سلامت

۱۷ نکته برای داشتن موهای سالم و شاداب برای همیشه

روش طبیعی برای داشتن موهای سالم و شادابموها هم مانند هر یک از اعضای بدن نیاز به رسیدگی، تقویت، توجه و مراقبت دارند تا همیشه شاداب و سرزنده باشند. مخصوصاً هر چه سن بالاتر می رود موها شکننده تر، نازک تر و حساس تر می شوند. اما برای جلوگیری از پیر شدن موها و داشتن موهای سالم رازهای خیلی ساده و قابل اجرا وجود دارند. در اینجا با چند راه طبیعی برای سالم ماندن موها و تقویت آنها آشنا خواهیم شد.

رازهای داشتن موهای سالم در هر سنی

۱- اولین و مهم ترین مورد برای داشتن موهای سالم و شاداب، تغذیه سالم است.

  • غذاهای داری پروتئین و با چربی کم مصرف کنید.
  • آب زیاد بنوشید.( فواید نوشیدن آب را بخوانید. )
  • مواد غذایی داری ویتامین های C, E, B7, B3  برای رشد و سلامت مو لازم هستند. مثل: کلم بروکلی، قارچ، بادام زمینی، فلفل دلمه، لوبیا، جو دوسر، ماهی قزل، تخم مرغ و شیر؛

۲- موهای خود را هر ۶ الی ۸ هفته یکبار کوتاه کنید. حداقل سر موها را با قیچی کمی کوتاه کنید. اینکار باعث رشد بهتر موها و سالم ماندن آنها می شود. کوتاه کردن موها از موخوره هم جلوگیری می کند. بهترین زمان برای کوتاه کردن مو هر ۶ هفته یکبار است.

کوتاه کردن مو برای داشتن موهای سالم

۳- از صاف کردن و رنگ کردن موها بخصوص رنگ های خیلی روشن با مواد شیمیای بپرهیزید یا حداقل دفعات آن را کم کنید. استفاده از مواد شیمیای یا گرما برای صاف کردن و رنگ کردن مو، موها را خشک، و شکننده می کند.

حتما بخوانید: ۲ نکته برای ماندگاری بیشتر رنگ مو و جلوگیری از زبر شدن موها

دوری از رنگ ها و مواد شیمیای برای داشتن موهای سالم و شاداب

۴- از شستن موهای خود با آب داغ خودداری کنید. آب داغ روغن های مفید و طبیعی روی مو و سر را از بین می برد و به موها آسیب می زند. برای شستن موهای خود از آب ولرم  یا سرد استفاده کنید.

استفاده نکردن از آب داغ برای شستن مو برای سالم ماندن مو

۵- از استفاده از محصولات حالت دهنده مو که بصورت اسپری هستند، بپرهیزید. در اسپری ها مقدار زیادی الکل وجود دارد که باعث خشک و شکننده شدن موها می شود. برای حالت دادن به موهای خود از ژل ها استفاده کنید. مانند ژل آلوئه ورا؛

استفاده نکردن از اسپری حالت دهنده برای سالم ماندن مو

۶- موهای خود را محکم و دم اسبی نبندید. اینکار به ریشه مو فشار وارد می کند و باعث آسیب رسیدن و نابودی فولیکلول مو می شود. فولیکول مو که از بین برود مو دیگر رشد نخواهد کرد.

نسبتن محکم مو برای داشتن موهای سالم

۷- شستن هر روز و زیاد موها با شامپو چربی های طبیعی  مو را از بین می برد و موجب خشک شدن و ریزش موها می شود. شستن موهای خود را به هفته ای ۲ الی ۳ بار کاهش دهید.

۸- یکی دیگر از نکات مهم برای داشتن موهای سالم شانه زدن درست و به هنگام موها است. برای شانه زدن موها نکات زیر را رعایت کنید:

نحوه درست شانه کردن مو

  • موها را قبل از رفتن به حمام شانه بزنید تا از بهم پیچیدن موها جلوگیری شود.
  • در داخل حمام و بعد از حمام تا وقتی موها هنوز خیس هستند، آن ها را شانه نکنید. صبر کنید حداقل ۸۰ درصد رطوبت مو خشک شود، بعد آنها را شانه کنید.
  • موها را به آرامی شانه کنید.
  • اگر موهای فر دارید که حتما در حمام باید آنها را شانه کنید، از یک شامپو با داندانه های بزرگ بهره بگیرید تا کمتر به موها آسیب برسد.
  • از شانه کردن زیاد مو خودداری کنید. اما حداقل روزی یکبار موهای خود را شانه بزنید.
  • موهای خود را از ریشه به ساقه شانه کنید تا چربی طبیعی سر روی مو پخش شود.
  • هر ۲ هفته یکبار برس خود را تمیز کنید.

۹- موهای خود را بعد از حمام در حوله نپیچید. اینکار مانند شانه کردن موهای خیس به مو آسیب می زند. در عوض رطوبت مو را با کشیدن آرام حوله از ریشه به ساقه بگیرید.

۱۰- برای داشتن موهای سالم و مرطوب از مواد طبیعی و روغن های طبیعی، مانند: روغن نارگیل، رزماری، کرچک، آب برنج، روغن آراگان و … استفاده کنید. حداقل هفته ای یکبار برای ۳۰ دقیقه موهای خود را با روغن های طبیعی تغذیه کنید.

از ماسک های طبیعی برای تقویت موهای خود استفاده کنید. مانند: ماسک تخم مرغ، حنا، سدر، بابونه و …؛

حتما بخوانید: یک روش طبیعی برای از بین بردن شوره سر

۱۱- به داروهایی که می خورید توجه کنید تا روی موهایتان تاثیر بد نگذارند. قرص های هرمونی ممکن است روی مو تاثیرات منفی بگذارند. حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

۱۲- هر فردی در دهه ۳۰ تا ۴۰ سالگی معمولاً اولین سفیدی موهای خود را می ببیند و در ۵۰ سالگی بیش از ۵۰ درصد افراد موهای سفید و خاکستری دارند و دلیل آن متوقف شدن سلول های تولید رنگ دانه است. این یک امر طبیعی است. اما اگر دوست دارید موهای خود را رنگ کنید، حتماً از رنگ موهای با کیفیت استفاده کنید تا کمترین آسیب را به موهایتان بزنند.

۱۳- از افسردگی و فشارهای عصبی دوری کنید. این عوامل موجب اختلال در رشد موها و ریزش مو می شود.

۱۴- سشوار کشیدن مو بخصوص باد گرم آن، باعث آسیب رسیدن به بافت مو و ریزش مو می شود. بهترین روش برای خشک کردن مو استفاده از حوله و بعد خشک شدن مو در جلوی آفتاب است.

استفاده نکردن از سشوار برای مو برای سالم ماندن مو - چاره دان

۱۶- ماساژ موها برای ۲ الی ۳ دقیقه در صبح و شب قبل از خواب، موجب افزایش خون رسانی به ریشه مو در نتیجه تقویت ریشه مو می شود.

۱۷-  موی بلند برای مردان توصیه نمی شود. غدد نگهدارنده موهای بلند در زنان و مردان با هم متفاوت است. موهای مردان نباید بیشتر از ۵ سانتی متر بلند باشند.

مردان برای داشتن موهای سالم همیشه موی خود را کوتاه نگه دارند

راز شادابی موهای خود را رعایت چه نکاتی می دانید؟ از چه مواد طبیعی برای تقویت موهای خودتان استفاده می کنید؟

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا