آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم (به همراه تمام نکات آن)

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم با تمام نکات آنسمنو یکی از اجزا ۷ سین در سر سفره عید نوروز ما ایرانی هاست. اما سمنو به دلیل اینکه از جوانه گندم درست می‌شود. سرشار از خاصیت و بسیار مقوی است. بنابراین می توانیم در همه فصول سال آن را درست کنیم و از خوردن آن لذت ببریم. در ادامه طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم به همراه تمام نکات ریز و درشت آن را خواهم گفت.

قبل از اینکه طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم را توضیح بدهم. شاید سوال شما این باشد که چرا خودمان را به زحمت بیندازیم و سمنو خانگی درست کنیم؟

در جواب این سوال باید بگم که: سمنو خانگی از جوانه گندم و بدون هیچ قند مصنوعی آماده می‌شود؛ در حالی که سمنوهایی که از بیرون تهیه می‌کنید. معمولاً از آرد است که خواص سمنو خانگی را ندارد و همچنین به آنها شکر هم اضافه می‌شود.

اگر طرز تهیه سمنو خانگی را تا آخر بخوانید، خواهی دید که بسیار آسان تهیه می‌شود و درست کردن آن خیلی به صرفه است.

خواص سمنو :

  • سمنو دارای طبع گرم است و بسیار مقوی است به خصوص برای زنان باردار و کودکان؛
  • دارای فیبراست که موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش شده و باعث جلوگیری از یبوست می‌شود.
  • سمنو سرشار از مواد معدنی مانند: فسفر، روی، سلنیوم و پتاسیم است. که برای رشد و تولید انرژی لازم هستند. بنابراین سمنو برای رشد ذهنی و جسمی کودکان بسیار مفید است.
  • سمنو داری ویتامین E و همچنین ویتامین های گروه B است. بنابراین موجب سلامت پوست و مو می‌شود. و ریزش مو را می کاهد.
  • سمنو به دلیل طبع گرم، آرامش بخش اعصاب است بعلاوه موجب رفع خستگی می‌شود.
  • سمنو دارای اسید فولیک است که برای سلامت و رشد جنین لازم است.
  • و همچنین دارای مقدار قابل توجهی آهن است.

حتما بخوانید: ۵ راهکار برای اینکه کودکان را از خوردن مواد غذایی ناسالم دور کنیم.

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم :

اگر برای اولین بار سمنو درست می کنید، با مقدارِ کمِ مواد شروع کنید. مثلاً یک کیلو گندم و دو کیلو آرد گندم معمولی؛ میتوانید از آرد نان سنگک استفاده کنید که سبوس دار باشد و خواص سمنو شما را دوچندان کند.

نکته: آرد گندم برای سمنو باید آرد معمولی باشد. یعنی آرد دارای سبوس، برای پخت سمنو آرد سفید استفاده نکنید.

۱- یک کیلو گندم را پاک کنید و خوب بشویید و برای یک شبانه روز (۲۴ساعت) آن را با آب سرد آب کنید. آب باید حدود یک بند انگشت روی گندم ها را بگیرد و در این مدت ۳ بار آب گندم ها را عوض کنید.

۲- بعد از ۲۴ ساعت گندم‌ها را ته سینی پهن کنید و یک پارچه نخی خیس روی آنها بکشید و روزی ۲ الی ۳ بار پارچه نخی را خیس کنید تا همیشه گندم ها مرطوب باشند. همچنین میتوانید آن ها را داخل کیسه نخی بریزید و مرتب کیسه را مرطوب کنید.

نکته: گندم ها باید در جای خنک باشند تا خراب نشودند. اگر در فصول گرم قصد دارید سمنو تهیه کنید. کیسه یا سینی حاوی گندم ها  را داخل یخچال قرار دهید. تا گندم ها ترش نکنند و خراب نشوند.

معمولا بین ۲ تا ۳ روز طول می کشد تا گندم ها خوب جوانه بزنند. توجه کنید گندم نباید سبز شود وگرنه سمنو تلخ میشود. پس وقتی گندم ها خوب ریشه کردند؛ آنها را قبل از اینکه سبز شوند بردارید. مانند تصویر زیر:

نکته: اگر گندم سبز شود سمنو تلخ می شود.

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم مرحله رشد کردن جوانه ها

۳- حالا نوبت به چرخ کردن جوانه های گندم می‌رسد. چون گندم چسبناک است با سوارخ درشت مشبک چرخ گوشت آن ها را چرخ کنید که به چرخ فشار وارد نشود. یکبار چرخ کردن کافی است.

۴- جوانه های گندم چرخ شده را داخل قابلمه بریزید و روی آنها کم کم آب گرم بریزید و روی آنها دست بکشید تا شیره گندم که سفید رنگ است، از آن خارج شود. بعد آنها را از صافی رد کنید و روی صافی دست بکشید که شیره یا همان نشاسته گندم کاملاً خارج شود. اینکار را تا جایی ادامه دهید که فقط پوسته گندم داخل صافی بماند. برای ۱ کیلو گرم گندم حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر آب می‌خواهد.

۵- به هر میزان که گندم در ابتدا آب کردیم ۳ یا ۲ برابر به آرد گندم معمولی نیاز داریم. برای مثال ما یک کیلو گندم برداشتیم پس الان ۲ کیلو یا حداکثر ۳ کیلو آرد گندم معمولی را با شیره گندم ها قاطی می‌کنیم و اینقدر با دست یا قاشق بهم می‌زنیم؛ تا کاملاً آرد در شیره گندم در آب حل شود و گلوله گلوله نباشد.

توجه: البته به ازای هر کیلو گندم می توانید بیشتر هم آرد اضافه کنید اما دیگه بیشتر آرد می شود و سمنو خیلی خاصیت ندارد و خیلی هم شیرین نمی شود.

۶- حالا می رسیم به حساس ترین مرحله در این مرحله قابلمه‌ی حاوی مواد سمنو را روی گاز با حرارت زیاد قرار می دهیم و با یک کفگیر مدام آنها ار بهم میزنیم تا به جوش بیاید.

نزدیک به جوش آمدن مواد سمنو خیلی غلیظ می شود. به مواد آب اضافه نکنید، چون وقتی شروع به جوشیدن کرد دوباره رقیق می شود.

نکته: حتماً در این مرحله باید مواد سمنو را مدام از ته قابلمه بهم بزنید. چرا که این مواد از نشاسته است و با کوچکترین غفلت شما ته می گیرد و سمنو خراب می‌شود. اما وقتی به جوش آمد دیگر نیاز به همزدن ندارد.

وقتی مواد سمنو به جوش آمد؛ تقریباً کار تمام است و باید شعله گاز را خیلی کم کنید در حدی که برنج را دم می گذارید و بعد هر ۱ الی ۱/۵ ساعت سمنو ها را بهم بزنید.

نکته: در این مرحله نیاز نیست تا درب قابلمه را کامل بگذارید. می توانید درب آن را نصفه قرار دهید یا اصلاً درب قابلمه را نگذارید.

۷- معمولاً زمانی که نیاز است تا سمنو  بجشود و غلیظ شود بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت طول می کشد.

وقتی سمنو ها به غلظت مورد نظر شما رسید؛ روی شعله گاز، شعله پخش کن قرار دهید و با همان حرارت کم درب قابلمه را محکم قرار دهید تا زمانی حدود یک ساعت سمنو دم بکشد.

سمنو بعد از خنک شدن کمی سفت می شود بنابراین خیلی نیاز نیست سفت شود.

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم مرحله غلیظ شدن آن

 

۹- بعد از یک ساعت دم کشیدن، سمنو آماده است. می توانید با خلال بادام یا پسته و یا هرچیزی که خودتان دوست دارید، آن را تزیین کنید. هرچه سمنو با شعله کم بیشتر بجوشد پررنگ تر میشود. دلیل اینکه سمنو من کمی کم رنگ تر است، این است که شعله گاز من یکم زیاد بود و زودتر به دست آمد.

برای یک کیلو گندم و ۲ آرد حدود ۴ شیشه بزرگ سمنو بدست می آید . و این سمنو کاملاً شیرین و خوشمزه میشود و شما به کوچکترین شیرینی مصنوعی مثل شکر و… نیاز ندارید.

توجه: برای تیره شدن سمنو خانگی باید سمنو با حرارت کم مدت زیاد ۱۵ الی ۲۰ ساعت بماند تا برسد. اگر حرارت زیاد باشد سمنو کم رنگ می شود. البته اگر مقدار آرد را کم کنید ممکن است سمنو خیلی قهوه‌ای نشود. مثل سمنویی که من درست کردم و در تصویر می بینید. من به ازای ۱ کیلو گندم، ۲ کیلو آرد زدم.

روش درست کردن سمنو خانگی با جوانه گندم بصورت کاملا سنتی با تمام نکات آن

نکاتی که برای درست کردن سمنو خانگی باید بدانید

۱- اگر برای مدت طولانی مثلاً برای ۳ تا ۴ ماه قصد دارید سمنو ها را نگه دارید. اجازه دهید، سمنو شما کاملاً غلیظ شود. چراکه اگر سمنو رقیق باشد و آب داشته باشد، زودتر خراب می‌شود و کپک می‌زند.

۲- اگر سمنو خیلی غلیظ شد کمی آب به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

۳-  برای درست کردن سمنو بهتر است گندوم شمال تهیه کنید. گندوم شمال نسبت به گندوم جنوب سمنو شیرین‌تر می شود. من هر دو گندوم را امتحان کردم و از گندوم شمال سمونی خیلی شیرین تر بدست اومد.

۴- تفاله های گندم را دور نریزید. این تفاله همان سبوس گندم است که فواید زیادی دارد. آنها را روی یک سینی در هوای آزاد در جلوی نور خورشید پهن کنید تا خشک شوند، آنها را آسیاب کنید و هر موقع با خمیر، قصد تهیه نان های خانگی را دارید، یک قاشق غذا خوری از آن را داخل مواد نان بریزید؛ تا نان شما داری سبوس باشد. همانطور که می دانید بیشتر آردهای بیرونی بدون سبوس هستند و خواص زیادی ندارند.

اگر میخواهد در مورد سمنو و خواص سمنو بیشتر بدانید به اینجا مراجعه کنید.

اگر در مورد طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم سوال یا تجربه‌ای دارید؛ در قسمت نظرات بفرمایید.

۴.۱/۵ - (۱۴۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸۲ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من گندم برای سمنو لابلای پارچه گذاشتم و الان ریشه زده اما جوانه هنوز نداره و کاری پیش اومده برام مجبورم دوروز برم سفر الان چکارکنم که این گندم ها ترش نشه و بونگیره تو این مدت؟
    میتونم بذارم یخچال و وقتی برگشتم از یخچال در بیارم که جوونه بزنن؟؟؟ یا رشدشون متوقف میشه تو یخچال؟

  2. سلام خسته نباشید ببخشید من گندمم نوک هاش سبز شده حالا اونم دور بریزم و جدید گندم بگیرم یا همونو بپزم ؟

  3. با سلام و‌احترام و‌سپاس از مطالب مفیدتون و مهمتر قدردانی از شما بخاطر اینکه به همه نظرات پاسخ می دهید .
    آقا هستم و تهیه ترشی جات ، سس ، مربا و حتی شرینی جات به عهده بنده است .البته نه عنوان اجبار و وظیفه بلکه علاقه فراوان به تهیه موار یاد شده دارم و سلیقه همسرم را قبول ندارم .
    با علاقه فراوان کلیه اعضای خانواده به سمنو و بهره مندی از تجربیات شما بزرگوار مقدمات خرید آرد سنگک و جوانه گیری از گندم را فراهم نموده تا سمنویی خوشمزه پخت کنم … در اینجا از راهنمایی شما تشکر نموده امیدوارم با پخت خوب این سمنو با نمره مناسب شاگرد خوبی محسوب گردم .

  4. درود بر شما مهربانوی گرامی، مطالب تون در چاره دان بسیار عالی و کاربردی و مفید هست، براتون آرزوی بهترین ها رو دارم و امیدوارم در مراحل مختلف زندگی همواره سربلند و پیروز باشید و سلامت.
    وقت خوش و ایام به کام

  5. دوست عزیزی که عنوان کردن مقداری از گندمها جوانه نمیزنن به این دلیل است که جو قاطی داره از فروشنده بخواید که گندم خالص و سالم به شما بده!

  6. سلام ممنون از توضیحات کاملتون من گندم ها رو با پارچه نمناک توی ابکش گذاشتم خیلی بهتر جوانه زدن اصلا هم بو نکردن

  7. سلام و تشکر فراوان از توصیحاتتون. من بارها و بارها گندم برای سمنو گذاشتم و سمنو پختم. ولی یه مطلب رو هنوز نفهمیدم و اونم اینه که چرا بعضی وقتا همه گندما جوونه میزنه، ولی بعضی وقتا نصفشون جوونه نمیزنه. با اینکه گندمم همون گندمه و فرقی نکرده. یعنی از یک گونی ثابت گندم برمیدارم. بسیار ممنون میشم اگه علت این مشکل رو برام توضیح بدین.

  8. سلام من
    سبزه گذاشتم برای سمنو اما اونقدر ریشه نگرفته باید چیکار کنم تا ریشه بیشتری بگیره ؟

  9. یک کیلو گندم که گفتید ۴ شیشه سمنو میده، میشه بگید شیشه چند کیلویی؟ میخوام بدونم دقیقا با این مقدار گندم و آرد چند کیلو سمنو به دست میاد؟

    1. منظورم شیشه های ربی و ترشی ۹۰۰ گرمی هست. البته بستگی داره شما به یه کیلو گندمی که دارید چقدر آرد اضافه می کنید. میتونید از ۲ تا ۳ کیلو به ازای هر یک کیلو گندم جوانه زده بهش آرد بزنید اگر ۲ کیلو آرد بزنید حدود ۴ شیشه سمنو ۹۰۰ گرمی خواهید داشت.

  10. سلام ممنون از توضیحات خوب ومفیدتون.
    آیا تفت دادن آرد قبل از اضافه کردن به شیره ی جوانه ها کار درستیه؟آیا تاثیری در تیره تر شدن رنگ سمنو داره؟متشکرم

    1. سلام خواهش میکنم لطف دارید. من تا حالا آرد رو تفت ندادم و نشیدم برای درست کردن سمنو آرد رو تفت بدن.

  11. سلام
    سمنو من آماده شد عالی عالی طبق روش شما درست کردم من نه بار سمنو درست کردم و همش خراب شد اینبار عالی از شیرین بودنش نگمکه انگار دو کیلو شکر انداختم توی اون .ازتون متشکرم خانمی بهم گفت اگه میخوای سمنوت رنگ تیره تری داشته باشه در حین پخت یخ توش بنداز بهش شوک وارد میشه رنگش تغییر میکنه من اینکار رو کردم سمنوی من قهوه ای تر شد
    تو تابستون هم میتونیم گندم تو یخچال بزاریم جوانه بزنه؟
    بازم ممنون?

    1. سلام
      نوش جان. من این نکته رو نمیدونستم ایندفعه سمنو پختم تست می کنم ممنونم.
      بله تو تابستون گندم رو بگذارید داخل یخچال که ترش نکنه

    2. سلام البته در حین پخت سه بار تو فاصله یک ساعتی یخ بندازی و مرتب بهم بزنی خانمه میگفت یکی از روش های قدیمی است

  12. نه زیاد سبزنیستند فقط مشکلم بوی کمی که داره اگه فردا شستمشون بوشون نرفت قید سمنو رو بزنم

    1. سلام
      از راهنماییهاتون سپاسگذرم
      من از شهرستان خرم آباد مزاحمتون میشم دو پسر دارمو ۳۳ سالمه

  13. سلام
    فردا جوانه ها رو چرخ میکنم یکمی بو داره ایرادی نداره بوی خود ریشه هاست البته فردا خوب میشورمشون روزی سه بار هم آب بهشون میدم

    1. سلام
      فقط مواظب باشید سبز نشن اگر خیلی بزرگ شدن همین امشب چرخشون کنید چون ممکنه تا صبح سبز بشن اون موقع سمنوتون طعم تلخی می گیره.

  14. سلام
    ببخشید میخواستم بپرسم پختن سمنو در ظرف روحی ایرادی نداره؟
    یک سوال دیگه داشتم میگن باید آداب سمنو رو باید رعایت کنید مثلا غسل بر گردنت نباشه با وضو و…. اگر در حین پختن سمنو زن عادت بشه نذر باطله یا سمنو خوب در نمیاد؟
    امیدوارم ادمین زن باشه

    1. سلام
      نه اشکال نداره داخل ظرف روحی بپزید.
      اینکه سمنو خوب در نمیاد… فک نکنم درست باشه. ولی اگر نذر دارید میتونید از یک روحانی سوال کنید تا آداب نذری پختن رو بهتون بگن ولی فک کنم این آداب جز مستحبات هست نه واجبات باز اگر دوست دارید سوال کنید.

  15. سلام ببخشید الان ده ساعته داره میپزه چند ساعت دیگه رنگش قهوه ای میشه؟هنوز نشده

    1. سلام سمنو حداقل ۱۵ الی ۱۶ ساعت طول میکشه که جا بیافتد اگر آرد گندم رو کم بزنید خواص اون بیشتر هست و رنگ اون قهوه ای تیره نمیشه قهوه ای کم رنگ میشه. هر چه آردش بیشتر باشه تیره تر میشه.
      در پست هم گفتم برای هر کیلو گندم که گذاشتید جوانه بزنه باید ۳ تا ۴ کیلو آرد بزنید تا قهوه ای شود اما من خودم همیشه بین ۱٫۵ تا ۲ کیلو آرد گندم بیشتر اضافه نمی کنم.

    1. سلام
      سبز! نه اصلاً سبز نمیشه قهوه ای میشه. دقت کنید جوانه های گندم اصلاً نباید سبز بشن تا وقتی هنوز سفید هستند و ریشه هستند باید چرخشون کنید وگرنه سمنو تلخ میشه.

  16. تشکر از ادمین محترم
    من میخام امروز طبق دستور درست کنم نتیجه رو هم می نویسم. دعا کنید خوب بشه

    1. بله دوستان
      طبق دستور مدیر محترم سایت درست کردم ، البته خوب شد ولی به نظرم زیاد قهوه ای نشد . فکر میکنم به این خاطر که
      ۱_ برای یک کیلو گندم ، دو کیلو آرد زدم نه سه کیلو
      ۲_ یک لیتر آب کمتر زدم
      ۳_ دیگ مسی نیود.

      1. باید بگم طبق تجربه من به دیگ مسی و یک لیتر آب کمتر زدن ربطی ندارد دلیل اینکه خیلی قهوه ای نمیشه اینه که برای یک کیلو گندم باید ۳ کیلو آرد اضافه کرد ولی همانطور که تو متن هم گفتم برای اینکه سمنو که درست می کنید خاصیت بیشتری داشته باشد ۱٫۵ تا ۲ کیلو آرد اضافه کنید همین دلیل قهوه ای کم رنگ شدن سمنو است. هرچه آرد گندم آن را زیادتر بزنید پر رنگ تر می شود.

  17. سلام. اول از همه ممنون بخاطر دستور پخت و نکات لازم سمنو.
    من یک سوال دارم: دوستم برای من سمنویی که خواهرش پخته آورده، همیشه خیلی خوشمزه بود ولی این دفعه تلخه. احتمالا” گندمها سبز شده بوده. میخواستم بدونم راهی هست که بشه تلخیش رو گرفت یا حداقل کمش کرد؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام نه راهی نیست مگر اینکه بهش شکر بزنی البته بهتر بود در حین پخت بهش شکر بزنن که شکر آب بشه اما الان هم میتونید اضافه کنید.

  18. اون مقدار شربت گندم که نگهداری میشه در اخر برای قهوه ای شدن سمنو به کار میره یه ساعت قبل تموم شدن اونو اضافه کرده میزارن تا با شعله آروم دم بکشه

  19. مرسی از آموزش و توضیحات خوبنون.جدا باید ١٠-١٢ ساعت رو گاز باشه؟این که خیلی سخته.از بیرونم میخریم کلی شکر توش میریزن متاسفانه.

    1. خواهش می کنم. بله بعضی وقتا هم ۱۵ الی ۱۶ ساعت طول می کشه اصلا سخت نیست اون خودش میجوشه فقط هر دو ساعت باید از ته بهم بزنید که ته نگیرد. اگر نگران هستید شب خواب بمونید و بسوزه شب خاموشش کنید فردا دوباره روشن کنید که ادامش رو بپزه

  20. سلام
    ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیار همه میگذارید
    چالش های نظرات هم پر از نکات اموزندست
    عالیه

    1. سلام
      خواهش می کنم زهرا جان 🙂 البته چاره دان فقط تجربیات من نیست حاصل تجربیات همه دوستانی هست که لطف می کنن و تجربه ها شون رو می نویسن.

  21. سلام وقت تون بخیرآقای آزاد
    میشه طرز تهیه دقیق رو از مادرتان بپرسید و واسم بفرستین
    آخه بچه هام خیلی سمنو دوست دارن و اعتباری هم به سمنو های بیرون نیست.
    ممنون از لطف تون
    maria.mrfan@gmail.com

  22. سلام
    ببخشید میشه بعد از آماده شدن سمنو زمانی که مثله حلوا تو قابلمه شده و داریم همش میزنیم
    میشه اون موقع برای اینکه سمنو مون غلیط تر بشه آره تفت شده بهش اضافه کنیم و همش بزنیم
    خراب میشه یا نه

    1. سلام
      تا حالا امتحان نکردم ولی فک نکنم خیلی خوب بشه فک کنم طعم آرد بده امیدوارم اگر دوستان امتحان کرده باشن شما رو راهنمایی کنند.

  23. با توجه به اینکه مادر من بهترین سمنوی دنیا رو میپزه و من از بچگی دیدم اجازه بدین چندنکته بگم .اولا برای یک کیلو جوانه گندم ده کیلو ارد لازمه.دوما سمنو جاافتاده کاملا قهوه ای تیرست این چیزی که شما عکسشو انداختی اصلا سمنو نیست و قطعا طعم ناخوشایند وگس داره و ظرف چند روزم فاسدمیشه‌.یکی از علل تلخی سمنو روش غلط جوانه زدن گندمه مثل کاری که شما کردین.باید گندم رو داخل کیسه نخی بریزین و هرروز کاملا کیسه رو زیر شیراب بگیرین تاشیرابه گندم کاملا شسته بشه .اینجوری جوانه ها ذره ای بوی ترشیدگی نمیگیره.نکته دیگه که از اسرار سمنو پختنه باید کمی شربت گندم که درابتدا صاف کردین رو با ارد مخلوط نکنید و جدا نگهش دارین در زمان خاصی و طبق دستور خاصی که بلد نیستم و باید از مادرم بپرسم به سمنو اضافه میشه که باعث رنگ گرفتن و قهوه ای شدن سمنو میشه.چون شما اینکارو نکردین بعیده بتونید سمنوی قهوه از کار دربیارین.زمان مساله کلیدی در سمنو بعد از پرسه ای که گفتید مرحله غلیظ شدن سمنو که دایما هم‌باید هم بخوره و در دیگ مسی هم‌باشه یک سمنوی خوب کمش ۲۴ ساعت زمان میخواد که اکثرش در حال هم زدنه و عملا تهیه سمنو در مقادیر کم امکان پذیر و‌بصرفه نیست. ضمنا اساتید سمنو در ایران صاحب سبک هستن ما گرگانی هستیم و مادرم در سمنو استادی داشته که دامغانی‌بوده و‌این‌روش پخت کمش بیش از ۱۵۰ سال قدمت داره با در نظر گرفتن سن مادر بنده و اون استادش.ضمن اینکه دامغانیها بعد از پخت سمنویی قهوه ای و غلیظ بخشی رو در سینی پهن میکردن و خشک میکردن که شبیه اب نبات میشد .این دستور به شما سمنویی میده که از شدت شیرینی همه تصور میکنن شکر داره درصورتیکه چنین نیست با همین نسبت یک کیلو گندم و ده کیلو ارد

    1. سلام
      ممنون که در مورد سمنو سنتی برامون نوشتید کاش دستور کامل تهیه این سمنو را لطف کنید برامون بنویسید. این سمنویی که من عکسش رو گذاشتم سمنویی بود که برای اولین بار پختم اما برای دفعه های بعدی رنگ آن تیره شد که من وقت نکردم تصویر رو عوض کنم و علت تیره نشدن رنگ آن هم به این دلیل بود که من شعله را خیلی کم نکردم و زود سمنو به عمل اومد اما به هیچ وجه طعم گس نداشت و کاملاً شیرین بود بدون ذره ای شکر.
      راستش من در سایت های دیگه دیدم که به ازای هر یک کیلو گندم ۴ تا ۶ کیلو آرد اضافه می کنن. ولی برای اینکه ارزش غذایی بالایی داشته باشه و همچنین خوشمزه تر هم بشود به نظرم هرچه مقدار آرد رو کم کنیم بهتر می شود.
      و اینکه میگید در مقدار کم امکان پذیر نیست باید بگم مادرم شاید سالی ۷ الی ۸ بار سمنو درست میکنه اونم فقط با یک کیلو گندم و دو کیلو آرد و یک سمنو با رنگ کاملاً قهوه ای تیره و مزه ی خیلی شیرین بدست میاد. انشاالله به زودی دوباره سمنو درست می کنم و عکس این پست را هم عوض میکنم.

  24. سلام
    آیا با جوانه گندم های آماده ، امکان درست کردن سمنو هست؟
    فقط جوانه ها هستند و گندمی به آنها نچسبیده

    1. سلام
      بله می تونید فقط باید به آن آرد سبوس دار حتما اضافه کنید. به ازای هر یک کیلو جوانه دو کیلو آرد بزنید اما سمنویی که با جوانه تازه درست میشه خوشمزه تر است.

    1. سلام بله می توان درست کرد اما به خوشمزگی سمنویی که با گندم جوانه زده درست میشه نیست.

  25. سلام خسته نباشید بسیار مفید بود اما چرا ارد مخلوط میکنیم شیره جوانه به تنهایی خیلی خالی وناب هست ویک سمنوی لایت وشگفت حاصل میشه

    1. سلام ممنون 🙂 بله میتونید تنها از شیره جوانه استفاده کنید و خیلی شیرین و خوشمزه میشه اما خیلی طول میکشه تا قوام ییاد و خیلی مقدار کمی سمنو میده برای مثال یک کیلو گندم فقط یک شیشه یک کیلویی سمنو میده میتونید اگر دوست دارید خیلی شیرین باشد بهنر است از مقدار کم آرد استفاده کنید مثلا نیم یا یک کیلو

  26. سلام
    حتما باید ریشه گندم بلند بشه؟ من گندمام ریشه زده، ولی حد اکثر یه سانت
    الان باید بردارم اسیابش کنم یا بذارم باز بمونه؟
    از طرفی
    من شاغلم و هر روز سر کارم
    چطور بتونم از عصر که میام تا شب اماده کنم سمنو رو؟
    میشه از روز قبل گندما رو چرخ کنیم و ابشو بگیریم تا بعد سمنو رو درست کنیم؟

    1. سلام
      همون یک سانت کافیه اگر خیلی بزارید و سبز بشه سمنو تلخ میشه
      بله مشکلی نداره می تونید آبشو بگیرید و بعد که برگشتید بگذارید روی شعله آماده کنید. از عصر بگذارید تا فردا صبح قبل از کارتون قوام بیاد. بعد از اینکه به جوش اومد هر ۲ ساعت اونو بهم بزنید. اگر باز هم نیاز داشت تا بجوشه دوباره عصر که اومدید روی حرارت بگذارید تا بجوش بیاد و بزارید چند ساعت دیگه هم بجوشد. ولی معمولاً اگر از عصر بگذارید تا صبج کافی است.

  27. سلام بچه ها، ممنونم از مطالب خوبی که گذاشتین. یه عرض کوچولو داشتم: گمونم دانه ی میوه بکارین، وقتی درخت شد میوه نمیده. مگر اینکه پیوند زده بشه. با تشکر فراوان

    1. سلام . خواهش میکنم 🙂 نه میوه میده یکی از آشناهام میوه های خوب و خوشمزه رو هستشون رو جمع می کنه و میکاره و تا حالا ازشون چندتا درخت میوه عالی گرفته

    1. اگر گندم شکسته باشه دیگه رشد نمیکنه و جوانه نمیزنه. برای سمنو باید گندم با پوست و قابل رشد کردن تهیه کنید.

  28. ین روزها من با جمع اوری هسته های خرما ..ومرکبات سبزه های زیبایی برای خانواده ودوستان اماده می کنم وبه دیگران ضمن اموزش این گونه سبزه ها تشویق با انجام درست کردن سبزه عید باموادی غیر از حبوبات سفارش میکنم این راه ضمن صرفه جویی در مواد غذایی باعث تشکیل گلدان های زیبایی میشود که سالها بعد درختان باروری خواهند شد وشما ضمن کمک با تولید یک محصول طبیعی از خوردن ان نیز لذت خواهید برد لطفا از همین امسال امتحان کنیید قول میدم لذت خواهید برد

    1. سلام زهرا جان خوشحالم دوباره یکی دیگه از کامنت های قشنگت رو در چاره دان می بینم. خیلی کار زیبایی رو انجام دادی. برام باعث افتخاره اگر اجازه بدی این مطلب رو به بعنوان یک پست در چاره دان قرار بدم البته با نام ” تجربه ای از زهرا ” اگر لطف کنی توضیح بیشتری در مورد نحوه انجام اینکار، اینکه چه مراحلی داره و از چند ماه قبل از عید شروع می کنی برام بنویسی ممنون می شوم همچنین اگر عکسی از این گیاها داری به ایمیل چاره دان info@chaaredan.ir یا در قسمت تجربه تو چیه؟ می توانی ارسال کنی.

  29. سلام .
    گندم خیس کردم تا جوانه بزنه برای سه روز و هر روز آب عوض کردم ولی گندم بو گرفته . حالا چکارشون کنم

    1. سلام
      نباید ۳ روز گندوم رو آب کنید باید یک شبانه روز اونو آب کنید و بعد داخل سینی اونا رو پهن کنید و روشون یک پارچه نخی خیس بکشید و روزی یکبار یا دوبار روی پارچه آب بپاشید تا همیشه خیس باشه بعد از ۲ یا ۳ روز با این روش گندم ها جوانه می زنن چون گندوم رو زیاد آب کردید اینجوری شده. گندوم ها رو داخل آب کش بریز خوب بشورشون تا بوشون بره و بعد روی سینی پهنشون کن و روشون یک پارچه نخی خیس بکش تا جونه بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا