آشپزیدستور آشپزی

کیک اسفناج مجلسی و خوشمزه با یک دستور پخت عالی

طرز تهیه کیک اسفناج خیلی خوشمزه و مجلسی همراه با تزیین یلداییکیک اسفناج همانطور که از نامش مشخص است یکی از مواد اصلی آن اسفناج است که سرشار از آهن و ویتامین های مختلف است به همین دلیل یکی از کیک های مقوی بخصوص برای کودکان است و البته از ویژگی های دیگر آن رنگ سبز خوشرنگ آن است که همه را جذب می کند. اگر دوست دارید این کیک خوشمزه را درست کنید این پست را بخوانید تا با دستور تهیه کیک اسفناج خوشمزه  و البته تمام نکات لازم برای خوشمزه و پف دار شدن کیک اسفناج آشنا شوید. سعی کردم مراحل را با تصویر نشان بدم تا بهتر با مراحل پخت آشنا شوید.

قبل از اینکه دستور تهیه کیک اسفناج را توضیح دهم برای کسانی که تا الان کیک اسفناج را نخورند، شاید احساس خوبی با نام آن نداشته باشند و فکر کنند مگر می شود کیک اسفناج خوشمزه شود؟

باید بگم بعد از پخت، این کیک اصلاً طعم اسفناج را نمی دهد و شاید اگر به مهمانانتان توضیح ندهید مواد این کیک چیه یا نام آن چیست! این کیک را با کیک پسته اشتباه می گیرند. یا حداقل فکر می کنند رنگ خوراکی به آن زدید. پیشنهاد می کنم قبل از اینکه در مورد آن قضاوت کنید، حتماً یکبار آن را درست کنید مطمئنم از طعم فوق العاده و رنگ متفاوت و قشنگ آن لذت خواهی برد.

اگر این کیک اسفناج را در فر درست نمی کنید دو پست زیر را بخوانید بهتون در عالی شدن کیکتون کمک زیادی می کند:

دستور تهیه کیک اسفناج مجلسی و پوک

مواد لازم:

  • آرد ۲ لیوان ( ۲ پیمانه)
  • شکر یک لیوان به اضافه یک سوم لیوان
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • روغن مایع یا جامد آب شده یک سوم لیوان
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر دو قاشق مرباخوری
  • شیر ۲ سوم لیوان
  • اسفناج ۲ لیوان پر اسفناج یا حدود ۲۰۰ گرم اسفناج پاک شده
  • گلاب یا هل یا پوست پرتقال رنده شده کمی ( برای عطر دادن به کیک البته دلخواه است و می توانید اضافه نکنید. )

طرز تهیه کیک اسفناج پوک و خوشمزه

۱- ابتدا اسفناج ها را پاک کنید و تا می توانید سعی کنید ساقه نداشته باشد و فقط برگ باشند تا کیکتون خوشرنگ تر باشد همچنین برگ اسفناج نرم تر از ساقه است. آن ها را خوب بشویید. صبر کنید آب بیندازند.

دستور تهیه کیک اسفناج خوشمزه ابتدا اسفناج را پاک کنید

بعد به شکل زیر آنها را کمی با چاقو برش بزنید. دو لیوان از اسفناج های برش زده را پر کنید بطوری که اگر اسفناج های داخل لیوان را فشار دهید دیگر جا برای اضافه کردن اسفناج بیشتر نداشته باشد.

خرد کردن اسفناج اولین مرحله در دستور تهیه کیک اسفناج پف دار

۲- یک سوم لیوان روغن مایع را با دو سوم لیوان شیر قاطی کنید که می شود یک لیوان پر شیر و روغن؛

مخلوط شیر و روغن دستور تهیه کیک اسفناج پف دار

۳- یک لیوان اسفناج را در مخلوط کن بریزید و یک لیوان شیر و روغن را به آن اضافه کنید و آنها را مخلوط کنید. بعد که کمی مخلوط شد، لیوان دوم اسفناج را هم به این مواد اضافه کنید. و آنقدر مخلوط کنید تا حالت شیر موز بگیرد. یعنی کاملاً مخلوط شده و برگ های اسفناج بطور کامل له شوند و مانند تصویر زیر:

از مخلوط بالا حدود دو لیوان سرخالی شیر اسفناج بدست می آید.

مخلوط اسفناج دستور تهیه کیک اسفناج پف دار

۴- در این مرحله قبل از هر کاری مطلب ۶ نکته برای پف کردن و اسفنجی شدن کیک را بخوانید. چون برای تهیه کیک اسفناج و پف دار شدن آن به این نکات نیاز دارید.

بعد که پست بالا را خواندید، سفید و زرده تخم مرغ را کاملاً جدا کنید. سفیده را آنقدر بزنید که کاملاً شبیه خامه فرم گرفته شود و با کج کردن ظرف نریزید. حدود ۴ الی ۵ دقیقه باید سفیده را در یک جهت با دور تند همزن بزنید.

زدن سفیده تخم مرغ برای دستور تهیه کیک اسفناج

۵- ۴ عدد زرده را با یک قاشق جای خوری وانیل و شکر قاطی کنید و آنقدر با همزن بزنید که زردی زرده تمام شود و موادتون سفید شود و حالت کمی پف گرفته را بگیرد. حدود ۳ دقیقه همزدن زمان می برد تا زرده و شکر آماده شود.

توجه: می توانید برای کیک اسفناج زرده و سفیده را جدا کنید و مانند ویدیو که در انتها براتون گذاشتم زرده و سفیده را باهم ۴ تا ۵ دقیقه با دور تند همزن بزنید تا سفید رنگ و کش دار شود.

۶- بعد شیر اسفناج ها را اضافه کنید و حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بزنید تا مواد باهم خوب مخلوط شوند. ( اگر دوست دارید هل یا گلاب بزنید در این مرحله به مواد کیک حدود یک قاشق چای خوری هل یا ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید.)

۷- حالا آرد سفید (شیرینی پزی ) را که با ۲ قاشق مربا خوری بیکینگ پودر قاطی کردید و ۳ بار الک کردید را در طی سه مرحله در حالی که برای بار چهارم الک می کنید به مواد اضافه کنید و با همزن خاموش یا یک قاشق در یک جهت با مواد مخلوط کنید.

در آخر هم همزن را حدود ۳۰ ثانیه روشن کنید و در یک جهت مواد را بهم بزنید. تا آرد و مواد خیلی خوب باهم مخلوط شوند. در این حالت رنگ سبز اسفناج در خمیر کیک خیلی خوب پخش می شود.

قاطی کردن شیر اسفناج با زرده تخم مرغ دستور تهیه کیک اسفناج

۸- حالا نوبت به اضافه کردن سفیده تخم مرغ می رسد. سفیده را با قاشق پلاستیکی در یک جهت به مواد اضافه کنید و کمی بهم بزنید تا با مواد کیک کاملاً مخلوط شود. اما خیلی بهم نزنید تا پف کیک نخوابد.

قاطی کردن شیر اسفناج با آرد دستور تهیه کیک اسفناج

۶- قالب کیک را از قبل آماده کنید. برای اینکه کیک از قالبتون به راحتی جدا شود روش درآوردن کیک از قالب را حتماً بخوانید. و مواد را در قالب بریزید. نباید بیشتر از نصف  قالب را از خمیر کیک پر کنید، تا کیک جا برای پف کردن داشته باشد. برای این مواد به یک قالب با قطر ۳۰ و ارتفاع ۱۰ نیاز دارید. اما امی توانید از دو قالب کوچکتر هم استفاده کنید.

۷- بعد کیک در فر که از ۲۰ دقیقه قبل در دمای ۱۹۵ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم شده قرار دهید. ( قبل از اینکه شروع به هم زدن سفیده ها با همزن کنید فر را روشن کنید تا فر آماده باشد.)

۸- تا ۴۵ دقیقه درب فر را اصلاً باز نکنید تا پف کیک نخوابد. بعد با یک خلال دندان وسط کیک را تست کنید اگر چیزی به آن نچسبید یعی کیک شما آماده شده.

۹- بعد از اینکه کیک کمی سرد شد آن را از قالب خارج کنید و با شکلات آب شده یا هر ایده ای که دارید می توانید کیک اسفناج خوشمزه و خوشرنگتون رو را تزیین کنید. نوش جان 🙂

روش درست کردن و دستور تهیه کیک اسفناج خوش رنگ و خوشمزه دستور تهیه کیک اسفناج خوشمزه با تمام نکات ریز و درشت آن

برای مجلسی تر کردن کیک میتوانید آن را به سلیقه خودتان تزیین کنید. کیک اسفناج را معمولاً با خامه قنادی زده شده و میوه ها تزیین می کنند. البته می توانید از سس شکلاتی هم استفاده کنید. در تصویر زیر چند کیک اسفناج مجلسی و زیبا را می بینید که به سادگی تزیین شدند و میتوانند برای تزیین بهتون ایده بدهند.

طرز تهیه کیک اسفناج مجلسی و خوشمزه خیلی پوک

 کیک اسفناج با تزیین یلدایی و هندوانه

تمام مراجل پخت کیک اسفناج و تزیین آن به شکل هندوانه را در ویدیو زیر می بینید.

کیک اسفناج خوشمزه و پوک با تزیین یلدایی به شکل هندوانه

مواد لازم برای تهیه سس سفید:

  • نشاسته: ۱.۵ قاشق غ خ
  • شیر: نصف لیوان و یک چهارم لیوان
  • کمی وانیل: دلخواه
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری سرپر

مواد لازم برای تهیه سس لبو:

  • لبو: ۲ تا ۳ عدد کوچک
  • نشاسته: ۱ قاشق غذا خوری سرصاف
  • آبلیمو:۱ تا ۱.۵ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • دارچین و هل سابیده: سر قاشق چای خوری

نمایش ویدیو طرز تهیه کیک اسفناج یلدایی در آپارات

نمایش در یوتیوب

اگر این کیک اسفناج خوشمزه و خوشرنگ را درست کردید، حتما نظرتون رو بنویسید؛ همچنین خوشحال میشوم عکس کیکتان را از طریق اینستاگرام برای چاره دان ارسال کنید تا ماهم از دیدن کیک اسفناج مجلسی و زیبای شما لذت ببریم.

۴.۲/۵ - (۳۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام چشم اگر درست کنم حتما اما میتونی از دستور کیک پای سیب با کره که درسایت هست، استفاده کنید و بجای سیب از آناناس استفاده کنید اونوقت میشه پای آناناس خیلی خوشمزه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا