آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

جلوگیری و درمان تاول و زخم پشت پا در اثر پیاده روی و پوشیدن کفش

درمان و جلوگیری از ایجاد زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش و پیاده روی طولانیتاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش یا پیاده روی طولانی بسیار شایع است و هر کسی حداقل یکبار آن را تجربه کرده است. اما روش های ساده ای برای درمان و جلوگیری از زخم شدن و تاول زدن پا وجود دارد؛ امیدوارم آشنایی با این روش ها برای درمان تاول کمک کننده باشد.

چرا تاول می زنیم؟

تاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش تنگ و نامناسب و در نتیجه ایجاد اصطکاک بین کفش و پا است. همچنین ممکن است به دلیل گرما و عرق کردن پاها ایجاد شود.  همیشه پیشگیری بهتر درمان است. بنابراین در ادامه ضمن بیان راه هایی برای درمان تاول و زخم پشت پا با ساده ترین روش ها برای جلوگیری از ایجاد زخم پشت پا هم  آشنا می شویم.

عواملی که احتمال ایجاد زخم پشت پا یا تاول زدن در اثر پوشیدن کفش و پیاده روی را زیاد می‌کند:

چه عوالی باعث ایجاد زخم پشت پا یا تاول زدن در اثر پوشیدن کفش و پیاده روی طولانی می شود؟ درمان تاول

  • پوشیدن جوراب خیس یا وجود رطوبت در کفش
  • پوشیدن کفش نو برای مدت طولانی
  • گرما و تعرق زیاد پاها
  • پوشیدن کفش نامناسب برای پیاده روی
  • کفش بدون جوراب
  • استفاده از جوراب نازک یا پلاستیکی جوراب پلاستیکی مانع انتقال جریان هوا به پا می شود. موجب ایجاد رطوبت و در نتیجه زخم و تاول در پا می شود. اگر پیاده روی طولانی در پیش دارید از جوراب نخی استفاده کنید.
  • داشتن پوست خشک
  • حمل یک جسم سنگین یا بار زیاد
  • سن: احتمال ایجاد تاول در افراد مسن بیشتر است.
  • پوشیدن کفش که زیاد پا در آن آزاد است و اصطلاحا پا در آن لق می خورد.

جلوگیری از تاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش و پیاده روی

۱- برای جلوگیری از زدن پشت پا با کفش در انتخاب کفش خود دقت کنید و در هنگام خرید کفش نکات زیر را در نظر داشته باشید:

جلوگیری از زدن پشت پا با کفش برای جلوگیری از ایجاد تاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش

  • کفش نه باید خیلی تنگ باشد و نه خیلی گشاد؛
  • اگر در هنگام پوشیدن کفش در سر پنجه پا، احساس گرفتگی و تنگی می کنید این کفش برای شما مناسب نیست. چون اگر کفش در پشت پا و اطراف پا کمی تنگ باشد به مرور گشاد می شود. اما سر پنجه آن اگر تنگ و گرفته باشد، هیچ وقت درست نمی شود و در اثر پوشیدن همچین کفشی پایتان زخم شده یا تاول می زند.

۲- از جوراب نخی و بلند استفاده کنید تا پشت پا با کفش اصطحکاک نداشته باشد، اگر قرار است برای مدت طولانی پیاده روی کنید یا کفش را تازه خریده‌اید، برای جلوگیری از زدن تاول و ایجاد زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش از جوراب نخی کلفت یا دو جفت جوراب استفاده کنید.

انتحاب جوراب مناسب برای جلوگیری از ایجاد تاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش

۳- پای خود را با وازلین یا کرم های مرطوب کننده، یا روغن زیتون چرب کنید تا اصطکاک پایتان با کفش کمتر شود.

۴- اگر کفشتان نو است و در پشت پا، سر انگشتان یا کنار پای خود احساس تنگی و فشار می کنید، برای جلوگیری از زخم شدن و تاول زدن پایتان تا باز شدن و عادت کردن پایتان به کفش جدید، به قسمت هایی از پای خود که احساس تنگی می کنید، چسب زخم بزنید.

۵- وقتی در پشت پا احساس درد و ناراحتی می کنید کفش را برای مدتی از پای خود بیرون بیاورید و پای خود را با آب سرد و صابون بشویید.(اگر به صابون دسترسی ندارید لااقل با آب سرد پای خود را بشویید.)

شستن پاها برای جلوگیری از زخم شدن پشت پا در اثر پوشیدن کفش درمان تاول پا

۶- اگر پیاده روی طولانی در پیش دارید از پوشیدن کفش های نو یا تنگ خودداری کنید. چراکه استفاده از آنها احتمال ایجاد تاول در پا را بالا می برد. برای پیاده روی زیاد کفش هایی را انتخاب کنید که سایز پاتون باشه نه گشاد و نه تنگ و بهتره حداقل یک الی دو هفته از گفش استفاده کرده باشید. یعنی کفش نو نباشد.

نپوشیدن کفش تنگ یا نو در پیاده روی طولانی برای جلوگیری از زخم شدن پشت پا در اثر پوشیدن کفش

روش های خانگی برای درمان تاول پا و زخم پشت پا

۱- پاهای خود را یک الی دو بار در روز در آب ولرم و نمک قرار دهید. اینکار به درمان تاول پا کمک زیادی می کند.

درمات تاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش۲- برای درمان تاول و کاهش درد آن پایتان را مرتب با آب سرد بشویید و خشک کنید تا رطوبت و عرق به تاول نرسد. اگر قصد دارید کفش بپوشید، یک چسب زخم یا باند بدون اینکه به تاول فشار بیاورید، روی تاول بزنید.

۳- یک نکته مهم برای درمان تاول این است که : از ترکاندن تاول پا خوداری کنید چون ممکن است باعث ایجاد عفونت در محل تاول شود. اما اگر تاول خیلی بزرگ است یا خیلی دردناک است؛ و آب در آن جمع شده با سوزن خیلی نازک (مثلا سوزن های انسلین)می توانید مایع تاول را خالی کنید. اما تاول را پاره نکنید چون باعث عفونت می شود و درد آن افزایش می یابد.

 سوزن نازک را از کناره ها خیلی آرام وارد تاول کنید و آب آن را بکشید.

  • قبل از خالی کردن آب تاول پای خود را با آب سرد و صابون بشویید.
  • با یک سوزن که با الکل آن را ضدعفونی کرده‌اید؛ یا حداقل با آب و صابون آن را خوب شسته‌اید، آرام آب تاول را خالی کنید و با کمی فشار دادن اجازه دهید مایع داخل آن خارج شود.
  • پای خود را با آب و صابون بشویید. و روی تاول کرم وازلین یا کرم های حاوی آنتی بیوتیک مثل ویتامین AD یا عسل بزنید.
  • محل تاول را با باند ببندید و از کندن پوست تاول خودداری کنید. و باند را هر روز و یا در مواقعی که کثیف می شود، عوض کنید. اگر کفشتون زیاد تنگ نیست میتوانید دوتا جوراب هم بپوشید.
  • از ترکاندن تاول های خونی بپرهیزید. احتمال عفونت کردن آن ها خیلی زیاد است.

درمان زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش نامناسب درمان تاول و ترکاندن تاول و بستن باند روی آن درمان تاول پا

تاول یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است. آنها به کاهش فشار و محافظت از بافت های زیرین کمک می کنند. تاول موجب جلوگیری از ورود باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها به زخم می شوند.

تاول ها معمولاً بیت یک الی دو هفته خود به خود کاملاً خوب می شوند. و نیاز به درمان خاصی ندارند. اما اگر متوجه چرک، تورم، خون ریزی در تاول شدید یا تب کردید، احتمال اینکه تاولتان عفونت کرده باشد، زیاد است . حتماً به پزشک مراجعه کنید.

شما چه راه های خانگی برای درمان تاول یا جلوگیری از ایجاد تاول و زخم پشت پا در اثر پوشیدن کفش یا پیاده روی طولانی را امتحان کردید و جواب گرفتید؟ لطفاً تجربه خودتون رو با همه سهیم شوید.

 

۳.۹/۵ - (۴۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. با سلام ببخشید انگشت بزرگ پام زخم شده بخاطر اینکه کفشام نو وخشک بود،الان یماه ناخنم رفته تو گوشت وبسیار اذیت میکند وعفونت کرده ،لطبا راهنمایی کنید تا درمان کامل بشود تشکر

  2. اگه امکانش بود،بسته به شرایط،پاشنه کفشو چند روز بخوابونید و بپوشید،به مرور چرمش نرمتر میشه و پاتونو نمیزنه،

  3. سلام خسته نباشید من هر موقع کفش میپوشم
    همه شماره کفش امتحان کردم سایز های بزرگ کوچک حتی متوسط مثلا کفشی که دقیقا شیک پاهام باشه باز تاول زد چکار کنم ؟؟؟

  4. سلام ،من هم امروز یک جفت کفش کار(ایمنی)نو که خریده بودم را با وجود اینکه یک شماره بزرگتر از سایز معمولی پام گرفتم،اما باز هم هر دو پایم را تاول زد،من تازه این سایت را دیدم اما معلوم هس چیزهای خوبی دارد،با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا