آشپزیدستور آشپزی

حلوا ساده آرد گندم خیلی خوشمزه و خوشرنگ با روغن کمتر

دستور پخت حلوا ساده آرد گندم خوشمزه با روغن کمتراگر دنبال دستور حلوا ساده با آرد گندم خوشمزه و خوشرنگ هستید، در این پست میخوام یک دستور امتحان شده و بسیار عالی از حلوا ساده آرد گندم براتون بنویسیم که همه چیز آن به اندازه است و البته از همه مهم‌تر در آن از روغن کم و حداقل استفاده کردم. از طعم و عطرش هم هرچی بگم کم گفتم و عالی می شود. پس بریم سراغ درست کردن حلوا آرد گندم خوشمزه و خوش عطر؛

مواد لازم برای تهیه حلوا ساده آرد گندم

این میزان حلوا برای ۱۰ نفر کافی است.

  • آرد گندم: یک لیوان
  • روغن مایع: یک سوم لیوان
  • شکر: دو سوم لیوان
  • کره: ۲۰ گرم (برای عطر دادن به حلوا استفاده می‌شود، می‌توانید بجای آن از یک قاشق غذاخوری روغن جامد یا مایع هم استفاده کنید. ولی کره عطر بهتری به حلوا می‎دهد.)
  • هل: ۲ یا ۳ عدد یا پودر هل نصف قاشق چای خوری
  • زعفران سابیده (روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی )
  • گلاب: یک پنجم لیوان
  • آب: یک و نیم لیوان

مواد لازم برای تهیه حلوا ساده آرد گندم کم روغن و خوشمزه

توجه: من با یک لیوان آرد درست کردم. ولی اگر بخواهید حلوا ساده آرد گندم برای نذری در مقادیر بالا هم درست کنید، فرقی نمی‌کند. فقط اندازه ها را با همین دستور چند برابر کنید.

در حالت کلی هر چه قدر آرد گندم دارید:

  • دو سوم برابر شکر
  • ۱.۵ برابر آب
  • و یک سوم آن روغن مایع نیاز دارید.

در بیشتر دستوراتِ حلوا ساده آردگندم هرچه قدر آرد ریختند، به همن میزان از روغن و شکر استفاده می‌کنند که به نظر من حلوا را خیلی چرب و شیرین می‌کند. بطوری که وقتی یکم از آن را می‌خوری دل را می‌زند. اما با این میزان موادی که گفتم، شیرینی حلوا کاملاً متعادل است و اصلاً چرب نیست. و اگر یک بشقاب از آن هم بخورید، اصلاً معده را اذیت نمی‌کند.

در مورد آرد حلوا می‌توانید از هر نوع آرد گندمی که دارید، مثل: آرد سفید، بربری یا سنگک استفاده کنید. اما حلوا آرد سنگک چون سبوس دارد هم رنگ حلواتون بهتر می‌شود، هم حلوایی که درست می‌کنید مقوی‌تر می‌شود. پیشنهاد من اینه که از آرد سنگک برای پخت حلوا آرد گندم استفاده کنید.

مراحل پخت حلوا ساده خوشمزه

۱- اول از همه زعفرات سابیده، آب و شکر و هل را داخل قابلمه می‌ریزیم، روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوشد. وقتی شربت شروع به جوشیدن کرد، زیر آن را کم کنید تا وقتی آرد را بو دادیم، شربت کاملاً داغ باشد.

درست کردن شربت زعفرانی حلوا ساده آرد گندم

۲- بعد از آن یک بار آرد را الک می‌کنیم تا گلوگله نباشد و از هم باز شود.

۳- یک قابلمه یا ماهیتابه را روی حرارت قرار می‌دهیم و آرد را داخل آن می‌ریزیم و شروع به بو دادن آرد می‌کنیم. برای اینکه رنگ و طعم حلوا خوب شود، روش و میزان بو دادن آرد گندم خیلی مهم است.

در واقع راز مهم حلوا ساده خوشمزه و خوشرنگ  در بو دادن آرد هست. بنابراین به نکاتی که در ادامه می‌نویسم دقت کنید.

اول از همه سعی کنید با توجه به میزان آردی که دارید، قابلمه بزرگ انتخاب کنید که زمان بو دادن آرد خیلی طولانی نشود و همه قسمت‌های آرد یکنواخت بو داده شوند.

اول حرارت را زیاد کنید وقتی قابلمه گرم شد، حرارت را کم کنید.

برای بو دادن آرد، باید مدام آن را بهم بزنید، لحظه‌ای ازش غافل بشید، بخصوص در مراحل آخر، آرد می‌سوزد و طعم تلخی می‌گیرد.

برای همزدن آرد تجربه من اینه که: از کفگیر چوبی که ته آن صاف است استفاده کنید. مثل کفگیری که من در ادامه عکسش رو براتون گذاشتم. چون باید مدام از ته آرد را بهم بزنید، استفاده از  کف گیر فلزی یکم سخت هست.

اینکه دوست دارید رنگ حلواتون قهوه‌ای تیره یا روشن شود، به سلیقه خودتون بستگی دارد و هرچه آرد بیشتر قهوه‌ای شود رنگ حلواتون هم تیره‌تر می‌شود.

به نظر من بهترین رنگ برای آرد حلوا رنگ قهوه‌ای کم رنگ است که تصویر آن را در زیر می‌بینید:

بو دادن آرد حلوا

۴- وقتی آرد را بو دادید، کره و روغن را اضافه می‌کنیم با کف گیر بهم می‌زنیم تا آرد در روغن کاملاً باز شود و ۲ الی ۳ دقیقه در روغن تفت بخورد.

قاطی کردن روغن با آرد در قابلمه برای پخت حلوا ساده

۵- بعد از آن نوبت به اضافه کردن شربت هست. برای اینکه حلوا ساده آرد گندم شما گلوله گلوله نشود و اصطلاحاً پخته شود. شربت شما باید کاملاً داغ باشد.

برای اینکه عطر گلاب از بین نرود، حرارت شربت را خاموش کنید، گلاب را به آن اضافه کنید و شربت را یک جا با احتیاط داخل قابلمه حاوی آرد و روغن بریزید.

اول از همه احساس می‌کنید، مقدار شربت زیاد است اما اینطور نیست اگر مواد را بهم بزنید، خیلی سریع آرد در شربت باز می‌شود و سفت می‌شود.

وقتی حلوا از سطح قابلمه جدا شد و دیگر به قابلمه نمی‌چسبد، یعنی حلوا شما آمادست پس حرارت را خاموش کنید.

درست کردن حلوا آرد گندم خوشمزه و خوش رنگ

۶- یکی دیگه از رازهای خوشمزه شدن حلوا آرد گندم مثل دستور پخت حلوا هویج که گفتم این است که: باید حلوا به روغن بیافتد.

اگر میزان حلوا شما کم است و می توانید مثل من قابلمه را بصورت گهواره‌ای تکان دهید، این کار را یک دقیقه انجام دهید تا حلوا حالت رول بگیرید و به روغن بیافتد.

به روغن انداختن حلوا ساده آرد گندم در قابلمه

اما اگر مقدار حلوایی که درست کردید، مثل حلوا نذری زیاد است و نمی‌توانید در قابلمه گهواره‌ای آن راتکان دهید. حلواها را به سینی منتقل کنید، وقتی کمی از حرارت افتاد و هنوز گرم است با دست آن را ورز دهید تا حلوا به روغن بیافتد و یکدست شود.

۷- در مرحله آخر هم حلوا ساده آرد گندم خود را داخل ظرف مورد نظرتون پهن کنید و تزیین کنید.

توجه: اگر دوست دارید پودر مغز پسته و  بادام یا نارگیل را به حلواتون اضافه کنید قبل از اینکه شربت را داخل حلوا بریزید، پودرها را اضافه کنید بعد شربت را بریزید.

توجه: در بعضی از دستورات برای قهوه‌ای تر شدن حلوا یکم پودر کاکائو به آرد حلوا اضافه می‌کنند. ولی به نظر من اینکار طعم و اصالت حلوا آرد گندم را از بین می‌برد. اگر آرد را به اندازه کافی بو دهید که رنگ قهوه‌ای کم رنگ شود، رنگ حلواتون قهوه‌ای تیره می‌شود و نیاز به پودر کاکائو نیست.

اینم از حلوا ساده آرد گندم من که خیلی نرم و خوشرنگ شد:

طرز تهیه حلوا ساده آرد گندم با آرد سفید و سنگک خیلی خوشمزه و خوش رنگ

اگر این حلوا خوشمزه آرد گندم رو درست کردید، برام حتماً از طعمش بنویسید و مثل همیشه پیج اینستاگرام چاره دان مشتاق به نمایش گذاشتن عکس‌های ارسالی شما هست.

۴.۴/۵ - (۳۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا