چرم آن دوباره تازه شود و بدرخشد.

اگر روی کمد یا میزتان برچسب دارید و این برچسب ها روی ظاهر کمد شما تاثیر بد می گذارند، را با روش های پاک کردن برچسب از روی وسایل چوبی  آنها را جدا کنید.

لطفا برای ما از ترفندهایی که برای نو کردن دوباره کمد و مبلمانتان بکار گرفتید و موثر بوده بنویسید؟

۳.۶/۵ - (۲۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام میز عسلی من نوپان هست لب پرشده بنظرتون چیکار کنم ورق طلاهم گرفتم اما ایده ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا