رشد و توسعه فردی

راه هایی برای پس انداز کردن پول – پس انداز ماهیانه بیشتر و کم تر خرج کردن

روش های پس انداز کردن پول و کم تر خرج کردنچطور پس انداز کنم؟ بهترین راه پس انداز کردن پول چیه؟ چیکار کنم تا بیشتر پس انداز کنم؟ چگونه با درآمد کم پس انداز کنم ؟ روش های پس انداز صحیح چیه؟ اگر یکی از این سوالات تو را به اینجا کشانده و یا به دنبال راهی برای پس انداز کردن پول و درآمدت هستی و دوست داری پس انداز ماهیانه بیشتر داشته باشی و البته موفق شویی هنر کم تر خرج کردن را یادبگیری. این پست بهت کمک می کند بتوانی بهتر و راحت تر برای رسیدن به این اهداف قدم برداری و برنامه بریزی.

همیشه دوست داشتم در مورد پس انداز کردن پول و چالش ها و مشکلات حوالی اون بنویسم. چرا که مطمئنم هر چند کم، اما درگیریی ذهنی خیلی از ماست. خوشبختانه امروز این فرصت برام فراهم شده.

قبل از اینکه بخواهم شروع کنم به نوشتن تا صفحه ۱۱ -۱۲ گوگل هر چه در مورد پس انداز کردن پول و روش های برای پس انداز ماهیانه بیشتر بود را خواندم. بعضی از مطالب انصافاً خوب بود و توانستم از آن ها نکات خوبی را یادبگیرم و البته بیشتر اون ها اونها یا تکراری بود یا ارزش وقت گذاشتن و خواندن رو نداشت.

اما دوست دارم نکات مفید که از اونا خوندم و تمام نکاتی که خودم تجربه کردم و به من و خانواده ام کمک کردن تا پس انداز داشته باشیم (حتی در این شرایط!) برات بنویسم. امیدوارم با خواندن این پست بتوانم هر چند کم کمک کنم از این به بعد بهتر و آسان تر پس انداز کنی.

عده‌ای خرج کردن پول را نشانه آزادی و زنده بودن می‌دانند، به‌خاطر همین رابطه خوبی با پس‌انداز ندارند. و اگر یه وقتی واقعاً به پول نیاز داشته باشند مجبور می شوند جلوی دیگران گردن کج کنن یا وام پر از بهره بگیرن و گروهی دیگر پول داشتن را قدرت می‌دانند پس بیشتر درآمد خود را پس‌انداز می کنند و زندگی را برخود تلخ می کنند. خلاصه نه به این شوری شور نه به این بی نمکی!

فرقی نمی‌کند که شما چقدر درآمد دارید به هر حال اگر می‌خواهید آینده مالی بهتری داشته باشید، باید به پس‌انداز کردن اهمیت زیادی بدهید. اگر این تفکر را دارید که بدون صرفه جویی و تنها با کسب درآمد بیشتر ثروتمند می شوید، باید بگم که این یک اشتباه محض است. در واقع کسب درآمد بیشتر بدون صرفه جویی و پس انداز به ثروت نمی انجامد.

شما با مقدار پول اندک امروز قادر به خرید بسیاری از وسایل مورد نیازتان نیستید. در حالی که اگر همین مقدارهای کم را در کنار هم قرار دهید به پول بیشتری می رسید و می توانید در آینده چیزهای بیشتری را خریداری کنید. کم خرج کردن و کم کردن ماهانه ۱۰۰ هزارتون از خرج خانواده آسان است و در آخر سال با این پولی که خرد خرد، جمع شد، حداقل میتوانی با یک میلیون دویست هزارتومن، به یک مسافرت عالی بروی و تا چند سال مزه اش زیر زبانت باشد و آنجاست که می فهمی پس انداز کردن پول و کم خرج کردن آن چقدر خوب است.

بهتر است کمی در مورد مفهوم پس انداز کردن بدانیم:

مفهوم پس انداز کردن پول

پس انداز کردن که معنای انگلیسی آن savings , store است. در لغت نامه فارسی مترادف های آن پس افکند، ذخیره و اندوخته آمده در واقع پس انداز یعنی چیزی را به آینده انداختن و موکول کردن.

استیوم رایس در کتاب Who am I در مورد پس انداز کردن می گوید:

او پس انداز کردن و برای فردا نگه داشتن را یکی از شانزده میل درونی ما انسان‌ها مطرح می‌کند. به عبارتی توضیح می‌دهد که اگر چه میل به پس انداز کردن در ما انسان‌ها تا حد زیادی متفاوت است، اما اصل ماجرا که چنین میلی در ما وجود دارد را نمی‌توانیم به سادگی انکار کنیم. (منبع: متمم)

 برای پس انداز کردن پول چیکار کنیم؟

پس انداز کردن اگر درست و صحیح انجام شود نه تنها خوب، بلکه برای داشتن یک زندگی راحت و دور از استرس لازم است.

کشورهای زیادی بر روی آموزش پس‌انداز تاکید دارند. زیرا پس‌انداز کردن پول یک اصل مهم و لازم برای سرمایه‌گذاری است. خانواده‌ها مفاهیم مربوط به پس‌انداز را به فرزندانشان آموزش می‌دهند. کودکان از سنین کم درست خرج کردن را یاد می‌گیرند.

برای  برداشتن قدم اول برای پس انداز کردن پول بهتر است موقعیت خودمان را از نظر درآمدی و هزینه‌ای بشناسیم و سپس نگرشمان را در مورد خرج کردن یا پس‌انداز مشخص کنیم.

در هر سطح درآمدی که باشیم می توانیم تا حدی پس انداز کنیم. و البته با راهکارهایی می توانیم این حد را افزایش دهیم. در ادامه سعی دارم به برخی از این راهکارها بپردازم.

کم تر خرج کنیم

قبل از اینکه به دنبال راهی برای پس انداز کردن پول باشیم، باید به دنبال راهی برای کم تر خرج کردن باشیم. چرا که اگر نتوانیم دخل و خرج خودمان را با توجه به درآمد ماهیانه خودمان، حال چه کم و چه زیاد کنترل کنیم، نباید انتظار داشته باشیم بتوانیم پس انداز کنیم.

راهکارهایی که در ادامه برای کم تر خرج کردن ارائه میشه با توجه به شرایطتت ممکن است کارآمد باشد یا اصلاً به کارت نیاید، مهم نیست همه آنها را بتوانی اجرا کنی حتی اگر یکی از آن ها هم بهت کمک کند تو موفق شدی یک قدم به پس انداز کردن بیشتر نزدیک شوی.

۱- حواستان به جیب تان باشد:

برای پس انداز کردن پول حواستان به جیبتان باشد

تحقیقات نشان داده اند که یک سوم مردم مخارج ماهیانه‌شان را بررسی نمی کنند. این توصیه را حتماً جدی بگیرید و تمام خرج های خود را یادداشت کنید. حتی خرج های کوچک و جزی، مگر نه اینکه قطره قطره جمع گردد بانگهی دریا شود.

یادداشت کردن خرج های ماهانه چند مزیت دارد:

  • اول از همه متوجه می شویی هر ماه به طور متوسط چقدر خرج می کنی.
  • وقتی ببینی که پول خود را چطور و کجا خرج می کنی، پس انداز کردن آن فعالیتی قابل کنترل و هوشمندانه می شود.
  • اگر با جزئیات خرج هایی که کردی را بنویسی می فهمی برای چی و کجا خرج کردی.
  • با استفاده از آن ها می توانی برآورد کنی چقدر از خرج هایی که هر ماه می کنی غیر ضروری است و می توانی آنها را کم کنی یا کلاً حذف کنی.
  • متوجه می شوی چه عادت های بدی در پول خرج کردن داری.

برای یادداشت کردن خرج ماهیانه خانواده می توانی خیلی ساده از یک دفتر یادداشت استفاده کنی یا از برنامه های زیادی که برای این موضوع وجود داره استفاده کنی.

یک پیشنهاد خوب برای یادداشت کردن خرج ماهیانه:

گوگل برنامه ای دارد به نام شیت (sheets) که می توانی برای یادداشت کردن در موبایل و کامپیوتر از آن استفاده کنی چند صفحه از پیش تعریف شده دارد که یکی از آنها برای یادداشت کردن خرج ماهیانه است. به نام(Monthy budget) که می توانی خرج خودت را یادداشت کنی جلوی آن بنویسی برای چی بود و حتی تاریخ بزنی. یک مزیت این برنامه این است که می توانی آن صفحه را برای هرکسی که بخواهی به اشتراک بگذاری و اون فرد هم می تواند مواردی که بخواهد را به آن صفحه اضافه کند.

ما در خانواده هر ماه یک پیچ جدید به نام آن ماه باز می کنیم و برای همه به اشتراک می گزاریم و بعد از خرید هر چیز، چه کوچک چه بزرگ تاریخ، مقدار خرید و اینکه چه چیزی خرید کردیم را یادداشت می کنیم. بنابراین هر ماه می دانیم چه چیزهایی خریدیم و چقدر خرج کردیم.

کار کردن باهاش خیلی راحته حتماً اگر برای یادداشت کردن خرج های خودتون دنبال راهی می گردید این نرم افزار را امتحان کنید. و به زودی آموزش کامل اون رو براتون قرار میدم.

۲- غیر ضروریات را حذف یا کم کنید

برای پس انداز کردن پول غیر ضروریات را حذف کنید

بعضی از اجناس یا کارهایی که هر ماه بابت آن پول پرداخت می کنیم، واقعاً ضروری نیست و می توان از آن گذشت یا با قیمت ارزان آن را انجام داد. با چند ماه یادداشت برداری از چیزهایی که می خری و همچنین کمی توجه، می توانی خیلی ساده تمام چیز هایی که هر ماه برای آن ها پول می پردازی و در واقع لازم نیست که پولت رو برای آن ها خرج کنی بشناسی. اجازه بده چند مثال بزنم تا بتوانی راحتر این موارد را بشناسی:

موارد غیر ضروری به کلیه چیزهایی گفته می شود که شما به آن نیاز ندارید، بلکه تنها دوست دارید که داشته باشید. مثل خانواده ای که تلویزیون دارند ولی چون تلویزیون LED ندارند خودشان را وارد قرض می کند و یک کالای غیر ضروری می خرند.

دوستی داشتم که عاشق نسکافه و کاپوچینو بود و بعد از یادداشت کردن خرج های ماهانه خودش متوجه شد ماهیانه ۲۰۰ هزارتومان بابت رفتن به کافه و خوردن قهوه خرج می کند. در حالی که می توانست با ۵۰ هزار تومان یک بسته کاپوچینو آماده تهیه کند و حداقل ۲۰ بار برای خود کاپوچینو درست کند. او این تصمیم رو گرفت و تنواست با یک حذف و جایگزینی ساده ۱۵۰ هزارتومان بیشتر پسنداز کند.
یکی از مواردی که جز غیر ضروریات هستند و خیلی از ما برای اون پول زیادی را خرج می کنیم، خریدن غذا از بیرون، چیپس و پفک و … که می توان در ماه تعداد خرید این خوراکی های غیر ضروری را کم کنیم و سعی کنیم از غذاهای خانگی استفاده کنیم. اینکار هم باعث میشه سالم تر بمونیم و هم اینکه بتوانیم بیشتر پس انداز داشته باشیم.

۳- از کارت اعتباری خود کم تر استفاده کنید

برای پس انداز کردن پول بیشتر از پول نقد استفاده کنید

تحقیقات نشان داده افرادی که از کارت اعتباری برای خرید استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از اسکناس برای پرداخت استفاده می کنند بیشتر خرج می کنند. تا آنجا که یادم می آید در جایی خواندم که فلسفه به وجود آمدن کارت های اعتباری در ابتدا برای خرید بیشتر مردم بود.

درد اینکه ۲۰۰ هزار تومن پول از کیف پولت در بیاری و بابت خریدت از فروشگاه بپردازی، خیلی بیشتر از آن است که خیلی ساده با کارت اعتباری ۲۰۰ هزارتومن رو پرداخت کنی. این ترفند برای آدم هایی که کمی ولخرجی می کنند راهکار مناسب هست که حواسشان به خرجشان باشد.

۴- با کارهای ساده پس انداز کنید

با کارهای ساده شروع به پس انداز کردن پول کنید و کم تر خرج کنید

وارن بافت یکی از افرادی که در بورس و سهام حرف اول رو می زند و هر سال  نام او را در کنار پولدارترین افراد می بینیم می گوید: “برای رسیدن به نتایج خارق‌العاده، نیازی نیست کارهای خارق‌العاده انجام بدهید.”

پس تنها با کارهای ساده می توانی کمک زیادی به اقتصاد و پس انداز خانواده داشته باشی.

بعد از بررسی که برای خرید گوشت از دو جای متفاوت داشتم که از هر دو می توانستم خرید کنم. دیدم با خرید از مغازه‌ای که به قیمت کشتارگاه گوشت می فروخت، ۶۰ هزار تومان در ماه صرفه جویی می شد در نتیجه بیشتر پس انداز می کردیم.

بجای خرید از مغازه های عادی سعی کردم . خریدها را به یکبار در ماه و در یکی از فروشگاه هایی که تخفیف دارند، انجام دهم و با این ترفند ساده حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه بیشتر پس انداز می شد.

از فریز کردن به نفع اقتصاد خانواده استفاده کنید. یک توصیه عالی برای پس انداز کردن خانم های خانه دار این است که در هر فصل مواد غذایی آن فصل را با قیمت ارزان تر تهیه کنند و برای فصل های بعد آن را فریز کنند. برای مثال من وقتی زمان نخود سبز می شود چون خیلی مصرف داریم، مقدار زیاد می گیرم و آن را فریز می کنم. یا برای درست کردن دسر، توت فرنگی را در زمان توت فرنگی تهیه می کنم و فریز می کنم. این کارها ساده است و کم کم مقدار زیادی به نفعتان تمام می شود.

پس‌انداز کردن پول همیشه به منظور کنار گذاشتن مقداری پول نیست. بلکه می توان با کارهایی باعث شویم پول کم تری خرج کنیم. در نتیجه بیشتر بتوانیم ذخیره کنیم. مثل:

  • کمتر مصرف کردن انرژی(آب برق گاز)،
  • کمتر به رستوران رفتن،
  • استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی،
  • از مهارت هایی که بلدید به نحو احسن استفاده کنید. برای مثال اگر اصلاح کردن بلدید موهای فرزندان خود را خودتان کوتاه کنید و ….

امثال این‌ها نیز نوعی پس‌انداز هستند.

حتما بخوانید: عادت های کوچک من برای داشتن سبک زندگی بهتر و سالم تر

۵- چند توصیه کوچک برای کسانی که ولخرجی می کنند:

برای پس انداز کردن پول ولخرجی نکنید

۱- برای خرید یک لیست خرید تهیه کنید. اگر لیست داشته باشید و ضروریات را بدانید می توانید جلوی زیادی خریدن و ولخرجی خودتون را بگیرد.

۲- اجناس تخفیف دار خوب است. اما اگر به آن نیاز داشته باشی، وگرنه اگر آن را بخری در واقع داری ضرر می کنی نه سود. وقتی به ۲ لباس نیاز داری ولی در تخفیف ۴ لباس می خری به اندازه ۲ لباس ضرر می کنی.

۳-وقتی جنسی می بینید که در لیست شما جایی ندارد ۲۴ ساعت به خودتان وقت بدهید. از فروشنده بخواهید جنس را برایتان کنار بگذارد و یا اگر بصورت آنلاین خرید می کنید آن را در سبد خرید قرار دهید و خوب فکر کنید که به آن نیاز دارید و یا اینکه تنها دوست دارید آن را داشته باشید؟

۶- از تخفیفات استفاده کنید و هوش مالی خود را تقویت کنید

برای پس انداز کردن پول از تخفیفات استفاده کنید

درست است که اگر مواظب نباشیم تخفیفات ما را وا می دارند تا ولخرجی کنیم و چیزهایی که نیاز نداریم را بخریم. اما اگر برنامه ریزی داشته باشیم می توانیم خریدهای خود را برای زمانی از سال قرار دهیم که اکثر فروشگاه ها تخفیف می دهند.

اگر قرار است برای کسانی هدیه تولد تهیه کنیم بجای اینکه درست روز قبل از تولد آنها اقدام به خرید هدیه کنیم و مجبور شویم آن هدیه را با هر قیمتی که هست بخریم. با برنامه ریزی هدیه های تولد را وقتی بخریم که تخفیف گرفتن.

اگر برای مسافرت رفتن بودجه‌ی کمی داری و یا می خواهی کم خرج کنی، زمانی را برای مسافرت انتخاب کن که هتل ها و وسایل حمل و نقل به دلیل کم بودن مسافر تخفیف می دهند. این واقعا جواب می دهد، ما همیشه کم خرجترین سفرها رو می ریم که وقتی برای دیگران تعریف می کنیم باور نمی کنند با این قیمت مسافرت کردیم.

قبل از خرید هر چیز، قیمت ها را مقایسه کنید (تا اصطلاحاً قیمت دستتان باشد) و با وارد شدن به اولین فروشگاه، دست به جیب نشوید. سعی کنید به جاهای مشابه دیگر هم سر بزنید و قیمت ها را بسنجید؛ آنگاه خرید کنید. بدین ترتیب نه سرتان کلاه می رود و نه پول اضافی از جیب تان خارج می شود.

بر سر قیمت ها بدون اینکه خجالت بکشید چانه بزنید. اکثر فروشنده ها کمی بالاتر از قیمت واقعی را قیمت گذاری می کنند تا اگر کسی چانه زنی کرد راه برای تخفیف داشته باشند، پس برای خرید اجناس چانه زنی کنید. در اسلام هم به چانه زنی در معامله توصیه می شود. اصل چانه زدن و تخفیف گرفتن در معامله مستحب است.

۷- وقتی احساساتی یا گرسنه هستید به خرید نروید

کم تر خرج کردن و پس انداز کردن پول با خرید نکردن احساسی

وقتی احساساتی هستید، مثلا دلتان گرفته یا از چیزی خوشحال هستید، به خرید نروید. چون احتمال اینکه ولخرجی کنید و چیزهایی را بخرید که به آنها نیازی ندارید زیاد است. خیلی اوقات برای اینکه از احساسات منفی فرار کنیم و ذهنمان را از چیزهای ناراحت کننده منحرف کنیم، چیزهایی را می خریم که برای لحظاتی شادمان می کنند.

همین مطلب در مورد مواقعی که بسیار گرسنه هستی و به فروشگاه می روی صادق است. ممکن است گرسنگی بهت فشار بیاورد و به محض دیدن هر یک از محصولات داخل مغازه فکر خریدنش به سرت بزند. اما بعد از اینکه گرسنگیتان برطرف شد، تازه متوجه می شوی که به بیشتر موادی که خریدی نیاز نداشتی. و آنجاست که حالت حسابی گرفته می شود.

۲- باقی مانده پول خود را پس انداز نکنید!

برای پس انداز کردن پول از ابتدای ماه پس انداز کنید

بعضی از ما فکر می کنیم، باید هر ماه خرج های خود را انجام دهیم و هرچه باقی ماند پس انداز کنیم. این کاملاً اشتباه است. باید هر ماه در ابتدای ماه با توجه به مقداری که می توانی هزینه‌ای را کنار بگذاری و آن را نادیده بگیری و سعی کنی با بقیه پولت خرج ماهت را بگذرونی. اما در اینجا هم به چند نکته توجه داشته باش:

  • مقداری که برای پس انداز کردن پول کنار می گذاری، باید معقول باشد نه اینقدر کم باشد که در آخر سال نتوانی با آن کار مهم انجام دهی نه اینقدر زیاد که در آخر ماه کفگیرت ته دیگ بخورد و مجبور شوی بیخیال پس انداز کردن پول و درآمدت شوی
  • پول پس انداز را باید از کارت اعتباری که همیشه استفاده می کنی جدا کنی و آن را به یک حساب که از آن جز مواقع ضروری استفاده نمی کنی، انتقال دهی.

آنچه که بعد از خرج کردن می ماند را پس انداز نکنید، آنچه را که بعد از پس انداز کردن می ماند خرج کنید. می توانی برای شروع با ده درصد از در پآمد ماهیانه خودت شروع کنی و شاید تا ۵۰ درصد آن هم بتوانی اضافه کنی.

۳- خودتان را زیر بار قرض نیندازید

برای پس انداز کردن پول زیر بار قرض نروید

بعضی وقتها مجبوریم که قرض یا وام بگیریم. اگر از این استثناعات بگذریم، در بیشتر مواقع با خرید مواردی که واقعا لازم نداریم، خودمان را گرفتار وام یا قرض می کنیم که باعث می شود علاوه بر اینکه خواب شب را ازمون بگیرد، ناچار شویم از پس انداز کردن پول خود دست بکشیم. اما به چه قیمتی؟

خانواده ای را می شناختم که در اوج گرفتاری و نیاز به پول بود و در همان موقع وام گرفته بود تا تلویزیون LED برخرد و برای آن، همه پس اندازش را داده بود و حالا مجبور بود به این در اون در بزند تا بقیه وام را بدهد. اینقدر که وقت دیدن همان تلویزیون را نداشت. گاهی اوقات لازم است ببینیم چی می دهیم و چی می گیریم؟ برهم زدن آرامش خودت بخاطر داشتن تلویزیون LED!

۴- برای پس انداز کردن پول خود هدف داشته باشید

برای پس انداز کردن پول هدف داشته باشید

هدف داشتن در هر کاری به ما انگیزه می دهد تا بهتر کار کنیم. بنابراین برای پس انداز کردن هدف داشته باشید. تا با هدفمندی و اشتیاق بیشتر پس انداز کنید. شاید هدفتان خرید خانه، ماشین، راحت زندگی کردن در دوران بازنشستگی یا … باشد. هدفتان را از پس انداز کردن بدانید.

برای پولی که پس‌انداز می کنی، لیستی از اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تهیه کن. به عنوان مثال میتوانی یک هدف بلند مدت را برای پس انداز خودت در نظر بگیری، مثل خرید خانه.

یا اینکه می‌توانی اهداف کوتاه مدتی را برای استفاده از پس‌اندازت در نظر بگیری، مثل رفتن به مسافرت یا خرید مبلمان و … زمانی که هدف داشته باشی در مسیر خسته و نا امید نمی‌شوی و با استقامت به سمت هدفی که تعیین کرده‌ای حرکت می‌کنی.  فراموش نکن اهدافی را که مشخص می‌کنی باید دارای زمانبندی مشخصی باشند. مثلاً یک سال، ده سال یا ….

حتما بخوانید: راه های ایجاد تمرکز در شروع کار با ۱۰ تکنیک

۵- لقمه را به اندازه دهان خود بردارید

برای پس انداز کردن پول به توانتان نگا کنید

وقتی نمی توانی از پس هزینه های ماشین (بیمه، تعمیرات،بنزین و …) بربیایی، چرا ماشین می خری؟ که باری شود بر روی بارهای دیگه! یا وقتی نمی توانی از پس هزینه های مناطق بالای شهر بربیایی و باعث می شود تمام درآمدت را خرج کنی، چرا به منطقه متوسط نقل مکان نمی کنی با این روش پس اندازات چند برابر می شود و زودتر می توانی برای خودت خانه بخری.

منظورم این نیست که زندگی را برای خود تلخ کنی و از چیزهایی که دوست داری بگذری. بلکه می‌گویم که هر آنچه که در زندگی شما لذت بخش است را استفاده کن و آنچه که برای جلب توجه دیگران است و هیچ کمکی در هیچ جهتی برای زندگی شما ندارد و باعث می شود آرامش و سلامتی خودت که مهم ترین چیزها در زندگی هستند را از خودت بگیری، دوری کن.

۶- سرمایه گذاری کنید

برای پس انداز کردن پول سرمایه گذاری کنید

باید طوری پس انداز کنی که تورم را در نظر بگیری و برای مثال در ده سال آینده ارزش پولت به اندازه همان ده سال باشد. برای مثال اگر الان ۱۰ میلیون داری ده سال دیگر در ایران کنونی این ده میلیون شاید به اندازه یک میلیون یا حتی کم تر ارزش دارد. بنابراین بهتر است با پولت سرمایه گذاری کنی اگر سر رشته ای در بورس داری به سرمایه گذاری در آن بپرداز وگرنه بهتر است فکر دیگری بکنی مثل خرید زمین و ….

۷- همراهی خانواده

برای پس انداز کردن پول خانواده را همراه خود کنید

اگر متاهل هستی و خرج یک خانواده را می دهی، برای پس انداز کردن به همراهی خانواده نیاز داری و خانواده هم باید برای پس انداز کردن برنامه داشته باشند.

برای خانواده خود توضیح بده چرا می خواهی پس انداز کنید؟ هدفت از پس انداز کردن چیست؟ و آن ها را در برنامه‌هایت برای پس انداز کردن پول خود شریک کن تا بهتر و مؤثرتر پس انداز کنی.

۸- ضروریات را حذف نکنید و به فکر خودتان باشید

برای پس انداز کردن به فکر خودتان باشید

به نظر من وقتی می توانی برای خودت دنیای بهتری بسازی که به فکر خودت باشی و از خودت مواظبت کنی.

برخی از افراد، صرفه جویی را با هزینه نکردن برخی از ضروریات اشتباه می گیرند. مثلاً از پرداختن هزینه بیمه اتومبیل خود صرف نظر می کنند که در این صورت ضرر را چندین برابر پرداخت می کنند. (البته اگر ضرر مالی باشد). اگر خدای ناکرده تصادفی اتفاق بیفتد که حتی یک فرد آسیب ببیند، برخی اوقات جبران ناپذیر است؛ بنابراین هزینه های ضروری را هیچ گاه از قلم نیندازید و در محاسبات اول ماه حتماً آن را در نظر بگیرید.

یا خیلی ساده تر مثلاً برای خودش گردو و … نمی خرد، چون گران هست. ولی حاضر است دو برابر آن را در یک فست فودی خرج کند و آخر کار ده برابر آن را برای هزینه دارو بپردازد. پس نگا کنید چه می دهید و چه می گیرد و هیچ وقت از سلامتی خودتان نزنید. چه برای پس انداز کردن پول باشد و چه… .

دوست دارم کامنت هایت را در مورد راه هایی که برای پس انداز کردن پول و درآمدت رفتی و به نظرت مؤثر است، ببینم و همچنین اگر برای کم خرج ایده ای داری برای همه بنویسی. 

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بنام خدا ، سلام ، مطلب پس انداز خیلی جالب و مفید است ، مزیت سایت شما یک طرفه نبودن و امکان تماس و تبادل نظر میباشد که در واقع احترام به مخاطبین است ، حقیر چند پیشنهاد دارم ۱ — کارکرد بورس در ممالک مترقی و عقب مانده کاملا متفاوت میباشد ، در ممالک مترقی تورم مثلا ۵ در صد است و اگر سود معادل ۶ در صد هم تعلق بگیرد ، نهایتا ۱ در صد افزایش قدرت خرید حاصل میگردد ، یعنی اگر کسی سالیانه ، پول معادل ۲ متر زمین را پس انداز کند پس از ده سال ، قادر به خرید ۲۰ متر زمین خواهد بود ، ولی متاسفانه در ممالک جهان سوم با تورم بعضا ۵۰ درصد ، پول در بانک باشد و سود بگیرد یا در بورس باشد خیلی فرقی نداشته و اگر امروز وجه معادل ۲۰ متر زمین را پس انداز کند ، پس از ده سال ، قادر به خرید نیم متر زمین هم نخواهد بود ۲ – بنده چهار فقره حساب مالی دارم الف : قرض الحسنه مسجد جهت واریز و نگهداشت وجوه شرعی شامل فطریه و …. تا هم مردم منتفع شوند و هم در زمان و محل مناسب و به تشخیص خودم ، در مسیر بایسته به مصرف برسد ب : حساب بانکی ارزی جهت نگهداشت پس انداز به پول خارجی و پرهیز از تبعات تورم و نیز دریافت سود سالیانه ج : حساب بانکی سپرده کوتاه مدت روزانه د : حساب بانکی پس انداز توضیح : کل وجوه دریافتی را به حساب سپرده منتقل می‌کنم و طی فرمان از طریق اینترنت بانک ، روزهای شنبه و چهار شنبه به صورت دایم و خودکار ، مبلغ تعیین شده از حساب سپرده به حساب پس اندازم منتقل میشود ، به عبارتی به جای ماهیانه یک دریافتی و مدیریت کل مبلغ به صورت سنتی ، هشت فقره دریافتی در طول ماه دارم که صد البته به صورت هوشمند کنترل میگردد ۳ – چنانچه به هر دلیل شامل سرقت کارت بانکی و یا رویت و اطلاع کسی از مبلغ مانده وجه پس انداز بانکی و درخواست پول ، نهایتا خرجی چهار روزم به خطر میافتد که در مقایسه با خرجی یکماه ناچیز است ۴ – مدیریت وجه چهار روزه بسیار راحت و سهل است و از هر گونه زیاده روی و خرید بی جا ممانعت خواهد شد ۵ – حضرت محمد فرموده اند : اگر طالب زندگی آسوده هستی ، سه چیز را از مردم پنهان دار ، افکار ، مراودات ، اموال . ۶ – نهادینه شدن تفکر اختفای اموال و دارایی‌ها ، اولین شرط پس انداز بوده و تحت هیچ شرایطی نباید دیگران از مقدار و محل دارایی‌های نقدی و غیر نقدی مطلع شوند ، از اطاله مطلب و زحمت مطالعه و احیاناً گزینش و ویرایش مطلب ، پوزش میطلبم و چون حاصل سال‌های متمادی خطا و آزمون بود و جهت خودم بهترین نتیجه را داده است و شما درخواست ارسال مطلب داشتید ، بیان کردم ، انشاالله و شاید بتواند مفید واقع شود ، موفق باشید

    1. سلام، ممنون از شما دوست عزیز که وقت گذاشتید و تجربه ارزشمندتون رو در اختیار ما قرار دادید، بله با شما موافقم فعلا با وضع موجود ما، پس انداز پول اونم به ریال واقعا اشتباه بزرگیه مخصوصا برای طولانی مدت اما اگر بخواهیم برای یک یا دوسال آینده استفاده کنیم شاید، اما برای چند سال نمیشه اصلا روش حساب باز کرد. امیدوارم روزی بیاد که با اطمینان خاطر پس انداز کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا