صفحه اصلی / سلامت / ۱۶ غذای مفید در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن

۱۶ غذای مفید در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن

17 غذای مفید در کاهش وزنیکی از ارکان لازم برای داشتن تناسب اندام تغذیه مناسب و مفید است. در ادامه قصد داریم ۱۶ غذای مفید در کاهش وزن را بیان کنیم که با شناخت آن‌ها بتوانید رژیم غذایی بهتری برای خود انتخاب کنید. با گنجاندن این مواد غذایی در برنامه روزانه خود می توانید به بدنتان کمک کنید سریع تر و بهتر به وزن ایده آل برسد.

حتما بخوانید: ۷ عادت چاق کننده که نمی دانید!

مواد غذایی مفید برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام :

۱- سیب

سیب یک غذای مفید در کاهش وزن

سیب حاوی ماده‌ای به نام پکتین است که باعث ایجاد احساس سیری و کاهش هضم می‌شود. بنابراین موجب شده ما با دریافت مقدار کمتر غذا، احساس سیری کنیم. مقدار پکتین موجود در سیب کامل، بیشتر از مقدار آن در آب سیب است. بنابراین خوردن سیب ۳۰ دقیقه قبل از وعده های غذایی میتواند کمک زیادی به کاهش وزن کند.

۲- ماهی

ماهی یک غذای مفید در کاهش وزن

ماهی دارای چربی مفید امگا۳ و همچنین اسید امینه‌های زیادی می‌باشد؛ که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. بنابراین وقتی صحبت از منابع غذایی مفید در کاهش وزن می آید ماهی یک از موارد مهم در نظرگرفته می‌شود که لازم است فرد آن را در رژیم خود داشته باشد.

۳- جو

oat useful food for wieghtloss

جو دیر هضم است و همچنین باعث می شود تا ما آب و مایعات بیشتری بخوریم، بعلاوه مانند اسفنج عمل می‌کند و مایعات را جذب می‌کند و باعث احساس سیری در ما می‌شود.

۴- ماست

ماست یک غذای مفید در کاهش وزن

در یک تحقیق در دانشگاه هاروارد که روی یک گروه ۱۲۰,۰۰۰ نفره در طی مدت ۲۰ سال بررسی شد؛ مشخص شد افرادی که در رژیم غذایی خود ماست داشتند کمتر دچار اضافه وزن بودند.

۵- گندم

گندم یک غذای مفید در کاهش وزن

گندم نسبت به دانه‌ها و غلات دیگر دارای پروتئین و فیبر بالاتری است که هم پروتئین آن موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و همچنین فیبر بالای آن باعث ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی‌تر می‌شود.

حتما بخوانید: فواید خوردن پروتئین در صبحانه و کاهش وزن

۶- لوبیا

لوبیا یک غذای مفید در کاهش وزن

لوبیا علاوه بر اینکه برای سلامت قلب مفید است؛ یک غذای مفید در کاهش وزن نیز می‌باشد. چراکه:

  • در هنگام پخت، مقدار زیادی آب جذب می‌کند؛ بنابراین به ایجاد احساس سیری در ما کمک می‌کند.
  • همچنین لوبیا دارای فیبر بالا می‌باشد.
  • لوبیا یک نوع کربوهیدرات را تولید می‌کند که قند را به جریان خون منتقل می‌کند و احساس سیری، سریع‌تر به مغز مخابره می‌شود

در نتیجه ما در یک وعده غذایی که شامل لوبیا باشد، حجم کمتری غذا می‌خوریم.

۷- بادام

بادام یک غذای موثر در کاهش وزن

درست است بادام یک میان وعده مقوی است که تنها چند عدد از آن برای یک وعده کامل، کافی است. اما بادام دارای ویتامین E (برای پوست درخشان، موهای درخشان و ناخن های قوی)، چربی‌های غیرمستقیم سالم، پروتئین و فیبر است؛ که همه اینها برای داشتن سوخت وساز مناسب بدن، مفید است.

همچنین بعد از ورزش کردن خوردن چند عدد بادام توصیه می‌شود تا بدن بجای ماهیچه سوزی و شل شدن اندم ها، چربی سوزی کند. و همچنین بادام برای سلامت غضروف ها لازم است.

۸- تخم کتان

تخم کتان یک ماده غذایی مفید برای لاغری

این گیاه دارویی دارای فیبر بسیار بالا بوده و در لاغری بسیار موثر می باشد. می توانید در عطاری‌ها تخم کتان را تهیه کنید و ناشتا و نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی آن را سابیده و یک قاشق چای خوری از آن را با نصف استکان آب جوش میل کنید.

۹- لیمو

لیمو برای لاغری

لیمو به ایجاد تعادل pH در روده کمک کند و در نتیجه عملیات هضم را بهبود می‌بخشد و همچنین متابلوسیم بدن را افزایش می‌دهد.

۱۰- گلابی

گلابی برای افزایش متابلوسیم بدن

گلابی در کاهش وزن و اشتها تاثیر مثبت دارد. بر طبق یک گزارش از دانشگاه واشنگتن، گلابی دارای فیبر بالایی می‌باشد به میزان تقریبی ۶ گرم در هر میوه؛ همچنین گلابی شیرین و آبدار، میزان قابل توجهی  آنتی اکسیدان‌های مختلف را دارا می‌باشد.

این تحقیق ادعا می‌کند گلابی، باکتری های سالم روده را افزایش داده و از دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند، به دلیل داشتن فیبر بالا به فرآیندهای متابولیسم کمک می کند. و متابلوسیم یا سوخت وساز بدن را در حالت نرمال قرار می‌دهد.

۱۱- آووکادو

آووکادو یک غذای مفید در کاهش وزن

شاید آووکادو را بعنوان یک میوه چرب بشناسید، اما این میوه حاوی چربی‌های سالم و گیاهی است که به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند.
آووکادو غنی از فیبر بوده که شکم را پر می کند و  مانع از گرسنگی شده، همچنین موجب کاهش التهاب در بدن و حتی کاهش خطر و درد آرتروز می‌شود.

۱۲- سوپ

سوپ یک غذایی مفید برای لاغری

سوپ شامل غلات، حبوبات و گوشت است. بنابراین منبع خوبی از مایعات، فیبر و پروتئین است که برای ایجاد احساس سیری و افزایش متابلویسم بدن و همچنین کاهش وزن ما لازم است. بنابراین سوپ یک غذای مفید در کاهش وزن است که باید حتما در برنامه غذایی ما قرار بگیرد.

۱۳- تخم مرغ

تخم مرغ مفید در کاهش وزن

خیلی از افراد تخم مرغ را بعنوان یک ماده غذایی چاق کننده و دارای کلسترول بالا می‌شناسند. اما قبل از تصمیم گیری این مطلب را بخوانید ما در آن در مورد تخم مرغ و چربی های آن کاملاً توضیح داده‌ایم.

با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه سنت لوئیس، افرادی که تخم مرغ را برای صبحانه انتخاب می‌کنند، روزانه ۳۳۰ کالری کمتر، در مقایسه با کسانی که غلات، نان تست یا شیرینی‌ها را برای صبحانه میخورند، مصرف می‌کنند.

دانشمندان مواد غذایی تخم مرغ را “پروتئین کامل” می‌نامند. ۹ اسیدآمینه ضروری در تخم مرغ وجود دارد. این مجموعه از اسید آمینه موجب کاهش احساس گرسنگی، و همچنین موجب سلامت مغز و بدن می‌شود.

۱۴- گوشت

گوشت یک غذای مفید در کاهش وزن

انواخ گوشت ها دارای پروتئین بالا هستند و مصرف پروتئین باعث می‌شود دستگاه گوارش برای هضم این مواد انرژی بیشتری بسوزاند، که خود موجب کاهش وزن در ما می‌شود.

۱۵- عدس

عدس برای لاغری

عدس برای مدت طولانی در بدن باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. بنابراین یک غذای مفید در کاهش وزن است. عدس منبع خوبی از آهن است و همانطور که میدانید وجود آهن برای داشتن یک سوخت ساز نرمال و خوب لازم است.

۱۶- پیازچه

پیازچه یک غذای مفید برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن

پیازچه، می تواند سلامت روده را بهبود بخشد، از گرسنگی جلوگیری کند، هضم و متابولیسم کلی را بهبود بخشد.

با توجه به مقاله AGP پیازچه باعث بهبودی باکتری های سالم (به عنوان مثال، پری بیوتیک‌ها مانند سلولز و فروکتان) در روده بزرگ می‌شود و به هضم کمک می‌کند. همچنین پیازچه موجب آرامش و حسن خلق در فرد می شود.

در اینجا به ۱۷ غذای مفید در کاهش وزن اشاره کردیم البته در نظر داشته باشید یکی از مهم ترین نکات تغذیه ای به اندازه خوردن است بنابراین برای داشتن وزن ایده آل باید همیشه این اصل را در نظر بگیریم.

در ادامه بخوانید: فواید نوشیدن آب، روزانه به چه میزان آب نیاز داریم

۱۶ غذای مفید در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن
5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *