خانه داری

مرتب کردن کابینت با راهکارهای عملی و ساده برای هر آشپزخانه‌ای

بهترین روش ها برای مرتب کردن کابینت های آشپزخانهچند وقتی بود که هر موقع در کابینت‌هام رو باز می‌کردم از اینکه همه چیز خیلی درهم بود اذیت می‌شدم و فکرم رو درگیر بود که چطور آشپزخانه و کابینت‌هام رو از این همه بهم ریختگی دربیارم. مطالب زیادی در این بابت خواندم و دیدم.  سعی کردم با کمترین هزینه کابینت‌هام رو از بی‌نظمی و بهم ریختگی نجات بدم؛ که خوشبختانه موفق شدم.  در ادامه بهترین و ساده‌ترین راهکارها و راهنمایی‌هایی که می‌شود برای نظم دادن و مرتب کردن کابینت آشپزخانه بکار گرفت را براتون می‌نویسم. سعی کردم راهکارهایی بنویسم که واقعاً عملی و کمک‌کننده باشند؛ امیدوارم براتون مفید باشد.

راهنمای مرتب کردن کابینت که در ادامه خواهم‌گفت، هم برای آشپزخانه کوچک و هم آشپزخانه بزرگ و پر از کمد میتوان بکار گرفت.

۱- کابینت ها را چک کنید:

قبل از اینکه دست بکار شوید و شروع به نظم دادن کابینت کنید. ابتدا یک دور درِ تمام کابینت‌های خود را باز کنید تا ببینید چه ظروفی دارید و هرکدام کجا قرار دارند، تا قبل از شروع کردن به مرتب کردن کابینت و کشوها، در ذهنتان بهتر بتوانید تصمیم بگیرید، هر کدام را کجا قرار دهید.

اگر قبل از بررسی کابینت‌های خود دست بکار شوید، ممکن است وسط کار متوجه شوید وسیله یا ظرفی را فراموش کردید جا بدهید و همین موجب شود، همه طرحی که برای مرتب کردن کابینت خود ریختید، بهم بریزد.

۲- تفکیک ظروف و قرار دادن آن‌ها در جای خاص:

شما دو انتخاب برای تفکیک بشقاب و ظروف غذاخوری خود دارید:

  • مرتب کردن ظروف بر اساس سرویس
  • مرتب کردن ظروف براساس کاربرد

این به سلیقه خودتان بستگی دارد که دوست دارید مثلاً بک سرویس کامل را در یک کابینت جا دهید یا با توجه به اینکه از ظروف خود در طول سال چقدر استفاده می‌کنید آنها را در کابینت‌های دم دستی‌تر با توجه به اولویت استفاده، قرار دهید.

البته برای آشپزخانه‌های کوچک چون تعداد کابینت‌ها محدود است، بهتر است تفکیک را براساس میزان کاربرد ظروف انجام دهید.

مرتب کردن ظروف غذا خوری و پذیرایی در کابینت

سرویس یا ظروفی که خیلی به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید را در دم دست‌ترین کابینت قرار دهید. البته داخل کابینت هم باید این تفکیک را داشته باشید یعنی هر ظرفی را بیشتر استفاده می‌کنید دم دست قرار دهید و ظروفی که کمتر استفاده می‌شود را در ردیف های بالاتر یا عقب‌تر قرار دهید.

اگر ارتفاع کابینت‌های شما زیاد است زیاد ظرف‌ها را روی هم قرار ندهید؛ چون برای برداشتن ظرف‌هایی که در زیر قرار دارند، دچار مشکل می‌شوید بجای آن از تقسیم کننده‌ها استفاده کنید. مانند تصویر زیر:

استفاده از تقسیم کننده ها برای مرتب کردن کابینت ظروف

مرتب کردن لیوان‌ها در کابینت

سعی کنید یک طبقه یا کشو بزرگ که جا برای تمام لیوان‌ها و فنجان‌ها را دارد انتخاب کنید و همه لیوان‌ها را به تفکیک اندازه و طرح در آن طبقه قرار دهید.

مرتب کردن لیوان ها در کابینت

نظم دادن به قابلمه‌ها در کابینت

معمولاً چون قابلمه‌ها حجم، وزن و ارتفاع بیشتر نسبت به سایر ظروف دارند، باید کابینتی را انتخاب کنید که ارتفاع و عرض آن نسبت به دیگر کابینت‌ها بیشتر باشد؛ همچنین کابینت ها پایین برای قرار دادن قابلمه بهترین انتخاب هستند.

قابلمه را هم به تفکیک اینکه چقدر در طول هفته یا سال به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، در زیر و انتهای کابینت قراردهید.

برای اینکه قابلمه‌ها جای کمتر بگیرد درب آن‌ها را بردارید و آن‌ها را از بزرگ به کوچک داخل هم قرار دهید و از آویزهای درب قابلمه که که روی در کمد نصب می‌شود برای جا دادن در آن استفاده کنید.

استفاده از آویز درب قابلمه برای مرتب کردن کابینت آشپزخانه

حتی اگر آویز ندارید تمام درها را مرتب در کنار کابینت قرار دهید. برای اینکار می‌توانید از تقسیم کننده‌هایی که برای سینی و در قابلمه هست و در کابینت قرار می‌گیرد هم استفاده کنید؛ اما برای آن‌ها باید کابینت جا داشته باشد، که معمولاً برای آشپزخانه‌های کوچک زیاد کارآمد نیست.

استفاده از آویز درب کمد برای مرتب کردن سینی و در قابلمه در کابینت

مرتب کردن قاشق و چنگال‌ها در کابینت:

یک کابینت کم ارتفاع و ترجیحاً کشویی را برای قرار دادن قاشق، چنگال و کارد میوه‌خوری انتخاب کنید. برای تفکیک و مرتب کردن قاشق چنگال‌ها از ظروف قاشق و چنگال استفاده کنید که به قیمت خیلی کم در پلاستیک فروشی‌ها می‌توانید تهیه کنید یا حتی با ابتکار و کمترین هزینه از جعبه یا بطری نوشابه تفکیک کننده قاشق و چنگال درست کنید.

مرتب کردن چاقو آشپزخانه:

برای مرتب چاقوهای آشپزخانه چند راهکار ساده وجود دارد.

  • از جای مخصوص چاقوی آشپزخانه استفاده کنید.
  • از جاهای آهن ربایی مخصوص قرار دادن کارد استفاده کنید.
  • خودتان با یک بطری زیبا و ریختن برنج یا حبوبات رنگانگ در آن یک جای مخصوص برای قرار دادن چاقوهای بزرگ آشپزخانه استفاده کنید.

حتما بخوانید: روش درست کردن تفکیک کننده قاشق چنگال با بطری نوشابه

مرتب کردن کارد آشپزخانه

۳- مرتب کردن مواد غذایی در کابینت

یکی از مهم‌ترین مواردی که نظم دادن به آن‌ها موجب مرتب نشان دادن کابینت و آشپزخانه می‌شود مواد غذایی است که شامل: حبوبات، ادویه‌ها، برنج، شکر لوازم تهیه چای و قهوه و سایر موادغذایی می‌شود.

اگر بجای اینکه شکر، ذرت، ادویه‌ها و… در ظروف بریزید، در نایلون و بسته‌بندی خودشان باشد و فقط نایلون‌ها و بسته بندی‌ها را مرتب کنید با چند بار برداشتن آن‌ها دوباره به حالت قبل برمیگردند و اگر وقت بگذارید و کابینت مواد غذایی را به این شکل مرتب کنید و آن‌ها را در ظروف قرار ندهید در واقع کار بیهوده انجام داده‌اید؛

اگر ظروف مخصوص نگهداری برای هرکدام از موادغذایی را دارید که چه بهتر، همه مواد را به تفکیک در آن‌ها قرار دهید. اما اگر برای همه موادغذایی و ادویه‌های خود ظرف ندارید؛ خیلی ساده از شیشه‌ و بطری های ترشی، مریا و … برای تفکیک آن‌ها استفاده کنید.

مرتب کردن مواد غذایی در کابینت

یک نکته خیلی مهم برای مرتب کردن مواد غذایی این است که: هیچ وقت ظرف و بطری حاوی مواد غذایی را بدون برچسب رها نکنید. روی تمام ادویه‌ها و … برچسب بزنید و نام آن‌ها را بنویسید؛ تا هم پیدا کردن آن‌ها برای خودتان راحت‌تر باشد، هم اینکه وقتی فرد دیگری قرار است یک ماده غذایی را در کمد شما پیدا کند، بدون اینکه بخواهد تمام کابینت را بهم بریزید یک راست به سراغ آن برود.

برچسب زدن بطری های مواد غذایی برای مرتب کردن کابینت آشپزخانه

سعی کنید تا می‌شود تمام مواد غذایی خود در یک کابینت قرار دهید و از قرار دادن مواد غذایی در کنار ظروف پرهیز کنید تا هم کابینت منظم‌تر داشته‌باشید، هم اینکه ظاهر زیباتر هم داشته‌باشد

چ

قبل از برچسب زدن بطری و شیشه‌ها دقت کنید که قرار است آن‌ها را کجا قرار دهید. اگر کابینتی که قرار است مواد غذایی را در آن قرار دهید، کشویی است، یعنی شما از بالا شیشه‌ها را می‌بینید برچسب را روی درب شیشه بزنید. ولی اگر قرار است از رو به رو به مواد نگاه کنید، برچسب را روی بدنه شیشه یا ظرف بزنید تا بهتر آنها را پیدا کنید.

 

مرتب کردن مواد غذایی در کابینت با استفاده از بطری و شیشه

۴- از فضاهای پنهان حداکثر استفاده را داشته باشید.

این راهکار بخصوص برای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک خیلی حائز اهمیت است. منظور از فضاهای پنهان چیست؟

فضاهای پنهان جاهایی هستند که از داخل سالن یا حتی از داخل خود آشپزخانه قابل دید نیستند، برای مثال: داخل فر، داخل مایکروویو، پشت یخچال پشت گاز و …

از این فضاها حداکثر استفاده را داشته باشید. مثلاً سینی و قالب‌های مربوط به پخت کیک و شیرینی را در داخل فر قرار دهید. یا از پشت یخچال و گاز برای قرار دادن تمیز کننده‌ها مانند شیشه پاک کن، گاز پاک کن و … استفاده کنید.

استفاده از فضای های پنهان آشپزخانه برای مرتب کردن آشپزخانه و کابینت ها

۵- از رها کردن وسایل کوچک و دستمال‌ها در کابینت خودداری کنید.

برای مرتب کردن کابینت رها کردن وسایل کوچک درکابینت هم حکایت مرتب کردن مواد غذایی در نایلون و بسته بندی است. بعد از چند روز دوباره به حالت نامرتب اولیه برمی گردند. مگر اینکه از سبد یا بطری و شیشه برای تفکیک آن‌ها استفاده کنید و بطریها و سبدها را مرتب در کابینت جادهید.

مرتب کردن اشیا کوچک در کابینت

۶- چند ترفند ساده برای مرتب کردن آشپزخانه بدون نیاز به هزینه کردن

۱- نایلون ها را مرتب کنید

اگر مثل من، نایلون هایی که خریدهای مختلف بجا می ماند را دور نمی ریزید و برای استفاده نگه می دارید بجای اینکه آنها را داخل کابینت یا داخل پلاستیک روی هم سوار کنید و بعد از چند وقت خیلی زیاد و بهم ریخته شوند، آن‌ها را به روش زیر نظم دهید.

از یک جعبه بزرگ مانند جعبه کفش یا حتی سطل پلاستیکی ماست که در دارد استفاده کنید. نایلون‎ها را یکی یکی داخل جعبه یا سطل قرار دهید و هر نایلون را وارد دسته نایلون قبلی کنید و تا آخر اینکار را تکرار کنید.

مطلب مرتب کردن کیسه‌های  پلاستیکی اضافه را مشاهده کنید در آنجا ویدیو این روش را مشاهده کنید. این ترفند ساده بهتون کمک می‌کند همه نایلون‌ها را در یک جعبه کوچک جا دهید.

مرتب کردن و نظم دادن به آشپزخانه با مرتب کردن نایلون های اضافی

۲- از کابینت زیر سینک بیشترین استفاده راداشته باشید.

با اتصال یک میله در وسط یا روی درب کابینت می‌توانید شویندهای اسپری را خیلی راحت به آن آویزان کنید و یا این روش جا برای دیگر وسایل باز کنید.

ترفند های مرتب کردن کابینت زیر سینک ظرف شویی

۳- آویزان کردن ماهیتابه ها کنار در کابینت و آشپزخانه

اگر آشپزخانه کوچک دارید و جا برای قرار دادن ماهیتابه‌ها ندارید از چند آویز چسبان ساده کنار در کابینت یا کنار دیواری که رو به سالن دید ندارد، برای آویزان کردن ماهیتابه‌ها استفاده کنید.

ترفند های مرتب کردن کابینت با آویزان کردن قابلمه ها

۴- استفاده از چوب لباسی برای آویزان کردن حوله ها

حوله ها و دستمال ها را با استفاده از چوب لباسی و یک آویز چسبان روی دیوار آشپزخانه یا داخل کابینت روی درب آن مرتب کنید.

۵- استفاده از جعبه‌ها کاغذی و سطل‌های پلاستیکی بلااستفاده برای تفکیک کابینت

جعبه‌های مقوایی محکم و همچنین سطل‌های بلااستفاده را به اندازه ارتفاع کشوها ببرید و داخل کشوها قرار دهید و برای تفکیک وسایل داخل کابینت از آن‌ها استفاده کنید.

برای اینکه ظاهر زیباتری هم داشته باشند می توانید داخل و اطراف آن را کاغذ رنگی بچسبانید.

استفاده از جعبه ها برای تفکیک و نظم دادن به کابینت ها

۶- ایده قرار دان ادویه‌ها در کمد با ارتفاع خیلی کم

برای مرتب کردن کشو و کابینت آشپزخانه و  اینکه تعداد بیشتری ادویه در کمد جا دهید و البته پیدا کردن آن‌ها راحت باشد با یک ایده ساده چند مقوا محکم یا چوب را بصورت اریب در کشو قرار دهید و ادویه ها روی آن بچینید. این روش حتی برای کشوهای با ارتفاع کم هم خیلی خوب جواب می‌دهد.

تصاویر زیر را دنبال کنید و خودتان یکی درست کنید:

درست کردن جا ادویه ای برای قرار دادن در کابینت

حالا نوبت شماست؛ اگر شماهم برای نظم دادن به آشپزخانه و مرتب کردن کابینت‌ها ایده‌ای دارید، لطفاً برای همه ما در نظرات بنویسید.

۴.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا