سلامت

۴ روش مؤثر برای کاهش و درمان زردی نوزاد در خانه

روش های کاهش و درمان زردی نوزاد در خانهقرار است با روش هایی آشنا شویم که به درمان زردی نوزاد در خانه کمک می کند. اما قبل از آن بهتر است بدانیم زردی نوازد چیست؟ درجه زردی نوازد یعنی چه و در چه حدی خطرناک است؟ چطور زردی را تشخیص دهیم و در آخر چه درمان هایی برای زردی در منزل وجود دارد. سعی می کنم همه این موارد را به ساده ترین شکل براتون بنویسم.

زردی نوازد چیست؟

زردی نوزاد بر اثر وجود ماده ای به نام بیلی روبین در خون نوزاد به وجود می آید. بیلی روبین چیست؟

وقتی گلبول های قرمز خون می میرند ماده شیمایی تولید می شود به نام بیلی روبین که سمی است. این ماده سمی توسط کبد دفع می شود. اما نوزاد تازه متولد شده کبد ضعیفی دارد و نمی تواند این ماده را به خوبی دفع کند بخاطر همین دچار بیماری زردی می شود.

زردی نوزاد از روز ۲ تا سوم تولد آغاز می شود و تا روز ۱۳ الی ۱۴ دهم ممکن است ادامه پیدا کند. احتمال زردی در نوزادان پسر و نارس بیشتر است.

زردی اگر کم باشد در خانه به راحتی قابل درمان و کنترل است و اصلاً جای نگرانی نیست. اما اگر زیاد شود حتما باید کودک تحت درمان قرار گیرد، چون ممکن است به مغز و سیستم عصبی نوزاد آسیب بزند. حدود ۶۰ درصد کودکانی که به دنیا می آیند به زردی مبتلا می شوند. یعنی تقریباً از هر دو نوزاد یکی زردی دارد. اما نگران نباشید با رعایت نکات ساده به راحتی می توان زردی نوزاد را درمان کرد.

درجه زردی نوزاد چیست و در چه حدی خطرناک است؟

درجه بندی زردی نوزاد از طریق میزان پیشرفت زردی از سر تا پاهای نوزاد انجام می شود. سر کم ترین و پا بیشترین درجه زردی را می گیرند. و از ۰ تا ۲۵ درجه بندی می شود.

۰ یعنی زردی ندارد و ۲۵ یعنی دارای بالاترین میزان زردی است.

اگر تنها قسمت سر نوزاد زرد باشد، درجه زیر ۵ را می گیرد که خطرناک نیست و اصلا جای نگرانی ندارد.

اگر علاوه بر سر قسمت سینه نوزاد زرد باشد درجه زردی آن بین ۵ تا ۱۲ است. که هنوز جای نگرانی نیست و با مراقبت در منزل قابل درمان است.

اگر زردی به ناحیه شکم و زیر ناف برسد درجه زردی به ۱۳ تا ۱۷ می رسد که در این حالت زردی در محدوده خطر قرار گرفته و بهتر است کودک بستری شود و تحت درمان با فتوتراپی: یعنی قرار گرفتن زیر نور لامپ خاص با اشعه خاص قرار بگیرد. معمولا اگر درجه زردی به بالای ۱۳ تا ۱۵ برسد پزشک دستور بستری شدن نوزاد را می دهد.

روش های کاهش و درمان زردی نوزاد در خانه با فتو تراپی

زردی اگر به ساق پاها و کف دست و پا برسد به بالاترین حد خود می رسد. یعنی عددی بین ۱۷ تا ۲۵ در این حالت کودک حتما باید بستری شود و تحت مراقبت باشد تا زردی آن درمان شود و درجه زردی او به زیر عدد ۱۲ برسد.

چطور زردی را تشخیص دهیم؟

بهترین و دقیق ترین تشخیص زردی با گرفتن آزمایش خون از نوزاد در بیمارستان انجام می شود. اما راه هایی وجود دارد که می توان در منزل هم تا حدی میزان درجه زردی نوزاد را تشخیص داد.

۱- اول از همه به سفیدی چشمای کودک نگاه کنید. اگر سفیدی چشم نوزادتان زرد بود. احتمالاً دچار زردی است. اما نگران نباشید اگر سینه و دیگر قسمت ها بدن او زرد نباشد جای نگرانی نیست و زردی خفیف دارد که با راه های درمان خانگی زردی که در ادامه خواهم گفت برطرف می شود.

۲- اگر نوک دماغ نوزاد را کمی فشار دهید وقتی دستتان را بر می دارید، جای زردی روی دماغ کودک مشخص است.

روش های کاهش و درمان زردی نوزاد در خانه و روش تشخیص زردی نوزاد در منزل

۳- انگشت اشاره خودتان را آرام روی سینه کودک قرار  دهید. فشار ملایمی به سینه کودک بدهید. اگر بعد از برداشتن انگشتتان از سینه کودک در جای انگشت خودتون زردی مشاهده کردید، زردی به قسمت سینه کودک رسیده و اگر دیگر قسمت های بدن او یعنی پاها و شکم او زرد نباشد عددی بین ۵ تا ۱۲ دارد که هنوز جای نگرانی نیست و با روش درمان زردی نوزاد در خانه قابل بهبود است. ولی بهتر است برای اطمینان نزد پزشک بروید تا اگر لازم باشد از او آزمایش خون گرفته شود تا درجه زردی نوزاد دقیق تر مشخص شود.

۴- اگر دست و پاهای کودک زرد است ممکن درجه زردی او بالا و خطرناک باشد، حتماً جدی بگیرید و کودک را نزد پزشک ببرید.

کاهش و درمان زردی نوزاد در خانه

خوشبختانه تا حد زیادی می توان در خانه زردی نوزاد را کنترل و حتی درمان کرد. بخصوص اگر زردی نوزاد کم باشد و به درجه خطرناک نرسیده باشد می توان کاری کرد که بالاتر نرود و بهتر و سریع تر درمان شود. در ادامه به ۴ راه مؤثر برای درمان زردی نوزاد در خانه اشاره می کنم.

۱- تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد در خانه

تغذیه مادر در درمان زردی نوزاد و همچنین جلوگیری از ایجاد و افزایش زردی خیلی مؤثر است. مادر کودکی که زردی دارد نباید تا زمانی که علائم زردی را در کودک خود مشاهده می کند غذاهای گرم بخورد. چراکه موجب افزایش زردی در کودک می شود.

همچنین مادر باید تغذیه مناسب و کافی داشته باشد که کمک به تولید شیر بیشتر در مادر کند. چون کودک هر چه بیشتر شیر بخورد زود تر درمان می شود. اصلا یکی از علل به وجود آمدن زردی در کودک عدم وجود شیر کافی در سینه مادر برای تغذیه کافی نوزاد است.

تغذیه مادر در زمان زردی نوزاد باید چه چیزی باشد؟

مادر نوزادی که زردی دارد باید از خوردن غذاهایی مانند : کاچی، مغزهای گرم مثل گردو، فندق و پسته، غذاهای خیلی گرم و ادویه دار مثل فسنجان، میوه های گرم مانند خربزه، موز ، سیر و پیاز خام، تخم مرغ و عسل دارای طبع گرم خودداری کنند.

در عوض مادر باید غذاهای خنک و شیرافزا را زیاد مصرف کند. مانند:

انواع آبمیوه ها، ماهی تازه (نه تن ماهی!)، سوپ جو، آبگوشت گوشت گوسفند و خروس که قاطی باشد چون گوشت گوسفند گرم است اما خروس سرد است. به غذاها ادویه کم بزند یا اصلاً ادویه نزند. حریره بادام یا فرنی که دستور تهیه حریره بادام با آرد برنج را قبلا براتون نوشتم که هم خنک است هم شیرافزا. و دیگر غذاهای شیرافزا که گرم نباشد.

کاچی برای افزایش شیرمادر و بازگشت قوای از دست رفته او خیلی مؤثر است. بخصوص کاچی آرد برنج و زردچوبه که دستور کامل آن را براتون نوشتم. اما بهتر است از روز پنجم‌ تولد به بعد، یعنی زمانی که زردی کودکتان درمان شد یا مطمئن شدید که نوزاد شما زردی ندارد، برای مادر تهیه شود.

همچنین خوردن عرق کاسنی هم، چون خیلی خنک است به درمان زردی نوزاد کمک می کند. حتی گفته می شود مصرف عرق کاسنی روزی یک لیوان در ماه آخر بارداری کمک می کند تا از احتمال ابتلا کودک به زردی کم شود.

مادر باید به این نکته توجه کند هرچه بیشتر به کودک خود شیر بدهد به درمان زودتر او کمک می کند. مگر در حالت خیلی نادر، که علت زردی کودک بر اثر شیرمادر است. که در اون موقع پزشک تشخیص می دهد و معمولاً دستور می دهد ۴۸ ساعت کودک بجای شیرمادر، شیر خشک بخورد تا زردی او درمان شود.

۲- شیرخشت برای درمان زردی نوزاد در خانه

روش های کاهش و درمان زردی نوزاد در خانه با شیرخشت

داروی گیاهی است به نام شیرخشت که صمغ نوعی گیاه دارویی است. دارای ماده مانیتول است که در درمان زردی مؤثر است. شیر خشت هم بصورت قطره خوراکی در داروخانه ها و یا بصورت خوراکی و صمغ در عطاری ها موجود است که می توانید تهیه کنید و روزانه به مقدار خیلی کم طبق دستور پزشک داروخانه یا پزشک کودکتان به او بدهید تا زردی نوزاد کاهش یابد.

بعضی از پزشکان به تأثیر شیرخشت اعتقادی ندارند. اما آنچه تجربه نشان می دهد مخالف این است و نشان داده شده شیرخشت در درمان زردی نوزاد خیلی مؤثر است.

به این نکته توجه کنید: شیر خشت باید به مقدار خیلی کم به نوزاد داده شود. مثلاً برای شیرخشتی که به شکل صمغ است حدود یک چهارم قاشق چای خوری را در یک قاشق غذا خوری آب جوشیده حل کنید و به کودک بدهید.

مادر هم می تواند شیرخشت بخورد و به کودک خود شیر بدهد. این روش هم برای درمان زردی نوزاد در خانه خیلی مفید است.

۳- لامپ مهتابی و تاثیر آن در کاهش زردی نوزاد

گفته می شود قرار دادن کودک زیر نور لامپ های مهتابی که داری فلورسنت هستند در کاهش زردی کودک مؤثر است. البته این موضوع پایه و اساس علمی ندارد اما تجربه هم ثابت کرده که تأثیر گذار است. لامپی که در بیمارستان کودک را زیر آن قرار می دهند که به آن فتوتراپی گفته می شود، نور آن با لامپ مهتابی فرق می کند و اشعه های خاص و متفاوتی دارد. ولی تجربه والدین نشان می دهد لامپ مهتابی هم مفید است.

۴- شیر زیاد و تاثیر آن در کاهش زردی نوزاد

روش های کاهش و درمان زردی نوزاد در خانه با تغذیه کافی و مناسب نوزاد

یکی از بهترین و مؤثرترین راه ها برای درمان زردی نوزاد در خانه که اغلب پزشکان هم با آن موافق هستند، دادن شیر فراوان به کودک است. اما چرا؟

همانطور که قبلاً گفتم زردی نوزاد به دلیل وجود ماده‌ی سمی به نام بیلی روبین است. یک نوع بیلی روبین محلول در آب است که با ادرار کودک از بدن او دفع می شود. بنابراین هرچه کودک بیشتر شیربخورد و ادرار کند، زودتر زردی از بدن او دفع می شود و درمان می شود.

بنابراین مادر باید مدام، مثلاً هر یک ساعت به کودک خود شیر بدهد تا به خوب شدن و درمان او کمک کند. در این حین مادر هم باید غذاهای شیرافزا و خنک مصرف کند که قادر باشد شیر خوب و زیاد به کودک بدهد.

برای افزایش ادرار کودک دادن خیلی کم مثلاً دو عدد قاشق چای خوری آب جوشیده به نوازد در روز هم می تواند خیلی کمک کند. اگر مادر سزارین کرده و با خوردن غذا شیر او زیاد نمی شود، در بعضی مواقع پزشک توصیه می کند برای ۲ روز بصورت کمکی به او شیر خشک مخصوص بدهید. که زردی سریع تر از بدن کودک دفع شود.

اگر نوزاد شماهم زردی دارد نگران نباشد و بجاش به تغذیه خودتان و شیردادن زیاد به نوزادتان توجه کنید. راهکارهای خانگی درمان زردی را بکار بگیرید و اگر درجه زردی کودکتان بالا هست و به درجه خطرناک رسیده، به درمان خانگی اکتفا نکنید و حتماً جدی بگیرید و در این باره با پزشک کودکتان مشورت کنید.

برای درمان زردی نوازد خود در منزل چه راهکارهایی را بکار گرفتید و مؤثر بود؟ نظرات و تجربیات خودتون رو بنویسید.

۴.۷/۵ - (۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا