آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

درمان و از بین بردن گرفتگی گوش با ۴ راه خیلی ساده و سریع در خانه

از بین بردن گرفتگی گوش و درمان کیپ شدن گوش با راه های سریع خانگیتقریباً همه برای یکبار هم که شده گرفتگی گوش یا کیپ شدن گوش را تجربه کرده‌ایم و می دانیم که اصلاً حس خوبی نیست و می خواهیم زود تموم شود. اگر ادامه این پست را بخوانید با ۴ راهکار خیلی ساده و سریع برای درمان و از بین بردن گرفتگی گوش در خانه و یا هرجا که باشید، آشنا می شوید.

علائم گرفتگی گوش

وقتی در گوش خود یکی یا چند مورد از علائم زیر را حس کنید گفته می شود شما دچار گرفتگی گوش شدید:

  • شنیدن صدای باد در گوش
  • کاهش توانایی شنوایی
  • حس کردن مایع یا مخاط در گوش
  • احساس گرفتگی در گوش

چه عواملی باعث گرفتگی گوش می شود؟

  • حساسیت
  • سرماخوردگی
  • ورود آب به گوش
  • تغییرات فشار هوا
  • گرفتگی سینوس
  • زکام

اکثر ما در هنگام مسافرت با هواپیما به دلیل تغییر ارتفاع و تغییر فشار هوا یا در اتومبیل و اتوبوس در جاده های دارای سربالایی و سرپاینی زیاد و همچنین در موقع سرماخوردگی و یا در شنا به دلیل وارد شدن آب به داخل حفره‌ی گوش دچار گرفتگی گوش یا همان کیپ شدن گوش هایمان می شویم.

همانطور که گفته شد بعضی اوقات به دلایل خیلی ساده مانند تغییر فشار هوا ما دچار گرفتگی گوش می شویم. که اصلاً خطری برای گوش ندارد و تنها با راهکارهای ساده می توانیم اقدام به از بین بردن گرفتگی گوش خود کنیم. اما اگر گرفتگی گوش به دلیل عفونت باشد و با روش های خانگی زیر درمان نشود، حتماً آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید تا به طور کامل درمان شود. بخصوص اگر همراه با درد گوش باشد.

حتما بخوانید: درمان سرماخوردگی در خانه بدون نیاز به دارو

راهکار های سریع خانگی برای از بین بردن گرفتگی گوش

هیچ وقت برای از بین بردن گرفتگی گوش از وارد کردن گوش پاک کن یا یک جسم تیز داخل گوش، استفاده نکنید. چون علاوه بر اینکه این وسایل برای درمان گرفتگی گوش بی فایده هستند، ممکن است به پرده گوش و شنوایی خود آسیب بزنید. بهترین انتخاب، یکی از راه های ساده زیر است:

۱- درمان گرفتگی گوش با گرفتن بینی و حبس هوا در دهان

از بین بردن گرفتگی گوش با حبس کردن هوا در دهان

بینی خود را بگیرید و لپ های خود را باد کنید. این حرکت ساده برای باز شدن گوش خیلی مؤثر است. در زمان مسافرت که ابزاری خاصی در دسترستان نیست یکی بهترین راه ها برای از بین بردن گرفتگی گوش است.

این روش باعث باز شدن لوله استاش می شود. لوله استاش وظیفه یکسان سازی فشار در گوش میانی را دارد. گاهی تغییر ارتفاع موجب بهم خوردن تعادل در لوله استاش و فشار به گوش در نتیجه کیپ شدن گوش می شود. اما با گرفتن بینی و هوا را در دهان جمع کردن، لوله استاش باز می شود.

بعد از این حرکت ساده‌ در کوتاه‌ترین زمان، کیپ شدن گوش از بین می رود.

۲- از بین بردن گرفتگی گوش با گرم کردن گوش

از بین بردن گرفتگی گوش با گرم کردن گوش یا حوله

مخاط موجود در گوش مایع است. اما گاهی اوقات سفت می شود و باعث کیپ شدن گوش می شود. قرار دادن یک حوله گرم روی گوش، موجب شل شدن مخاط گوش و باز شدن گوش می شود.

گرفتگی گوش که معمولاً در موقع سرماخوردگی و سینوس ایجاد می شود، با این روش خیلی سریع درمان شده، علاوه بر آن گرم کردن گوش، درد گوش را نیز کاهش می دهد.

۳- از بین بردن گرفتگی گوش با باز و بسته کردن دهان

از بین بردن گرفتگی گوش و درمان گرفتگی گوش با جویدن و خمیازه کشیدن

باز و بسته کردن دهان، انجام عمل بلعیدن، خمیازه کشیدن یا آدامس جویدن راهکارهای مفید برای درمان سریع گرفتگی گوش هستند.
دهان خود را باز و بسته کنید، مانند: غذا بجوید یا خمیازه بکشید یا آدامس بجوید. این روشها هوا را از داخل سینوس ها خالی می کند و  راه های گردش هوا را باز می کند.
انجام این راهکارها موقع مسافرت با هواپیما یا اتوبوس یا حساسیت که دچار گرفتگی گوش می شوید، خیلی مؤثر است.

۴- قطره سیر برای درمان کیپ شدن گوش

از بین بردن گرفتگی گوش با سیر

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و دارای خواص ضد باکتریایی می باشد. بنابراین برای مواقعی که گرفتگی گوش به دلیل عفونت باشد یا با روش های بالا گوش باز نشود. برای درمان گرفتگی گوش بهتر است از روغن سیر استفاده کنید. علاوه بر آن سیر می تواند عفونت گوش را نیز تا حد زیادی از بین ببرد.

روغن سیر را چگونه درست کنیم؟
۱ عدد سیر کامل را پوست بکنید و کاملاً له کنید. داخل تابه، همراه با ۳-۲ قاشق روغن به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت پایین گرم کنید. وقتی روغن سیر آماد شد، صبر کنید تا خنک شود. و چند قطره از آن را به مدت ۱ دقیقه  داخل گوش بریزید تا گوش باز شود. ( پیشنهاد می کنم نگذارین خیلی خیلی خنک بشه، طوری باشه که بتونین گرماشو تحمل کنین، نه خیلی داغ نه خیلی خنک).

حتماً بخوانید: ۹ راهکار برای استفاده از سیر در خانه

توجه: اگر در شنا یا حمام دچار گرفتگی گوش شدید احتمال اینکه آب وارد گوش شده باشد زیاد است. باید آب وارد شده به گوش را خشک کنید؛ وگرنه ممکن است موجب عفونت در گوش شود.
برای خارج کردن آب از گوش بهترین راه این است که خیلی ساده سرتان را به طرف گوشی که آب رفته خم کنید، انگشت اشاره‌تان را در گوشتان فرو کنید و  آن را به‌ آرامی بالا و پایین کنید. تا آب وارد شده به گوش بیرون بیاید و بعد با یک دستمال گوش خود را کاملاً خشک کنید.

همچنین نگه‌داشتن یک سشوار با درجه‌ی حرارت پایین در فاصله‌ی چند سانتی‌متری از گوش‌ نیز می‌ تواند به خشک‌کردن گوش کمک می کند. (کودکان چون سر خود را موقع شست و شو سر، درست قرار نمی دهند. احتمال آب رفتن داخل گوش آنها زیاد هست. بنابراین حتماً بعد از حمام یا استخر گوششان را خشک کنید. )

تجربه: این راهکارها برای درمان گرفتگی گوش را آقای طیب شاهمرادی عزیر برامون فرستادن و گفتن که همه این روش ها را تست کردن و در شرایط مختلف جواب داده. از ایشون ممنونیم که یکی دیگه از تجربه های ارزشمندشون رو برای ما فرستادن.

اگر تمایل دارید شما هم می توانید از قسمت تجربه تو چیه؟ تجربه هاتون رو برای ما ارسال کنید و در صورت تمایل با نام خودتان در سایت قرار داده می شود.

۳.۸/۵ - (۲۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام بهترین راهکار یک هندزفری یا ایرپاد بزارید داخل گوشتون هرجوفت هندزفری بعد آهنگ بزارید صدای اهنگم زیاد کنید و با آهنگ بخونید یک ربع یا نیم ساعت گوش کنید خوب میشه حتما امتحان کنید دوستان❤️

  2. کافیه یکی دوبار عنبرنسا دود بدید …
    عنبرنسارو روشن کنید بزارید تو شیشه…
    سرشیشه رو روی گوشتون بزارید….
    ی مدت نگه دارید….
    چندبارانجام بدید کامل عفونت و درد و ازبین میبره….

  3. سلام خسته نباشین من گوشم گرفته هرچی خمیازه بلند میکشم باز نمیشه اصلا چیکار کنم؟

    1. سلام اگر برای مدت طولانی گرفته بهتره با یک پزشک مشورت کنید اما روغن سیر که دستورش رو در آخرین گزینه نوشته شده هم میتونید امتحان کنید. اما اگر خوب نشد حتما برید دکتر انشاالله زود مشکلتون حل بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا