صفحه اصلی / سلامت / ۴ نکته در مورد خواب-برای داشتن خواب کامل و آرام چیکار کنیم-فواید خواب

۴ نکته در مورد خواب-برای داشتن خواب کامل و آرام چیکار کنیم-فواید خواب

چگونه خواب با کیفیت داشته باشیم:

اکثر ما، از اهمیت و تاثیر غذای سالم، ورزش کردن و … بر روی سلامت خود آگاهیم. اما احتمالاً کمتر در خصوص اهمیت خواب می‌دانیم و شاید خواب را به چشم یک کار اضافی و بی فایده نگاه می‌کنیم.

ابن مطلب برگرفته از مطالعات آقای شان استیونسون می‌باشد که سالهاست در مورد خواب تحقیق می کند و به افراد زیادی مشاوره می‌دهد. تجربه‌ی شخصی خودم برایم اثبات کرد که چقدر رعایت نکات زیر، در خواب تاثیر دارد. توصیه می‌کنم شما هم امتحان کنید.

مدتی بود که خواباندن کودک ۲ ساله‌ام به چالشی سخت تبدیل شده بود. علاوه بر اینکه با به کاربردن ترفندهای مختلف حدود یک ساعت، جهت خواباندنش نیاز بود. در طی مدت خواب هم بطور کامل نمی‌خوابید و چندین بار بیدار می‌شد.
در ابتدا راهی که به ذهنم رسید خسته کردن و تخلیه انرژی‌اش در عصر بود. به این ترتیب که عصرها به پارک نزدیک خانه برای بازی کردنش می‌رفتیم. هر چند تاثیر نسبتاً خوبی داشت اما باز راضی کننده نبود و علاوه بر این روزهایی پیش می‌آمد که رفتن به پارک ممکن نبود‌‌.

از این رو شروع کردم به تحقیق در این خصوص. هرچند نکات در خصوص خواب باکیفیت بسیارند و برای مثال خود آقای استیونسون در کتابشان از ۲۱ نکته سخن می‌گویند اما من ترجیح می‌دهم ۴ نکته از این نکات را به شرح زیر برایتان بیان کنم و نظر شخصی خود من، این است که رعایت همین ۴ نکته تفاوت بسیاری را ایجاد خواهد کرد:

۱- نور نمایشگر:

امروزه زمان زیادی از بیداریمان جلوی نمایشگرها(از گوشی همراه گرفته تا تلویزیون و کامپیوتر) سپری می‌شود. اما نکته مهمی، که در این رابطه وجود دارد، اثر نامطلوبی است که این نمایشگرها بر روی خواب شب می‌گذارند. قرار نیست تکنولوژی را از زندگی خود حذف کنیم و به صدسال قبل بازگردیم. اما اگر می‌خواهید خواب کامل داشته باشید باید حداقل یک ساعت قبل از خواب به نمایشگرها نگاه نکنید. اما چرا؟
دلیل این موضوع به هورمونی به اسم ملاتونین برمیگردد، که با تاریک شدن هوا در بدن ما تولید می‌شود و باعث می‌شود بدن آماده برای خواب گردد. چیزی که به شدت مانع تولیدش می‌شود نور صفحه نمایشگر می‌باشد، که به طور مستقیم به چشم می‌تابد و این پیام را به بدن می‌دهد که هنوز وقت خواب نیست.
من به شخصه حدود دوساعت قبل از خواب تلویزیون رو به هر ترفندی شده خاموش می‌کنم و نمی‌گذارم پسرم تلویزیون تماشا کند. تو این مدت تا وقت خوابش باهم بازی میکنیم. جالب اینجاست که خیلی اوقات خودش به من یادآوری میکند که بریم بخوابیم.
اگر به هردلیل نتوانستید رعایت کنید، حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که نور آبی نمایشگر خود را حذف کنید. در بعضی از گوشی‌ها هوشمند این امکان بصورت پیش فرض وجود داره. اما اگر هم نبود نرم افزارهایی وجود دارند، هم برای لپ تاپ و هم گوشی که نور آبی نمایشگر را می‌توانید با کمک آنها حذف کنید. ظاهراً بیشترین تاثیر را این نور بر عدم تولید ملاتونین میگذارد.
راستی این نکته را هم بگم که تحقیقات نشان داده ملاتونین ماده ضدسرطان هم هست! و از عوامل سرطان می‌تواند عدم رعایت این نکته باشد که ما جلوی تولید ملاتونین را در بدن خود می گیریم. پس برای جلوگیری از سرطان، یکی از کارهایی که می توانیم بکنیم اجازه دهیم با خاموش کردن تلوزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب، ملاتونین در بدن ما ترشح شود.

۲- خوابیدن در تاریکی:

اغلب ما، قبل از خواب چراغ‌های اصلی خانه را خاموش می‌کنیم و سپس به رختخواب می‌رویم. اما باید بدانیم که کم نور کردن محیط و اتاق خواب کافی نیست. ما باید در تاریکی هر چه تمام‌تر بخوابیم بطوریکه نور هیچ لامپی از جمله چراغ خواب یا نور وارد شده از پنجره اتاق، در محیط خواب نباشد. در غیر این صورت بدن به مغز، پیام می‌دهد که: هنوز روز است و اجازه طی شدن سیکل کامل خواب را به ما نمی‌دهد.

نکته جالبی که در یک مقاله آمده، اثر منفی نور بر ناحیه پشت زانو بود، که نشان می‌داد صرفاً نرسیدن نور به چشم کفایت نمی‌کند. بلکه پوست هم حس می‌کند که نور در محیط وجود دارد.

۳– قهوه، کاکائو و … :

قهوه و مواد خوراکی کافئین دار، اثرشان در بیداری ما تا ۶ ساعت پس از خوردن نیز باقی می‌ماند. بهتر است اینجور خوراکی‌ها را قبل از ظهر مصرف کنید، تا بر روی کیفیت خواب شبتان اثر نداشته باشد.تاثیر قهوه بر خواب را جدی بگیریم و سعی کنیم شب ها قهوه و مواد کافئین دار نخوریم.

۴- ساعت خواب:

بهترین ساعات خواب شب بین ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد است. اما از این مورد مهمتر خوابیدن سر یک ساعت خاص می‌باشد. یعنی اگر برای شما خوابیدن سر ساعت ۲۲ امکانش وجود ندارد، سعی کنید اگر قرار است ساعت ۲۳ برای مثال بخوابید، هر شب سر همین ساعت به رخت‌خواب بروید تا بدن شما عادت کند.

موارد بالا صرفاً ۴ مورد از عوامل مهم خواب با کیفیت بود.
خیلی از ما، با وجود خواب چندین ساعته و طولانی، احساس شادابی نمی کنیم و باعث می‌شود، در طی روز بهره‌وری بسیار کمتری داشته باشیم. با رعایت موارد ساده بالا، امیدوارم علاوه بر دریافت فواید زیاد خواب برای مغز و بدن، روز و ساعات بیداری بهتری را تجربه کنید و از کسل شدن بعد از خواب جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *