آشپزیدستور آشپزی

نان همبرگر کوچک خانگی خیلی خوشمزه بدون فر و با فر

طرز تهیه نان همبرگر کوچک خانگی در فر و قابلمهدر این پست قراره طرز تهیه نان همبرگر کوچک خانگی و فوق العاده خوشمزه و پوک رو بهتون یاد بدم که حتی خالی هم میشه خورد. (با توجه به خواسته چند نفر از دوستان که ایمیل زده بودند و فرموده بودند نان های بیشتری یاد بدم.) این نان همبرگری مینی طعمش خیلی شبیه نان سحر است یعنی طعم شیرمال و شیرین مزه داره، برای صبحانه با پنیر یا کره عسل و مربا فوق‌العادست. البته با همه غذایی میشه خورد. اصلاً تخم مرغ نداره و از همه مهم‌تر، هم میشه در فر درست کنید، هم در قابلمه و بدون فر که هر دو روش را خواهم گفت.

مواد لازم برای تهیه ۷ عدد نان همبرگر کوچک خانگی

من از پیمانه‌های شیرینی پزی استفاده کردم. به نظر من اگر ندارید حتماً تهیه کنید برای هر شیرینی و کیکی معمولاً لازم میشند. لینک خریدش رو آخر پست میذارم براتون؛ ولی در پرانتز مواد اولیه نان همبرگر کوچک بدون پیمانه شیرینی پزی هم نوشتم.

  • آرد: ۲ پیمانه شیرینی پزی (دو فنجان بزرگ)
  • خمیر مایه: ۲ قاشق چای خوری شیرینی پزی (یک قاشق غذاخوری معمولی)
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری (۴ قاشق غذاخوری)
  • بیکینگ پودر: یک چهارم قاشق چای خوری (یک قاشق چای خوری سرخالی)
  • شیر خشک: ۲ قاشق غذاخوری (دلخواه اما اگر بزنید خمیرتون پوک‌تر می‌شود.)
  • نمک: یک دوم قاشق چای خوری (یک قاشق چای خوری)
  • روغن: یک چهارم پیمانه (یک پنج لیوان دسته‌دار)
  • شیر گرم: سه چهارم پیمانه (سه چهارم فنجان بزرگ)

مواد لازم برای درست کردن نان همیرگری مینی خانگی

میتونید از هر نوع آرد سفید مانند آرد نان لواش یا آرد قنادی استفاده کنید. اما به نظر من آرد قنادی بهتر میشه؛ آرد قنادی نونا رو س فیدتر و پوک‌تر می‌کنه. من ایندفعه آرد قنادی نداشتم آرد نون لواش زد

شیر هم باید حتماً گرم باشه؛ یعنی: نه داغ باشد نه سرد. اگر انگشت را داخل آن ببرید، نباید انگشت بسوزد. وگرنه خمیرمایه عمل نمی آید. قبلا در مورد روش صحیح عمل آوردن خمیرمایه کامل نوشتم. برای اینکه نونای خوبی درست کنید، حتماً بخونید.

مراحل پخت نان همبرگر خانگی کوچک و خوشمزه

۱- برای پخت نان همبرگر کوچک و هر نان دیگه‌ای اول مطمئن بشید خمیرمایتون سالمه، برای همین خمیر مایه رو با یک قاشق غذاخوری از شکر که برای خمیر برداشتید، مخلوط کنید  و با نصف شیرگرمی که دارید، قاطی کنید درب ظرفتون رو بگذارید و ۳ الی ۴ دقیقه صبر کنید تا حجم آن دو برابر شود.

آماده کردن خمیر ترش برای پخت نان همبرگر کوچک

۲- همه مواد خشک که داریم را باهم قاطی کنید و با قاشق باهم مخلوط کنید.

۳- بعد روغن رو به خمیر اضافه کنید و بهم بزنید.

۴- بعد خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و با دست شروع به مخلوط کردن آن با خمیر کنید. شیر را کم کم اضافه کنید تا وقتی که دیگه خمیر به دست نچسبد.

۵- وقتی خمیر دیگه به دست نچسبید ۶ الی ۸ دقیقه آن را ورز دهید.

۶- روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید و در یک جای گرم قرار دهید. تا ۱ ساعت باید استراحت کند. بعد از ۱ ساعت خمیر را چک کنید اگر حجم آن دو برابر شده یعنی آماده شده.

استراحت کردن خمیر برای یک ساعت

۷- خمیر را کمی حدود ۱ دقیقه ورز دهید، بعد آن را به ۷ قسمت مساوی تقسیم کنید. تقریبا با این مواد ۷ چونه ۷۰ گرمی به دست می آید. برای درست کردن نان همبرگر کوچک همیشه از چونه‌های ۷۰ تا ۷۵ گرم استفاده کنید.

چونه هار به شکل توپ در آورید.

۸- ته سینی فر یا ماهیتابه یا قابلمه را چرب و آرد پاشی کنید.

چرب و آرد پاشی کردن ته ماهیتابه برای درست کردن نان همبرگر کوچک در قابلمه

توجه: سعی کنید ماهیتابه بزرگ انتخاب کنید و خمیرها با فاصله باشند. ماهیتابه ای که من انتخاب کردم کوچک است چون بقیه ماهیتابه‌هایی که داشتم داخل قابله رویی که داشتم، جا نمی‌شد مجبور شدم استفاده کنم.

یکی از چونه‌ها را در وسط قرار دهید و بقیه چونه‌ها را با فاصله دو سانتی متر از هر طرف قرار دهید.

دوباره روی ظرف حاوی چونه‌ها یک پارچه بکشید و بگذارید ۳۰ دقیقه استراحت کنند. (ظرف را در یک جای گرم قرار دهید تا چونه‌ها خوب به عمل آیند.)

۹- بعد از ۳۰ دقیقه چونه ها را چک کنید اگر حجم آنها ۲ برابر شده کافی است. اما اگر نشده بازهم ۲۰ دقیقه صبر کنید که خمیر استراحت کنه و خوب پف کند.

دو برابر شدن حجم چونه های نان همبرگر

در این فاصله اگر قرار است چونه‌ها را در فر قرار دهید فر را در دمای ۱۹۰ درجه از ۱۰ دقیقه قبل روشن کنید. تا گرم شود. اگرهم قراره در قابلمه درست کنید در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

پخت نان همبرگر کوچک در قابلمه بدون فر

در پست قبل براتون روش ساخت فر دستساز را نوشتم و گفتم با این روش میتونید همه غذاهایی که در فر درست میشوند، رو در قابلمه درست کنید.

یک قابلمه رویی بزرگ‌تر ظرفی که خمیر را در آن قرار دارد رو بردارید.

یک پایه فلزی یا قالب‌های کوچک فلزی یا یک آبکش وسط آن قرار دهید.

قرار دادن پایه در قابلمه رویی

قابلمه را روی حرارت قرار دهید، ۲ دقیقه اول حرارت متوسط به بالا باشد که قابلمه گرم شود. بعد حرارت را کم کنید. (اما نباید حرارت خیلی سوزنی باشد مثل دم گذاشتن برنج یک درجه بیشتر)

حرارت گاز برای پخت نان همبرگر کوچک در قابلمه

در قابلمه را بگذارید تا ۱۰ دقیقه گرم شود.

بعد از ۳۰ دقیقه که چونه‌های خمیر استراحت کردند و حجم آن‌ها دو برابر شد، با یک قلمو روی چونه‌ها را خیلی آروم که پف آن‌ها نخوابد، کمی شیر می‌کشیم. شیر باعث میشه روی خمیر بعد از پخت طلایی بشه.

کشیدن شیر روی چونه های خمیر نان همبرگر کوچک

و ظرف حاوی چونه خمیرها را در فر از قبل گرم شده یا با احتیاط داخل قابلمه روی پایه قرار می‌دهیم. در قابلمه هم دمی می‌گذاریم. دوباره دو دقیقه شعله را زیاد می‌کنیم و بعد شعله را کم (نه خیلی کم) می‌کنیم که ۲۵ تا ۳۰ دقیقه نان همبرگر کوچک یا مینی ما اماده شود.

قرار دادن ماهیتابه حاوی چونه خمیر در قابلمه

بعد از ۲۵ دقیقه در فر یا قابلمه را باز کنید اگر روی نون ها طلایی شده، یعنی آماده هستند.

آماده شدند نان همبرگر کوچک خانگی بسیار خوشمزه و شیرمال

از فر یا قابلمه نون همبرگری ها رو خارج کنید تا وقتی گرم هست، برای اینکه براق شوند، کمی کره روی آن‌ها بکشید و اجازه دهید کمی خنک شوند.

اینم از نان همبرگر کوچک و خوشمزه من که برای صبحونه آماده شدند.

روش پخت نان همبرگر کوچک یا مینی خیلی خوشمزه خانگی در قابلمه و فر

اگر این نون‌های همبرگی کوچک رو درست کردید، حتما نظرتون رو برام بنویسید و اگر سوالی داشتید خوشحالم می‌شم پاسخ بدم. در زیر همین پست بپرسید.

۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام خیلی عالی و با جزییات توضیح دادین واسه من که اولین باره نان میپزم خیلی کامل بود ممنونم ازتون❤❤🌷🌷

  2. سلام وقتتون بخیرچه خوب جالب بود ممنون از آموزش همیشه دقیقتون فقط یه سوال این را برای صبحانه میشه استفاده کرد یا به عنوان نان همبرگر برای ساندویچ هم میشه استفاده کرد

    1. سلام ممنون وقت شماهم بخیر، یکم شیرینه مثل نون سحر به نظر من بیشتر برای صبحونه و میان وعده با مربا، عسل، پنیر و … خیلی خوشمزه است. میتونید شیرینیش رو نصف یا یک سوم کنید و بعنوان نون همبرگر هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا