مهارت زندگی

دستور پخت پوست لیمو شیرین شده یا پوست لیمو شکری

طرز تهیه پوست لیمو شکری یا پوست مرکبات شکریبا پوست لیمو ، پرتقال و سایر مرکبات چیکار می کنید؟ آن ها را دور می ریزید؟ بهتر است بجای دور ریختن آنها که سرشار از خاصیت هستند، استفاده های بهتری داشته باشید. در این پست با یک روش خوشمزه برای استفاده از پوست لیمو و سایر مرکبات آشنا خواهی شد. و طرز تهیه پوست لیمو شیرین شده یا بطور کلی پوست مرکبات شکری را خواهی آموخت.

پوست مرکبات شکری چیست ؟

پوست لیمو شیرین شده یا همان کَندید (candied) پوست لیمو، یا پوست لیموی شکری ظاهری شبیه به پاستیل دارد؛ اما کمی سفت تر است. نمونه وارداتی آن در بازار موجود است، ولی قیمت بالایی دارد. پوست لیمو شیرین شده را نه تنها با پوست لیمو می توان درست کرد بلکه با پوست سایر مرکبات از جمله پوست پرتقال و گرین فورت نیز تهیه می‌شود.

در واقع در اکثر جاها آن را بعنوان پوست مرکبات شکری یا کندی پوست مرکبات می‌شناسند. این خوراکی طعم عالی دارد و معمولاً با چای میل می شود. بعلاوه برای تزیین کیک و بستنی نیز استفاده می شود.

اگر با تعریف بالا دوست دارین پوست لیمو شیرین شده یا پوست پرتقال شیرین شده و … درست کنید. دستور پخت آن به همراه تمام نکات آن را می توانید در ادامه این پست بخوانید.

توجه: من این آموزش را برای پوست لیمو ترش نوشتم. اما شما می توانید از پوست سایر مرکبات از جمله پرتقال، لیمو شیرین و گرین فورت هم استفاده کنید

مواد لازم برای درست کردن پوست لیمو شیرین شده :

  • آب
  • شکر
  • پوست لیمو ، پوست پرتقال یا پوست گرین فورت به اندازه ۱۵ عدد پوست لیمو متوسط
  • آبلیمو

طرز تهیه پوست لیمو شیرین شده یا همان پوست لیمو شکری 

توجه کنید هرچه لیمو و پرتقال پوست زخیم تری داشته باشد، بهتر است. چون پوست مرکبات شکری شما پاستیلی تر و نرم تر می شود.

۱- ابتدا تفاله های داخل پوست لیمو را کاملاً خارج کنید و آن ها را خلالی ببرید. برای اینکه تفاله ها را راحت تر از پوست لیمو جدا کنید پوست لیمو ها را یک شب تا صبح آب کنید.

هرچی میزان سفیدی داخل پوست کمتر باشد بهتر است و باعث می شود کندی پوست لیمو یا پرتقال تلخ نشود. بهتر است برای کندن پوست پرتقال یا لیمو از پوست کن استفاده کنید تا پوست نازک آن بدون سفیدی های داخل آن گرفته شود. اینجوری شیرین کردن آن خیلی راحت تره و خوشمزه تر میشه.

پوست لیمو شیرین شده یا پوست لیمو شکری

۲- یک شب تا صبح آن ها را داخل آب سرد بگذارید و در این فاصله آب لیمو را ۳ الی ۴ بار عوض کنید، تا تلخی پوست لیمو گرفته شود.

۳- پوست لیمو ها را در قابلمه بریزید و در آن آب بریزید. در حدی که آب روی تمام پوست ها را بگیرید.

شعله را زیاد کنید تا آب بجوش بیاید. اجازه دهید ۴ الی ۵ دقیقه پوست لیمو داخل آب بجوشد. بعد پوست لیمو را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزد.

روش پخت پوست مرکبات شکری یا کندی پوست مرکبات

این مرحله را باید ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا پوست لیمو شیرین شود و تلخی آن گرفته شود. اگر باز پوست ها تلخ بودند آن ها ۳ الی ۴ ساعت در آب سرد قرار دهید تا تلخلی پوست کاملاً برود.

روش پخت پوست لیمو شکری یا کندی پوست لیمو

۴- در ظرفی دو لیوان آب و دو لیوان شکر(به میزان برابر) به همراه ۳ الی ۴ قاشق آبلیمو بریزیرد. (قابلمه زیاد بزرگ نباشد تا آب شکر، به همه پوست ها برسد.)

مواد بالا روی حرارت قرار دهید و آنها را بهم بزیند تا شکر کاملاً در آب حل شود. بعد از آب شدن کامل شکر و به جوش آمدن شربت شکر و آب، پوست لیمو یا پرتقال و … را اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا با حرارت ملایم قوام بیاید و غلیظ شود. برای اینکه قوام بیاید ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد.

اگر مقدار پوست ها لیمویی که دارید، کم تر یا بیشتر بود آب و شکر را کم تر و زیاد تر کنید؛ در حدی که آب روی پوست لیموها را بگیرد. اما مقدار آب و شکر باید برابر باشد.

می توانید کمی رنگ خوراکی مانند زرد، نارنجی و … (با توجه به رنگ پوست مرکباتی که استفاده کرده‌اید) در این مرحله به پوست لیمو شیرین شده خود اضافه کنید؛ تا پوست ها خوشرنگ تر شوند.

طرز تهیه پوست لیمو شیرین شده

تا اینجا شما مربای پوست لیمو درست کردین. کارهایی که در ادامه گفته می شود باعث می شود، مربای پوست لیمو به پوست لیمو شکری یا کَندی پوست لیمو تبدیل شود.

۵- پوست لیمو شیرین شده را در داخل آبکش بریزید تا شربت اضافی آن خارج شود.

طرز تهیه پوست لیمو شیرین شده به همراه نکات آن

۶-  در یک ظرف شکر بریزد و پوست های لیمو را در آن بغلتانید.

۷-  پوست لیمو شکری را روی یک آبکش یا توری پهن کنید و ۶ الی ۷ ساعت صبر کنید تا رطوبت اضافی آن برود.

۸- در آخر آن را در یک ظرف بسته بندی کنید و داخل یخچال بگذارید.

اینم یک روش خوشمزه برای استفاده از پوست پرتقال و لیمو ؛ امیدوارم پوست لیمو شکری یا کندی پوست لیمو را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه پوست لیمو شیرین شده یا پوست لیمو شکری یا کندی لیمو به همراه نکات آن

ویدیو آموزش پخت پوست لیمو شکری :

۴.۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر از شما ممنونم من مربا درست کردم واقعا واسه صبحونه خیلی عالیه اصلا نسبت به مربا های دیگه قابل مقایسه نیست👫 😝😝😝

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا