مهارت زندگی

راهنمای انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی مختلف

بهترین انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانیجهت انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی خود چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟  این سوالی است که شما را به این صفحه کشانده و ما سعی داریم تا به آن پاسخ دهیم.

گیاهان به محیط خانه و آپارتمان ما روح و جان دیگری می‌دهند و حس سرزندگی را به ما القا می‌کنند. برای داشتن این حس خوب باید گل و گیاه ما همیشه زیبا و سرزنده باشند. یکی از عوامل مهم برای شادابی و زیباتر جلوه دادن گیاه، گلدانی است که ما برای گیاه خود انتخاب می کنیم،

با توجه به اینکه انتخاب گلدان برای زیباتر شدن گیاه و خانه ما مهم است. معمولاً سعی می کنیم وسواس به خرج داده و بهترین طرح و شکل را انتخاب کنیم. در این بین رعایت برخی نکات میتواند به ما کمک کند مانند :

  • در انتخاب رنگ و شکل گلدان، سعی کنیم رنگ ها مخالف را انتخاب کنیم چون کنتراست رنگ خوبی دارند، باعث زیبا ترشدن دکوراسیون خانه ما می شوند. یک گلدان با یک طرح و رنگ یکسان اما با اندازه های متفاوت را در کنار هم قرار دهیم و …
  • آیا چیدمان خانه ما مدرن است یا سنتی ؟ و با توجه آن نوع گلدان را انتخاب کنیم.
  • اگر فضای کمی برای قرار دادن گلدان در خانه داریم از گلدان های باریک وبلند یا گلدان های آویزان استفاده کنیم.
  • و…

انتخاب طرح و شکل مناسب برای گلدان

که با توجه به سلیقه شما و چیدمان منزلتان شاید صدها ایده بتوان داد. اما برای انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی خود تنها توجه به طرح و شکل گیاه کافی است؟

آیا به گیاه خود و شرایط محیطی که قرار است گیاه در آن زندگی کند نگاه می کنیم؟ آیا توجه به این موارد برای انتخاب گلدان مناسب مهم است؟ باید گفت اگر شادابی و سلامت گیاهانتان برایتان اهمیت داشته باشد این سوالات را باید در انتخا‌ب‌های خود در نظر داشته باشید. ادامه مطلب بخوانید را تا برخی از مهم ترین عوامل انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.


حتماً بخوانید: آبیاری گیاهان در سفر با این ۴ روش 


گزینه های لازم برای انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی

۱- گلدان باید دارای سوراخ باشد :

سوراخ دار بودن گلدان برای انتخاب گلدان مناسب برای آپارتمان

اولین نکته مهمی که در انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی باید در نظر گرفته شود؛ این است که مستثنی از نوع گلدانی که انتخاب می کنیم گلدان باید داری سوراخ در ته آن باشد. یا اصطلاحاً زهکشی شده باشد.

وجود سوارخ در ته گلدان از آن جهت دارای اهمیت است که:

  • گیاه برای اینکه بتوانید خوب رشد کند؛ علاوه بر نور و آب به اکسیژن نیز نیاز دارد. گلدان زهکشی شده اکسیژن کافی را به ریشه گیاه می رساند.
  • اگر بیش از حد به گلدان آب داده شود؛ آب اضافی از این طریق از گلدان خارج می شود و از پوسیده شدن ریشه گیاه، در نتیجه خشک شدن گل و گیاه شما جلوگیری می‌کند.

بنابراین گلدان را بررسی کنید و اگر در ته آن سوارخ ندارد؛ آن را نخرید یا خواهش کنید آن را برایتان سوراخ کنند.

۲- انتخاب نوع گلدان برای گیاهان آپارتمانی و بررسی فواید و معایب آنها :

گلدان سفالی :

گلدان سفالی انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی

این نوع گلدان ها از خاک رس و مواد طبیعی ساخته می شوند. استفاده از گلدان سفالی دارای مزایای زیر برای گیاه شماست :

  • رطوبت و هوا به خوبی در گلدان گردش پیدا می‌کند.
  • از بالا رفتن دمای خاک جلوگیری می کند. چرا که رطوبت را جذب می کند و با تبخیر آن خاک را خنک می کند.
  • با جذب رطوبت باعث می شود تا آب بیش از حد اطراف ریشه ها نماند. بنابراین از پوسیدگی ریشه گیاه که عامل مهمی در خشک شدن گیاه است؛ جلوگیری می‌کند.

معایب گلدان سفالی :

  • گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد. چون رطوبت نسبت به گلدان پلاستیکی در گلدان سفالی بیشتر خارج می‌شود.
  • نسبت به گلدان های دیگر سنگین تر هستند. اگر قصد خرید گلدان بزرگ برای بالکن و یا حیاط خود را دارید و قصد دارید آن ها را مدام جابجا کنید گلدان های سفالی به دلیل وزن زیاد شاید شما را به زحمت بیندازند، البته در برابر باد این نوع گلدان ها مقاوم هستند و احتمال جابجا شدن آنها در هنگام وزش باد سنگین هم خیلی کم است.
  • احتمال شکستن این نوع گلدان بیشتر است.
  • قیمت نسبتاً بالا
  • در برابر سرد شدن زیادی هوا ممکن است ترک بردارند و بشکنند.

گلدان پلاستیکی :

تناسب اندازه برای انتخاب گلدان مناسب

فواید استفاده از گلدان پلاستیکی :

  • هزینه کمتر
  • سبگ تر: اگر قصد دارید گیاه خود را آویزان کنید؛ بهتر است از گلدان های پلاستیکی که کم وزن تر هستند استفاده کنید.
  • گیاه نیاز به آب کم تر دارد چرا که این نوع گلدان رطوبت را در خود نگه می دارد.
  • تنوع شکل و رنگ
  • حفظ گرما: بنابراین گیاه را در برابر سرما محافظت می‌کند.
  • در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند و نمی شکنند.

معایب :

  • مهم ترین عاملی که شاید آن را برای گیاه خود انتخاب نکنید این است که گلدان پلاستیکی چون آب را در خود نگه می دارد احتمال پوسیده شدن ریشه گیاه زیاد است. و باید سوراخ های زهکشی در آن بیشتر از نوع سفالی باشد.
  • حفظ گرما: گرما را در خود نگه می دارند بنابراین در مناطق گرم ممکن است به گیاه آسیب برساند.

توجه: در مناطق خشک و دارای رطوبت پایین بهتر است از گلدان پلاستیکی استفاده شود. گلدان های پلاستیکی باید دارای سوراخ زهکشی بیشتری باشند تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

گلدان چوبی :

گلدان چوبی انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی

ویژگی های مثبت گلدان های سفالی را دارند و البته آنها عایق خوبی برای حرارت نیز هستند، که به محافظت از ریشه های گیاه از گرما در تابستان کمک می کند. اما گلدان های چوبی تقریباً هر سال نیاز به تعمیر و رنگ زدن دارند و نسبت به گلدان های دیگر زودتر خراب می شوند. و معمولاً قیمت بالاتری دارند.

گلدان سرامیکی :

گلدان سرامیکی انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی

گلدان شیک، درای تنوع رنگ و شکل زیاد و نسبت به گلدان های سفالی بیشتر نسبت به سرمای هوا مقاوم هستند و دیرتر ترک می خورند.

اما شکننده و دارای قیمت بالا هستند.

۳- تناسب اندازه میان گیاه و گلدان :

تناسب اندازه برای انتخاب گلدان مناسب

انتخاب اندازه مناسب گلدان برای گل و گیاه  علاوه بر اینکه برای رشد مناسب  و سلامت گیاه لازم است موجب زیباتر نشان دادن  گل و گیاه شما نیز می شود.

اگر گلدان خیلی بزرگتر از گیاه شما باشد. خاک آن  خشک می‌شود و گیاه شما احتمال بیشتری دارد که خشک شود. گلدان هایی که بیش از حد بزرگ هستند باعث می‌شود که گیاه به مدت طولانی در آب قرار گیرد و یا مقدار زیادی مواد مغذی از خاک دریافت کند که به گیاه آسیب می رساند.

اگر گلدان نسبت به گیاه خیلی کوچک باشد؛ ریشه های آن جا برای رشد ندارند و خاک بسیار کمی برای نگهداری آب وجود دارد در نتیجه گیاه رشد خوبی نخواهد داشت.

اگر گیاه را تازه پیوند زدید و رشد آن سریع است گیاه حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر باید از گلدان کوچک تر باشد. اما اگر گل یا گیاهی با رشد کم دارید؛ گیاه حدود ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر باید از گلدان کوچکتر باشد.(منظور از اندازه فاصله ساقه گیاه از لبه داخلی گلدان است.)

برای گیاهان با ریشه های بلند و کشیده گلدان های عمیق را انتخاب کنید و برای گلدان های با ریشه های کوتاه و پهن گلدان کوتاه انتخاب کنید.

برای اینکه به طور تقریبی اندازه گلدان مناسب برای گیاه را حدس بزنید؛ ریشه باید نصف گلدان را پر کند و نصف دیگر آن را خاک بریزید.

اگر گلدان بلند و باریک انتخاب می کنید ته گلدان را با سنگ سنگین کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود.

اگر ریشه های گیاه به ته گلدان رسیده یعنی از سوراخ های زهکشی مشخص است باید گلدان را عوض کنید و گلدان بزرگ تر تهیه کنید.

موارد بالا از جمله عواملی بود که به شما در انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی کمک می کند. چه عواملی دیگری به نظر شما برای انتخاب گلدان مناسب باید در نظر گرفته شود؟

۴.۳/۵ - (۱۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا