آشپزیدستور آشپزی

جوجه کباب تابه ای بدون سیخ آبدار و خوشمزه

طرز تهیه جوجه کباب تابه ای فوق العاده خوشمزه و آبداراگر دلتون هوای یک جوجه کباب آبدار و فوق‌العاده کرده، اما امکانش نیست که آتش روشن کنید. شما را در اینجا با طرز تهیه جوجه کباب تابه ای آبدار و عالی آشنا می‌کنم که بدون نیاز به بساط لازم برای جوجه، مانند منقل و آتش، یک جوجه عالی درست کنید و با لذت نوش جان کنید.

این جوجه کباب تابه ای در ساده‌ترین شکل ممکن یعنی: بدون نیاز به سیخ آماده می‌شود، بنابراین نباید خیلی هم خودتان را برای فراهم کردن وسایلش به زحمت بیندازید. بعلاوه اگر نکاتی که در ادمه می‌نویسم را رعایت کنیدف به سختی میتوان تشخیص داد که این یک جوجه کباب تابه ای است نه جوجه‌ای که روی آتش آماده شده.

مواد لازم برای خواباندن جوجه کباب

این مواد برای ۳ تا ۴ نفر کافی است.

  • پیاز یک عدد بزرگ
  • سیر ۳ الی ۴ حبه یا پودر سیر نصف قاشق چای خوری
  • ادویه کاری ۱ قاشق مرباخوری سرخالی (اگر ندارید از کمی فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و زنجیبل استفاده کنید.)
  • زردچوبه نصف قاشق چای خوری
  • ماست: ۲ قاشق غذاخوری
  • سس مایونز: ۱ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری (دلخواه)

برای هر نفر ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم گوشت سینه مرغ نیاز است. من از ۶۰۰ گرم گوشت برای ۳ نفر استفاده کردم.

مقدار موادی که برای خواباندن جوجه کباب استفاده می‌کنید، باید به حدی باشد که تیکه‌های گوشت مرغ را کامل بپوشاند. اگر مقدار بیشتر گوشت دارید به نسبت موادتان را بیشتر کنید.

طرز تهیه جوجه کباب تابه ای فوق العاده خوشمزه و آبدار

۱- ابتدا گوشت سینه مرغ که پوست و چربی‌های آن را گرفتیم، را به تیکه‌های برابر نه نازک و نه قطور می‌بریم. بهتر است قطر گوشت تقریباً برابر یک بند انگشت باشد که خوب مغز پخت شود. طول آن به سلیقه خودتون بستگی دارد، می‌شود ۳ سانتی‌متر باشد تا ۵ الی ۶ سانتی‌متر؛

سایز بریدن گوشت مرغ برای درست کردن جوجه کباب تابه ای خوشمزه

۲- مواد لازم برای خواباندن جوجه کباب را آماده می‌کنیم:

  • پیاز را رنده می‌کنیم.
  • سیر را خیلی ریز خورد می‌کنیم یا از پودر سیر استفاده می‌کنیم. سیر در گرفتن بوی زهم گوشت تأثیر زیادی دارد اما اگر دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.
  • سیر و پیاز را با ماست، زردچوبه، ادویه و سس مایونز قاطی می‌کنیم.
  • آبلیمو و نمک را الان اضافه نمی‌کنیم. ۳۰ دقیقه آخر به گوشت اضافه می‌کنیم.
  • زعفران را می‌توانید حذف کنید و استفاده نکنید؛ اما اگر دوست دارید زعفران بزنید. الان اضافه نمی‌کنیم در ادامه توضیح می دهم چه زمانی باید به مرغ اضافه شود.

توجه: از فلفل سیاه حتماً استفاده کنید، خیلی در طعم و عطر دادن به مرغ مؤثر است.

تیکه‌های مرغ را بین ۲ تا ۳ ساعت در این مواد استراحت می‌دهیم. در نیم ساعت آخر هم نمک و آبلیمو را اضافه می‌کنیم. اگر به میزان نمک شک دارید، می‌توانید مواد را کمی مزه کنید؛ چون این مواد کاملاً قابل خوردن هستند.

۳- بعد از ۲ ساعت ماهیتابه نچسب را روی حرارت قرار می‌دهیم، داخل آن روغن سرخ کردنی به حدی که تمام سطح ماهیتابه را بپوشاند می‌ریزیم. تیکه‌های مرغ را کف قابلمه پهن می‌کنیم.

جوجه ها داخل تابه می چینیم تا پخته شوند

وقتی شروع به جوشیدن کردند، حرارت شعله را خیلی کم می‌کنیم. (در حد دم گذاشتن برنج) درب ماهیتابه را محکم می‌بندیم تا با حرارت کم تیکه‌های گوشت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در آب خودشان پخته شوند.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، اصلاً نیاز نیست آب اضافه کنید. اگر درب ماهیتابه را بگذارید و حرارت کم باشد، مرغ خودش آب می اندازد.

توجه: این نکته که جوجه‌ها در آب خودشان ابتدا بپزند، در آبدار شدن جوجه کباب تابه‌ای خیلی تأثیر دارد.

جوجه ها داخل تابه می چینیم درب تابه را می گذاریم تا کم کم جوجه کباب های ما مغز پخت شوند.

۴- بعد از ۴۰ دقیقه در ماهیتابه را باز می‌کنیم، کمی دیگر روغن ته ماهیتابه می‌ریزیم و حرارت را کمی بیشتر می‌کنیم تا آب باقی مانده تیکه‌های گوشت هم تمام شود و شروع به سرخ کردن جوجه‌ها می کنیم. حدوداً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا دو طرف جوجه‌ها سرخ شوند.

برای اینکه عطر و طعم زعفران از بین نرود. وقتی سرخ کردن را شروع کردیم و یک طرف جوجه سرخ شد، زعفران دم کرده را اضافه می‌کنیم تا هم به جوجه‌ها رنگ بدهد هم عطر آن زیاد حرارت نبیند و حفظ شود. البته من خودم بیشتر اوقات زعفران اضافه نمی کنم در عوض مقدار زردچوبه را بیشتر می‌کنم.

در جوجه کباب تابه ای چون جوجه‌ها سرخ می‌شوند، بوی زردچوبه کاملاً گرفته می‌شود، بنابراین اگر کمی بیشتر بزنید اشکال ندارد. همانطور که در تصاویر می بینید من از زعفران استفاده نکردم اما جوجه کباب‌ها کاملاً طلایی شدند.

اما برای جوجه کباب که روی آتش پخت می‌شود، بهتر است مقدار زردچوبه خیلی کم باشد و بجای آن از زعفران استفاده شود.

اینم از یک جوجه کباب تابه ای خیلی خوشمزه، امیدوارم درست کنید و از خوردن آن کنار عزیزانتون لذت ببرید.

دستور پخت بهترین جوجه کباب تابه ای فوق العاده خوشمزه و آبدار

شما چه ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن جوجه کباب تابه ای استفاده می‌کنید؟ از تجربیاتتون برای ما بنویسید.

۴.۴/۵ - (۲۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام ممنونم نکته آب نریختن رو هیچ سایتی ننوشته بود.سپاس که کامل و همراه با تصویر یاد دادید

    1. چرا؟؟؟؟ من تقریبا هر ماه اینو درست می کنم و کلی طرفدار داره یه نکته ای رو رعایت نمی کنی. کاش مینوشتی چطور شد شاید متوجه میشدم مشکلت از کجاست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا