سلامت

چیکار کنیم صورتمان جوش نزند? با ۱۳ راهکار برای جلوگیری از جوش صورت

علت جوش زدن و روش جلوگیری از جوش زدن صورتیکی از مشکلات مهم و البته آزاردهنده در مورد پوست صورت جوش زدن آن است. اما اگر بدانیم که چیکار کنیم صورتمان جوش نزند و اصلاً علت جوش زدن صورت چیست؟ بهتر می توانیم با جوش صورت مقابله کنیم. راهکارهایی که در ادامه برای جلوگیری از جوش صورت خواهم گفت، کمک زیادی می‌کند تا دیگر صورتتان جوش نزند و همچنین علت جوش زدن صورتتان را بهتر بشناسید.

علت و راه های جلوگیری از جوش صورت چیست؟ 

۱- مشکلات هرمونی

شاید تا الان از کرم، ژل و یا حتی روش های طبیعی زیادی برای درمان جوش صورت خود استفاده کرده باشید، اما هیچ تأثیری نداشته است. علت این ادامه داشتن جوش زدن شما، احتمالاً به این دلیل هست که: هنوز علت دقیق جوش صورتتان را نمی دانید. به همین دلیل جوش صورتتان هنوز درمان نشده است.

یکی از علت‌های پنهان جوش زدن صورت مشکلات هورمونی است که به دلیل بهم خوردن هورمون های بدن پیش می‌آید که هم روی موها و هم روی پوست تأثیر منفی می گذارد. مثل:

  • جوش زدن صورت بخصوص اطراف لب ها و زیر چانه
  • وز شدن و نازک شدن موها
  • ریزش مو
  • رشد موهای زیاد و بزرگ روی صورت (برای خانم‌ها)

۵۰ درصد زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله، مبتلا به جوش هورمونی می‌شوند. در دوران بلوغ، جوش هورمونی اغلب در صورت ظاهر می‌شود. این ناحیه شامل پیشانی، بینی و چانه است. جوش هورمونی در بزرگسالان معمولاً در قسمت پایین گونه ها و در اطراف چانه است.

اگر صورتتان زیاد جوش می زند قبل از اینکه به فکر درمان‌های طبیعی و خانگی باشید، بهتر است مطمئن شوید که علت جوش زدن صورتتان به دلیل هورمون ها نیست. به همین منظور به متخصص پوست مراجعه کنید تا از این موضوع مطمئن شوید.

چراکه جوش صورت اگر بر اثر هورمون باشد، با روش‌های طبیعی خیلی کم جواب می‌گیرید . اما برای درمان آن‌ها پزشک به شما دارو می‌دهد که معمولاً در میان آن ها قرص‌های ضدبارداری هم وجود دارد. که با مصرف یک دوره حداقل ۶ ماهه این جوش‌ها کم کم از بین می‌روند و دیگر جوش نمیزنید.

اما خوشبختانه نباید نگران این جوش‌ها باشید چون با دارو به راحتی درمان می‌شوند.

در کنار داروهایی که برای درمان جوش صورت خود به دلیل هورمون مصرف می‌کنید، بهتر است موراد که در ادامه هم ذکر می‌کنم برای جلوگیری از جوش صورت و درمان سریع‌تر آن بکار بگیرید.

۲- استفاده نکردن از کرم پودر و پنکیک

برای جلوگیری از جوش زدن صورت خود صورت خود را تمیز نگه دارید

کرم پودر و پنکیک تمام منافذ پوست را می پوشانند و اجازه تنفس به پوست نمی‌دهند. اگر از این دو محصول زیاد استفاده کنید بخصوص اگر مدام روی پوستتان بماند احتمال اینکه پوستتان جوش بزند خیلی زیاد می‌شود.

سعی کنید از آنها مگر در جشن‌ها و مراسم‌های خاص استفاده نکنید یا اگر دوست دارید از آنها استفاده کنید سعی کنید در شب و در خانه حتماً پوستتان را سریع بشویید که این مواد روی آن‌ها نماند.

میتوان با رعایت نکات ساده و بکارگیری ترفندهایی بدون آرایش زیبا و جذاب باشید. مثل: ۲۷ روش طلایی برای اینکه بدون آرایش زیبا باشیم.

۳- برای جلوگیری از جوش صورت مواد آرایشی چرب استفاده نکنید.

یکی از مهم‌ترین علت های جوش زدن صورت بعد از مشکلات هورمونی وجود چربی روی سطح پوست است. افرادی که پوست چرب دارند احتمال جوش زدن صورتشان بیشتر است.

اگر پوستتان چرب یا معمولی است به هیچ عنوان از کرم‌های داری چربی استفاده نکنید و همیشه ضدآفتاب و مرطوب کننده و … فاقد چربی تهیه کنید و در ماسک‌های صورتی که استفاده می‌کنید از روغن‌ها استفاده نکنید و یا بعد از زدن ماسک سریع صورت خود را با آب و صابون بشویید.

اگر پوستتان هم خشک است سعی کنید از کرم‌هایی با درصد چربی کم استفاده کنید و بیشتر از مرطوب کننده‌ها و آب رسان‌ها استفاده کنید.

توجه: همیشه به تاریخ و روش صحیح نگه داری از مواد آرایشی دقت کنید. مواد آرایشی خراب یکی دیگر از عوامل جوش زدن صورت است.

۴- مراقبت از پوست در شب

 

اگر در طول روز آرایش می‌کنید، مخصوصاً اگر از کرم پودر و پنکیک استفاده می‌کنید به هیچ عنوان در شب با آرایش به رختخواب نروید. چون منافذ پوستتان با این مواد بسته می شود و پوست نمی تواند تنفس کند و خودش را بازسازی کند و همین موجب جوش و آکنه روی پوسستان می‌شود.

شب قبل از خواب صورتتان را با آب ولرم و صابون متناسب با پوستتان بشویید و بعد از آن تا می‌توانید از کرم مرطوب کننده هم استفاده نکنید تا پوسستان نفس بکشد. برای تمیز کردم پوستتان می‌توانید از پاک کننده آرایش خانگی و دست ساز که براتون نوشتم هم استفاده کنید.

۵- به رژیم غذایی و موادی که میخورید توجه ویژه داشته باشید.

تغذیه ما تأثیر مستقیم روی پوست ما دارد. بنابراین به آن دقت داشته باشید. کسانی که خیلی جوش می زنند باید سعی کنند فست فودها و غذاهای سرخ کردنی را کمتر مصرف کنند.

همچنین شکر موجب جوش زدن صورت می شود. برای جلوگیری از جوش زدن صورت سعی کنید شکر و غذاهای سرخ کردنی کمتر مصرف کنید یا اگر خیلی جوش می‌زنید برای یک دوره مثلاً یک ماهه این غذاها را کنار بگذارید.

شیر گاو و لبنیات برای کسانی که زیاد جوش می‌زنند، توصیه می شود کمتر و به اندازه مصرف شود. شیر دارای هورمون رشد است، می‌تواند باعث رشد بیش از حد سلول‌های پوست شده و به‌طور بالقوه باعث مسدود‌شدن منافذ پوست شود.

غذاهایی که مزاج گرم دارند مانند انواع شکلات کاکائویی، تخمه آفتاب گردان و … می تواند موجب ایجاد جوش شوند، بخصوص اگر گرم مزاج باشید. بنابراین اگر بعد از خوردن غذای خاصی احساس می کنید بیشتر جوش می‌زنید، در مصرف آن احتیاط کنید.

۶- برای جلوگیری از جوش زدن آب زیاد بنوشید.

نوشیدن آب کافی در طول روز برای داشتن بدن و پوست سالم یک نیاز ضروری است. نوشیدن آب کافی موجب خون رسانی بهتر به پوست در نتیجه شادابی و سلامت بیشتر پوست می شود.

نوشیدن آب علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از جوش صورت می‌شود به درمان سریع تر جای جوش و جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست هم کمک زیادی می‌کند.

بنابراین برای داشتن پوست و بدن سالم، روزانه بین ۱.۵ تا دو لیتر آب بنوشید.

۷-فرچه و پدهای آرایش را تمیز کنید.

برای جلوگیری از جوش زدن صورت خود از پد و فرچه تمیز استفاده کنید.

فرچه و پدهای آرایشی باید هفته‌ای یکبار تمیز یا تعویض شوند، چرا که به مرور مواد آرایشی و گرد و غبار و همچنین آلودگی‌هایی که روی پوست و دستتان است روی آنها قرار می‌گیرد و محل رشد باکتری‌ها می‌شود.

با استفاده کردن از پد یا فرچه‌ای که تمیز نشده، این باکتری‌ها به پوست صورت شما منتقل می‌شوند و عامل ایجاد جوش در روی صورت می‌شوند.

۸- برای جلوگیری از جوش صورت بالش خود را تمیز نگه دارید.

هر بار که سر را روی بالش می‌گذارید، چربی یا آلودگی روی مو یا صورتتان همچنین گرد و غبار موجود در هوا روی بالش قرار می‌گیرد. اگر بالشتان را بطور مرتب تمیز نکنید باکتری‌ها روی آن رشد می‌کنند و شب به پوست صورتتان منتقل می‌شود و همین موضوع کوچک موجب جوش زدن صورتتان می‌شود در حالی که شما از آن بیخبرید.

برای جلوگیری از جوش صورت خود، هفته یکبار یا حداقل ۲ هفته یکبار روبالشتی‌ها را بشویید.

۹- موها را تمیز نگه دارید و موهای چرب را از پوستتان دور کنید.

اگر موهای چرب دارید یا اینکه از روغن‌های گیاهی برای موهایتان استفاده می‌کنید، سعی کنید موهایتان را جمع کنید تا به پوست صورت، گردن و شانه‌هایتان تماس نداشته باشد. در غیر اینصورت این چربی به پوستتان منتقل می‌شود و موجب ایجاد جوش در اطراف صورت روی پیشانی و روی شانه‌هایتان می‌شود.

این نکته یکی دیگر از نکات پنهان است که عامل ایجاد جوش بخصوص در اطراف صورت است. بنابراین سعی کنید موهایتان همیشه تمیز باشد.

۱۰- برای جلوگیری از جوش صورت از استرس دوری کنید.

شاید اغراق نکرده باشم اگر بگم: استرس عامل و تحریک کننده اکثر بیماری و مشکلات بدن ماست. استرس روی جوش زدن صورت هم تأثیر می‌گذارد. استرس غدد چربی پوست را تحریک می کند و موجب ایجاد آکنه روی پوست می شود.

برای سالم ماندن پوستتان و جلوگیری از جوش صورت از استرس دوری کنید. هر موقع سرشار از استرس بودید، با یک دمنوش آرامش بخش مانند گل گاوزبان یا بابونه و چند تنفس عمیق و کمی ورزش کردن استرس را از خود دور کنید.

۱۱- به هرچه با صورتتان تماس دارد توجه داشته باشید.

دست زدن زیاد به جوش و پوست صورت علت جوش زدن و ماندن جای جوش است

سعی کنید همیشه پوستتان را از آلودگی دور کنید. وجود گرد و غبار و آلودگی موجب می‌شود باکتری‌ها روی پوستتان قرار بگیرد و همین باکتری‌ها عامل ایجاد جوش و آکنه روی پوستتان هستند.

اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید همیشه وقتی از بیرون وارد خانه می‌شویید صورتتان را بشویید تا آلودگی روی پوستتان را تمیز کنید.

سعی کنید زیاد به پوست صورت خود دست نزنید تا آلودگی دست‌ها به صورتتان منتقل نشود. همشه برای خشک کردن صورتتان از دستمال کاغذی یا یک حوله تمیز و خشک استفاده کنید.

۱۲- آرایش نداشتن هنگام ورزش کردن

اگر ورزش می کنید سعی کنید روی پوستتان هیچ آرایشی نباشد. چون در هنگام ورزش عرق می‌کنید  این عرق با مواد آرایشی روی پوستتان ترکیب می‌شود و موجب ایجاد جوش می‌شود.

بعلاوه موقع ورزش کردن بهتر است پوست بدون آرایش باشد تا به خوبی تنفس کند و خون در آن جریان پیدا کند.

اگر مجبورید در هنگام ورزش آرایش داشته باشید بعد از ورزش سریع پوست خود را بشویید تا حداقل عرق به همراه آرایش روی پوستتان برای مدت طولانی نماند.

۱۳- از لایه برداری برای پوست صورتتان استفاده کنید.

برای جلوگیری از جوش زدن صورت از لایه برداری پوست استفاده کنید

برای جلوگیری از جوش زدن پوست صورت خود سعی کنید ماهی یکبار پوستتان را لایه برداری کنید. لایه برداری باعث می‌شود سلول‌های مرده و چربی اضافه روی پوست از بین برود و پوست کلاژن جدید تولید کند و کمک می کند دیگر پوسستان جوش نزند.

برای لایه برداری می‌توانید از سفیداب و مخلوط شکر با میوه هایی مانند کیوی و پرتقال یا مخلوط شکر و عسل استفاده کنید.

درمان سریع تر جوش صورت و نماندن جای جوش

بعد از جلوگیری از جوش صورت باید به فکر از بین بردن جای جوش‌ و نماندن آن روی صورتتان باشید که در این بابت ۴ راهکار مؤثر را بهتون پیشنهاد می‌دهم.

۱- به جوش ها دست نزنید.

برای نماند جای جوش صورت آنها را فشار ندهید

دست زدن زیاد به جوش‌ها و بدتر از آن فشار دادن و کندن جوش‌ها فقط جای جوش را گود تر و ماندگار می‌کند. اگر جوش زدید صبر کنید تا خودش به مرور خشک و کنده شود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود جای جوش گود شود و دیگر از بین نرود کندن و فشار دادن جوش است.

۲- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

برای از بین رفتن جای جوش ها از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

کرم ضد آفتاب لازم است چون اگر کرم ضد آفتاب نزنید، جای جوش‌ها سیاه می‌شود و بصورت یک لکه گود یا قهوه ای روی صورتتان برای همیشه می‌ماند. اگر روی صورتتان جوش دارید یا تازه از شر جوش‌ها راحت شدید حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا جای جوش‌ها نماند.

سعی کنید همیشه از کرم ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنید.

۳- صورتتان را ماساژ دهید

برای از بین رفتن جای جوش ها و جلوگیری از جوش زدن صورت از ماساژ صورت استفاده کنید

ماساژ صورت باعث افزایش خون رسانی به پوست می‌شود. که به مرور باعث بازسازی دوباره پوست، از بین رفتن جای جوش و شاداب شدن بیشتر آن می‌شود. براتون در پستی بصورت کامل همراه با تصویر یک ماساژ صورت خیلی ساده اما فوق العاده را نوشتم که هر روز در عرض ۳ الی ۴ دقیقه می‌توانید انجام دهید و از نتایج فوق العاده آن استفاده کنید.

۴- از مواد طبیعی که به درمان جوش صورت کمک می کند استفاده کنید.

همیشه طبیعت به کمک ما می‌آید. برای درمان و جلوگیری از جوش صورت هم مواد طبیعی هستند که کمک زیادی به بهبودی و شادابی بیشتر پوست ما می‌کنند. سعی کنید هفته‌ای یکبار از ماسک های طبیعی استفاده کنید.

ماسک های طبیعی که به جوش نزدن و همچنین درمان جای جوش کمک می‌کنند عبارتند از:

  • روغن درخت چای
  • چای سبز
  • گلاب
  • خیارسبز
۴/۵ - (۳۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا