آشپزیترفند و تجربه آشپزی

علت خمیر شدن کیک چیست و با کیک خمیر شده چه کنیم

علت خمیر شدن وسط کیک و پف نکردن آن چیست و از کیک خمیر شده چه استفاده ای بکنیم.عزم خود را جزم می کنیم و دست بکار می شویم تا یک کیک خوشمزه و عالی درست کنیم. اما بعد از کلی زحمت چیزی که عایدمون می شود یک کیک خمیر شده، بدون پف و دلسردی از پخت کیک خونگی است، دوست دارم در این پست براتون از علت خمیر شدن کیک و اینکه چیکار کنیم تا کیک خمیر نشود، بنویسم.  البته اگر امروز یک کیک خمیر شده روی دستتون مونده، چند ایده بهتون میدم که اگر کیکتون خراب شد اون رو روانه سطل آشغال نکنید و ازش استفاده های خوشمزه و عالی کنید.

علت خمیر شدن کیک چیست؟

اول از همه خیلی خلاصه از علت خمیر شدن کیک براتون می نویسم. در قسمت بعد با جزئیات هر علت را توضیح می دهم. خواهم نوشت چیکار کنید که دیگر کیک هایی که می پزید خمیر نشود. و در نهایت یک کیک اسفنجی و پف دار داشته باشید.

کیکتان خمیر و خراب می شود چون:

  • دستور کیک مشکل دارد.
  • نکات پخت کیک را رعایت نکردید.
  • اندازه های مواد کیک را درست اندازه گیری نکردید و مواد آن را کم یا زیاد شدند.
  • قالب درستی برای پخت کیک انتخاب نکردید.
  • کیک را با روش درست در قالب نرختید.
  • درجه حرارت فرتون رو درست تنظیم نکردید.
  • تست پخته بودن کیک را انجام ندادید.

برای اینکه با این علل خمیر شدن کیک بیشتر آشنا شوید، حتما توضیحاتی که در ادامه می دهم را کامل و با دقت بخوانید.

چیکار کنیم کیک خمیر نشود؟

۱- دستور کیک مشکل دارد

اولین علت خمیر شدن کیک می تواند این باشد که دستوری که از روی آن کیک را پختید، مشکل دارد. مواد آن با اندازه های درست گفته نشده یا مراحل و فوت و فن درست کردن کیک به درستی توضیح داده نشده است.

بنابراین پیش از اینکه دست بکار شوید، از یک جای مطمئن و با توضیحات کامل دستور کیک را بگیرید.

۲- نکات پخت کیک را رعایت نکردید

برای هر کیکی نکات خاصی وجود دارد که باید حتماً رعایت شود تا در نهایت یک کیک عالی داشته باشید. این نکات در طرز تهیه کیک گفته می شود. برای مثال:

  • زمان اضافه کردن هر کدام از مواد کیک
  • نحوه بهم زدن هر کدام از مواد کیک
  • سرد یا گرم بودن مواد کیک
  • استراحت کردن یا نکردن خمیر کیک
  • و …

حتماً به این نکات توجه داشته باشید و آنها را رعایت کنید.

در حالت کلی برای پخت اکثر کیک ها نکات کلی برای پف دار شدن و خوب پختن آنها وجود دارد که در پست ۸ نکته مهم برای پف کردن و اسفنجی شدن کیک بطور کامل این نکات را براتون نوشتم. حتماً این پست را بخوانید و نکات گفته شده در آن را برای پخت انواع کیک رعایت کنید.

یک نکته مهم برای جلوگیری از خمیر شدن کیک این است که:

زرده، شکر و روغن کیک را باید با دور متوسط همزن بهم بزنید. دور همزن  اگر زیاد یا کم باشد، کیک را خمیری می کند و خیلی پف نمی کند. برای مخلوط کردن آرد با دیگر مواد کیک باید از لیسک استفاده کنید که کم کم آرد را با مواد اضافه کنید یا از دور خیلی کند همزن استفاده کنید. البته توصیه می کنم حوصله به خرج دهید و آرد را با همزن خاموش یا لیسک در یک جهت با مواد کیک آرام آرام مخلوط کنید تا کیکتون هم پف کند هم نرم تر شود.

۳- اندازه های مواد کیک را درست اندازه گیری نکردید و مواد کم یا زیاد شدند.

یکی از علت های خمیر شدن کیک اندازه گیری نادرست مواد کیک

برای پخت هر کیک اندازه های مشخص و پیمانه خاصی وجود دار.د حالا اگر شما خودسرانه این اندازه ها را جابجا کنید، کیکتون خراب می شود. باید به اندازه ها دقت کنید.

اندازه ها اگر بر اساس پیمانه گفته شده نسبت ها را درست به همان اندازه رعایت کنید. اگر هم اندازه ها برحسب گرم گفته شده و ترازو ندارید، بهتر است قید درست کردن آن کیک را بزنید. چون اگر بخواهید تقریبی مواد رو بردارید، در نهایت یک کیک بدون پف، خمیر شده یا کاملاً سفت خواهید داشت.

۴- قالب درستی برای پخت کیک انتخاب نکردید.

قالب نامناسب یکی از علل خمیر شدن کیک

نوع قالب برای پخت انواع مختلف کیک متفاوت است. پیشتر در مورد انواع قالب هم توضیح دادم. بهتر است برای پخت کیک قالبی را انتخاب کنید که نه خیلی نازک باشد که هنوز وسط کیک نپخته ته کیک بسوزد و نه خیلی قطور که کیک بخوبی نپزد.

معمولاً قالب های استیل و نسوز بهترین قالب ها هستند و بعد از آن با قالب های آلومینومی کیک های خوبی میتوان پخت. برای پخت کیک از همه بدتر قالب های سیلیکونی هستند.

در قالب های خرطومی کیک بهتر می پزد. چون وسط کیک هم همراه با کناره ها گرما میبیند. در این نوع قالب هم کیک زودتر می پزد و هم کمتر گنبدی می شود و سطح کیک یکنواخت تر می شود.

حتما بخوانید: چیکار کنیم کیک گنبدی نشود؟

در رابطه با قالب یک علت مهم خمیر شدن کیک این است که: قالب را خیلی کوچک انتخاب می کنید. در نتیجه  مواد کیک خیلی قطور می شود، کیکتون اطراف آن پخته می شده اما وسط آن خام و نپخته می ماند.

همیشه وقتی کیک را در قالب می ریزید. باید ارتفاع مواد کیک بین ۳ تا ۴ سانتی متر شود که کیک بخوبی بپزد و مغز پخت شود.

۵- کیک را با روش صحیح در قالب نرختید.

ریختن نادرست مواد کیک در قالب یکی از علل خمیر شدن کیک

هنگام ریختن مواد کیک داخل قالب، یکباره مواد را در یک جای خالی نکنید. کاسه حاوی مواد کیک را دور قالب بچرخانید و مواد را در قالب پخش کنید تا مواد کیک بطور یکنواخت پخش شود و با یک قاشک یا لیسک مواد کیک را در همه قالب بطور یکنواخت پخش کنید.

۶- درجه حرارت فرتون رو درست تنظیم نکردید.

دمای نادرست فر از علت خمیر شدن کیک و پف نکردن و اسفنجی نشدن کیک است

هر فری حرارت متفاوت دارد. ممکن است حرارت فر شما آنچه که شما تنظیم کردید، نباشد. مثلاً شما دما را روی ۱۸۰ درجه تنظیم می کنید، اما دمای واقعی فر شما بیشتر یا کم تر از ۱۸۰ درجه است.

معمولاً یک کیک عادی که قطر  خمیر آن ۴ سانتی متر است، حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد تا در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد بپزد. اگر کیکتون کمتر از این زمان می پزد یعنی دمای واقعی فرتون زیادتر از ۱۸۰ درجه است و باید دما را روی ۱۷۰ قرار دهید تا کیک به آرامی بپزد و مغز پخت شود.

اگر خیلی طول می کشد تا کیکتون آماده شود، مثلا یک ساعت و نیم یعنی دمای فرتون پایینه و باید دمای آن را روی ۱۹۰ قرار دهید.

فر من دمای آن پایین تر از حد معمول هست. بخاطر همین همیشه هر دمایی در دستور گفته شده من ۱۰ درجه بیشتر می کنم. برای مثال: برای دمای ۱۸۰ دستور، فرم را روی دمای ۱۹۰ قرار می دهم و حدود یک ساعت طول می کشد تا کیک آماده شود.

برای اینکه کیک خراب نشود و خوب پف کند، ۳ نکته را هم همیشه در رابطه با فر رعایت کنید:

  • فر قبل از قرار دادن خمیر کیک در آن، باید ۲۰ دقیقه گرم شود.
  • درب فر را تا وقتی روی کیک کاملاً نپخته و بوی کیک در خانه نپیچیده، باز نکنید. معمولاً تا دو سوم زمان مورد نیاز برای پخت کیک اصلا نباید در فر را باز کنید.
  • هیچ وقت دمای فر را بیش از حد زیاد نکنید. کیک باید در دمای متوسط در زمانی بین ۴۵ تا یک ساعت آرام آرام بپزد. بالا بردن دمای فر باعث می شود اطراف و ته کیک بسوزد. اما وسط آن هنوز نرسیده باشد.

این نکات برای درست کردن کیک در قابلمه هم صادق است. قابلمه باید گرم باشد و درب قابلمه را تا کیک نپخته باز نکنید و حرارت شعله گاز باید خیلی کم باشد تا کیک آرام آرام بپزد.

۸- تست پخته بودن کیک

برای جلوگیری از خمیر شدن کیک قبل از خارج کردن آن از فر آن را تست کنید

هیچ وقت در درست کردن کیک عجله نکنید. مهم ترین علت خمیر شدن کیک این است که زود کیک را از فر بیرون می آورید بدون اینکه تست کنید کیکتون پخته یا نه!

روش تست برای کاملاً پخته بودن کیک این است که: با یک خلال دندان یا یک کارد به وسط کیک بزنید، اگر هیچ چیز به اون نچسبید یعنی کیک آماده شده، وگرنه کیک هنوز نپخته و هنوز خمیر هست و باید در فر بماند.

با کیک خمیر شده یا پف نکرده چیکار کنیم؟

اگر کیکتون خراب شده یعنی پف نکرده، تیکه تیکه شده یا خمیر شده آن را دور نیندازید. هنوز کارهای زیادی هست که می تونید با آن انجام دهید.

۱- توپک های شکلاتی درست کنید.

استفاده از کیک خمیر شده و درست کردن توپک های شکلاتی

برای بخش های از کیک که پخته یا خرد شده این روش عالیه. کیک را با دست تا می تونید خورد کنید. خوردهای کیک را با کمی مغز گردو نیم کوب شده یا شکلات چیپسی قاطی کنید و بعد آنها را با چند قاشق خامه قنادی قاطی کنید. تا بهم بچسبند و بتوان آنها را گلوله کرد.

مواد را به شکل گلوله هایی اندازه گردو در آورید و نیم ساعت در فریزز قرار دهید تا کمی بگیرد. توپک ها را در شکلات آب شده بزنید و بعد روی آنها را با شکلات های تزینی یا پود نارگیل و … تزیین کنید.

۲- از کیک خمیر شده برای درست کردن دسر استفاده کنید

استفاده از کیک خمیر شده و درست کردن دسر

کیک رو خرد کنید و ته سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. خرده های کیک را داخل سینی بریزید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا تیکه های کیک خشک و سوخاری شوند. هر چند دقیقه به اون سر بزنید تا نسوزد. وقتی کمی سوخاری شدند سینی را از فر بیرون بیاورید.

این کیک های سوخاری را وقتی سرد شد در نایلون بریزید در فریزر قرار دهید.

از آنها می تونید برای درست کردن انواع دسرها که با بیسکویت درست می شود استفاده کنید: مثل دسر پان خوشمزه، تیرامیسو، دسرهای لیوانی، کیک های یخچالی و  …

۴.۲/۵ - (۱۳۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۳ دیدگاه ها

  1. سلام من هر کاری میکنم کیکم خمیر میشه من دو ساعت کیکم توی فر بود ولی بازم خمیر شد

  2. انقدر خمیر شده که نمیشه خوردش کرد😂بعد اینو به هر روشی بخوری دل درد میری همون چه بهتر بیشر وقت و هزینه نزاری و بریزی دور💔😂

  3. من وقتی سیخ چوبی زدم کیک اصلا نچسبید دما هم کم یا زیاد نبوده فق یکم حالت چسبناکی داره این کیک قابل خوردن هست..(یعنی بخام خامه کشی و اینا انجام بدم روش؟)

  4. سلام خسته نباشید احسنت به پدر و مادری که شما را تربیت کردند که انقدر با حوصله و مهربانی به تک تک سوال ها جواب میدید خانم با اخلاقی هستید خدا شما را حفظ کند میشه بفرمایید میتونم به جای بکینگ پودر از جوش شیرین استفاده کنم یا کلا به جای بکینگ پودر از چی میشه استفاده کرد ممنونم دوستتون دارم

    1. سلام ممنونم خیلی محبت دارید شما 🙂 بله میشه اما مقدارش باید تقریبا یک چهار بشه یک مطلب داخل سایت نوشتم که بجای بکیکنگ پودر چی بزنید کلمه جایگزین بیکینگ پودر رو داخل سایت جستجو کنید.

  5. سلام ببخشید استفاده از آرد کامل نان سنگک هم که فقط سه بار الک کنیم هم میتونه باعث خمیر شدن کیک بشه؟

  6. سلام اگر می شود عکس و تبلیغاتی که در سایت می گذارید از لحاظ إنسانی و اسلامی رعایت شده باشد مثلا حجاب و…

  7. سلام من هم هر چقدر کیک درست میکنم پف و حتی طعمش خوبه خلال دندان هم میزنم داخلش هیچ موادی بهش نمیچسبه ولی وقتی میارمش از فر بیرون پفش کمتر میشه و خمیر میشه و همینطور چسبناک

    1. سلام، اولین مشکل شاید به دلیل دستور کیکتون هست اگر از دستور خوب استفاده می کنید شاید این دو نکته رو رعایت نمی کنی اول اینکه کیک رو بعدپخت سریع از فر نیارید بیرون دو دقیقه داخل فر نیمه باز باشه بعد بیرون بیارید بعد که کیک رو خارج کردید، داخل قالب نمونه بیرون بیارید بذارید روی یه توری یا آبکش که خمیر نشه.

  8. سلام من کیک اسفنجی درست کردم دقیقا مطابق دستور و اندازه شما ولی خمیر شد و کیک تولدم خراب شد در دستور عمل کیک تون لطفا تجدید نظر کنید😩

    1. سلام اینکه کیک خمیر میشه بخاطر دستور نیست علت ها ش رو در بالا براتون گفتم بیشتر بخاطر بالا بودن دمای فرتون هست روی کیک میپزه اما وسط کیک نپخته بعد موقع خارج کردن کیک باید با خلال کیک رو تست کنید تا ببینید کامل پخته یا نه. این کیک اسفنجی رو شاید من بیشتر از ۵۰ بار پختم و دستورش عالیه

  9. سلام من همه ی موارد رو رعایت کردم همه رو اما روی کیک های فنجونیم نپخته و خمیر😔

  10. سلام من هر چی کیک میپزم خمیر میشه تو فر نمیپزم ولی تو ماهیتابه و زود پز میپزم روش میسوزه ولی توش اصلا نمیپزه سلام میشه بگید مشکل از کجاس

  11. سلام ببخشی کیک ما که وسطش نپخته مونده رو بعد از گذشت ساعتها از دراوردن از فر
    میشه مجدد داخل فر بذاریم؟ درست میشه؟

  12. سلام عزیزم خسته نباشید فر من حدود ۵۰ دقیقه تا یک ساعت طول میکشه تا کیک داخلش بپزه بسته به انداز ه ی کیک داره نمی دونم چرا بیشتر اوقات وسط کیکم وقتی تست میکنم شل هست در صورتی که اطرافش پخته است و مجبور میشم حدود ۳ تا ۴ دقیقه گریل رو بزنم تا وسطش سفت بشه اشکال کار کجاست ؟ پف کیکهام هم خوبه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام اگر میتونید و اطراف کیک نمی سوزه یک ساعت تا یک ساعت و ده دقیقه بهش زمان بدید تا بپزه. من خودم فرم طول می کشه تا کیک بپزه کیکی که باید تو ۴۵ دقیقه بپزه یک ساعت تا یک ساعت و ربع طول میکشه تا کامل بپزه. از اونجایی که میگید پفش خوبه یکم بیشتر بهش زمان بدید.
      ولی اگر اطراف کیک می سوزه و وسطش هنوز نپخته شاید قالبتون رو زیادی پر می کنید خیلی حجیم میشه کیکتون یه کیک معمولی باید حدود ۴ سانتی متر ضخامت موادی باشه که داخل قالب میریزید قالب میان تهیه معمولاً این مشکل پخته نشدن وسط کیک رو ندارند.

  13. سلام
    ببخشید علت اینکه آرد درون مواد کیک گوله گوله می شه چیه؟ چند بار هم الک کردم ولی گوله گوله شد.
    و اینکه من تجربه پخت کیک های زیادی رو داشتم همیشه هم عالی در میومد اما این بار خمیری در اومد. از همه چیز مطمئنم فر هم درست بود مواد هم به اندازه با تستر هم تست کردم پخته بود و درست ۱ ساعت داخل فر ۱۸۰ درجه بود اما خمیری شد 😞علتش رو می گین؟

    1. سلام
      آرد رو نباید یکجا بریزید باید کم کم طی ۴ الی ۵ مرحله له مواد اضافه کنید دیگه گلوله نمی شه.
      ببینید خمیری شدن کیک دلایل مختلفی داره که در پست بهش اشاره کردم ولی اگر میزان غلظت موادتون و … خوب بوده باید به کیکتون بیشتر زمان می داید حتما قبل از خاموش کردن فر یه خلال دندون بزنید وسط کیک اگر چیزی بهش نچسبید یعنی کیک پخته بعد اگر این نکته هم رعایت کردید شاید خیلی دیر کیک رو از قالب در اوردید ۲ الی ۳ دقیقه بعد از اینکه کیک رو از فر خارج کردید از قالب اونو خارج کنید و بذارید روی توری که سرد بشه کیک داخل قالب بمونه خمیر میشه

    1. اون مشکلی نداره روغن و کیک سنگین هستند وقتی به شکر و زرده اضافه میشن خمیر کیک یکم پفش کم میشه و روغن بیشتر میره به لایه زیرین مشکلی نداره فقط آب و روغن رو باید کم بهم بزنید در حد مخلوط شدن کافیه و یه نکته دیگه روغن ، آب یا شیر که به کیک اضافه می کنید سرد نباشه همیشه ولرم یا گرم باشه این حالت کمتر میشه. همچین سعی کنید تخم مرغ هاتون هم به دمای محیط رسیده باشند.

  14. سلام علت این که بعد ریختن روغن و آب به مواد کیک لایه زیرین آبکی میشه در حالی که لایه بالایی پف داره چیه ؟

    1. دیگه نمیشه کاریش کرد چون روش پخته قسمت های خمیر رو داخل سینی فر پهن کنید یا داخل ماهیتابه تف بدید تا از حالت خمیری خارج بشه و ازش برای درست کردن دسر مثل دسر پان که آموزشش داخل سایت هست استفاده کنید.

  15. سلام ببخشید کیک زبرا توی کیک پز درست کردم ولی کیکم خمیر شد
    امکان داره بخاطر این باشه که بعد از خاموش کردن کیک پز دیر درش رو برداشتم

    1. سلام وقتی کیک پخت با خلال دندون کیک رو تست کردید؟ اگر تست کرده باشید و چیزی به خلال نچسبیده باشه کیکتون کامل پخته و بله باید در کیک پز رو اول نیمه باز قرار میدادید که به کیک شوک وارد نشه و پف آن نخوابد. بعد درش رو کامل برمی داشتید ولی اگر تست نکردید ممکنه کیکتون هنوز کامل پخته نشده بوده

  16. سلام من کیک پختم وسطش خمیر نشده ولی مثل دو طرف بالا و پایینش خوب باز نشده دلیلشو تو مطالب شما خیلی خوندن بفهمم ولی متوجه نشدم.من قبلا هم پیمانه کیک پختنم لیوان دسته دار بوده ولی بد نمیشد نمیدونم چرا دوبار کیک میپزم بد میشه

    1. سلام به نظرم دمای فرتون زیاده اطراف کیک زود میپزه اجازه نمیده وسط کیک پف کنه این دفعه ده درجه کمتر دمای فر رو بگذارید عوضش ده الی ۱۵دقیقه بیشتر بپزه

  17. سلام روزتون بخیر
    من موقع همزدن، سفیده تخم مرغم خیلی آبکی بود و مثل اون سفیده هایی که پف میکنه و درنمیاد از کاسه نشد.
    علتش میتونه از چی باشه؟
    موقع ریختن توی موادم هم انگار تهش سفیده تخم مرغ هم نزده یا ابکی بود

    1. سلام ممنون
      اگر همزن یا ظرفتون خیس یا چرب باشه یا کمی از زرده وارد سفیده بشه سفیده پف نمی کنه و باید سفیده و در یک جهت با دور تند همزن بزنید. برای زدن سفیده از ظرف شیشه ای یا پلاستیکی استفاده کنید.

  18. سلام من کیک ورتقالی را به روش شماولی داخل تستر درست کردم الان که نگاه میکنم ته کیک داره میسوزه اما روی اون کاملا سفیده چیکار کنم.ممنون از آموزشاتون

    1. سلام خواهش می کنم لطف دارید. در سایت گفته شده برای اینکه کیک رو داخل توستر درست کنید چیکار کنید. اول اینکه باید وسط توستر بگذارید دمای توستر هم نباید اندازه فر باشه در اون مطلب توضیح دادم چطور دمای توستر رو تنظیم کنید و نکات دیگه… حتما اون پست و نظراتش رو بخونید بهتون کمک میکنه تو توستر بهتر کیک درست کنید. در داخل سایت جستجو کنید “توستر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا