آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه کوکو عدس خام بسیار خوشمزه با تمام نکات آن

طرز تهیه کوکو عدس خام به همراه تمام نکات آنکوکو عدس یک غذای خوشمزه و ساده هست که مثل کوکوهای دیگه خیلی سریع آماده می شود. اگر به دنبال یک غذای ساده، خوشمزه، رژیمی و بدون گوشت هستید، پیشنهاد می کنم این دستور پخت کوکو عدس خام را بخوانید.

در بیشتر دستورها گفته می شود که عدس را بپزید و آب آن را بریزید و بعد برای کوکو استفاده کنید. اینکار باعث می شود خیلی از ویتامین ها و آهن موجود در عدس از بین برود. اما در این دستور از عدس خام در کوکو استفاده می شود. در نتیجه کوکو عدس خام دارای ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به کوکوی عدسی هست که با عدس پخته درست می شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کوکو سیب زمینی با روغن کم اما بسیار خوشمزه

مزه کوکو عدس خام تقریبا شبیه شامی است. اگر از شامی خوشتون میاد، به احتمال زیاد این کوکو خوشمزه را هم دوست خواهید داشت.

دستور کوکو عدس خام 

مواد لازم برای ۴ نفر :

  • عدس: یک لیوان
  • تخم مرغ: یک عدد
  • پیاز متوسط: یک عدد
  • سیب زمینی متوسط: یک عدد
  • ادویه شامل زردچوبه، فلفل سیاه، زیره و پودر سیر (از دو حبه سیر رنده شده هم می توانید استفاده کنید): یک قاشق مربا خوری پُر
  • نمک
  • روغن سرخ کردنی

مراحل آماده سازی کوکو عدس

۱- ابتدا یک لیوان عدس را بشویید. حداقل ۴ الی ۵ ساعت عدس ها را آب کنید تا نرم شوند. بعد از ۴ ساعت اگر یک عدس را بخورید کاملاً نرم شده؛ در این بین ۲ الی ۳ بار آب عدس را هم عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود.

۲- وقتی عدس ها نرم شدند، آنها را داخل چرخ گوشت یا مخلوط کن بریزید یا با گوشکوب آنها را بکوبید تا له شوند. بهتر است از چرخ گوشت استفاده کنید با گوشکوب یکم زمان می برد تا عدس ها له شوند.

۳- بعد از له کردن عدس ها، نوبت مخلوط کردن سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ و عدس است.

مواد لازم برای تهیه کوکو عدس خام

ابتدا سیب زمینی خام را با رنده ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید تا بعداً کوکو عدس وا نرود.

گرفتن آب سیب زمینی برای درست کردن کوکو عدس خام

بعد پیاز را با رنده درشت رنده کنید. نیاز به گرفتن آب پیاز نیست. مگر اینکه پیاز خیلی آب بیندازد در اینصورت آب پیاز را هم بگیرید. و بعد تخم مرغ، ادویه و نمک را اضافه کنید.

ادویه مخصوص کوکو عدس خام برای خوشمزه تر شدن آن

در کنار ادویه ای که استفاده می کنید. که من از ادویه مخلوط استفاده کردم.( دستور تهیه ادویه مخلوط را در پستی جداگانه براتون نوشتم. ) علاوه بر اون از یک قاشق چای خوری پودر زیره و نصف قاشق چای خوری پودر سیر هم اضافه کردم. این دو ادویه برای گرفتن بوی خامی عدس و همچنین از بین بردن نفخ و سردی عدس عالی هستند.

۴- همه مواد را مخلوط کرده و خوب ورز می دهیم تا یکدست شود. اگر وقت دارید ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت مواد کوکو عدس خام را داخل یخچال قرار دهید تا مواد بهتر بهم بچسبند. وگرنه اگر عجله دارید لازم نیست. من خودم داخل یخچال قرار ندادم.

مخلوط کردن مواد برای تهیه کوکو عدس خام

۵- داخل ماهیتابه را به اندازه‌ای که برای درست کردن شامی روغن می ریزد، چرب کنید. بعد کوکو ها را به شکلی که دوست دارید در داخل روغن بیندازید تا با حرارت کم سرخ شوند.

سرخ کردن کوکو عدس خام و خوشمزه

کوکو عدس خام روغن کمی می برد. تقریباً به اندازه‌ای که برای سرخ کردن شامی گوشت نیاز است. روغنی که می برد، نسبت به کوکو سیب زمینی خیلی کمتر است. برای آماده سازی آن هم به آرد سوخاری نیاز نیست و اگر مواد را همانطور که گفتم آماده کنید اصلاً وا نمی رود.

با مواد بالا حدود ۱۶ عدد کوکو درست می شود که همانطور که گفتم برای ۴ نفر کافی است. طعم خیلی خوبی دارد و بسیار شبیه شامی می شود.

کوکو عدس خام و خوشمزه

اگر کوکو عدس خام را درست کردید، حتماً نظرتون رو در زیر همین پست کامنت کنید.

۴.۳/۵ - (۳۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا