خانه داری

تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

روش های تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشوکاغذ دیواری غیر قابل شستشو یا همان کاغذ دیواری کاغذی، همانطور که از نامش مشخص است در صورت کثیف شدن بیش از حد غیرقابل تمیز کردن است. اما در ادامه برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو نکات و روش هایی را ذکر می کنم که بهتون کمک می کند آن را تا حد خوبی تمیز کنید.

راه های تمیز کردن کاغذ دیواری غیرقابل شستشو

کاغذ دیواری های غیرقابل شستشو دوام پایینی دارند و اگر کثیف شوند به سختی می توان آنها را تمیز کرد و اگر احتیاط نکنید سریع پاره می شوند. بنابراین با احتیاط و آرامی راه های زیر را برای تمیز کردن کاغذ دیواری خودتون استفاده کنید.

توجه: همیشه برای استفاده از هر نوع پاک کننده ای، از یک قسمت کوچک و پنهان از دید، شروع و تست کنید. اگر به کاغذ دیواری آسیبی نزد، با خیال راحت برای دیگر قسمت ها هم استفاده کنید.

وقتی کاغذ دیواری غیر قابل شستشو گرد و خاک می گیرد یا سیاه می شود

تمیز کردن گرد و خاک و دود از کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

۱- اگر بر اثر گرد و خاک یا دود موجود در هوا کاغذ دیواریتون کثیف و کدر شده، برای تمیز کردن آن با جارو برقی با درجه مکش کم از بالا به پایین یا از چپ به راست روی کاغذ دیواری بکشید تا گرد و خاک و دوده ها را جذب کند. دقت کنید مکش جا رو برقی بالا نباشد یا آن را وسط راه از کاغذ جدا نکنید چون ممکن است کاغذ دیواری آسیب ببیند.

روش دیگر این است که: با یک پارچه یا ابر خشک، روی کاغذ دیواری بکشید تا دوده و گرد و خاک آن را بگیرد.

۲- بعد یک عدد ابر یا دستمال تمیز نرم را در حدی نم کنید که رطوبت داشته باشد. (یعنی خیلی کم نم باشد.) و بعد از بالا به پایین روی کاغذ دیواری خودتون بکشید. اینکار کمک می کند ذرات دود و گردو غبار از کاغذ دیواری غیر قابل شستشو تا حد خیلی زیادی برود.

تمیز کردن مداد رنگی و مداد شمعی روی کاغذ دیواری غیرقابل شستشو

تمیز کردن مداد رنگی یا مداد شمعی از غیر قابل شستشو

توجه: برای از بین بردن هر لکه ای روی کاغذ دیواری سعی کنید در همان لحظه اقدام کنید. چون اگر لکه خشک شود کار شما به مراتب سخت تر می شود.

۱- برای پاک کردن مداد رنگی روی کاغذ دیواری اولین کاری که می کنید از پاک کن کمک بگیرید و روی جاهایی که مداد کشیده شده بکشید. در بیشتر مواقع با پاک کن همه یا بخش زیادی از آن را می توانید تمیز کنید.

۲- اما اگر با پاک کن پاک نشد می توانید از یک مسواک با خمیر دندان کمک بگیرید. ولی این روش برای کاغذ دیواری های سفید رنگ مناسب است چون سفیدی خمیر دندان روی کاغذ دیواری کمی می ماند.

مسواک خشک را به خمیر دندان آغشته کنید و بصورت دوارنی و آرام روی کاغذ دیواری بکشید و بعد با یک دستمال خشک و تمیز خیلی آرام روی آن بگذارید و بردارید( حالت ضربه‌ای ) تا اثرات خمیردندان برود. بازهم تاکید می کنم خمیر دندان باعث سفید شدن کاغذ رنگی می شود اگر کاغذ رنگی تیره یا رنگی دارید از خمیر دندان استفاده نکنید.

توجه: اگر سفیدی خمیر دندان روی کاغذ دیواری مشخص است. عجله نکنید یک روز صبر کنید تا خمیر دندان روی کاغذ دیواری خشک شود، بعد با یک دستمال خیلی کم نم شده روی آن بکشید تا سفیدی خمیر دندان را از بین ببرد.

من خودم برای تمیز کردن لکه مواد شمعی و مداد رنگی از الکل، سرکه و  جوش شیرین هم استفاده کردم. ولی هیچکدوام مؤثر نبود و از همه بهتر پاک کن بود. که هیچ آسیبی به کاغذ دیواری نمیزنه و بعد خمیر دندان، البته برای کاغذ دیواری رنگ سفید رنگ یا رنگ روشن که خیلی جای خمیر دندان نماند.

توجه: اگر سر پاک کن یا مسواک یا حتی دستمال شما کثیف یا رنگی شد، حتماً آن را تمیز کنید بعد دوباره روی کاغذ دیواری بکشید تا کاغذ دیواری را کثیف نکند.

۳- برای از بین بردن هر نوع لکه روی کاغذ دیواری غیر قابل شستشو از شامپوفرش استفاده کنید:

دستمال نخی تمیز را به مخلوط آب و شامپو فرش همانظور که در پشت بطری شامپو فرش نوشته آغشته کنید. آب آن را بگیرید و خیلی آرام و در یک جهت روی کاغذ دیواری بکشید.

در این روش چون دستمال خیس است خیلی احتیاط کنید تا کاغذ دیواری خراب نشود.

من این روش یعنی شامپو فرش را تست کردم واقعا لکه های سیاهی، چربی، مدا شمعی را خیلی خوب پاک می کند. اما همانطور که گفتم مواظب باشید تا کاغذ دیواری خراب نشود و حتما در یک جای نا مشخص تست کنید.

پاک کردن لکه روغن از کاغذ دیواری :

برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو که چرب شده با روش زیر عمل کنید:

۱- یک یا دو عدد عدد دستمال کاغذی را روی لکه قرار دهید و روی آن اتو داغ بگذارید ۲۰ ثانیه صبر کنید تا روغن جذب دستمال کاغذی شود.

به هیچ وجه اتو را روی کاغذ دیواری نکشید چون باعث می شود لکه بیشتر پخش شود. همچنین مواظب باشید کف اتو روی کاغذ دیواری قرار نگیرد چون ممکن است کاغذ دیواری را بسوزاند. و حتماً همه کف اتو روی دستمال کاغذی باشد.

ترفند: اگر در محلی از خانه کاغذ دیواری پاره یا حتی خیلی کثیف شده که قابل برطرف کردن نیست، سعی کنید از پوستر، برچسب، قاب عکس، گلدان و … برای پوشاندن آن استفاده کنید.

اگر راهکارهای دیگری برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیرقابل شستشو تست کردید و جواب داد، لطفا تجربه خودتون را در زیر همین نوشته بنویسید.

Rate this post
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا