آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه یک آش خوشمزه و فوق العاده بنام آش تره

روش درست کردن و طرز تهیه یک آش خوشمزه به نام آش ترهاگر دلتون هوس یک آش خوشمزه کرده و دنبال یک طرز تهیه آش عالی هستید، درست انتخاب کردید. در اینجا قراراست با یک آش فوق العاده خوشمزه و مقوی آشنا شوید که اگر یکبار درستش کنید حتماً جز برنامه غذاییتون در آینده خواهدشد. طعم این آش شبیه آش شعله قلمکار تهرانی، آش شیرازی و آش آبادانی است. اسم آن: آش تره است. علت شباهت طعم این آش با آش های دیگه‌ای که نام بردم هم این است که: مواد آن‌ها تقریباً یکی است. اما کمی در نوع سبزی و ادویه‌هاشون باهم فرق می‌کنند.

من خیلی طرفدار آش رشته هستم. اما به نظرم این آش خوشمزه یک پله بالاتر از آش رشته قرار دارد و از آن‌هم خوشمزه‌تر است.

آش تره برای صبحانه، ناهار، شام مناسب است و واقعاً یک غذای کامل است.

مواد لازم برای تهیه آش خوشمزه تره

این آش خوشمزه را هم میتوان با گوشت درست کرد هم بدون گوشت، اما اگر با گوشت درست کنید خیلی خوشمزه‌تر می شود. حتی می‌توانید از آب قلم هم در اون استفاده کنید که طعم آن را فوق‌العاده می‌کند.

گوشتی که در آش تره استفاده می‌شود، حتما باید گوسفندی، ترجیحاً استخوان دار باشد و همراه آن چربی یا دنبه باشد. مثل گوشت آبگوشتی؛ راستی روش درست کردن آبگوشت با طعم دیزی را حتماً بخوانید در آن با یک آبگوشت ساده و خوشمزه آشنا خواهیدشد.

این مواد آش تره برای ۳ تا ۴ نفر کافی است.

  • نخود: یک سوم لیوان
  • لوبیا: یک سوم لیوان ( میزان نخود و لوبیا برابر است. )
  • عدس: نصف استکان
  • برنج: نصف استکان ( برنج نیم دانه استفاده کنید یا برنج ایرانی که زود له شود. )
  • گوشت گوسفندی استخون دار و داری دنبه و چربی ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم (اگر گوشت نزدید از دنبه یا روغن دنبه استفاده کنید که خوشمزه شود.)
  • آب قلم: یک کاسه (دلخواه)
  • تره تقریباً ۱۵۰ گرم یعنی یک بشقاب میوه خوری پُر
  • تلخون تازه ۳ قاشق غذاخوری یا خشک شده یک قاشق غذاخوری (دلخواه)
  • ادویه مخلوط شامل زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه، تخم گشنیز، زیره و …: یک و نیم قاشق مرباخوری
  • دارچین: یک قاشق چای خوری پُر
  • پیاز: بزرگ یک عدد
  • نمک: به اندازه نیاز

مراحل و نکات درست کردن آش تره

۱- نخود و لوبیا را از حداقل ۳ ساعت قبل آب کنید که نفخ آنها کاملاً گرفته شود. تره را هم در اندازه حدود یک بند انگشت خرد کنید.

۲- نخود، لوبیا، تره، ترخون (اگر ترخون تازه با آش می‌زنید) و اگر قرار است گوشت یا دنبه اضافه کنید. داخل قابلمه بریزید ۶ الی ۷ کاسه بزرگ آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید ۲ تا ۳ ساعت با حرارت کم خوب بپزند. در این حین عدس و برنج را هم آب کنید.

۳- بعد از ۲ تا ۳ ساعت که نخود، لوبیا، تره و گوشت پخت. اگر آب قلم دارید در این مرحله به آش اضافه کنید. طرز تهیه آب قلم را قبلاً براتون نوشتم اگر با روش تهیه آن و خواص آن آشنا نیستید، این پست را از دست ندهید.

توجه: وقتی این آش را برای نذری آماده می‌کنند، یک الی دو عدد قلم گاو با به روشی که در طرز تهیه آب قلم نوشتم آماده می کنند. و داخل آش می‌ریزند که طعم بهتری بگیرد. شماهم اگر آب قلم از قبل دارید، حدود نصف تا یک کاسه آب قلم به آشتون اضافه کنید. حتی می‌توانید از گوشت گوسفندی داری استخوان قلم هم استفاده کنید.

۴- بعد از اضافه کردن آب قلم، عدس را اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه از جوشیدن عدس، برنج را هم داخل قابلمه بریزید.

در بالا گفتم از برنج نیم دانه یا برنج ایرانی استفاده کنید. چون برنج باید در این آش کاملاً له شود. مثل برنج شعله زرد و اصلاً زیر دندون احساس نشود. این یکی از نکات خوشمزه شدن این آش است.

از وقتی برنج را اضافه کردید، هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آش را بهم بزنید که هم برنج‌ها زود باز شوند و هم تره جابیافتد. البته چون برنج نشاسته دارد اگر بهم هم نزنید زود ته می‌گیرد و می‌سوزد. پس باید مواظب باشید و مدام آش را بهم بزنید. حرارت را هم خیلی کم کنید که ته نگیرد.

مراحل پخت آش تره خوشمزه

۴- وقتی برنج کاملاً پخت نوبت به اضافه کردن پیاز داغ است. پیازها را نگینی خرد کنید، خوب سرخ کنید و بعد از سرخ شدن، ادویه را به پیازها اضافه کنید که یک الی دو دقیقه ادویه هم تفت بخورد.

پیاز داغ را به آش تره اضافه کنید و همراه آن دارچین و اگر ترخون خشک هم دارید به آش اضافه کنید. بعد ۳۰ الی ۴۰ دقیقه نمک اضافه کنید. بعد از آن آش خوشمزه شما آمادست که نوش جان کنید.

فقط همینطور که قبلاً هم گفتم مواظب باشید آش ته نگیرد و هر ۱۰ ذقیقه آن را از ته بهم بزنید.

میزان شل بودن آش هم باید به اندازه آش شعله قلمکار، شیرازی یا آبادانی باشد. همه این آش ها طعم، شکل و روش پخت یکسانی دارند.

طرز تهیه آش خوشمزه تره که طعم آن خیلی شبیه آش شعله قلمکار و آش شیرازی است

نکات طلایی خوشمزه شدن آش تره:

۱- از گوشت گوسفندی چرب یا آب قلم استفاده کنید.

۲- ترخون خشک یا تازه به آش اضافه کنید.

۳- برنج باید کاملاً له شود. بعد از اضافه کردن برنج مدام هر ۱۰ دقیقه باید آش را بهم بزنید تا برنج و تره جابیافتد.

۴- به آش دارچین بزنید.

۴.۲/۵ - (۱۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. بازم ممنون?
    پیج اینستاگرامتون هم دیدم و پست هاتون رو لایک کردم?
    ان شاءالله موفق باشید?

  2. بسیار عالی?ممنون از شما?
    من باید از تره به صورت روزانه استفاده کنم و نمیدونستم باید چطور این کارو انجام بدم، عاشق آش هم که هستم? پس سراغ این آش شما میرم و درست میکنم و براتون دعا میکنم?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا