خانه داری

رفع کدری لیوان و علت کدر شدن لیوان در ماشین ظرفشویی

علت کدر شدن لیوان و ظروف شیشه ای در ماشین ظرفشویی و رفع کدری لیواناول از همه دو روش عالی اما خیلی ساده برای رفع کدری لیوان رو براتون می‌نویسم که میتونید برای برق انداختن همه ظروف بخصوص ظروف شیشه‌ای، کریستالی و پیرکس استفاده کنید و بعد از آن با علت کدر شدن لیوان و سایر ظروف شیشه ای در ماشین ظرفشویی و اینکه چرا ماشین ظرفشویی ظرف‌ها را تمیز نمی شویید، آشنا می‌شویم و راهکارهای جلوگیری از آن را براتون می‌نویسم.

رفع کدری لیوان و سایر ظروف شیشه‌ای و کریستالی

مهم‌ترین علت کدر شدن لیوان و ظروف کریستالی سخت بودن آب است. مواد معدنی قلیایی موجود در آب سخت، باعث ایجاد سنگ آهک می‌شود و کدر شدن ظرف‌ها می‌شود.

۱- برای رفع کدری لیوان کافی است از یک اسید خفیف (مانند سرکه) بهره بگیرید تا این مواد معدنی قلیایی را خنثی کرده و سنگ آهک را حل کند. بنابراین:

همیشه بجای استفاده از مایع ظرفشویی تنها؛ مایع ظرف شویی خودتون رو با سرکه مخلوط کنید. به میزان برابر مایع ظرف شویی و سرکه را قاطی کنید و برای شستن ظروف خودتون از این ترکیب استفاده کنید.

خواهی دید که دیگه اصلاً لیوان و دیگر ظروف کدر نمی‌شوند و لک نمی‌زند. بعلاوه این ترفند درخشش همه ظروف را بیشتر می‌کند.

برای کسانی که با بوی سرکه مشکل دارند و احساس می‌کنند ممکن است ظرف‌ها بعد از شستن بوی سرکه بدهند؛ راهکار این است که از مخلوط سرکه با مایع ظرف شویی لیمویی استفاده کنند. در اینصورت به هیچ وجه ظروف بعد از آبکشیدن بوی سرکه نمی‌دهند. ( من خودم همیشه اینکار رو می‌کنم. )

حتما بخوانید: ۴ کاربرد خیلی مفید سرکه در خانه

اگر لیوان براثر قرار دادن در ماشین ظرفشویی کدر شده و این کدری زیاد است. لیوان را نیم ساعت در سرکه تنها قرار دهید. بعد با آب داغ و مایع ظرف شویی بشویید. البته علت دیگر کدر شدن در ماشین ظرفشویی میتواند ایجاد خش باشد که در ادامه بیشتر براتون توضیح دادم.

۲- روش دوم برای رفع کدری لیوان بخصوص لیوان‌هایی که در ماشین ظرفشویی کدر شدن، استفاده از خمیر دندان هست. بجای مایع ظرف شویی مقداری خمیر دندان روی اسکاچ بزنید و با آن لیوان‌ها را بشویید تا کاملاً براق شوند.

حتما بخوانید:  ۶ کاربرد خمیردندان در خانه

علت کدر شدن ظروف شیشه‌ای در ماشین ظرفشویی

کدری لیوان و ظروف شیشه و کریستالی که در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود، گاهی اوقات با سرکه و مایع ظرف شویی و یا خمیردندان به راحتی تمیز می‌شود. اما گاهی  این کدری از بین نمی‌رود که علت آن ایجاد خش روی لیوان و سایر ظروف در ماشین ظرفشویی است.

بنابراین در خصوص ماشین ظرف شویی اگر خش ایجادشده باشد، قابل برطرف کردن نیست و تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که علت کدر شدن لیوان در ماشین ظرف شویی را بدانید که جلوی ایجاد خش را بگیرید.

علت‌های ایجاد خش و در نتیجه کدر شدن ظروف شیشه ای و کریستالی در ماشین ظرفشویی را یک به یک برمی شمارم:

علت ایجاد خش روی ظروف در ماشین ظرفشویی و رفع کدری لیوان

 

۱- برای ماشین ظرفشویی میتوان از پودر، ژل یا قرص استفاده کرد. بهتر است از پودر ظرفشویی استقاه نکنید. چون ماشین‌های ظرف شویی بخصوص در دمای پایین قابلیت شستن و حل کردن کامل پودر را ندارند. بهترین انتخاب قرص و بعد از آن ژل است.

قرص نسبت به ژل خاصیت تمیز کنندگی بهتر دارد.

۲- دومین علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از پودر، قرص یا مایع جلای تاریخ گذشته است.

۳- باید حتماً از قرص یا ژل اوریجینال و درجه یک استفاده کنید. این موضوع خیلی روی درست شستن و خراب نشدن ظرف‌ها تأثیر می‌گذارد. قرص‌های تقلبی موجب خش افتادن روی لیوان و دیگر ظرف‌های شیشه‌ای می‌شوند که در اینصورت برای رفع کدری لیوان دیگر نمی‌شود کاری کرد.

۴- به نمک ماشین ظرفشویی توجه کنید:

قبلاً گفتم مهم‌ترین علت خط و خش افتادن روی ظروف شیشه ای ناخالصی و سختی آب هست. در ماشین ظرفشویی باید برای از بین بردن سختی آب از نمک خوب استفاده کنید.

نمک ماشین ظرفشویی خوب است که خالص باشد. اگر از نمک خوبی استفاده نمی‌کنید، حتماً نمک ماشین را عوض کنید.

– باید حتماً علاوه بر قرص (حتی قرص‌هایی که نمک دارند!) از نمک هم داخل ماشین استفاده کنید. زیرا نمک داخل قرص به تنهایی برای از بین بردن سختی آب کفایت نمی‌کند . به ظرف‌های شما آسیب می زند.

– وقتی نمک ماشین را کاملاً پر می‌کنید، نباید بلافاصله بعد از آن ماشین را روشن کنید. باید زمانی صبر کنید که نمک، خوب در آب حل شود.

– خیلی مهم است که: نه نمک و نه حتی کمی از آب نمک از محفظه مخصوص ریختن نمک به درون بدنه ماشین ظرفشویی نریزد. اگر هم ریخت، سریع آن را پاک کنید و دریچه محفظه را محکم ببندید. وجود اثرات نمک در داخل ماشین ظرفشویی موجب کدر شدن ظروف می‌شود.

– دقت کنید که آب نمکی که در مخزن نمک است دچار نشتی نشود. زیرا در صورت نشتی باعث می‌شود که ظرف‌ها به خوبی شسته نشوند. پس حتماً چک کنید که درب محفظه بسته باشد. گاهی به علت جمع شدن خرده‌های نمک روی درب محفظه، ممکن است درب محفظه به خوبی بسته نشود‌ و نمک به داخل ماشین نشت کند.

– همیشه نمک را تا حدی پر کنید که سطح آن به اندازه دو بند انگشت از لبه مخزن نمک پایین‌تر باشد.

– پس از ریختن نمک اگر نشانگر اتمام نمک خاموش نشد، به کمک قاشق نمک را در داخل مخزن بهم بزنید تا سنسور آن عمل کند.

– نمک در ظرفشویی وظیفه کنترل سختی آب را دارد. بدیهی است در مناطقی که سختی آب شهری بالاست مصرف نمک هم بیشتر خواهد شد.

۵- بهتر است ماهی ۱ بار ظرفشویی رو بدون ظرف روشن کنید که با دمای بالا بشورد.

۶- آبی که در ماشین ظرفشویی به جریان می‌افتد باید بسیار داغ باشد تا اثردهی بهتری بر روی نحوه حل شدن مواد و شستن ظروف بگذارد. بهتر است دمای آب مصرفی بین ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد باشد.

۷- میزان شوینده باید متناسب با چربی ظروف باشد. برای ظروف نه چندان چرب از یک قرص کامل استفاده نکنید یا پودر کم بریزید. مواد شوینده در محفظه شستشوی ماشین اگر از چربی‌ها بیشتر باشند موجب خوردگی ظرف‌ها و خش افتادن در نتیجه کدر شدن دائمی آن‌ها می‌شود.

۸- چربی ظروف را در سینک نگیرید. وگرنه مواد شوینده باعث خوردگی و ایجا خش روی ظروف می شوند. و دیگر نمیشود برای رفع کدری لیوان و دیگر ظروف کاری کرد. فقط باقیمانده غذا رو تخلیه کنید. ظروف رو هم ابکشی نکنید. اگر هم اصرار دارید که آبکشی بکنید با آب سرد اینکار را انجام دهید که چربی به ظروف بماند.

اگر ماشین ظرفشویی خوب تمیز نمی کند چیکار کنیم؟

نکات بالا را حتماً برای شست و شوی ظرف‌ها رعایت کنید و همچنین این موارد را هم در نظر داشته باشید:

۱- تمیز کردن فیلتر های کف ماشین ظرفشویی؛

۲- برای تمیز شدن محفظه داخلی ماشین ظرف شویی حدود یک لیوان سرکه بریزید داخل کاسه و بگذارید طبقه بالای ماشین؛ ماشین را در دمای بالا ۶۰ تا ۷۰ روشن کنید. با این روش اگر علت کدر شدن ظروف بخاطر ماشین باشد مشکل حل می‌شود.

بهتر است هر یک ماه یکبار با سرکه ماشین را بدون ظرف روشن کنید.

۳- یکی از عوامل مهمی که موجب میگردد تا ظروف در ماشین ظرفشویی تمیز نشوند، چیدن ناصحیح ظروف در ماشین ظرفشویی می‌باشد. به هنگام چیدین ظرف در ماشین ظرفشویی دقت کنید که ظروف را طوری بچینید که آب به راحتی در میان ظرف‌ها جریان داشته باشد و قادر به پاک کردن مواد غذایی از روی آن‌ها باشد.

پس از چیدن ظرف‌ها دقت شود که: پروانه آبفشان به راحتی و به صورت کامل چرخش داشته باشد تا آب به همه نقاط ظرفشویی برسد و ظروف به خوبی تمیز شوند.

اگر شماهم برای رفع کدری لیوان و سایر ظرف‌ها راهکاری می‌دانید و همچنین در رابطه با ماشین ظرفشویی و علت کدر شدن ظروف در آن نکته یا تجربه‌ای دارید با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

۴.۳/۵ - (۱۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا