آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

۱۲ روش ساده برای کاهش مصرف آب تا یک شانزدهم برابر!

کاهش مصرف آبهمه می دانیم امروز جهان دچار بحران کم آبی است. بخصوص ایران که یک کشور کم آب بشمار می آید. بنابراین دیگر لازم نیست که به کاهش مصرف آب توصیه شود و چیزی که هم اکنون شاید نیاز باشد تا به آن پرداخته شود، این است که: از چه راه هایی می توانیم در مصرف آب صرف جویی کنیم؟

متأسفانه با وجود اینکه در کشور کم آبی به سر می بریم؛ اما سرانه مصرف آب برای هر نفر در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و این نشان از عدم مصرف درست آب است. اما خبر خوب این است که: بر خلاف تصور اکثر ما، میتوانیم با انجام کارهای ساده و کوچک قدم های بزرگ در صرف جویی در مصرف آب برداریم.

صرفه جویی در مصرف آب

در ادامه چند مورد از ساده ترین روش ها برای صرفه جویی در مصرف آب در خانه ذکر شده که با رعایت حداقل یکی از آن‌ها می توان کمک شایانی به کاهش مصرف آب کرد.

ساده ترین روش ها برای کاهش مصرف آب در خانه

۱- در هنگام حمام کردن می توان زیر دوش یک تشت یا دبه قرار داد؛ تا آب دوش بجای اینکه داخل فاضلاب بریزد و به هدر برود، در دبه جمع شود و از این آب برای آبیاری باغچه، شستن توالت یا بجای کشیدن سیفون و … می توان استفاده کرد.

۲- در هر دقیقه با یک دوش معمولی حدوداً ۱۷ لیتر آب مصرف می شود. اما با انتخاب سرشیر و سردوش های مناسب می توانیم این مصرف آب را خیلی کم کنیم. سرشیر های وجود دارد که آب را پودر می کند و در مصرف آب بسیار صرفه جویی می شود، حتی مصرف آب را به یک شانزدهم و بیشتر می رساند. یعنی بجای مصرف ۱۷ لیتر آب در دقیقه تنها یک لیتر آب مصرف می شود.

راه های کاهش مصرف آب در خانه

۳- انتخاب ماشین لباسشویی و ظرف شویی با مصرف آب پایین، همچنین ماشین لباسشویی و ظرف شویی را تا زمانی که کاملاً پر نشده اند؛ روشن نکنیم. ماشین لباسشویی پر می تواند تا ۸۰ لیتر در مصرف آب صرف جویی کند.

۴- عادت کنیم وقتی مسواک می زنیم و یا دستان خود را می شوییم، شیر آب را ببندیم.

reduce water consumption-saving water

۵- گیاهان خود را در شب یا در صبح زود آبیاری کنید تا میزان کم تری آب بخار شود و کم تر آبیاری مجدد لازم داشته باشند.

۶- میتوان وقتی شیر آب حمام یا ظرف شویی را باز می گذارید تا آب گرم شود، زیر شیر آب را یک ظرف قرار دهید تا آب به هدر نرود و  از این آب برای آبیاری و یا شستشو استفاده کنید.

۷- اگر برای شستن ظرف ها سینک ظرف شویی را پر از آب کنید و ظرف ها را بشویید بجای اینکه آب را باز بگذارید؛ حدود ۳۰ لیتر در مصرف آب صرف جویی می شود.

۸- کاهش فاصله دوش از سر و بدن به منظور جلوگیری از پخش بی‌دلیل آب، در نتیجه کاهش مصرف آب؛

۹- نصب سایبان روی کولر: در این بابت که چقدر این موضوع می تواند مفید باشد، تجربه یکی از دوستان را در ادامه بخوانید.

یک سایبان بزرگ که از هر طرف یک متر از کولر بزرگ‌تر بود، روی کولر نصب کردم و با همین روش به مدت سه سال میزان آب و برق مصرفی و دمای منزل را بررسی کردم. حداقل پنج درجه خنک‌تر، ۲۰ درصد برق کمتر و سی درصد آب کمتر مصرف شد. تمام این موارد با دقت اندازه‌گیری شد. این در حالی بود که هیچ تغییری در ساختمان و نشتی‌های درب و پنجره ها انجام ندادم.

۱۰ در حمام و استخر برای شستن سر و بدن خود با شامپو و صابون، شیر دوش را ببندید.

۱۱- لباس‌هایی که بسیار کهنه هستند و دیگر پوسیده و قابل استفاده نیستند، در ابعاد خیلی کوچک تکه کرده و برای گردگیری و تمیز کردن گاز استفاده شود و بعد دور انداخته می‌شوند و دیگر آبی برای شستشوی پارچه استفاده نمی‌شود. با این روش هم خودتان راحت تر هستید و هم مصرف آب کم می شود.

۱۲- باز کردن شیر تا نصفه و حتی کم تر در هنگام شستن ظرف ها

روش های کاهش مصرف آب

تعدادی از تجربیات و ایده هایی که دوستان ما برای کاهش مصرف آب در خانه خود انجام می دهند :

۱- سطلی در حمام است که آب ابتدای شیر که هنوز سرد است در آن ذخیره می‌شود و برای گلدان‌ها یا شستشوی بار اول سبزیجات استفاده می‌کنم.

۲-  آب آخر شستشوی سبزی یا کرفس و کاهو را نگهداری می‌کنم و جهت آبیاری گلدان‌ها به‌کار می‌برم.

۳- در هنگام شستشوی ظروف، مایع ظرفشویی با کمی سرکه و آب در کف سینک ریخته و بعد از شستشوی تمام ظروف، آبکشی با آب کمتری انجام می‌گیرد.

۴- من چند تا گلدان کوچک در خانه دارم که آب لازم برای آن‌ها را از جمع‌آوری آب زیر سبد ظرف‌ها تامین می‌کنم، یعنی وقتی ظرف‌ها شسته می‌شوند، آبی که از آن‌ها زیر سبد می‌چکد، به قدری هست که بتواند آب مورد نیاز ۸ گلدان من را تأمین کند. مواقعی که منزل نیستیم و شست‌وشویی ندارم از آب شستن برنج استفاده می‌کنم. آب شست‌وشوی اول و دوم برنج را برای آبیاری گل‌ها استفاده می‌کنم. اکثر خانم‌ها این آب را وارد لگن ظرفشویی می‌کنند و از آن استفاده‌ای نمی‌شود.

آب شست‌وشوی تمیز، مثل شستن حبوبات هم همین‌طور استفاده می‌شود. متأسفم که آب‌های زیادی در منازل هدر می‌رود و ابزار استفاده مجدد آن‌ها موجود نیست. مقدار آبی که من از شست‌وشو به دست می‌آورم؛ بیشتر از نیاز گلدان‌های منزل ماست. آرزویم این است که روزی باغچه‌ای داشته باشم که نیاز آن به آب اندازه همه آب‌هایی باشد که بر اثر شست‌وشو هدر می‌دهم.

۵- فلاش تانک دستشویی‌ها مقادیر زیادی آب شرب را مصرف کرده و به هدر می‌رود. من از یک بطری نوشابه برای کاهش مصرف آب این دستگاه‌ها استفاده می‌کنم. در این روش برای صرفه‌جویی در مصرف آب در سیفون‌های توالت، یک بطری خالی پلاستیکی را داخل تانک سیفون قرار می‌دهم. در این صورت به اندازه حجم بطری خالی از حجم تانک کم می‌شود.

برای تنظیم حجم تانک به گونه‌ای که هم عملکردش مختل نشود و هم حجم بیشتری صرفه‌جویی شود، می‌توان از بطری‌هایی به حجم های مختلف مثلاً نیم‌ لیتری، یک لیتری، یک‌ونیم لیتری استفاده کرد. استفاده از این روش خصوصاً در ادارات و سازمان‌ها کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف آب شرب خواهد کرد.

کاهش مصرف آب

تجربیاتی که در بالا مطرح شد، متعلق به تعدادی از هم وطنان عزیز و شریفمان است که در کانال تلگرام دکتر نظری به نام موفقیت های کوچک ایرانیان ذکر شده که با کسب اجازه از ایشون آن ها در چاره دان قرار دادم. پیشنهاد می کنم اگر به تلگرام دسترسی دارید به کنال ایشون سر بزنید.

این یک واقعیت است که: اگر مصرف آب را کم نکنیم؛ ایران در چند سال آینده دچار مشکل جدی در مسأله آب خواهد شد. لازم نیست کارهای سخت و پیچیده انجام دهیم، تنها رعایت چند راه ساده بالا هم می تواند موجب کاهش مصرف آب شود. پس تنها بخاطر خودمان قدمی برداریم.

شماهم اگر ایده ای دارید که می توانیم برای کاهش مصرف آب بکار بگیریم؛ بفرمایید. مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات و ایده هایتان هستم.


در ادامه بخوانید: روزانه بدن ما به چه میزان آب نیاز دارد؟


۴/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا