آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب برای داشتن خواب بهتر و راحت تر

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسالان و کودکان برای داشتن خواب کامل و راحتمهم ترین و اولین نکته‌ای که باید در مورد انتخاب رنگ اتاق خواب در نظر بگیریم، حال چه برای اتاق خواب بزرگسالان چه برای کودکان و چه افراد مجرد یا متأهل این است که: در کنار زیبا بودن باید به ما آرامش بدهد و بتوانیم راحت بخوابیم. اینجاست که: در انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب داشتن اطلاعات کافی در مورد روانشانسی رنگ‌ها و تأثیر رنگ بر ذهن و بدن، به ما کمک می‌کند در کنار در نظر گرفتن زیبایی و سلیقه‌مان، یک اتاق خواب مناسب برای خواب راحت و آرامش بخش داشته باشیم.

بنابراین نباید تنها سلیقه‌مان در انتخاب رنگ اتاق خوابمان مدنظر باشد بلکه باید در طرف دیگر به حسی که قرار است آن رنگ به ما بدهد نیز توجه ویژه داشته باشیم. چراکه مدنظر قراردادن این موضوع و خوب انتخاب کردن رنگ، در عملکرد خواب ما تأثیر مستقیم می‌گذارد. در نتیجه داشتن یک روز پرانرژی و باکیفیت را هم برای ما تضمین می‌کند.

طبق گزارش منتشر شده از سایت ایسنا در سال ۹۵، رییس انجمن علمی خواب ایران اشاره کردند که: حدود ۳۰ درصد از مردم ایران در طول شب دچار بیخوابی یا مشکلات در خوابشان هستند. عدم خواب درست موجب بروز مشکلاتی از قبل فشار خون بالا، چاقی و پایین آمدن تمرکز افراد برای کار و رانندگی می شود که همه اینها زندگی سالم ما را تهدید می‌کنند.

انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب یکی از مواردی هست که روی خواب ما تأثیر مستقیم دارد. بنابراین برای سلامتی خودمان هم که شده باید به آن اهمیت بدهیم. به سادگی با انتخاب یک رنگ آرامش بخش و آرام برای اتاق خواب می‌توانیم به سلامت خواب خود کمک کنیم.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خوابِ همه افراد در هر سن و جنسیتی

رنگ های آرامش بخش

در هنگام انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب به منظور داشتن خواب بهتر و راحت‌تر، رنگ‌های آبی روشن، طیف رنگ های خاکی کم رنگ، و رنگ های مات را در نظر داشته باشید.

وقتی به اتاق خواب می‌رویم، دوست داریم آرام باشیم و اتاق خواب برایمان آرامش‌بخش باشد. بنابراین رنگ‌هایی که القاکننده آرامش هستند، بهترین انتخاب برای رنگ اتاق خواب هستند.

بیشترین طراحان و نقاشان برای اتاق خواب طیف رنگ های آبی روشن را پیشنهاد می‌دهند. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، مشخص شد: زمان خواب در اتاق آبی بیشترین مقدار است و متوسط آن به ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه می‌رسد.

رنگ آبی، رنگ اقیانوس و آسمان است. احساس آرامش را در ما ایجاد می کند. بنابراین به خواب بهتر کمک می کند. در شبکیه چشم سلول های وجود دارند به نام  گانگلیونی که بیش از همه به رنگ آبی حساس هستند. چشم در مواجه با رنگ آبی به مغز این پیغام را می‌دهد که شما در محیط آرام هستید، بنابراین موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

درست است که آبی در صدر رنگ های آرامش بخش است اما آبی تنها رنگ نیست. اگر رنگ آبی و ترکیبات آن را دوست ندارید بهتر است از دیگر رنگ های مناسب اتاق خواب یعنی: سبز، نارنجی، زرد و همچنین خاکستری کم رنگ، مرجانی و بژ هم برای انتخاب رنگ اتاق خواب می‌توانند مناسب باشند.

 

بعد از آبی رنگ خاکستری خیلی کم رنگ و رنگ کره‌ای کم رنگ یعنی رنگ کرمی که با کمی زرد آمیخته شده و رنگ‌های خاکی کم رنگ میتوانند بهترین انتخاب برای رنگ اتاق خواب باشند.

افراد در استفاده از رنگ های آرامش بخش زیر برای اتاق خوابشان بطور میانگین به این میزان می خوابنند:

  • رنگ های طیف آبی: ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه
  • رنگ های طیف زرد : ۷ ساعت ۴۰ دقیقه
  • رنگ های طیف  سبز: ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه
  • رنگ های طیف نقره ای: ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه
  • رنگ های طیف نارنجی: ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه

انتخاب خاکی و سبز برای رنگ اتاق خواب بهترین رنگ برای اتاق خواب می تواند رنگ نارنجی و طوسی کم رنگ باشد. بهترین رنگ برای اتاق خواب می تواند رنگ نقره ای و سبز کم رنگ باشد. انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب می تواند زرد و آبی باشد

بدترین رنگ ها برای اتاق خواب:

رنگ‌های روشن و براق انرژی دهنده و تحریک کننده هستند. بنابراین در تضاد با هدف اتاق خواب یعنی آرامش و استراحت کردن است.

رنگ‌های خاکستری تیره، بنفش، قرمز و قهوه‌ای بدترین انتخاب برای رنگ اتاق خواب هستند.

  • بنفش: تحریک کننده‌ی خلاقیت و انرژی دهنده است و میانگین خواب افرادِ دارای اتاق خواب بنفش ۵ ساعت و ۵۶ دقیقه است که کمترین میزان خواب است.
  • خاکستری پررنگ : القاکننده حس افسردگی است و متوسط خواب در اتاق خاکستری تیره و پررنگ : ۶ ساعت و ۱۲ دقیقه است.
  • قهوه‌ای : القا کننده حس بیقراری است.
  • قرمز: انرژی بخش است و موجب بالارفتن فشارخون می‌شود.

برای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب از انتخاب رنگ قرمز و بنقش پر رنگ استفاده نکنید برای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب از انتخاب رنگ قهوه ای و خاکستری پر رنگ بپرهیزید

در انتخاب رنگ اتاق خواب از هر رنگی که استفاده می‌کنید حتی رنگ‌های آرامش بخش به هیچ عنوان از نوع براق آن‌ها استفاده نکنید. رنگ‌های براق نور را بیشتر بازتاب می‌دهند و موجب اختلال در خواب می‌شوند. در عوض رنگ‌های مات نور را در خود جذب می‌کنند و آرامش بیشتری برای ما می‌آورند.

اگر قرار است از چند رنگ برای اتاق خود استفاده کنید، رنگ‌های متضاد را بکار نبرید. در عوض از رنگ‌هایی استفاده کنید که در راستای همدیگر هستند. رنگ‌‌های متضاد چشم و ذهن را تحریک می‌کنند.

استفاده از ترکیب رنگ برای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسالان

انتخاب رنگ اتاق خواب کودکان

شاید فکر کنیم باید برای بچه‌ها سرگرم کننده و زیبا باشد که: از رنگ های روشن و براق برای اتاق خوابشان استفاده کنیم. اما اینکار ممکن است خواب با کیفیت را از کودکمان بگیرد.

برای اتاق خواب کودکان از رنگ قرمز استفاده نکنید. چون موجب عدم تمرکز و عصبانیت می‌شود. رنگ‌های براق هم موجب تحرک بیش ازحد کودکان می‌شود.

بهترین رنگ برای اتاق خواب کودکان رنگ های شاد، اما آرام و مات است. علاوه بر رنگ‌هایی که برای اتاق خواب بزرگسلان گفته شد، استفاده از رنگ صورتی کم رنگ و مات هم می‌تواند برای کودکان آرامش‌دهنده باشد.

بهترین رنگ برای اتاق خواب کودکان رنگ های شاد اما آرام است

بطور کلی بهترین انتخاب رنگ برای اتاق خواب بچه ها می تواند رنگ‌های زیر باشد :

  • نارنجی
  • زرد
  • آبی
  • صورتی
  • سبز

البته کم رنگ و مات بودن رنگ ها را در نظر داشته باشید.

لازم به ذکر است که برای داشتن خواب باکیفیت تنها عامل رنگ اتاق خواب نیست. باید هم مکان مناسب برای خواب داشته باشیم، هم ذهن آماده خواب؛ در آینده بیشتر براتون در مورد خواب و رازهای خوب خوابیدن خواهم‌نوشت.

برای راهنمایی بهتر دوستان لطفاً برامون از تجربتون از ترکیب رنگ‌های آرامش‌دهنده که در اتاق خواب دیدید، بنویسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا