خانه داری

تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه و سفید کردن قابلمه با بهترین روش

تمیز کردن پشت قابلمه چدن استیل تفلونسوختن و سیاه شدن داخل قابلمه و ماهیتابه ها یک طرف، سیاه شدن پشت آن ها که بر اثر بخار روغن و  قرار دادن روی آتش و … به وجود می آید هم یک طرف، قبلاً در مورد تمیز کردن قابلمه سوخته راه هایی را بیان کردم. اما امروز میخواهم دو راه برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه و سفید کردن قابلمه که برای انواع مختلف قابلمه و ماهیتابه مانند استیل، رویی، چدن، تفلون و … قابل استفاده است و خیلی کار شما را راحت می کند را براتون بنویسم.

اما قبل از هر چیزی بگم روش اول برای سفید کردن قابلمه به اندازه روش دوم خوب نیست و منظور من از بهترین روش برای سفید کردن قابلمه روش دوم است.

۱- روشی که بهترین نیست اما جواب می دهد:

وسایل مورد نیاز برای برق انداختن و سفید کردن پشت قابلمه :

  • سرکه
  • جوش شیرین
  • سیم ظرف شویی

مراحل تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه با این روش :

شاید نیاز به گفتن نباشد که آسان ترین روش برای از بین بردن سیاهی پشت قابلمه استفاده از سیم ظرفشویی است. اما اگر سیاهی های قابلمه شما با سیم ظرف شویی پاک نمی شود روش زیر را انجام دهید.

۱- پشت قابلمه را با آب گرم یا داغ خیس کنید. روی آن جوش شیرین بریزید.

۲- بعد روی جوش شیرین ها سرکه بپاشید. سرکه با جوش شیرین باهم واکنش داده و کف می کند.

برق انداختن پشت قابلمه

۳- بعد از ۱۵ دقیقه با سیم ظرف شویی آغشته به مایع ظرف شویی تمام سیاهی ها و سوختگی های پشت قابلمه را تمیز کنید و از برق افتادن پشت قابلمه خود لذت ببرید.

clean botton of the pot

در جایی خوانده بودم با استفاده از نمک و سرکه هم میتوان پشت قابلمه را برق انداخت. من امتحان کردم خوب نبود. مثل حالتی بود که از سیم ظرف شویی تنها استفاده کنیم.

تمیز کردن پشت قابلمه سوخته و سیاه شده

اما عیب های این روش:

من این روش رو برای قابلمه رویی، استیل و چدن تست کردم. پشت قابلمه خیلی بهتر از حالتی که از سیم ظرف شویی بدون جوش شیرین و سرکه استفاده می شود. تمیز می شود. اما در این روش باید زیاد از زور بازو استفاده کنید و زمانی که برای شستن باید بگذارید، زیاد است. ولی نگران نباشید همه این مشکلات در روش دومی که برای از بین بردن سیاهی پشت قابلمه توضیح دادم، حل می شود.

۲- بهترین راهکار برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه

این روش رو هم برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه امتحان کردم و باید بگم عالی بود، خیلی راحت با کمترین زمان پشت قابلمه مثل روز اول برق می زند. حتماً امتحان کنید.

اگر بخواهم به روش یک و دو امتیاز بدم به روش یک ۵ می دم و به روش ۲ ده؛

مواد مورد نیاز:

  • جوش شیرین دو قاشق غذا خوری
  • آب دو تا سه لیوان
  • کمی فویل آلومینیوم فرق نمی کند نازک یا کلفت باشد.
  • آبلیمو ۴ قاشق غذا خوری

مراحل از بین بردن سیاهی پشت قابلمه با این روش:

۱- ابتدا در یک ظرف پهن و گود که قابلمه هایتان در آن جا شوند. جوش شیرین، آب، دو تیکه اندازه توپ کوچک ورق آلومینیومی و آبلیمو بریزید. ( اگر ظرفتان بزرگ است مقادیر را ۲ برابر کنید تا مواد حدود یک سوم تا یک چهارم ظرف را بگیرد. )

۲- آنها را روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.

روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه با جوش شیرین

۳- وقتی شروع به جوشیدن کرد. پشت قابلمه ها را درون این مواد قرار دهید. حرارت شعله باید زیاد باشد تا مدام بجوشد تا اطراف و ته قابلمه تمیز شود. با توجه به میزان سیاهی پشت قابمه اجازه دهید هر قابلمه زمانی بین ۲ تا ۶ دقیقه در این مواد بماند.

روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه با جوش شیرین و فویل آلومینیومی

۴- در آخر با یک سیم ظرف شویی و مایع ظرف شویی بدون کوچکترین فشار و زحمت پشت قابلمه را برق بیندازید.

همانطور که در تصاویر می بینید من این روش رو برای قابلمه رویی و استیل تست کردم عالی جواب داد. برای قابلمه چدن سعی کنید تنها قسمت پشت قابلمه با این مواد تماس داشته باشد. و قسمت چدن آن در این مواد قرار نگیرد شاید به چدن آن آسیب بزند.

بهترین روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه روی گاز یا آتش

روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه روی گاز یا آتش

حتی این روش رو برای یک کتری که در کوه و جنگل ازش استفاده می کنیم و حسابی زغالی شده بود و سوخته بود هم تست کردم که نتیجش رو در عکس می بینید.

تمیز کردن پشت کتری و قابلمه سیاه شده روی آتش با این روش:

ابتدا کتری داخل این مواد  گذاشتم تا ۵ الی ۶ دقیقه بجوشد.

بهترین روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه و کتری

بعد از ۶ دقیقه کتری از برداشتم و با سیم ظرف شویی و مایع ظرف شویی شستم.

روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه کتری که روی آتش بوده یا روی گاز بوده

پشت کتری راحت تمیز شد و اصلا نیاز به زور بازو نداشت.

از این روش هنوز برای سفید کردن داخل قابلمه استفاده نکردم. اگر شما از این روش استفاده کردید حتماً تجربتون رو بنویسید. اما بیشتر بیرون قابلمه بخصوص قابلمه های روحی زود سیاه میشود و نیاز به سفید کردن دارد که به نظرم استفاده از جوش شیرین و فویل فوق العاده بود.

روش برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه کتری که روی آتش بوده

اگر از این روش را برای سفید و تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه استفاده کردید، نظرات و بازخورد خود را برایمان ارسال کنید.

۳.۹/۵ - (۱۰۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام من از نمک و اب و ابلیمو گذاشتم قابلمه جوش اومد و بعد از چند دقیقه قابلمه تمیز میشه ولی گاهی وقتها شاید نیاز باشه چند ساعت بجوشه تا قابلمه روحی تمیز بشه اما باید اب قازلمه رو نگاه کنید که تموم نشه چون قابلمه دوباره سیاه میشه

  2. سلام تاید ماشینی و وایتکس به مقدار مساوی با یک استکان آب در ظرف پلاستیکی ریخته و ته قابلمه را هفت ساعت در آن گذاشته .بعد با سیم تمیز کنید .قابلمه ی رویی

  3. سلام
    من قابلمه های روحی رو با صابون و اسکاج سیمی تمیز میکنم واقعا برق میفته فرقی نمیکنه صابون کهنه یا صابون حمام باشه واقعا عالیه شما هم امتحان کنید …

  4. باسلام خدمت شما سرورگرامی باراهنماییای خوبتان???.خیلی خیلی ممنونم موفق وموید باشید عزیزم سوالی دارم لباسای که غیرلزرنگ سفید که روشن هستن ولکه دارشدن ودرلباسشوییم پاک نمیشن ویا مدت زیادی لک مونده باچه روشی تمیزمیشن. با تشکرارتمامی دست اندارکاران این برنامه جالب هزاران ستاره به شما دخترگلم ♥♥♥♥?????????ازطرف یک مادر

    1. سلام ممنونم لطف دارید شما 🙂 برای پاک کردن لکه لباس که روی لباسی دیگر رنگ داده چندتا راهکار داخل سایت هست که اگر داخل سرچ سایت جستجو کنید “رنگ دادن لباس” این مطلب رو پیدا می کنید همچنین در بازار پودرهای لباسشویی هم هست که مخصوص از بین بردن لکه های لباسی که رنگ گرفته هست از اونا هم میتونید استفاده کنید ولی من تا الان خودم امتحان نکردم که با اطمینان بهتون بگم.

  5. قدیما یادمه مامانم برای تمیز کردن قابلمه روحی یا حتی کتری(فقط روحی، استیل رو نمیدونم) اون قابلمه رو میزاشت روی اجاق گاز وشعله رو زیااااااد می‌کرد و میزاشت بحال خودش باشه… شاید ۱۰ _۲۰ دقیقه زمان می‌برد شایدم بیشتر، خودِ قابلمه روی اجاق سفید میشد و برق میوفتاد،…بعدش ک سفید میشد با انبر دست قابلمه رو از رو اجاق و می‌داشت و زیر شیر آب میزاشت ک صدای جییییییییییییییییززززززززززز میداد???
    خنک ک میشد اگ نیاز بود سیم می‌کشید روش
    البته بیشتر وقتا نیازی ب سیم کشیدن هم نبود

    البته این روش دود زیادی ایجاد میکنه تو خونه… باید تو فضای باز انجام بشه

    1. بله من دیدم این روش رو ولی همینطور که گفتی برای داخل خونه مناسب نیست بو و دود زیاد می کنه. ولی ممنون که بهش اشاره کردی برای کسانی که حیاط دارند روش خوبی هست. البته میشه حرارت رو خیلی کم کرد که کم کم قابلمه داغ بشه و بعد یک الی دو ساعت به خوبی سفید میشه

    1. سلام
      من تست نکرم ولی به احتمال ۹۰ درصد جواب میده برای قابلمه استیل تست کردم خوب بود. اگر برای قابلمه تلفلون این روش رو تست کردید نتیجشو برامون اینجا بنویسید. ممنونم.

  6. سلام.قهوه جوش گازی استیل من در اثر حرارت گاز سیاه شده.نمیخوام با سیم روش خط و خش بیوفته .چطور میتونم تمیزش کنم بدون اینکه به استیل براقش آسیبی نرسه.توروخدا کمکم کنید نو بود.

    1. سلام
      با جوش شیرین سرکه و فویل امتحان کنید من خودم این روش رو برای قابلمه رویی تست کردم عالی بود و اصلا هم به سیم ظرف شویی نیاز نداره. اگر امتحان کردید حتما نتیجش رو برای ماهم بنویسید امیدوارم بهتون کمک کنه

    1. من خودم این روش رو امتحان کردم هم برای قابلمه رویی و هم استیل. نتیجه ای که من گرفتم این بود:
      اولاً باید حتما ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید اگر سریع بشویید فایده نداره بعد هم برای قابلمه استیل بهتر پاک شد. اما اینجور نیست که بعد از ریختن جوش شیرین و سرکه راحت سوختگی ها برود و باید باز هم از سیم ظرف شویی استفاده کنیم اما کمک می کند بهتر تمیز بشه.
      دنبال راه های سریع تر و آسان تری هم گشتم اما متاسفانه راه بهتری پیدا نکردم. امیدوارم دوستان اگر راه بهتری رو تجربه کردن ما رو هم از آن بهره مند کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا