آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

احیای گل پژمرده و در حال خشک شدن و شاداب شدن دوباره آن

روش های احیای گل پژمرده و علت پژمرده شدن گل و گیاه آپارتمانیگیاه یا گل مورد علاقه تان چند وقتی است با وجود تمام مراقبت هایی که از آن کرده‌اید در حال پژمرده شدن و خشک شدن است؟ همیشه قبل از اینکه به دنبال درمان و احیای گل پژمرده باشید، باید علت پژمرده شدن گیاه خود را کشف کنید و بعد آن را درمان کنید. در اینجا ابتدا با علت پژمرده شدن گل و گیاه و بعد به راه های احیای گل در حال خشک شدن اشاره می کنم.

مطالعه این پست همچنین برای مراقبت بهتر از گیاهانتان خالی از لطف نیست.

همیشه قبل از اینکه گیاهی را بخرید شرایط خانه و آپارتمان خود و جایی که قرار است گلدان را در آن قرار دهید بسنجید. اگر آپارتمان کم نوری دارید گیاهی تهیه کنید که به نور کمی نیاز داشته باشد. همچنین اگر قرار است گیاه در در بالکن و جلوی نور مستقیم آقتاب قرار دهید گلی بخرید که تحمل نور شدید را داشته باشد.

علت پژمرده شدن گل و گیاه چیست؟

علت پژمرده شدن گل یا گیاه شما می تواند رعایت نکردن یکی از عوامل زیر باشد:

۱- آیا به اندازه کافی به گیاه خود آب می دهید؟

آبیاری کافی برای احیای گل پژمرده

اول از همه در هنگام خرید یک گیاه حتماً در مورد میزان آبیاری آن ها بپرسید و بیش از حد آنها را آبیاری نکنید. برای مثال انواع کاکاتوس نسبت به دیگر گیاهان نیاز کم تری به آب و خاک مرطوب دارند.

به همان اندازه که ممکن است کم آبی گیاه را از بین ببرد، آبیاری زیاد هم موجب مرگ گیاه می شود.

یکی از بهترین کارها در زمینه آبیاری گیاهان این است که گلدان را به خوبی زهکشی کنید. قبلاً در پستی جداگانه در مورد فواید زهکشی و راه هایی که می توان یک گلدان را زهکشی کنید، براتون نوشتم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

سوراخ کردن ته یا اطراف گلدان کمک می کند در صورتی که به گیاه زیاد آب بدهید، این آب اضافی از گلدان خارج شود. در نتیجه از پوسیدن ریشه گلدان و خشک شدن آن جلوگیری شود.

اگر برگ های گیاه زرد است، قارچ و سبزه روی خاک گلدان سبز می شود و  خاک گلدان مرطوب است، نشان می دهد که زیادی به گلدان آب می دهید.

و اگر گیاه برگ های آن زرد شدن و در حال ریختن هستند یا ساقه و برگ های آن پژمرده شده در حالی که اگر انگشت خود را کمی داخل خاک گلدان فرو ببرید، هیچ رطوبتی را حس نمی کنید. در اینصورت علت اصلی پژمرده شدن گیاه شما کم آبی است.

ممکن است آب ناکافی علت پژمرده شدن گیاه باشد

برای آب  دادن کافی و صحیح به گلدان دو روش زیر را بکار بگیرید:

۱- حدود یک سوم تا یک چهارم اندازه گلدان باید به گیاه آب بدهید. هیچ وقت یکجا همه آب را داخل گلدان نریزید. کم کم آب را به گلدان در حالی که آب را در تمام سطح خاک گلدان پخش می کنید به گلدان اضافه کنید.

۲- روش دوم این است که به گلدان آب بدهید در حدی که آب از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود این یعنی خاک گلدان کاملاً خیس شده اما در این روش هم فراموش نکنید که آب را در سطح گلدان کم کم پخش کنید، تا خاک فرصت جذب آب را داشته باشد.

توجه: همیشه به گیاهان خود آب ولرم بدهید آب سرد یا خیلی گرم به ریشه گیاه آسیب می زند.

در هنگام سفر یکی از راه های گفته شده در پست آبیاری گیاهان هنگام سفر را انتخاب کنید تا گیاهانتان دچار کم آبی نشود.

۲- میزان زیاد یا کم بودن نور خورشیدی که به گیاهتان می رسد را مشخص کنید:

اکثر گیاهانی آپاراتمانی که در پشت پنجره هستند و به آنها آفتاب می خورد، نور کافی دریافت می کنند. یعنی نه زیاد نه کم، چون شیشه خیلی از شدت نور خورشید را کم می کند.

گیاهان آپارتمانی را نباید به هیچ وجه جلوی نور مستقیم آفتاب، مثلاً در بالکن جنوبی قرار دهید.البته گیاهانی که به نور کمی نیاز دارند حتی باید از پنجره هم دور نگه دارید.

نشانه اینکه به گیاه نور کم میرسد، این است که برگ های آن می ریزد و برگ ها بیش از حد معمول کم رنگ هستند.

اگر به گیاهتان نور نمی رسد می توانید از نور دهی مصنوعی با استفاده از لامپ های فلورسنت برای ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز استفاده کنید. اما این را هم بدانید هیچ لامپی نمی تواند تمام طیف کامل نور مورد نیاز گیاه را تأمین کند. اما بهتر از بی نوری است.

۳- باید چه زمانی به گیاه خودمان کود بدهیم:

گیاهان مخصوصاً گیاهان داخل گلدان چون مقدار خاک محدودی دارند، نیاز به کود دارند. اگر گیاه به خوبی رشد نمی کند نشان دهنده این است که مواد مغذی موجود در خاک کم شده و باید به خاک گلدان کود اضافه کنید. اما زیاد کود دادن هم موجب سیاه شدن برگ های گیاه می شود.

لازم است هر سال یا دو سال یکبار خاک گلدان را عوض کنید. حتی اگر به گلدان کود هم بدهید خاک گلدان باید عوض شود.

به گیاهان خود مواد مغذی بدهید. یکی از کارهای ساده ای که می توانید انجام دهید این است که: پوست تخم مرغ را در ظرفی بریزید و به ازای هر ۳ عدد پوست تخم مرغ  یک فنجان آب به ظرف اضافه کنید. یک شب تا صبح پوست تخم مرغ در آب بماند و بعد از این آب برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید.

یکی دیگر از مواد مغزی برای گیاه جو دو سر است. یکی الی دو عدد قاشق غذا خوری جو دو سر سابیده را در روی خاک گلدان بپاشید.

خاک گلدان ها معمولاً به مواد مغذی زیادی مخلوط می شوند بنابراین اگر تازه خاک گلدان را عوض کرده‌اید تا مدت زیاد گیاه نیاز به کود ندارد. مگر اینکه علائم نیاز به کود را در گیاه خود ببینید مثل:

  • رشد نکردن گیاه؛
  • دراوردن برگ های کوچک تر از قبل؛
  • برگ های جدید کم رنگ و با رگه های سبز رنگ؛

برای کوددهی به گیاه بهتر است از کودهای جامد استفاده کنید. کود جامد نسبت به کود مایع احتمال کم تری دارد که ریشه را بسوزاند. برای کود دهی به گیاه همیشه دستور عمل روی بسته کود را بخوانید و هیچ وقت بیشتر از حد نریزید. حتی کمی کمتر از مقدار گفته شده کود اضافه کند.

۴- آیا گلدان برای گیاه کوچک شده است یا نه؟

باید یک سوم گیاه زیر خاک باشد و دو سوم آن بیرون. در واقع گلدان باید ریشه را کاملاً بپوشاند و حدود ۵ سانتی متر از اطراف ساقه خاک وجود دداشته باشد تا بتواند مواد و آب کافی را در خود نگه دارد و به ریشه ها برساند.

اگر اندازه گلدان کوچک باشد، گیاه رشد نخواهد کرد.

اگر ریشه های به ته گلدان رسیده باشند و از سوراخ های زهکشی مشخص باشند، زمان تعویض و بزرگ کردن اندازه گلدان است.

برای احیای گل پژمرده باید گلدان را تعویض کرد

بهترین زمان برای تعویض گلدان نیمه دوم اسفند یا اویل پاییز است که هنوز هوا خیلی سرد نشده است.

برای انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی حتما این پست را بخوانید بهتون کمک می کند، بهترین گلدان را انتخاب کنید.

۵- گیاه را از گرد و غبار پاک کنید.

گرد و غبار منافذ روی برگ ها را می پوشاند و از رسیدن نور کافی و اکسیژن به گیاه جلوگیری می کند. بنابراین هر چند وقت یکبار با اسپری آب ولرم برگ های گیاه را تمیز کنید.

جهت احیای گل پژمرده گرد و غبار را از برگ ها تمیز کنید

۶- اطراف گیاه باید هوا مرطوب یاشد.

اکثر گیاهان آپارتمانی گیاهانی هستند که در مناطق گرمسیری و مرطوب رشد می کنند. بنابراین باید در محیط مرطوب نگهداری شوند. برای حفظ رطوبت گلدان یک ظرف را پر از سنگ ریزه کنید و در آن آب بریزید و این ظرف را در کنار گلدان های خود بگذارید. سنگ ریزه آب را به خود جذب می کند و باعث می شود کم کم آب بخار شود و محیط اطراف گلدان را مرطوب نگه دارد.

راه دیگری که برای حفظ رطوبت گلدان است این است که روزانه با آب پاش روی برگ های کمی آب بپاشید.

۷- تغییرات دما اطراف گیاه را مدیریت کنید.

یکی از نکات مهم دیگر که برای گیاه در نظر نمی گیریم و در نتیچه در زمان احیای گل پژمرده نمی دانیم مشکل از کجاست این است که: گیاه نباید زیاد تغییرات دما را حس کند در زمستان که هوا خیلی سرد می شود، گیاه در به جایی از خانه که گرم تر است منتقل کنید و در تابستان هم سعی کنید گیاه زیاد گرما نبیند.

البته اکثر گیاهان تغییر زیاد محل زندگیشان را دوست ندارند و ممکن است با تغییر جا خشک شوند. بنابراین گیاه را در جایی قرار دهید که در تابستان و زمستان تغییرات دما را زیاد حس نکند.

۸- گل و گیاه خود را از حشره و آفت دور نگه دارید.

تغییر حالت و رنگ برگ ها، وجود حفره و سوراخ روی سطح برگ، تا شدن و یا لوله شدن برگ ها، سفید شدن برگ و رشد غیر طبیعی برگ ها همه میتواند مشخصه آفت باشد.

یک راه حل برای از بین بردن آفات گیاه این است که محلول رقیق آب و صابون روی برگ و ساقه گیاه اسپری کنید.

۹- در هنگام تعویض گلدان جلوی شوک وارد شدن به گیاه را بگیرید:

یکی از مراحل احیای گل پژمرده این است که اگر گلدان کوچک است باید آن را عوض کنید. اما ممکن است در اثر عوض کردن گلدان به گیاه شوک وارد شود و همین موضوع موجب خشک شدن گیاه می شود. برای اینکه شوک به گیاه را به حداقل برسانید، در هنگام تعویض گلدان نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱- مواظب ریشه های گیاه باشید از تکان دادن زیاد آنها، فشار دادن کشیدن و قطع شدن آن اجتناب کنید. لازم نیست خاک اطراف ریشه را خالی کنید.

۲- قبل از انتقال گیاه شاخ و برگ های خشک شده را جدا کنید و یک سوم گیاه را هرس کنید.

۳- بعد از انتقال به گلدان جدید، به گیاه به اندازه کافی آب بدهید و حتما گلدان زهکشی شده باشد تا آب زیادی در گلدان نماند و باعث پوسیده شدن گلدان نشود.

۴- بعد از انتقال گلدان برای جلوگیری از شوکه شدن گیاه مقداری آب قند رقیق به گلدان بدهید.

۵- ریشه در هنگام جابجایی باید مرطوب باشد، قبل از تعویض گلدان باید توجه داشت که خاک گیاه خیس نبوده  فقط باید مقدار خیلی کم مرطوب باشد. در صورتی که گیاه تازه آبیاری شده باشد، اقدام به تعویض گلدان نکنید. چون خاک خیس موجب جدا نشدن خاک از ریشه و آسیب به گل می شود.

برای احیای گل پژمرده چیکار کنیم؟

برای احیای گل پژمرده اولین کاری می کنید این است که: باید شاخه ها و برگ ها زرد و خشک شده را از گیاه جدا کنید و آنها را هرس کنید. بعد از مطالعه نکات بالا بهتر می توانید علت پژمرده شدن گیاه خود را بشناسید و بعد برای احیای گل پژمرده یک یا چند مورد از موارد زیر را که برای گیاه خود رعایت نکردید، و موجب پژمرده شدن آن شده است را انجام دهید:

برای احیای گل پژمرده شاخه های خشک شده را هرس کنید

۱- اگر گیاه دچار کم آبی است به آن آب کافی بدهید.

۲- اگر به گیاه خود زیاد آب داده‌اید، گلدان را به جایی که نور خورشید زیاد است، منتقل کنید تا سریع خاک گلدان خشک شود.

۳- گلدان اگر زهکشی نیست، حتماً آن را زهکشی کنید.

۴- برگ های خشک شده را از گیاه جدا کنید و کمی آن را هرس کنید.

۵- اگر مدت زیادی از تعویض خاک گلدان می گذرد، خاک گلدان را عوض کنید. یا اگر کمتر از یک سال از تعویض خاک گلدان می گذرد، کمی به گلدان کود بدهید.

۶- مطمئن شوید نور کافی به گیاهتان می رسد.

۷- برگ های گیاه را از گرد و غبار و حشرات تمیز کنید.

۸- دمای محیط و رطوبت آن را بسنجید. گیاه نباید در جای خشک و زیاد گرم یا سرد باشد.

۹- اگر گلدان برای گیاه کوچک است، گلدان را با نکات گفته شده برای تعویض گلدان عوض کنید.

خوشحال می شوم اگر ترفندهای دیگری برای احیای گل پژمرده می شناسید برای کمک به همه دوستانی که این پست را می خوانند بنویسید.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

۴.۳/۵ - (۳۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام ، من یه غنچه رو توی آب گذاشتم تا رشد کنه ، چند روز پیش هم بزرگ و پر شده بود ولی الان گلبرگ‌های صورتیش سفید شده ، قرار بود فردا ببرمش برای کشی ولی الان ارزشی نداره ، روشی هست که بتونم گلبرگ هاش رو شاداب کنم تا فردا بتونم ببرمش ؟

  2. بعد از تعویض گلدان هیونیک اسید دوهفته بعد کود ۱۰_۵۲_۱۰ یا فسفر بالا

  3. سلام وقتتون بخیر، بونسای به املاح آب حساسه؛ برا منم داشت همینطور میشد؛ از گلخونه پرسیدم گفتن با آب شیر آبیاری نکنین، باید با آب جوشیده ولرم شده (نه داغ!) آبیاری کنید

  4. سلام من شنیدم برای جلوگیری از شوک به گیاه هیمونی‌ اسید بدیم خوبه یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب حل کنیم و بدیم و ۱۵ روز بعد دوباره تکرار کنیم. البته باید حواستون‌ باشه روی برگ ها نریزی که خراب نشه

  5. سلام من چند وقتیه ک کاج بونسای گرفتم اما بعد از ی مدتی رنگ برگاش تیره شد و مثل شوید خشک شده نمیدونم چرا چون اب کافی بهش میدادم و نورشم اندازه بود ولی احساس میکنم بخاطر دمای کولره ک اینجوری شده حالا ب هر دلیل بنظرتون چیکار باید بکنم مث قبل خوش رنگو سرحال بشه خیلی ناراحتم از این بابت

  6. سلام دوست عزیز گیاه کروتونتون ک پژمرده شده بود چیکار کردین دیگ درس شد؟ برا منم همین مشکل پیش اومده؟؟

  7. سلام ریشه ب تنهایی میتواند گیاه را احیا کند .گل من ساقش پوسید والان فقط ریشش سالمه ایا دوباره احیا میشه

    1. سلام بله امکانش هست فقط اگر بیشتر از یک ساله که خاک گلدونتون رو عوض نکردید خاک گلدون رو عوض کنید گلدون را در جلوی نور مناسب قرار بدید و آب هم به اندازه و نه زیاد به گلدون بدید اگر ریشه سالم باشه دوباره رشد می کنه

  8. سلام وقتتون بخیر
    گلدان کروتون رو عوض کردم، متاسفانه پژمرده شده، لطفا کمکم کنید چجوری سرحالش کنم

    1. سلام
      معمولا گل ها وقتی جابجا بشن یا حتی گلدونشون عوض بشه نسبت به تغییر واکنش نشون میدن من خیلی تخصصی نمیدونم اما گلدان رو جایی بگذارید که نور و هوای خنک بهش برسه یه بار کمی آب قند رقیق بهش بدید و تا چند وقت برای آب دادن به گلدان از آب برنج یا آّبی که باهاش تخم مرغ رو جوشندید استفاده کنید دارای املاح هستند و یه نوع کود برا گلدان هستند برگ های اضافیش رو هم هرس کنید. باز از یک گل فروشی هم میتونید سوال کنید چون اونا بیشتر تجربه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا