آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

تشخیص زعفران اصل از تقلبی با دانستن ۶ ویژگی مهم زعفران اصل

راه تشخیص زعفران اصل از تقلبیزعفران برای ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای در آشپزی دارد. چراکه گذشته از، طعم و بوی فوق العاده‌اش و خواص زیادی که دارد. رنگ بعضی از غذاهای ما وابسته به زعفران است.  اما تشخیص زعفران اصل و باکیفیت، در هنگام خرید بسیار مهم هست. چراکه با توجه به قیمت این محصول جنس تقلبی و نامرغوب در بازار زیاد دیده می‌شود.

ترفندهایی وجود دارد که زعفران اصل را بشناسیم که در ادامه با ۶تا از ساده ترین و بهترین آنها آشنا می شویم. که بیشتر آن ها را در هنگام خرید هم میتواند برای تشخیص درست بهتون کمک کنند.

مشخصات و روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

زعفران تقلبی معمولاً به مواد زیر آغشته است:

  • روغن برای سنگین کردن و جلا دادن به زعفران؛
  • نمک برای سنگین شدن آن؛
  • قند، پودر قند و شیره برای سنگین شدن زعفران؛

در آزمایشگاه با چند محلول شیمیای میتوان به راحتی اصل بودن زعفران را تشخیص داد. اما اگر بخواهیم در خانه یا موقع خرید زعفران، متوجه شویم آیا زعفران تقلبی هست یا اصل؟ روش های زیر کمک می کنند.

زعفران اصل مشخصات زیر را دارد.

۱- رنگ زعفران:

زعفران باید رنگ قرمز داشته باشد. رنگ زرد و سفید رشته های زعفران نشان دهنده این است که از قسمت های انتهای رشته زعفران است و خیلی رنگ ندارد.

رنگ زعفران یک راه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

بعلاوه رنگ رشته های زعفران به هیچ وجه نباید براق و شفاف باشد. برای تشخیص زعفران اصل به رشته ها نگاه کنید رنگ آنها باید مات باشد نه براق، وگرنه ممکن است روغن زده باشند.

۲- طعم تلخ:

چند رشته زعفران را بجوید. باید کمی تلخ باشد. در غیر این صورت افزودنی دارد. اگر طعم شور یا شیرینی احساس کردید، نشان می دهد زعفران شما افزودنی دارد و به آن شکر یا نمک اضافه شده است.

۳- تست آب جوش برای تشخیص زعفران اصل

مقداری از زعفران را بسابید. یک فنجان شیشه‌ای را تا نصفه آب جوش بریزید و زعفران سابیده را داخل آن بریزید. درب فنجان را بگذارید. زعفران کم کم شروع به رنگ دادن می کند. اما اگر سریع تمام رنگ زعفران بیرون آمد یعنی به زعفران رنگ اضافه شده و تقلبی است.

رنگ نهایی زعفران زرد نیست بلکه متمایل به قرمز است.

رنگ زعفران در آب جوش یک راه تشخیص و تست زعفران اصل از تقلبی

زعفران اصل حدوداً ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می برد تا دم بکشد و رنگ آن بطور کامل بیرون بیاید. اما زعفران تقلبی به محض ریختن در آب جوش در کمتر از یک تا دو دقیقه تمام رنگ خود را پس می دهد.

۴- سر زعفران شیپوری شکل است:

انتهای رشته‌های بلند زعفران باید شیپوری شکل باشد. رشته های زعفران اصل، حالت میله‌ای ندارند. مانند شکل زیر:

انتهای زعفران اصل شیپوری شکل است

همچنین اگر رشته های سالم زعفران را داخل آب داغ بیندازید نباید بعد از ۱ تا دو دقیقه سفید رنگ شوند و باید همچنان قرمز رنگ بمانند وگرنه زعفران تقلبی است و به آن رنگ اضافه شده است.

۵- رشته های زعفران چرب نیستند.

رشته‌های زعفران را بین کاغذ با سر انگشتانتان فشار بدهید، نباید رد چربی روی کاغذ بیندازد. وگرنه افزودنی دارد و اصل نیست.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی با کاغذ

یا حتی اگر با فشار دادن زعفران در بین کاغذ خیلی رنگ زرد به کاغذ منتقل شود، یعنی به زعفران رنگ زده شده و اصل نیست. البته کمی اگر رنگ بدهد اشکال ندارد. اگر زعفران تازه باشد ممکن است با فشردن در کاغذ کمی رنگ زرد به کاغذ انتقال پیدا کند که این مقدار اشکال ندارد.

۶- زعفران باید رشته های سالم و بلند داشته باشد.

احتمال تقلب در نرمه زعفران خیلی زیاد است. زعفران را سعی کنید بصورت رشته‌ای تهیه کنید که هم شکل مخروطی آنها را ببینید هم اینکه در نرمه زعفران راحت‌تر میتوان مواد افزودنی اضافه کرد.

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا