آشپزیدستور آشپزی

رب انار خانگی خوشمزه و اصیل با تمام نکات ریز و درشت آن

روش درست کردن کردن رب انار خانگی بسیار خوشمزه و اصیلاگر طعم رب انار خانگی و اصیل را چشیده باشید، می دانید اکثر رب انارهایی که در بازار موجود است طعم رب انارهای خانگی را نمی دهند. اگر دوست دارید خودتون در خانه رب انار خوشمزه با طعم واقعی انار درست کنید، مطالعه این دستور تهیه رب انار با تمام نکات آن، بهتون کمک می کند که خودتون بهترین رب انار را درست کنید.

قبل از هر توضیحی باید بگم تهیه رب انار خیلی ساده است. حتی از روش درست کردن رب گوجه که قبلاً براتون نوشتم هم ساده تر است. اگر دنبال دستور یک رب انار ملس و عالی می گردید که بدون نیاز به شکر یا … بتوانی در هر غذایی از جمله فسنجان استفاده کنید، با من همراه باشید.

حتما بخوانید: نکات مهم خوشمزه شدن خورشت فسنجان

آموزش کامل و نکات تهیه رب انار خانگی

اول از همه باید بدانیم چه انارهایی برای رب کردن استفاده می شود؟

انارهایی را برای درست کردن رب انار انتخاب کنید که: قرمز رنگ و آبدار باشند.

اگر رب ترش دوست دارید، بهتر است انارهایی انتخاب کنید که ترش باشند.  اگر هم رب شیرین و ملس را می پسندید، هرچه دانه های انار شیرین تر باشد رب ملس تری خواهید داشت.

مهم نیست انار هایی که انتخاب می کنید کوچک یا بزرگ، سالم یا شکسته باشند. اما بهترین انتخاب انار برای رب این است که: انارها باید آبدار باشند و برای خوشرنگ شدن رب حداقل نیمی از انارها دانه قرمز باشند. اگر همه انار هم دانه قرمز نبود مشکلی پیش نمی آید.

انتخاب انارهای کوچک، شکسته و قرمز رنگ اما آبدار به این دلیل که قیمت پایین تری دارند به صرفه ترین انتخاب برای درست کردن رب انار خانگی است.
انتخاب انار برای درست کردن رب انار خانگی

اما این یک قانون نیست می توانید از هر اناری که دارید برای درست کردن رب انار استفاده کنید.

مراحل درست کردن رب انار خانگی

۱- اول از همه باید انار را دون کنید. روش صحیح دانه کردن انار برای درست کردن رب انار این است که: انار را به چند قاچ تقسیم کنید، زیر دستتون یک کاسه بزرگ یا تشت بگذارید و بعد با یک تیکه چوب یا کف گیر چوبی محکم روی پوست انار بزنید که همه دونه ها خیلی سریع بیرون بریزند.

روش دانه کردن انار برای درست کردن رب انار خانگی

این روش دانه کردن انار برای رب درست کردن، بهترین روش هست چون نسبت به همه روش های دیگر سریع تر و خیلی راحتر است.

حتما بخوانید: بهترین روش برای برش زدن و خوردن انار

انار دانه شده برای رب

۲- بعد که انارها را کاملاً دونه کردید، اگر در حد ۴ الی ۵ کیلو دونه انار دارید. با مخلوط کن چند بار دانه ها را میکس کنید. دانه های میکس شده را در یک یک صافی خیلی ریز بریزید و روی آنها دست بکشید که فقط آب انار از صافی رد شود و تفاله و هسته های انار بماند.

صافی کردن دانه انار برای تهیه رب انار خانگی

اگر دانه ها خیلی زیاد هستند و به مخلوط کن فشار می آید، یا با دست باید آب آنها را بگیرید که کمی سخت است یا اینکه انها را در یک سطل بریزید با پره های مخصوص که به دریل وصل می شود و مثل مخلوط کن عمل می کند، آب انار را به راحتی بگیرید.

این پره ها را در جوشکارهای راحت درست می کنن و قیمت پایینی هم دارد یک میله هست که ۴ پره دارد. به سر دریل وصل می شود دریل را داخل سطل روشن می کنند و مثل مخلوط کنند دانه ها را له می کند و بعد آب انار را صاف می کنند.

فقط به این نکته توجه کنید که: انار را از یک صافی خیلی ریز رد کنید. که به هیچ وجه هسته ها از آن ها عبور نکند وگرنه: طعم ربتون کمی گس می شود، رب یک دستی نخواهید داشت و اینکه موقع پخت خیلی سریع رب ته می گیرد و می سوزد.

۳- آب انار را روی حرارت قرار دهید با حرارت بالا صبر کنید تا آب انار به جوش بیاید. مواظب باشید موقع جوش آمدن سر می رود.

وقتی شروع به جوشیدن کرد حرارت شعله را کم کنید که کم کم رب انار برسد. زمان رسیدن رب هم بستگی به مقدار آب انارتون دارد. ممکن است ۱۰ ساعت یا بیشتر هم طول بکشد. ( درب قابلمه باید باز باشد. )

۴- نشانه رسیدن رب انار این است که شروع به کف کردن و بالا اومدن می کند. بهتر است نگذارید رب انار خیلی غلیظ شود چون رنگ آن خیلی تیره می شود. همین که غلظت آن مثل ارده شد، کافی است.

بررسی غلظت رب انار خانگی

۵- رب انار با این روش حتی تا دو الی ۳ سال بیرون یخچال بماند هم اصلاً خراب نمی شود. نیاز به اضافه کردن هیچ چیز هم ندارد نه نمک نه چیز دیگری؛

طرز تهیه رب انار خانگی

نکات شیرین تر شدن رب انار

اگر رب انار دوست دارید ملس شود به ازای هر ۳ الی ۴ کیلو رب یک عدد چغندر (لبو) متوسط را پوست بکنید و به تیکه های اندازه نصف قوطی کبریت تقسیم کنید و وقتی میزان آب انار نصفه شد یعنی ۲ الی ۳ ساعت مونده رب انار برسد به آب انار اضافه کنید.

برای ملس شدن رب انار به آن چغندر بزنید

بعضی هم بجای چغندر برای لعاب دادن و ملس شدن رب انار کدو حلوایی را خورد می کنند و به رب می زنن که من تا الان اینکار رو نکردم. ما همیشه چغندر میزنیم.

اگر دوست دارید باز رب انارتون شیرین تر شود، یک ساعت آخر به ربتون نرمه قند اضافه کنید. مقدار نرمه قند هم به ذائقه خودتون بستگی دارد.

نکات نگهداری از رب انار 

رب انار بعد از اینکه کاملاً خنک شد در شیشه بریزید درب شیشه را محکم کنید و در کابینت، یخچال و در جای خنک که نور نباشد، آن را نگهداری کنید.

ظرف کردن و نگهداری رب انار

برخی از خواص رب انار

انار از آن دست موادی هست که وقتی پخته می شود خواص آن بیشتر می شود. خواص رب انار از انار بیشتر است.

  • سرشار از ویتامین A,B,C  است.
  •  حاوی فیبر،پتاسیم و آهن است.
  • کلسترول خون را کاهش می دهد.
  • به از بین رفتن چربی های دور شکم کمک می کند و موجب لاغری می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را در برابر رادیگال های آزاد که موجب سرطان و بیماری های قلبی می شوند، تقویت می کند.
  • باعث پاکسازی خون و از بین رفتن جوش های روی پوست می شود.
  • رب انار داری نیاسین است که مصرف آن در بارداری موجب رشد ذهنی جنین می شود.

لطفا اگر شماهم برای درست کردن رب انار خانگی دستور دیگری دارید یا برای تهیه آن ترفندهایی را می دانید برای ماهم بنویسید.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا