آشپزیترفند و تجربه آشپزی

راهکار غلیظ شدن قورمه سبزی و لعابدار شدن آن

راهکار لعابدار و غلیظ شدن خورشت قورمه سبزیگاهی اوقات ممکن است خورشت قورمه سبزی که درست می کنیم زیادی آبکی باشد و این باعث می شود خورشت ما ظاهر و طعم خوبی نداشته باشد. اما راهکار غلیظ شدن و لعابدار شدن قورمه سبزی چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهم.

در پست ۷ راز برای خوشمزه شدن قورمه سبزی هم گفتم خورشت قورمه سبزی برای اینکه خوشمزه شود باید لعابدار و جافتاده باشد. برای لعابدار شدن خورشتتون ترفندهای زیر را بکار بگیرید.

روش های لعابدار و غلیظ شدن قورمه سبزی

۱- سبزی قورمه سبزی باید کاملاً خرد شود. اگر سبزی درشت باشد خورشت اگر ۱۰ ساعت هم بجوشد، لعاب نمی اندازد و جانمی افتد.

۲- سبزی خورشت باید خوب سرخ شود که در خورشت آب نیندازد.

۳- داخل سبزی قورمه سبزی باید اسفناج یا برگ چغندر باشد. البته اسفناج خوشمزه تر می شود. این دو سبزی باعث لعاب انداختن و غلیظ شدن خورشت قورمه سبزی می شوند.

۴- خورشت قورمه سبزی باید با حرارت کم حدود ۴ الی ۵ ساعت بپزد تا خوب لعاب بندازد و جابیافتد.

۵- سعی کنید در همون ابتدا آب کافی به خورشت اضافه کنید تا در آخر یا وسط پخت به خورشت آب اضافه نکنید. اگر هم مجبور شدید آب داخل خورشتتون بریزید، حتما آب جوش به خورشت اضافه کنید. اضافه کردن آب سرد در خورشت باعث می شود، سبزی و آب از هم جدا شود و شکل خوبی نمی گیرد.

۶- اگر در آخر قورمه سبزی زیاد آب دارد، اما سبزی و گوشت آن پخته و جاافتاده. درب قابلمه را بردارید و حرارت گاز را زیاد کنید تا آب زیادی خورشت سریع تبخیر شود و خورشت قورمه سبزیتون غلیظ شود.

۷- اگر در آخر کار دید خورشتتون اصلا لعاب ندارد. کمی جوپرک را پودر کنید حدود یک قاشق غذاخوری یا حدود یک قاشق غذاخوری آرد گندم را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. آرد را کم کم به خورشت اضافه کنید تا گلوله نشود و مدام خورشت را بهم بزنید. بعد که آرد کامل در خورشت حل شد، درب قابلمه را بگذارید تا ۱۰ دقیقه، با این روش خورشتون لعاب می اندازد و از حالت آبکی بیرون می آید.

این روش کمی طعم خورشت را عوض می کند. اما نه خیلی. ولی توصیه می کنم برای غلیظ شدن قورمه سبزی ۶ ترفند اول را بکار بگیرید و وقتی مجبور شدید از روش ۷ برای لعابدار کردن خورشت قورمه سبزی استفاده کنید.

لطفا تجربه ها و نکاتی که برای لعابدار شدن قورمه سبزی می دانید را در کامنت ها برای همه ما بنویسید.

۴.۳/۵ - (۲۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام برای غلیظ شدن قورمه سبزی میتوانید دوتیکه نان را داخل خورشت بیندازید بعدازلعاب گرفتن میتوانید تکه نان خارج کنید

    1. سلام ممنون که تجربتون رو برامون نوشتید. ولی من تا الان خدا روشکر خورشتم هیچ موقع رقیق نشده ولی برا مواقعی که ادم مهمون داره و یه خورشت آبکی مونده رو دستش ایده خوبیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا