مهارت زندگی

درمان خانگی سرفه خلط دار و خشک با یک دمنوش گیاهی خیلی مؤثر

درمان خانگی سرفه خلط دار و خشک در خانه با دمنوش های گیاهییکی از شایع‌ترین علائم آنفولانزا و سرماخوردگی سرفه خلط دار یا خشک است که ممکن است تا یک هفته الی ۱۰ روز هم ادامه‌دار باشد و بسیار آزاردهنده است. اما با داروهای گیاهی موجود درخانه هم می‌توانیم سرفه را تسکین دهیم و از داروی شیمیایی تا می‌شود استفاده نکنیم. به همین منظور در این پست با یک درمان خانگی سرفه خلط دار یا حتی سرفه خشک آشنا خواهیم شد که در هنگام سرماخوردگی به از بین بردن کامل و سریع سرفه خلط دار و خشک کمک زیادی می‌کند.

سرفه خلط‌ دار در اثر تحریک دستگاه تنفسی اتفاق می افتد، که همراه با خروج ترشحات عفونی است و در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا خیلی شایع است.

درمان خانگی سرفه خلط دار با مرزنجوش و بابونه

دمنوش مرزنجوش و بابونه در درمان سرفه خلط دار خیلی جواب می‌دهد علاوه بر آن در بهبود سرماخوردگی و سرفه خشک هم خیلی مؤثر هستند. در پستی جداگانه در مورد دمنوش های مفید در درمان سرماخوردگی نوشتم. اما اگر سرفه خلط دار و یا حتی خشک، آزارتان می‌دهد اختصاصاً این دمنوش فوق‌العاده را امتحان کنید.

طرز تهیه دمنوش مخصوص درمان سرفه خلط دار یا خشک

دمنوش گیاهی برای درمان خانگی سرفه خلط دار و خشک

یک قاشق چای خوری مرزنجوش را با یک قاشق چایخوری بابونه خشک داخل قوری بریزید. دو لیوان آب در حال جوشیدن روی آنها بریزید و ۱۵ دقیقه آن ها را دم کنید.

بعد از ۱۵ دقیقه  یک لیوان از دمنوش را با عسل طبیعی که خود برای درمان سرفه مؤثر است، شیرین کنید و روزانه از این دمنوش تا بهبودی کامل میل کنید.

خواص مرزنجوش برای سرفه و سرماخوردگی:

مرزنجوش و خواص آن برای بهبود سریع و درمان خانگی سرفه خلط دار و خشک

مرزنجوش که به آن مرزنگوش هم گفته می‌شود یک گیاهان دارویی با طبیعت گرم است. دارای خواص زیادی است که یکی از خواص درمانی آن برای درمان سرفه و سرماخوردگی است.

  • مزنجوش موجب تسکین درد می شود. التهاب، سردرد و دردهای عضلانی را کاهش می دهد.
  •  آنتی اکسیدان‌های موجود در مزنجوش می‌توانند در رفع مشکلات تنفسی و آسم موثر باشند و در تسکین سرفه‌های سخت و تنگی نفس خیلی موثر است.
  • این گیاه خلط آور است. بنابراین برای درمان خانگی سرفه خلط دار عالی است.
  • این گیاه گلودرد را درمان می‌کند و سرفه ناشی از گلودرد را نیز بهبود می‌بخشد.
  • کارواکرول و تیمول موجود در این گیاه دارویی، دارای تاثیر ضد ویروسی، ضد قارچ و ضد باکتری هستند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و به درمان هرچه سریع‌تر بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند.

مصرف مرزنجوش در زمان بارداری و برای و کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود. و نباید بیشتر از ۳ فنجان از این دمنوش را در طول روز استفاده کنید.

مرزنجوش بوی مطبوعی دارد که بعضی در هنگام خوردن شلغم یا لبو پودر آن را روی آن‌ها می‌پاشند.

خواص بابونه برای سرفه و سرماخوردگی:

بابونه و خواص آن برای درمان خانگی سرفه خلط دار و خشک

بابونه هم داری طبع گرم و خشک است و علاوه بر اینکه یک گیاه دارویی فوق‌العاده برای آرامش اعصاب است، در درمان سرماخوردگی و سرفه هم خیلی موثر است. برای درمان خانگی سرفه خلط دار و خشک بابونه به همراه مرزنجوش یکی از بهترین انتخاب هاست.

  • بابونه دارای خواص ضد التهابی ریه و درمان سرفه است.
  • بابونه با داشتن خواص آنتی بیوتیکی، عفونت‌های داخلی بدن را از بین می‌برد. بنابراین در درمان سرفه خلط دار که بر اثر وجود چرک در گلو ایجاد می‌شود خیلی موثر است.
  • بابونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • برای درمان تنگی نفس مفید است.

زنان باردار، مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی، ناراحتی پروستات و بیماری‌های ریوی باید در مصرف بابونه احتیاط کنند و قبل از آن با پزشک خود حتماً مشورت کنند.

مصرف بابونه برای کودکان مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای کودکانی که دچار سرفه خلط دار یا خشک هستند، بهتر است بابونه را دم کنید به همراه عسل روزانه یک فنجان به او بدهید.

توجه: برای درمان سریع‌تر سرفه خلط دار علاوه بر دمنوش مرزنجوش و بابونه سعی کنید هر روز آب گرم و نمک درست کنید و در دهان غرغره کنید و از بخور آب گرم هم استفاده کنید، از خوردن غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنید و مایعات فراوان بنوشید.

اینم تجربه یکی از چاره دانی‌های عزیز در استفاده از این دمنوش، که ارسال تجربه ایشون بهانه‌ای برای نوشتن این پست شد:

” باسلام درمان سرفه خلط دار با بابونه و مرزنجوش برای بیماری که به هیچ درمانی پاسخ نمیداد، واقعا تاثیرگذار بود. امیدوارم به درد بقیه هم بخورد. “

۳.۳/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا