آشپزیدستور آشپزی

دستور فلافل خوشمزه خانگی مثل بیرونی بدون جوش شیرین و بیکینگ پودر

دستور فلافل خوشمزه خانگی مثل بیرونی و بازاری بدون جوش شیرینشاید برای درست کردن فلافل دستورهای متفاوتی رو شنیده باشید یا حتی آنها را درست کرده باشید. اما آنچه قرار است در اینجا بخوانید دستور فلافل خوشمزه و عالی خانگی است که مثل فلافل های بیرونی پوک و ترد می شود، با این تفاوت که دیگر به جوش شیرین و بیکینگ پودر یا حتی تخم مرغ نیاز ندارد. سعی می کنم تمام نکات و فوت و فن های ریز و درشت آن همراه با تصویر براتون بنویسم که بدون هیچ مشکلی یک فلافل خانگی فوق العاده درست کنید.

مواد لازم برای تهیه فلافل خانگی پوک و خوشمزه

  • نخود خام ۲ لیوان دسته دار
  • سیر یک عدد کامل
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • سیب زمینی بزرگ پخته ۲ عدد
  • جعفری پاک کرده: یک مشت بزرگ (سبزی فلافل)
  • فلفل سیاه یک قاشق چای خوری سر خالی
  • فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
  • نمک حدود یک قاشق مربا خوری پُر
  • زیره سیاه سابیده: یک قاشق مربا خوری
  • زردچوبه نصف قاشق چای خوری
  • روغن مخصوص سرخ کردن
  • سیاه دانه یا کنجد یک قاشق غذا خوری (دلخواه)

با این مواد حدود ۴۰ عدد فلافل بدست می آید.

مواد لازم برای تهیه دستور فلافل خوشمزه خانگی

مراحل و دستور تهیه فلافل خوشمزه

۱- اولین نکته مهم در دستور تهیه فلافل خوشمزه ما، آب کردن نخود است. نخود باید ۲۴ ساعت در آب سرد آب کنید. آب حتما باید آب سرد شیر باشد اگر آب گرم استفاده کنید فلافلتون سفت می شود.

در فاصله ای که نخود را آب کردید، هر ۴ الی ۵ ساعت یکبار آب نخود را عوض کنید که نفخ و بوی خامی نخود گرفته شود. حداقل ۳ بار آب نخود باید عوض شود.

آب کردن نخود برای درست کردن فلافل خوشمزه خانگی

توجه: سعی کنید بیشتر از ۲۴ ساعت هم نخود فلافل را آب نکنید. وگرنه خیلی نرم می شود و ممکن است فلافل موقع سرخ کردن وا برود. نخود آب کرده را هم در فریزر نگذارید. بعد از آب کردن سریع چرخ کنید.

۲- بعد که نخود خوب خیس خورد و اندازه آن تقریباً ۲ برابر شد، دیگر مواد فلافل را هم آماده کنید یعنی:

  • ۲ عدد پیاز بزرگ را پوست بکنید.
  • ۲ عدد سیب زمینی بزرگ را آب پز کنید که خوب پخته شود.
  • یک سیر کامل را پوست بگیرید.
  • جعفری را پاک کنید، بشویید و بگذارید آب آن گرفته شود.
  • ادویه های فلافل یعنی: فلفل سیاه و قرمز، زیره سیاه، و کمی زردچوبه را آماده کنید.

توجه: مقدار جعفری نباید زیاد باشد که رنگ فلافل را سبز کند و همچنین زردچوبه هم نباید خیلی بریزید که رنگ فلافل را زرد رنگ کند.

۳- برای درست کردن فلافل حتماً به چرخ گوشت نیاز دارید. چرخ گوشت را آماده کنید. توجه کنید برای اینکه به چرخ گوشت فشار نیاید برای چرخ کردن مواد فلافل از شبکه با سوراخ بزرگ استفاده کنید. سوراخ ریز برای گوشت است و چون نخود و سیب زمینی چسب ناک هستند، اگر شبکه با سوراخ ریز استفاده کنید، ممکن است به چرخ گوشت آسیب بزند.

استفاده درست از چرخ گوشت برای درست کردن فلافل خوشمزه و پوک خانگی

۴- ابتدا پیاز را چرخ کنید و آب آن را بگیرید. من همیشه برای گرفتن آب پیاز، پیاز چرخ کرده را داخل پارچه نخی تمیز و نازک می ریزم و آن را فشار می دهم تا آب آن گرفته شود.

نوجه: آب پیاز اگر گرفته نشود، بعداً فلافتون وامیرود.

۵-بعد نخود را مشت مشت داخل چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید. بعد هم سیب زمینی، سیر، جعفری را هم داخل چرخ گوشت بریزید و همه را چرخ کنید.

چرخ کردن مواد فلافل در دستور فلافل خوشمزه

توجه: درست کردن فلافل با سیب زمینی هم باعث ترد شدن و پفکی شدن فلافل می شود، هم اینکه بخاطر چسناک بودن سیب زمینی فلافل اصلاً وا نمی رود و دیگر نیاز به تخم مرغ نیست.

در دستور فلافل اصیل اصلاً نباید تخم مرغ به فلافل زد، چون طعم فلافل را عوض می کند.

۶- برای اینکه فلافل ترد و نرم شود. باید آن را دوبار چرخ کنید. 

بنابراین بعد از اینکه همه مواد را یکبار چرخ کردید با قاشق آنها را قاطی کنید و دوباره آن را چرخ کنید.

۷- بعد که ۲ بار مواد فلافل را چرخ کردید، ادویه فلافل (فلفل قرمز و سیاه سابیده، زیره سیاه سابیده و کمی زردچوبه،) و نمک به مواد فلافل بزنید. با دست خوب مواد را ورز دهید تا باهم قاطی شوند.

ادویه های فلافل برای خوشمزه شدن آن

توجه: برای درست کردن فلافل یکی از ادویه های مهم زیره سیاه است. زیره سیاه علاوه بر اینکه نفخ نخود را کاملاً می گیرد، بوی خامی نخود را هم می گیرد که باعث می شود عطر فوق العاده‌ای به فلافلتون بدهد.

برای خوشمزه و خوشکل تر شدن فلافل اگر دوست دارید، یک قاشق غذاخوری سیاه دانه یا کنجد هم به مواد فلافتون اضافه کنید.

مواد فلافل چون قابل خوردن است، قبل از سرخ کردن، کمی از آن را بچشید. اگر کم نمک است نمک بیشتر اضافه کنید. یا اگر دوست دارید تندتر باشد فلفل آن را بیشتر کنید.

۸- بعد از اینکه مواد را قاطی کردید، نوبت به سرخ کردن فلافل ها می رسد. می توانید یک ساعت مواد فلافل را داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند و منسجم تر شود. البته اینکار ضروری نیست. بعد از اینکه مواد را ورز دادید میتوان سریعاً آنها را سرخ کنید.

توجه: اگر دوست دارید می توانید روی مواد فلافل را پلاستیک بکشید که بوی یخچال را نگیرید و تا ۳ الی ۴ روز آنها را در یخچال نگهداری کنید و کم کم آنها را سرخ کنید.

۹- یک قابلمه یا ماهیتابه نچسب کوچک برای اینکه روغن کم تر مصرف شود، انتخاب کنید. روغن باید به حدی بریزید که تا نصفه یا بیشتر قطر فلافل را روغن بگیرد. تا خوب فلافل ها سرخ و مغز پخت شوند.

صبر کنید روغن داغ شود. برای امتحان کردن داغ بودن روغن، یک تیکه از مواد فلافل را داخل روغن بیندازید، اگر اطراف آن شروع به جوشیدن کرد، روغن داغ شده و برای سرخ کردن فلافل آمادست. (در حین سرخ کردن فلافل باید شعله گاز متوسط باشد، که فلافل داخل روغن بجوشد.)

با فلافل زن یک فلافل را آماده کنید.

توجه: برای اینکه مواد به فلافل زن نچسبد آن را کمی خیس یا چرب کنید.

یک قاشق غذا خوری مواد فلافل، داخل فلافل زن قرار دهید و با گودی قاشق و کمی فشار دست، آن را داخل فلافل زدن حالت قیف شکل در آورید مانند تصویر زیر:

 

نحوه درست کردن فلافل با فلافل زن در دستور فلافل خوشمزه

نحوه صحیح فلافل درست کردن با فلافل زن در دستور فلافل خوشمزه

بعد با تکان دادن آرام دست فلافل را داخل روغن بیندازید.

اگر فلافل زن ندارید با دست حدود یک قاشق غذا خوری از مواد فلافل را بردارید و آنها را گلوله کنید. با انگشت اشاره وسط گلوله فلافل را فشار دهید که کمی گود شود و بعد آن را داخل روغن بندازید.

اما اگر دوست دارید فلافل مثل بیرون شود، یک فلافل زن که قیمت خیلی پایینی هم دارد تهیه کنید. قیمت آن بین ۳ تا ۵ هزار تومن بیشتر نیست.

۱۰- یک فلافل را داخل روغن بیندازید کمی صبر کنید که سرخ شود. اگر وقتی یک طرف آن سرخ شد به ته ماهیتابه نچسبید یا وا نرفت با خیال راحت بقیه فلافل را هم دست کنید.

تهیه دستور فلافل خوشمزه و روش سرخ کردن فلافل

توجه: اگر فلافل وا می رود برای این مقدار مواد ۲ تا ۴ قاشق غذا خورد آرد گندم به مواد فلافل اضافه کنید و بهم بزنید. آرد گندم باعث می شود مواد فلافل به هیچ وجه وا نرود.

۱۱- وفتی دو طرف فلافل ها سرخ شدند، آنها را روی دستمال سفره کاغذی یا چند دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه آنها گرفته شود.

سرخ شدن فلافل های خوشمزه و ترد خانگی

اینم از دستور فلافل خوشمزه و ترد که می تونید خودتون در خانه با سالم ترین مواد درست کنید و نوش جان کنید.

اگر فلافل ها زیاد هستند بعد که آنها را سرخ کردید و سرد شدند، آنها را داخل ظرف سربسته در داخل فریزر تا ۱ الی ۱.۵ ماه می تونید نگهداری کنید و هر موقع هوس کردید آنها را گرم کنید و میل کنید.

این روش تهیه و دستور فلافل خوشمزه خانگی اصلاً به جوش شیرین و بکینگ پودر نیاز ندارد و کاملاً پوک و ترد می شود.

چیکار کنیم فلافل وا نرود؟ 

  1. نخود باید حتما ۲۴ ساعت با آب سرد آب کنید. اما نباید زمان طولانی در آب باشد. نخود نباید بیشتر از ۳۶ ساعت (یک و نیم روز) در آب باشد و نباید در فریزر بگذارید.
  2. آب پیاز را حتماً باید بگیرید.
  3. نباید سبزی خیلی اضافه کنید، یک مشت پُر جعفری کافی است. سبزی آب دارد که اگر زیاد باشد، فلافل وا می رود.
  4. اگر با رعایت همه موارد بالا فلافل ها وا می رود یا نخود فلافل را مدت طولانی آب کردید و یا حتی به ته ماهیتابه می چسبد، ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری سر پُر آرد گندم به مواد فلافل بزنید و مواد را بهم بزنید.
  5. برای درست کردن فلافل از ماهیتابه نچسب استفاده کنید. روغن حداقل باید تا نصفه قطر فلافل ها را بگیرد.

فلافل معمولاً یک غذای ساندویچی حساب می شود و با خیارشور و گوجه و سس قرمز ساندویچ می شود، اما می توان آن را با هر نانی میل کرد.  راستی اگر خیار شور و سس قرمز ندارید خالی از لطف نیست که دستور تهیه خیار شور خانگی فوری و ۳ دستور تهیه سس گوجه فرنگی خوشمزه را بخوانید.

اگر در مورد دستور فلافل خوشمزه و خانگی که مطالعه کردید، سوالی دارید، خوشحال می شوم پاسخ بدم. همچنین اگر شما ترفند و نکته‌ای برای خوشمزه تر شدن، پوک و پفکی شدن فلافل می دانید، لطف کنید برای ماهم بنویسید.

۴.۴/۵ - (۱۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. درود.
    بند کارگاه فلافل زنی دارم طبقه دستور شما انجام میدم.
    اما همکارم بهم پیشنهاد داد.۲برابر نخود سیب زمینی استفاد کنم.وفقط ادویه فلفل قرمز وسیرنمک استفاد کنم ایا اوکی هست؟؟؟؟؟؟وسیب زمینی ۲برابر نخود ابپز میکنم.
    یعنی ۱کیلو نخود .۲کیلو سیب استفادمیکنم..۳پا۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا