آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

یک روش عالی برای از بین بردن کپک حوله و لباس

از بین بردن کپک و قارچ روی حوله و لباس نابودی لکه های سیاه روی حولهحوله و لباس اگر مدت زیادی مرطوب بمانند به مرور لکه های سیاه رنگ روی آنها ایجاد می شود. این لکه ها چیزی نیست جز قارچ و کپک که در اثر ماندن رطوبت در حوله یا لباس ایجاد شده است. اگر شماهم همچین مشکلی دارید، برای از بین بردن کپک حوله و لباس در ادامه این پست با ساده ترین و بهترین راهکار آشنا می شوید.

اگر حوله یا هر پارچه ی دیگری در معرض رطوبت قرار گیرند بخصوص اگر در محیط گرم و تاریک باشد مثل حمام، به مرور قارچ ها روی آن رشد می کنند و موجب ایجاد لکه های سیاه رنگ روی پارچه می شوند.

یکی از علت های ایجاد لکه سیاه روی حوله و لباس این است که حوله را در حمام نگه می دارید یا بدون اینکه آن را در جایی که هوا جریان دارد پهن کنید تا خشک شود، روی جالباسی آویزان می کنید در نتیجه به مرور قارچ ها روی آنها رشد می کنند.

برای از بین بردن کپک روی حوله یا لباس شتشوی معمولی تأثیر گذار نیست. اگر حتی چند بار هم حوله را در ماشین لباسشویی بشویید خواهی دید هنوز لکه ها و قارچ های سیاه رنگ رو حوله هستند. اما چگونه کپک یا قارچ لباس و حوله از بین ببریم؟

ادامه این پست به شما راهکار عالی و امتحان شده توسط خودم را پیشنهاد می دهم که برای از بین بردن کپک حوله یا لباستان می توانید از آن استفاده کنید.

از بین بردن قارچ و کپک روی حوله و لباس

توجه: این روش ها چون مایع سفیده کننده (وایتکس) با سرکه و جوش شیرین مخلوط میشه تولید گاز سمی میکنه حتما در محیط باز و با دستکش و ماسک ازش استفاده کنید.

مواد لازم:

  • آب
  • سرکه
  • سفیدکننده

مراحل از بین بردن کپک از روی حوله یا هر پارچه دیگر

اگر کپک رو لباس قرار دارد:

قارچ ها اگر روی لباس هستند و نمی تواند از سفیدکننده برای لباس خود استفاده کنید. بهترین راهکار این است که برای ۳۰ دقیقه لباس خود را در مخلوط برابر سرکه سفید و آب داغ قرار دهید.

بعد از آن لباس را با پودر ماشین لباسشویی و بالاترین دمایی که به لباستان آسیب نمی زند بشویید.

در آخر لباستان را در جایی که هوا به خوبی جریان دارد یا جلوی نور مستقیم آفتاب خشک کنید.

سرکه هم برای نابود کردن قارچ پارچه هم برای از بین بردن بوی کپک از لباس عالی عمل می کند.

اگر روی حوله کپک یا همان لکه های سیاه قارچ وجود دارد:

از بین بردن کپک حوله به راحتی از بین بردن کپک روی لباس نیست. چون بافت حوله به شکلی است که کپک ها در لابه لای پارچه حوله قرار می گیرند و به سختی از بین می روند.

من برای از بین بردن کپک حوله از راهای متفاوتی استفاده کردم که اصلا جواب نداد مثل:

  • جوشاندن حوله با آب و سرکه و پودر لباسشویی؛
  • قرار دادن حوله در آب خیلی گرم و جوش شیرین، سرکه و سفید کننده؛
  • شستن حوله با صابون؛
  • و حتی کشیدن مسواک کهنه و فرچه آغشته به سرکه برای از بین بردن کپک حوله هم مؤثر نبود.

جوشاندن حوله برای از بین بردن کپک حوله تاثیر نداشت

اما راهی که به راحتی کپک حوله را از بین برد:

داشتم از پاک شدن قارچ های رو حوله ناامید میشدم، اما این روش واقعا عالی بود و تمام لکه های سیاه را به راحتی از بین برد.

محلی از حوله که قارچ زده و پر ار لکه های سیاه است را در مخلوط برابر سرکه، آب، سفید کننده قرار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. خواهی دید بعد از ۱۵ دقیقه تمام لکه های سیاه روی حوله از بین رفتند.

نکته این راه حل این است که: میزان سرکه، آب و مایع سفید کننده باید برابر باشد تا عمل کند. اگر آب خیلی بریزید جواب نمی دهد. مخصوصاً اگر خیلی لکه های سیاه زیاد باشد.

از بین بردن کپک حوله با سرکه و مایع سفید کننده

در آخر حوله را آب بکشید و یکبار آن را در ماشین لباسشویی با درجه حرارت بالا بشویید و در هوای آزاد پهن کنید تا کاملاً خشک شود.

توجه: برای استفاده از این سفیدکننده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و در جایی استفاده کنید که تهویه هوا داشته باشد.  و در محیط بسته و  خانه در و پنجره ها را حتما باز بگذارید

توجه: اگر حوله رنگی دارید و نمی تواند از سفید کننده استفاده کنید، حوله را مانند لباس در مخلوط برابر سرکه و آب جوش قرار دهید.

چیکار کنیم روی حوله قارچ و لکه های سیاه ایجاد نشود؟

  • حوله یا لباس را در حمام جانگذارید.
  • اگر حوله یا لباس  رطوبت دارد در جایی که هوا جریان دارد آن را پهن کنید تا کاملاً خشک شود.
  • حداقل هر ماه یکبار حوله را با ریختن سرکه و پودر ماشین لباسشویی در ماشین لباسشویی بشویید.
  • گاهی اوقات حوله یا لباس ها در آفتاب پهن کنید که آفتاب بخورند. آفتاب قارچ ها را نابود می کند و جلوی رشد آنها را می گیرد.
۴/۵ - (۳۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام پالتو طوسی رنگ دارم نو هست چند سالی استفاده نشده تو کاور هست و وقتی باز کردم لکه های مشکی رنگ پشت اون هست مثل چربی درصورتیکه که لباسم نو هست اینا کپک هستن؟ تو اتاق گرم د ایام تابستون و خیلی مرطوب در زمستان گذاشته بودم راهنمایی کنید و چجوری میشه اینو تمیز کنم ک لکه ها پاک بشه و رنگ اولش یک دست برمیگرده آیا ؟

  2. با سلام ،من هیچوقت درگیر لباس کپک زده نشدم.
    ولی وسایل حمام و انباری و چهارچوب در،بسیار زیاد.
    تنها راه هم چندین بار ترکیب وایتکس و آب بطور متناوب ،
    حوله که بدترین حالت است،بنظر من باید فورا دور انداخته شود.
    من حتی ماشین لباسشویی اطراف چرخ گردان،محفظه ورود آب و لوله های پخش کننده آب را بعد از باز کردن بالای ماشین کاملا با وایتکس سفید و عاری از سیاهی کردم.

  3. سلام من لباسم نصفش زرده و نصفش مشکی
    و واقعا عاشق لباسمم
    ولی متاسفانه اینطوری شده
    وایتکس هم ک نمیتونم استفاده کنم چون رنگش خراب میشه
    هم سرکه و جوش شیرین و اب کافیه؟
    و اینکه کلاه لباسم تیکه تیکه اینطوری شده
    کل شو بندازم توی محلول ؟
    رنگش قاتی نمیشه یا تغییر نمیکنه؟؟؟

    ممنون میشم کمکم کنییین😭😭😭

  4. سلام من لباس نارنجی دارم که کپک زده سرکه سفید و اب داغ پاکش میکنه به نظرتون

  5. اینکار خیلی خیلی خطرناکه توصیه میکنم از همون سرکه و جوش شیرین و اب جوش استفاده کنین و وایتکس قاطیش نکنین واقعا به ریه ها آسیب میزنه حتی با باز گذاشتن در و پنجره ها گاز متصاعد شده ازش باقی میمونه

    1. بله حق با شماست گاز تولید میشه من قرمز اول نوشته می نویسم که باید کاملا هوای آزاد باشه و از ماسک استفاده می کنن. اما من سرکه و جوش شیرین تنها استفاده کردم حتی وایتکس تنها اما موثر نبود فقط با این روش پاک شد.

  6. جهت توجه دوستان عزیز
    هنوز در دنیا هیچ روش خاصی که عوارض کمتری داشته باشه برای از بین بردن قارچها کشف نشده .بنابر این باید این روشها رو با مخاطراتش قبول کنید
    روش دوم برای لکه های کوچیک:اول جوش شیرین مخلوط شده با آب رو با قطره چکان بریزید روی لکه بعد وایتکس غلیظ با قطره چکان و بعد دوباره جوش شیرین
    این روش فقط یک بار جواب میده اگه نداد دو یه سه بار انجام بدید ،البته تفنگ آب پاش لکه بر هم خیلی کمک میکنه اما فقط کارخانه ها از اون استفاده میکنند

  7. اینکار گاز کلر آزاد میکنه و باعث مسمومیت با کلر میشه و حتی میتونه باعث مرگ بشه.بیچارت میکنم به جرم انتشار مطالب خلاف و به مخاطره انداختن سلامت عمومی

    1. شما هی با ایمیل های متفاوت این پیام رو گذاشتید دقیقا نمیدونم قصدتون چیه اما شما که اینقدر دقیق هستید داخل متن با قرمز اینو نوشتم: توجه: برای استفاده از سفیدکننده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و در جایی استفاده کنید که تهویه هوا داشته باشد.  و در محیط در خانه در و پنجره ها را باز بگذارید.
      بعد این روش رو خودم بارها انجام دادم.

  8. پردۀ آشپزخونه‌مون کپک سیاهی زده بود با این روش کاملا تمیز شد. فقط یه نکتۀ مهم اینه که مخلوط سرکه + وایتکس خیلی چشم و بینی رو اذیت می‌کنه، به نظرم این کار در فضای بیرون از خونه انجام بشه یا پنجره باز باشه تا آسیبی به بدن نرسه. ممنون از راهنمایی مفید و کاربردیتون🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا