خانه داری

تمیز کردن مبل مخمل و پارچه‌ای با جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و سرکه و شستشو مبلبرای تمیز کردن مبل مخمل و پارچه‌ای یکی از آسان‌ترین روش‌ها این است که از شامپو فرش استفاده کنید و طبق دستور عمل روی آن اقدام به شستشو مبل مخمل یا پارچه کنید. اما استفاده مدام از شوینده‌های شیمیای قوی مانند شامپو فرش به مرور به بافت پارچه مبل آسیب می‌زند و هم اینکه برای خودمان ضرر دارد. یک روش عالی دیگر برای تمیز کردن مبل استفاده از جوش شیرین و سرکه است. در ادامه در مورد روش شستشو و تمیز کردن مبل با جوش شیرین و سرکه در خانه بیشتر خواهم‌نوشت.

توجه: برای شستشو و تمیز کردن مبل پارچه‌ای معمولاً در زیر یا کنارهای مبل یکی از علامت‌های زیر را می بینید که نشان می‌دهد: مجاز هستید چگونه مبل خود را تمیز کنید. حتماً به علائم زیر توجه کنید.

راهنمای شستشو مبل پارچه‌ای:

  • W: این علامت یعنی شما می‌توانید پارچه مبلتان را با شوینده‌هایی که در آب حل می‌شوند، مانند شامپو یا جوش شیرین بشویید.
  • S: یعنی: پارچه مبل شما فقط با شوینده‌های غیر آبی و به صورت خشک باید شسته شود و در صورت شسته شدن با شوینده‌های آبی، آسیب می‌بیند.
  • SW: یعنی شما می‌توانید پارچه مبلتان را به هر دو روش خشک یا استفاده از شوینده‌های محلول در آب بشویید.
  • X: این علامت یعنی این که پارچه مبل شما نباید شسته شود و فقط می‌توانید آن را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید.

اگر مبلتان علامت خاصی ندارد یا برای اولین بار هست که می‌خواهید آن را تمیز کنید از هر تمیزکننده‌ای چه طبیعی و چه شیمیایی استفاده می‌کنید حتما در یک جای نامشخص از مبل آن را تست کنید تا به رنگ و پارچه مبلتان آسیب نزند.

اگر مبلتان مخمل یا از نوع پارچه‌ای W , SW باشد، می‌توانید از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن مبلتان استفاده کنید.

حتما بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین مبل

مراحل شستشو و تمیز کردن مبل مخمل و پارچه‌ای:

رفع گردو غبار روی مبل:

ابتدا با یک جارو برقی درزها، کناره‌ها و روی مبل را از گردو غبار خوب تمیز کنید تا در حین شستشو این گردو غبارها بیشتر جذب پارچه مبل نشوند. همچنین می‌توانید برا زدودن گردوغبار از یک پارچه خشک هم استفاده کنید و تمام درزها و شکاف ها مبل را تمیز کنید.

رفع گردو غبار روی مبل برای تمیز کردن مبل مخمل و پارچه ای

خلاص شدن از شر بوی بد مبل:

مبل بخصوص مبل از جنس مخمل و پارچه‌ای به مرور بوی ناخوشایند عرق و … را به خود جذب می‌کنند. برای از بین بردن لکه‌های سطحی، لکه چربی و بوی ناخوشایند مبلمان خود از جوش شیرین استفاده کنید.

بعد از اینکه مبل را با جارو برقی گردگیری کردید، جوش شیرین را با الک روی تمام سطح مبل خود الک کنید و حداقل ۳۰ دقیقه روی مبل بماند تا بو و لکه‌های سطحی را جذب کند.

بعد از ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت با جاروبرقی روی تمام سطح مبل بکشید تا پودر جوش شیرین از سطح و درزهای مبل جمع آوری شود. اگر مبل شما قابل شستشو نیست یعنی از نوع S است. بهتر است جوش شیرین را با پاک کننده‌های خشک قاطی کنید و روی مبل پخش کنید که سطح مبل از دیگر لکه‌ها هم تمیز شود.

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن مبل مخمل و پارچه ای

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و سرکه

یکی از بهترین روش ها برای شستشو و تمیز کردن مبل مخمل و پارچه ای استفاده از جوش شیرین و سرکه است. جوش شیرین و سرکه در ترکیب باهم به یک پاک کننده طبیعی فوق العاده تبدیل می‌شوند. قبلاً در مورد روش تمیز کردن گاز با جوش شیرین و سرکه بدون نیاز به گاز پاک کن براتون نوشتم که میتونید ببنید چقدر این دو در ترکیب باهم در برق انداختن و تمیز کردن مؤثرند.

مواد لازم:

  • سرکه سفید: یک چهارم لیوان
  • جوش شیرین: یک قاشق غذاخوری پُر
  • شامپو: یک قاشق غذاخوری
  • دو عدد دستمال نخی تمیز
  • آب گرم: یک لیوان

مواد لازم برای تمیز کردن مبل مخمل و پارچه ای با جوش شیرین و سرکه

توجه: بهتر است از یک شامپو معطر استفاده کنید تا بوی سرکه را کاملاً بگیرد.

۱:جوش شیرین، سرکه، شامپو و آب گرم  را با هم مخلوط کنید و بهم بزنید تا شامپو خوب کف کند.

۲: یک اسفنج یا دستمال نخی تمیز که رنگ نمی‌دهد را به مخلوط بالا آغشته کنید و روی تمام سطح مبل محکم بکشید. بهتر است این محلول ۱۰ دقیقه روی مبل بماند تا تمام لکه‌ها از بین بروند.

۳: دستمال نخی را خوب بشویید یا یک دستمال تمیز دیگر که با آب تنها نم شده دوباره روی مبل بکشید تا مبل کاملاً تمیز شود. اگر نیاز است دستمال را بشویید و یک بار دیگر هم روی مبل بکشید تا کف روی مبل کاملاً تمیز شود.

۴: بعد از تمیز کردن مبل مخل یا پارچه‌‌تان لازم است سریع مبل خشک شود. بنابراین اگر امکانش هست از یک پنکه استفاده کنید و درهای پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند و مبل سریع خشک شود و نم بودن مبل موجب لک شدن آن نشود.

توجه: برای تمیز کردن مبل بخصوص مبل مخمل به هیچ عنوان از فرچه یا پارچه‌های زبر استفاده نکنید. به مخمل و بافت پارچه آسیب می‌زند.

توجه: از این ترکیب همچنین می توانید برای تمیز کردن فرش هم استفاده کنید. برای تمیز کردن فرش بهتر است پست رفع انواع لکه روی فرش بدون شستن آن نیز مطالعه کنید.

لطف کنید اگر از این روش استفاده کردید، برای راهنمایی دیگر دوستانی که این پست را می‌خوانند، نتیجه و تجربه خودتون از تمیز کردن مبل با جوش شیرین و سرکه را برامون بنویسید.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا