آشپزیدستور آشپزی

دسر پان فوق العاده خوشمزه و سریع با دستور متفاوت و با کالری کمتر

طرز تهیه دسر پان کم کالری اما خیلی خوشمزهاگر به دنبال تهیه یک دسر شیک، خوشمزه و البته کم کالری هستید من دسر پان اسپانیایی رو بهتون پیشنهاد میدم. مزه و شکل  اون خیلی شبیه به تیرامیسو است ولی با این تفاوت که در این دستور از خامه و کره در اون خیلی کم استفاده میشه. بخاطر همین خیلی نسبت به دسرهای هم خانواده خودش کم کالری است و یک دسر نسبتا ارزان هم هست و البته سریع آماده میشود.

اگر علاقه‌مند به آموزش کامل این دسر خوشمزه و ساده هستید، با من همراه باشید تا دستور تهیه دسر پان به همراه تمام نکات لازم برای خوشمزه تر شدن اون رو براتون در ادامه بنویسم.

دسر پان همانطور که از اسم آن مشخص است یک دسر است. اما به نظر من می توان بعنوان یک صبحانه مقوی و عالی همراه با یک چای یا قهوه خوشمزه هم میل کرد.

حتما بخوانید: طرز تهیه کیک اسفنجی رژیمی و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه دسر پان

  • کره ۲۵ گرم
  • بیسکویت پتی بر ۱.۵ عدد بزرگ
  • شیر ۲٫۵ لیوان (پیمانه)
  • وانیل ۱/۳ قاشق چای خوری
  • نشاسته ذرت ۱ قاشق غذا خوری
  • شکر نصف لیوان (پیمانه)
  • تخم مرغ یک عدد کامل
  • آرد سفید ۱/۴ لیوان (پیمانه)
  • خامه ۲۵ گرم
  • پودر دارچین یک قاشق سوپ خوری
  • پودر کاکائو نصف قاشق غذا خوری
  • پودر نارگیل ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
  • گردو نیمه خرد یک تا دو قاشق غذا خوری (دلخواه)
  • موز یک الی دو عدد (دلخواه)

توجه: اگر شیر پر چرب استفاده می کنید نیاز به خامه ندارد.

طرز تهیه دسر پان کم کالری و خوشمزه

طرز تهیه سس دسر

۱- تخم مرغ، شکر و وانیل را باهم مخلوط کنید و با دست یا همزن بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.

۲- شیر را در قابلمه بریزید شعله گاز را زیاد کنید تا شیر به جوش بیاید. وقتی شیر هنوز خیلی داغ نشده یک قاشق نشاسته را با کمی آب سرد حل کنید. به شیر اضافه کنید. (نشاسته باید با آب سرد حل شود تا گلوله گلوله نشود.)

۳- یک چهارم لیوان آرد را در حالی که الک می کنید کم کم به به شیر اضافه کنید و مدام بهم بزنید تا گلوله گلوله نشود.

توجه: برای اینکه آرد و نشاسته گلوله گلوله نشوند وقتی هنوز شیر سرد است به آن اضافه کنید.

۴- حالا نوبت به اضافه کردن شکر و تخم مرغ که در محله اول بهم زدیم می شود. آنها را به شیر بازهم در حالی که مدام بهم می زنید اضافه کنید.

۵- صبر کنید تا مواد شروع به جوشیدن و غلیظ شدن کنند. حدود ۲ تا ۳ دقیقه جوشیدن کافی است و غلظت آن باید در حد ماست رقیق باشد. (سس  نباید خیلی غلیظ باشد تا بعداً بتواند بیسکویت ها را خوب نرم کند. اما خیلی هم نباید رقیق باشد در حد ماست رقیق کافی است. اگر کرمی که درست کردید خیلی غلیظ شده کمی دیگر شیر به آن اضافه کنید که رقیق شود.)

۶- وقتی زیر شعله را خاموش کردید، خامه و کره به مواد اضافه کنید و بهم بزنید (خامه اگر در حال جوشیدن اضافه شود می برد.)

توجه: اگر موز دارید آن را به اندازه نصف بند انگشت برش بزنید و به کرم اضافه کنید بهم بزنید. (خوبی دسر پان این است که به راحتی می توانید اگر موز لهیده دارید استفاده کنید.) یا موز را بصورت حلقه حلقه برش بزنید و همراه گردو و دارچین بین لایه های دسر قرار دهید.

۷- حالا مواد را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت پودر کاکائو اضافه کنید و بهم بزنید. (برای اینکه دسر دو رنگ داشته باشید. این به سلیقه شما بستگی دارید می توانید به همه مواد کاکائو بزنید یا اصلاً کاکائو نزنید. پودر کاکائو یک قاشق مرباخوری سرپر کافی است.)

آماده کردن دسر و ریختن آن در ظرف

اینکه دسر پان را در چه ظرفی سرو کنید؛ کاملاً اختیاری و بسته به سلیقه شماست. ولی معمولاً در ظروف شیشه‎ای یا پیرکس ریخته می شود یا اینه می توانید در کف و اطراف قالب پلاستیک پهن کنید مواد دسر را در آن بریزید و بعد که خوب سرد شد آن را در یک ظرف دیگر برگردانید و اطراف آن را با دراژه، بیسکویت و شکلات آب شده تزیین کنید.

دسر پان کم کالری تزیین در قالب با بیسکویت و شکلات آب شده

حتی می توانید دسر پان را بصورت تک نفره و لیوانی تهیه کنید. که من یکبار اونو بصورت لیوانی هم درست کردم که در شکل زیر می بینید.

دسر پان تک نفره بصورت لیوانی

۱- ته ظرف را یک لایه نازک از سس بریزید بعد روی آن را کامل بیسکویت پتی بور بچینید. نیاز نیست بیسکویت ها را خرد کنید بعداً خودشون در سس خیس می خورند و نرم میشن. اما اگر هم شکسته و خرد بشن اشکال ندارد.

۲- روی بیسکویت ها را یک لایه سس بریزید. سس باید روی همه بیسکویت ها را بگیرد. لازم نیست خیلی سس باشد همین که روی بیسکویت را بپوشاند و بیسکویت دیگه مشخص نباشد کافی است.

۳- روی سس پودر دارچین، پودر نارگیل و گردوی نیمه خرد (دلخواه) بریزید. در بین یک یا دولایه موز حلقه شده هم به دلخواه میتوانید قرار بدید.

۴- حالا دوباره روی سس را بیسکویت پتی بور بچینید و مراحل را تکرار کنید. (حداقل باید سه لایه درست کنید بنابراین اگر موادتون کم هست ظرفتون رو خیلی بزرگ انتخاب نکنید.)

۵- آخرین لایه باید سس باشد و روی آن را با دارچین، پودر نارگیل، شکلات آب شده، میوه و … می توانید تزیین کنید. (اگر آخرین لایه بیسکویت باشد روی دسر بیسکویت ها خیس نمی خورند و زیاد جالب نمی شود.)

۶- دسر باید جداقل ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده شود.

با مواد بالا یک ظرف دسر پان ۳ لایه، بیست در ده مربعی یا ظرف دایره‌ای به قطر ۲۰ با ارتفاع ۳٫۵ تا ۴ سانتی متر درست می شود. همانطور که در تصویر ابتدای نوشته می بینید.

نکاتی برای خوشمزه تر شدن دسرپان شما

  1. بهتر است از یک بسته بیسکویت پتی بور کاکائویی و یک بسته ساده استفاده کنید تا دسرتان خوشمزه تر و خوش شکل تر شود.
  2. روی دسر را شکلات آب شده یا تخته ای رنده شده بریزید.
  3. دسر پان هرچه بیشتر در یخچال بماند خوشمزه تر می شود. بهتر است یک شب تا صبح در یخچال بماند.
  4. برای خوشمزه شدن دسر پان خیلی مهم است که سس یا همان کرم آن نبایدخیلی غلیظ باشد تا بیسکویت ها را خوب نرم کند و سفتی بیسکویت زیر دندان حس نشود.

شاید با خواندن توضیحات بالا درست کردن آن سخت به نظر بیاید. اما اگر یکبار آن را تهیه کنید خواهی دیدید که چقدر راحت و سریع آماده می شود. بشخصه هر وقت دلم هوس یک کیک خوشمزه اما ساده میکنه یا برای پذیرایی از مهمونا ،بخصوص اگر تعدادشون زیاد باشد یکی از چیزایی که در برنامه غذاییم دارم، همین دسر پان هست. چون به نظرم نسبت به دسرهای دیگه خوشمزه تر، کم کالری تر و ساده تر است و البته اگر هزینه براتون مهم باشه، قیمت مناسبی هم دارد. بخصوص اگر به اون گردو نزنید.

خوشحال می شوم اگر این دسر پان رو درست کردید، نظرتون رو بدونم و اینکه برامون از دسرهای کم کالری که درست می کنید، بنویسید.

۴/۵ - (۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید نشاسته ذرت با نشاسته هایی که فرنی درست میکنیم فرق دارن آیا؟؟؟؟ همین نشاسته های معمولی که تکه های کوچک سفید هستن !

  2. سلام.
    من با دستور شما این دسر رو درست کردم و باید بگم حقیقتا لذیذه.ممنونم ازتون.البته من از گردو و پودر نارگیل استفاده نکردم و کل سس دسر رو کاکائویی کردم.و دیگه اینکه به نظرم موز به لذیذ شدن این دسر بسیار کمک میکنه.بازهم تشکر میکنم ازتون.

  3. سلام ببخشید جای نشاسته ذرت نمی‌تونیم ماده دیگه ای بریزیم . ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام لطف دارید 🙂 نشاسته برای لعاب دادن به سس دسر هست بهتر نشاسته بزنید ولی اگر نداشتید بجاش آرد گندم استفاده کنید یک الی دو قاشق آرد بیشتر بریزید. سستون نباید خیلی هم غلیظ بشه که به خورد بیسکویت ها بره و اونا رو نرم کنه در حد فرنی باشه کافیه

  4. با سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    من این دسر درست کردم حتی با اینکه کل دستور رعایت نکردم گردو و شکلات آب شده نریختم خیلی خوشمزه شد همسرم با خودش برد سرکار همکاراش کیف کرد په بودن
    ممنون میشم باز دستور از این مدل دسرها ی ساده . خوشمزه بزارید

    1. سلام
      خوشحالم که راضی بودی. چشم دسرهای ساده ای که خودم ازشون خوشم اومده در آینده در سایت قرار میدم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا