مهارت زندگی

دستور ترشی مخلوط زرد رنگ مجلسی و بسیار خوشمزه

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی زرد رنگ بسیار خوشمزه خانگیمزیت ترشی خانگی نسبت به نوع کارخانه‌ای این است که مواد نگهدارنده ندارد، به‌صرفه‌تر است و از همه مهم تر میتوانید با توجه به سلیقه و ذائفه خودتان ادویه و موادی که به ترشی میزنید را حذف، کم یا زیاد کنید. در اینجا دستور ترشی مخلوط زرد رنگ را می خوانیم که هم شکل زیبا و مجلسی دارد و هم طعم و عطر بسیار خوبی دارد.

خوشبختانه تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ خیلی ساده است و بدون دردسر می توانید خودتون ترشی درست کنید. این ترشی را در اندازه ریز یا درشت قابل درست کردن است. ادویه و مواد داخل آن با توجه و سلیقه شما قابل تغییردادن است. همه این موارد را در ادامه بیشتر براتون توضیح می‌دهم. پس بریم باهم دستور یک ترشی مخلوط خوشمزه و عالی را بخوانیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ خانگی

موادی که در ادامه براتون مینویسم موادی هست که معمولاً در ترشی مخلوط استفاده می‌شود. اما هر کدام که دوست ندارید را به سلیقه خودتون می‌توانید حذف کنید. برای مثال من خودم از سیب ترشی و بادمجان در ترشی مخلوط خوشم نمی‌آید، بخاطر همین داخل ترشیام از آن‌ها نمی‌ریزم.

برای اینکه راحت باشید اندازه‌ها را طوری می‌نویسم که برای هر مقدار موادی که دارید، بتوانید ترشی درست کنید.

  • گل کلم: ۳ تا ۴ برابر بقیه مواد
  • هویچ: ۱ برابر
  • بادمجان: ۱ برابر
  • سیب ترشی: نصف مقدار هویج
  • کرفس: ۲ برابر
  • سیر: تقریباً برای هر یک کیلو مواد ترشی یک عدد سیر کامل نیاز است
  • فلفل تند، قرمز یا سبز: هر شیشه یک کیلویی یک تا دو عدد فلفل نیاز است. اگر ترشی تند دوست دارید، دو عدد فلفل قرمز اضافه کنید.
  • سرکه: به اندازه نیاز، بعداً براتون می‌نویسم چقدر باید بریزید.

توجه: مقدار هویج و بادمجان باید کمتر باشد. چون هویج و بادمجان زودتر از سیب ترشی و گل کلم می‌رسد و بعد ۳ الی ۴ ماه ماندن در ترشی وا می‌روند. بخاطر همین کمتر می‌زنیم که بعداً ظاهر ترشی را خراب نکنند. مخصوصاً بادمجان؛

حتما بخوانید: ۶ روش برای سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن

ادویه مخصوص ترشی مخلوط  زرد رنگ

ادویه‌هایی که معمولاً در ترشی مخلوط گل کلم وجود دارند، ادویه‌های زیر استو اما مقدار ادویه ترشی مخلوط را به سلیقه خودتان، می‌توانید  کم، زیاد یا حتی هر کدام رو دوست ندارید، حذف کنید. من خودم گل پر رو دوست ندارم و به ترشی‌هام نمیزنم.

  • گل پر: هر یک کیلو مواد ترشی یک قاشق مرباخوری پُر
  • ادویه مخلوط یا مخلوط زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین و زیره زنجبیل کمی ( برای درست کردن ترشی مخلوط زرد رنگ ) : هر یک کیلو مواد ترشی یک قاشق مرباخوری پُر ادویه مخلوط نیاز دارد.
  • سیاه دانه: هریک کیلو مواد ترشی یک قاشق مرباخوری پر
  • نمک: به ازای هر یک لیتر سرکه یک قاشق غذا خوری
  • موسیر: هر لیتر سرکه یک قاشق چای خوری
  • ترخون خشک یا تازه: به صورت چشمی در مقدار دلخواه، تقریباً برای هر یک کیلو ترشی یک قاشق غذاخوری ترخون خشک شده می‌ریزیم.

مراحل درست کردن ترشی مخلوط

۱- اول از همه مواد ترشی را خرد کنید. اندازه مواد هم باز به سلیقه خودتون بستگی دارد؛ می توانید آنها را ریز و نگینی خرد کنید یا اینکه درشت خرد کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که: اندازه مواد ترشی هرچه ریزتر باشد، ترشی شما زودتر می رسد.

من خودم مواد رو به اندازه متوسط یعنی نه خیلی ریز و نه خیلی درشت خرد کردم.

۲- خوب مواد ترشی مخلوط را بشویید. داخل آبکش بگذارید تا آب آن برود. بعد آنها را روی یک پارچه نخی تمیز پهن کنید تا کاملاً آب آن خشک شود.

خرد کردن و شستن مواد ترشی مخلوط خوشمزه

اگر مواد ترشی آب داشته باشند، خیلی سریع ترشیتون کپک می‌زند.

۳- بعد که مواد ترشی آب انداخت، ادویه های ترشی مخلوط رو به آن‌ها اضافه کنید و روی آن‌ها سرکه بریزید. سرکه باید در حدی بریزید، که روی تمام مواد را بگیرید.

ادویه ترشی مخلوط زرد رنگ

توجه: استفاده از سرکه قرمز یا همان سرکه رنگی، طعم ترشی را بهتر می‌کند. توصیه می‌کنم برای خوشمزه‌تر شدن ترشی مخلوط از سرکه سفید استفاده نکنید.

مقدار سرکه برای درست کردن ترشی مخلوط خانگی

۴- اگر دوست دارید ترشی را برای مدت طولانی نگهداری کنید. آنها را در شیشه یا دبه پلاستیکی بریزید، درب دبه را محکم کنید تا ۱۴ الی ۲۰ روز طول می کشد تا ترشی برسد و آماده خوردن شود.

اما اگر دوست دارید ترشی مخلوط فوری درست کنید که بعد از دو روز قابل خوردن باشد:

مواد ترشی را در یک قابلمه بریزید و سرکه در حدی که روی مواد را بگیرید، روی آن‌ها بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. همین که به جوش آمد شعله را خاموش کنید. وقتی مواد ترشی سرد شد، آنها را در شیشه یا دبه بریزید.

توجه: قابلمه هم کاملاً خشک باشد که ترشی خراب نشود.

جوشاندن ترشی مخلوط زرد رنگ و خوشمزه

با این روش ترشی خیلی سریع می رسد. اما نمی شود بیشتر از ۲ الی ۳ ماه ترشی با این روش را نگه داشت چون مواد ترشی که زود رسیدند، بعد از ۲ الی ۳ ماه  له می‌شوند.

می‌توانید یک قسمت از مواد ترشی را با روش درست کردن ترشی مخلوط فوری درست کنید که زود بتوانید از آن استفاده کنید و بقیه مواد را بدون اینکه بجوشانید سرکه رو آن‌ها بریزید و داخل دبه بریزید و تا مدت طولانی قابل نگهداری باشند.

وقتی ترشی را گرم می‌کنید و می‌جوشانید، زردچوبه بیشتر رنگ می دهد و ترشی شما زرد رنگ‌تر می شود.

شیشه کردن ترشی مخلوط خانگی

توجه: برای جلوگیری از خراب شدن ترشی و وارفتن آن برای مدت طولانی، آن را در یک جای تاریک و خنک نگهداری کنید. مثل داخل کابینت یا انباری یا یخچال؛ اما تا ترشی نرسیده آن را داخل یخچال نگذارید.

وقتی ترشی را داخل شیشه می‌ریزید، باید سرکه روی مواد را بگیرید تا هم خوب برسد و هم خراب نشود و کپک نزند. اگر سرکه‌ای که ریختید کم است و روی مواد را نپوشانده، دوباره روی مواد سرکه بریزید.

راه های جلوگیری از کپک زدن و خراب نشدن ترشی مخلوط زرد رنگ

چیکار کنیم ترشی کپک نزند؟

  • مواد ترشی باید کاملاً آب بیندازد و خشک شوند.
  • شیشه و دبه‌ای که ترشی را در آن می‌ریزید، تمیز و خشک باشد.
  • روی مواد ترشی داخل شیشه باید سرکه کاملاً بگیرید وگرنه کپک می‌زند.
  • درب شیشه را کاملاً محکم کنید که هوا به مواد ترشی نرسد. اگر درب شیشه خیلی محکم نمی‌شود یک پلاستیک را ۴لا کنید روی شیشه قرار دهید و در شیشه را محکم کنید.
  • برای برداشتن ترشی همیشه از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.
  • جهت درست کردن ترشی باید از سرکه و نمک استفاده کنید و به هیچ وجه با آب مخلوط نکنید.

طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ و مجلسی بسیار خوشمزه خانگی

حتما بخوانید: ترفندهایی برای باز کردن درب شیشه مربا و ترشی 

توجه: سرکه ترشی که تموم شده را دور نریزید با صافی ریز آن را صاف کنید و دوباره برای درست کردن خیار شور یا ترشی از آن استفاده کنید.

برامون از ترفندها و نکات ریز خوشمزه شدن ترشی که تجربه کردید، بنویسید. اگر ترشی مخلوط زرد رنگ با این دستور رو درست کردید، نظرتون رو برامون بنویسید.

۴.۳/۵ - (۶۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. اصلا بلد نیستی ترشی درست کنی این چه اموزشی بود.دوستان زیاد خوب نمیشه درست نکنید

  2. آها خیلی ممنون از لطفتون.. فقط اگه پیج دارین میشه آدرس پیجتونو بدین (:با تشکر

  3. سلام مطالبتون واقعا خوب بود فقط یه سوال من میخوام ترشی درست کنم بعد بعضیها میگن میشه آب جوشیده سر به سرکه اضافه کرد و باعث کپک نمیشه به نظرتون درسته یا اضافه نکنم؟؟تو رو خدا جوابم و بدا

    1. سلام
      نرگس جان من همیشه سوالایی که دوستان بپرسند اگر بدونم، سعی می کنم پاسخشون رو حتما بنویسم. اگر بخواهید ترشی خیلی ترش و تند نشود میتونی به سرکه آب اضافه کنی. مثلاً نصف سرکه بریزی و نصف آب. ولی برای اینکه کپک نزنه آب رو همراه سرکه بجوشن بعد که آب و سرکه خنک شد به ترشی اضافه کن. من شنیدم اگر آب داغ باشه باعث میشه ترشی کپک بزنه. آبی که به ترشی اضافه می کنی حتما باید جوشیده و ولرم باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا