آشپزیترفند و تجربه آشپزی

با این نکات سریع تر آشپزی کنید

سریع تر آشپزی کنیدامروز به دلیل مشغله‌های فراوان در زندگی، باید سعی کنیم زمان خود را مدیریت کنیم و از آن حداکثر استفاده را بکنیم. یکی از مواردی که هر مسئول خانه، حال چه خانم و چه آقا با آن سروکار دارد؛ مسئله آشپزی و زمانی است که برای آن میگذارد. در ادامه راهکارهایی را خواهیم گفت تا بتوانید سریع تر آشپزی کنید و در زمان خود صرفه جویی کنید.

این راهکارها برای زمان‌هایی که مهمان دارید یا تازه از سرکار برگشتید و غذا هنوز آماده نیست به شما سرعت عمل می‌بخشد. و به شما کمک می‌کند تا غذایتان سریع تر آماده شود.

روش هایی که در ادامه خواهیم گفت به هیچ عنوان از کیفیت غذای شما نمی‌کاهد بلکه غذای شما را بهتر و جا افتاده‌تر نیز می‌کند.

یک دقیقه برنامه ریزی کنید :

سریع تر آشپزی کنید

معمولاً یکی از عواملی که باعث می‌شود تا غذای ما دیر آماده شود، بخصوص موقعی که مهمان داریم، عدم برنامه ریزی برای غذایی است که می‌خواهیم بپزیم. این موضوع باعث سردرگمی ما شده و از سرعت ما در آَشپزی می‌کاهد. بنابراین برای ۶۰ ثانیه صبر کنید و فکر کنید به مراحلی که باید انجام دهید و آنها را اولویت بندی کنید.

برای اینکه موضوع را بهتر بیان کنم یک مثال می زنم:

شما مهمان دارید و قصد دارید خورشت قیمه، پلو، سالاد و دسر درست کنید.

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است کدام مواد غذایی دیر پزتر هستند و باید سریع تر روی اجاق گاز قرار بگیرند. در مثال بالا گوشت از همه دیر پزتر است. پس ابتدا گوشت را تفت دهید و روی اجاق بگذارید تا بپزد.

در حین تفت دادن، لپه ها و برنج را آب کنید تا خیس بخورد.

حالا می توانید با خیال آسوده‌تر به سراغ آماده کردن دسر بروید. و بعد برنج و سیب زمینی های خورشت را آماده کنید. و در حین آماده شدن برنج و جا افتادن خورشت می‌توان سالاد درست کرد و همچنین ظرف‌ها را شست.

بنابراین اینکه بدانید دقیقاً باید چی درست کنید و کدامیک در اولویت هستند؛ برای اینکه سریع تر آشپزی کنید بسیار مهم است. و من در بالا تنها در کم تر از یک دقیقه کارهای خودم را برنامه ریزی و اولویت بندی کردم.


حتما بخوانید: نکات مهم پخت برنج بصورت کته و آبکش


از ترفندها و فوت و فن های آشپزی استفاده کنید تا سریع تر آشپزی کنید :

ترفندهایی در آشپزی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید به آشپزی خود سرعت ببخشید. چند مورد از این ترفندها را در ادامه خواهیم گفت:


حتما بخوانید: ۵ ترفند آشپزی (بهتر و خاص تر آشپزی کنیم)


۱- اگر گوشت یخ زده، لازم نیست صبر کنید تا یخ آن باز شود. فقط کمی روغن در ته ظرف بریزید و گوشت را داخل روغن قرار دهید درب ظرف را بگذارید و با حرارت کم اجازه دهید تا گوشت هم سرخ شود و هم یخ آن باز شود. البته برای مواقعی که یخ گوشت قبل از پخت باید حتماً باز شود؛ آن را داخل آب گرم قرار دهید تا سریع تر یخ آن باز شود.

۲- دانستن اینکه چه چیزی باعث می شود گوشت زود بپزد به شما کمک می کند در مدت زمان کوتاه تری غذای شما جابیافتد. بنابراین توصیه می‌کنیم مطلب چیکار کنیم گوشت سریع بپزد؟ را بخوانید.

چیکار کنیم گوشت زودتر بپزد

۳- نمک باعث می‌شود غذا دیرتر بپزد. بنابراین برای پخت خورشت‌ها هیچ وقت تا آخر آماده شدن خورشت به آن نمک نزنید.

۴- سعی کنید در حین آماده شدن غذا ظرف های خود را بشورید و برای آن وقت جدا نگذارید تا هم کمتر خسته شوید و هم در زمان خیلی صرفه جویی شود.

۵- برای جوش آمدن آب همیشه درب قابلمه را بگذارید تا سریع تر آب به جوش آید.

۶- اگر برای آماده شدن غذای خود خیلی عجله دارید؛ می‌توانید مواد غذایی را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. برای مثال گوشت را چرخ کنید یا به تیکه‌های کوچک تقسیم کنید یا در هنگام پختن سیب زمینی برای اینکه زود بپزد آن را پوست بکنید، به ۲ الی ۳ قسمت تقسیم کنید و داخل آب بیندازید تا زودتر بپزد.

چیکار کنیم غذا زودتر بپزد - سریع تر آشپزی کنید


حتما بخوانید: روش های پخت سیب زمینی سرخ کرده ترد و خوشمزه


۷- از تابه های بزرگ تر برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید تا مواد روی هم قرار نگیرند و سریع تر سرخ شوند و بپزند.

سریع تر آَشپزی کنید - ترفند برای آَشپزی سریع


در ادامه بخوانید: طرز تهیه پیاز داغ چیپسی و مجلسی


شما برای اینکه سریع تر آشپزی کنید چه ترفندی به کار می گیرید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا