آشپزیدستور آشپزی

یک غذا با کشک و گوشت چرخ کرده خیلی خوشمزه شبیه بزقرمه کرمان

طرز تهیه یک غذا متفاوت با کشک خوشمزه شبیه بزقرمه کرماندوباره یک غذای متفاوت و خوشمزه درست کردم و حیفم اومد دستور تهیه آن رو براتون ننویسم. بخصوص برای کسانی که کشت و غذاهایی که به آن درست میشه رو دوست دارند و دوست دارند علاوه بر کشک و بادمجان و آش رشته با غذاهایی دیگری که کشک داره هم آشنا بشن و دستور یک غذا متفاوت با کشک رو یاد بگیرن.

غذایی که در ادامه براتون خواهم نوشت، خیلی شبیه بزقورمه یا بزقرمه یکی از غذاهای سنتی استان کرمان است که مواد اصلی آن گوشت، نخود و کشک است. با این تفاوت که در بزقرمه از نخود تنها استفاده می‌شود اما این دستور هم نخود دارد و هم لوبیا و اینکه این غذا با کشک گوشت چرخکرده درست می شود اما بزفورمه اصیل و محلی با کشک و گوشت بز تهیه می‌شود.

این خوراک کشک همراه با نان سرو می شود و یک غذا لطیف و خوشمزه با طعم عالی کشک است.

 مواد لازم برای تهیه غذا با کشک یا همان خوراک کشک

این مواد برای ۳ نفر کافی است.

  • گوشت چرخکرده: ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
  • پیاز: یک عدد بزرگ و یک عدد کوچک
  • سیر: ۶ الی ۷ عدد حبه سیر
  • کشک: اگر رقیق باشد یک کاسه آبگوشت خوری اگر غلیظ است نصف کاسه
  • نخود: دوم سوم استکان
  • لوبیا: دو سوم استکان
  • ادویه: مخلوط یا زردچوبه، فلفل سیاه و کمی دارچین و پور زنجبیل
  • نعنا خشک: ۱.۵ قاشق غذاخوری
  • نمک: خیلی کم
  • روغن سرخ کردنی

مراحل درست کردن خوراک کشک و گوشت چرخ کرده

۱- برای درست کردن این غذا خوشمزه با کشک ابتدا نخود و لوبیا را حداقل ۵ ساعت خیس کنید. بهتر است شب تا صبح آنها را بخیسانید و ۲ الی ۳ بار هم آب آنها را عوض کنید که خوب نفخشان گرفته شود.

۲- نخود و لوبیا را با آب نه خیلی زیاد، بگذارید حدود ۱.۵ تا ۲ ساعت خوب بپزند و کاملاً نرم شوند. می تونید برای اینکه سریع‌تر پخته شوند از زودپز هم استفاده کنید.

آب زیاد به نخود لوبیا اضافه نکنید. چون بعداً که کشک اضافه می‌کنید غذاتون خیلی آبکی می‌شود. حدود ۲ بند انگشت آب روی نخود لوبیا را بگیرد بعد آنها را بگذارید تا بپزند.

وقتی نخود و لوبیا پخته شدند، با گوشت‌کوب کمی روی نخود لوبیاها بمالید که کمی از هم باز شوند و داخل آب لعاب بندازند. نیاز نیست کاملاً بکوبید کمی که نیم کوب شدند کافی است. اما خیلی مهم است که نخود و لوبیا خیلی خوب پخته و نرم شده باشند و سفتی آنها زیر دندان اصلاً احساس نشود.

پخت نخود و لوبیا برای درست کردن خوراک با کشک

۳- پیاز کوچک را با رنده درشت رنده کنید. تا می شود با دست آب آن را بگیرید و با گوشت چرخکرده مخلوط کنید و بعد از ورزدادن آنها کمی نمک و ادویه به آنها بزنید. و به شکل گلوله های متوسط درآورید.

آنها را در فریزر قرار دهید تا حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ببندد و موقع سرخ کردن باز نشوند.

گوشت قلقلی برای درست کردن خوراک با کشک

توجه: گوشت چرخکرده را حتماً قلقلی کنید. نکات قلقلی کردن گوشت را قبلاً براتون نوشتم که چیکار کنید از هم وا نروند. گوشت قلقلی داخل این خوراک کشک غذای شما را مجلسی تر و زیباتر می‌کند.

۴- در حینی که گوشت قلقلی‌ها را در فریزر گذاشتید، یک عدد پیاز بزرگ و سیرها را نگینی خورد کنید و با روغن بگذارید طلایی شوند.

یکی از نکات مهم خوشمزه شدن این غذا با کشک این است که پیاز و سیر فراوان می‌خواهد. پیاز و سیر که طلایی شدند نوبت اضافه کردن قلقلی‌هاست.

چون گوشت قلقلی ها هم باید حدود ۱۰ دقیقه سرخ شوند، بخاطر همین پیازتون رو خیلی طلایی نکنید که بسوزد.

سرخ کردن گوشت قلقلی برای درست کردن غذا با کشک

۵- وقتی پیاز و سیر طلایی شد، گوشت قلقلی‌ها را از فریزر خارج کنید یکی یکی داخل پیازها پهن کنید و به هیچ وجه آنها را هم نزنید درب قابلمه یا ماهیتابه را بگذارید با حرارت کم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گوشت‌ها سرخ شوند و خودشان را بگیرند.

بعد از آن با احتیاط و آرام آن‌ها را کمی بهم بزنید و بهش ادویه بزنید.

۶- وقتی ادویه هم با گوشت سرخ شد، حرارت شعله را خاموش کنید و سریع نعنا خشک را اضافه کنید و با احتیاط گوشت‌ها را بهم بزنید تا هنوز داغ هست نعنا هم کمی تفت بخورد.

شعله روشن نباشد چون نعنا سریع می سوزد.

یکی دیگر از نکات خوشمزه شدن این غذا با کشک اضافه کردن مقدار زیادی نعنا خشک است.

زدن نعنا به مواد غذا با کشک شبیه بزقرمه یا بزقورمه کرمانی

۷- گوشت و پیاز سرخ شده را به نخود و لوبیا که کم آب هست، اضافه کنید تا ۱۵ دقیقه بپزد.

۸- در آخر یک تا ۱.۵ کاسه کشک رقیق شده با توجه به اینکه آب خوراکتون کم هست یا زیاد، به آنها اضافه کنید. بعد از چند دقیقه غذا را بچشید، اگر نیاز است بهش نمک بزنید. وقتی کشک چندتا قول خورد، خوراک کشک و گوشت چرخکرده شما آمادست که نوش جان کنید.

طرز تهیه یک غذا با کشک با دستور متفاوت اما خوشمزه شبیه بزقرمه کرمان

توجه: چون کشک شور است در ابتدا نمک نزنید. وقتی کشک را اضافه کردید و چند دقیقه گذشت اگر نیاز بود نمک بزنید.

میزان آبکی بودن این خوراک باید اندازه آش رشته باشد، نه خیلی غلیظ نه خیلی رقیق؛

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا