آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

سفر ارزان رفتن در داخل کشور با این ۱۰ ترفند ارزان سفر کردن

ترفندها و راهکارهای سفر ارزان رفتن در داخل کشور ایرانکمتر کسی پیدا می شود از سفر کردن خوشش نیاد. اما دو مشکل اساسی وجود دارد که باعث می شود خیلی از ما قید مسافرت رفتن را بزنیم. یکی وقت نداشتن و دیگری مخارج سفر؛ اما آیا می شود ارزان سفر کنیم؟ اگر ادامه این پست را بخوانی با چند راهکار عالی برای سفر ارزان رفتن در ایران آشنا خواهی شد.

قبل از اینکه با راهکارهای سفر ارزان رفتن آشنا شویم، لازم است به این نکته اشاره کنم که: شاید شما دید بدی نسبت به ارزان سفر کردن دارید. چون فکر می کنید کم خرج کردن و یا خرج نکردن در سفر موجب می شود آنطور که باید بهتون خوش نگذرد. اما همیشه ارزان سفر کردن برابر با کم تر خرج کردن نیست و بعضی اوقات انتخاب های نادرست باعث میشوند که ما یک سفر پر خرج داشته باشیم و به همین دلیل تا چند سال نتوانیم سفر کنیم و لذت سفر کردن را از خودمان دریغ می کنیم.

در اینجا قرار است با راهکارهایی برای سفر ارزان آشنا شویم که به ما کمک کند سفر خوب و خوش اما با خرج کم تر داشته باشیم نه یک سفر سخت و آزاردهنده؛

مطلب مرتبط: راهکارهای کمتر خرج کردن و بیشتر پس انداز کردن

با این راهکارها سفر ارزان رفتن هم ممکن است!

۱- از قبل برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی کردن برای سفر ارزان رفتن - چاره دان

برنامه ریزی از قبل باعث می شود به مرور و سرفرصت از بهترین و ارزان ترین جاها الزامات سفر خود را تهیه کنید. در نتیجه خرج سفر شما از همان ابتدا کم می شود. برای مثال لوازم مورد نیاز را از فروشگاه های دارای تخفیف تهیه کنید و یا ماشین خود را به تعمیرکار خوب و ارزان تر بدهید تا برای سفر آماده شود.

از دیگر جاهایی که برنامه ریزی کردن به سفر ارزان رفتن ما کمک می کند این است که: اگر با قطار، اتوبوس یا هواپیما سفر می کنید می توانید از تخفیفات رزرو بلیط استفاده کنید و بدون اینکه به خودتان سختی بدهید در هزینه های سفر خودتان صرفه جویی کنید.

اگر قرار است بجایی سفر کنید که مقصد مشخصی دارید، برای مثال به سفر زیارتی می روید. بهتر است برنامه ریزی کنید و اتومبیل شخصی استفاده نکنید تا هم از تخفیفات وسایل حمل و نقل استفاده کنید و خرجتان کم تر شود و هم مجبور نباشید هزینه پارکینگ و یا خرید لوازم ماشین را بدهید.

۲- الزامات سفر را با خودتان ببرید

سعی کنید تا می توانید وسایل مورد نیاز خود را با خودتان داشته باشید. بخصوص اگر با ماشین شخصی سفر می کنید رعایت این نکته خیلی راحت تر می شود. اینکار باعث می شود تا مجبور نباشید به خاطر چیزهایی که در خانه موجود دارید، دوباره پول پرداخت کنید در نتیجه مخارج مسافرت خود را کاهش می دهید.

الزامات سفر مثل:

  • دفترچه بیمه: حتی اگر سفر یک روزه می روید، آن را به همراه داشته باشید. چون در سفر ممکن است اتفاقات غیرمنتظره ای بیافتد و اگر دفترچه بیمه خود را همراه نداشته باشید مجبور می شوید حتی بخاطر یک سرماخوردگی ساده هزینه زیادی را پرداخت کنید.
  • داروهای ضروری
  • چادر مسافرتی
  • وسایل خواب مانند پتو و زیرانداز ملافه
  • وسایل شخصی
  • وسایل کباب کردن و آشپزی
  • ظروف لازم مثل لیوان، بشقاب، فلاسک و …
  • لباس
  • مواد غذایی و کنسرو

مطلب مرتبط: روش تهیه حریره نشاسته ساده برای گلو درد و سرماخوردگی مناسب برای مسافرت

۳- چک لیست تهیه کنید چه برای خودتان و چه برای ماشینتان

تهیه چک لیست برای سفر ارزان رفتن

تهیه چک لیست باعث می شود تا خیلی از لوازم مورد نیاز را بیاد بیاورید و از جاماندن خیلی از وسایل جلوگیری می شود. بنابراین دیگر نباید آنها را دوباره تهیه کنید.

پیشنهاد می کنم یک چک لیست را از یک هفته قبل از آغاز سفرتون روی کمد یا یخچال بچسبانید و هرچه به ذهنتان می رسد که در سفرتون لازم می شود، روی آن بنویسید تا روز آخر دچار سردگمی نشوید و با خیال راحت تمام وسایل مورد نیاز خود را با خودتان ببرید.

اینکار باعث می شود که همه چیز را با خودتان ببرید در نتیجه آرامش بیشتری هم در سفر داشته باشید.

مطلب مرتبط: چک لیستی از ضروری ترین وسایل برای رفتن به ساحل

۴- از تخفیفات استفاده کنید

برای سفر ارزان رفتن از تخفیفات استفاده کنید

۱- در هر شهری فروشگاه هایی هستند که کالاهای خود را با درصدی تخفیف به فروش می رسانند. سعی کنید لوازم و مواد غذایی مورد نیاز خودتان را از این فروشگاه ها تهیه کنید.

۲- زمان ها و فصل هایی از سال را برای مسافرت انتخاب کنید که هتل ها و مکان های تفریحی بیشترین تخفیف را می دهند.

۳- سایت هایی مثل تخفیفان و نت برگ را چک کنید تا از تخفیفات هتل ها و تورها آگاه شوید و از آنها برای مسافرت کردن استفاده کنید.

۴- همانطور که قبلا هم اشاره کردم، اگر با ماشین شخصی سفر نمی کنید می توانید از وسایل حمل و نقل دارای تخفیف استفاده کنید. گاهی با خرید بلیط هواپیما به صورت چارتر و یا رزرو بلیط قطار در زمان‌های تخفیف می‌توانید به میزان زیادی هزینه‌ی سفر خود را کاهش دهید. این تخفیفات معمولاً برای مسافرانی که خیلی زودتر برای مثال یک ماه زودتر بلیط تهیه می کنند یا حتی ساعات پایانی مانده به حرکت مثلا یک روز قبل از حرکت در نظر گرفته می شود.

۵- در زمان مناسب سفر کنید

برنامه سفر منعطفی داشته باشید تا مجبور نباشید در فصل تابستان، بهار و روزهای تعطیل سفر کنید. در این روزها شانس برخورداری از تخفیفات هتل، وسایل نقلیه، امکان تفریحی را از دست می دهید.

برنامه سفر خود را در زمانی قرار دهید که مسافرت کم تر انجام می شود، بنابراین قطعا سفر ارزان تری خواهید داشت. فصل زمستان، پاییز و روزهایی که تعطیل رسمی نیست، بهترین انتخاب برای سفر ارزان رفتن است. چراکه به دلیل حجم کم مسافر  هتل ها، وسایل نقیله و مکان های تفریحی برای جذب مسافر تخفیفات ویژه ای می دهند.

برای انتخاب بهترین زمان، مکانی که قرار است به آن سفر کنید را در نظر بگیرید. مثلاً شهرهای غربی مانند تبریز در تابستان بیشترین حجم مسافرت را دارند اما در زمستان و پاییز مسافرت به این شهرها کم تر می شود. یا قشم و کیش در اویل بهار و اواخر زمستان بیشترین تعداد مسافر را دارند. که بهتر است اگر قصد سفر ارزان رفتن را دارید، زمان های دیگری برای رفتن به آنجا را انتخاب کنید.

اگر فرزند مدرسه ای ندارید، بهتر است تابستان و عید را برای رفتن به سفر در نظر نگیرید. در عوض مرخصی های خود را برای دیگر فصول سال ذخیره کنید.

۶- با تورها سفر کنید

تورها چون تعداد زیادی بلیط و همچنین یک مکان را یک جا اجاره می کنند، معمولاً کم ترین هزینه را پرداخت می کنند. در نتیجه سفر کردن با تور باعث می شود مقدار هزینه ای که باید برای سفر بپردازید، کاهش یابد. بنابراین اگر قصد سفر کردن دارید حتما سری به تورگردانان و آژانس های مسافرتی، سایت هایی که تورها را معرفی می کنند، بزنید.

۷- گاهی اوقات تنوع در غذا خوردن و مکان خوابیدن را تجربه کنید

داشتن تنوع در مکان و تغدیه برای سفر ارزان رفتن لازم است

همیشه لازم نیست به هتل بروید یا برای غذا خوردن رستوران را انتخاب کنید. اگر با ماشین شخصی سفر می کنید همراه خودتان چادر ببرید و بعضی از شب ها را در چادر در طبیعت زیر آسمان سپری کنید. همچنین لذت آشپزی کردن، آتش کردن و درست کردن کباب خوشمزه در طبیعت را تجربه کنید تا علاوه برای لذت بردن، سفر ارزان تری داشته باشید. چون با این روش نباید پول جا بدهید. همچنین غذایی که خودتان درست کنید خیلی ارزان تر از رستوران می شود.

حتی اگر با ماشین شخصی سفر نمی کنید می توانید بجای استفاده از رستوران های توریستی یا رستوارن هتل از یک غذاخوری محلی استفاده کنید و ضمن تجربه غذاهای محلی و لذت بردن از آن ها، مخارج سفر خود را خیلی کاهش دهید.

اگر با ماشین شخصی سفر می کنید، بعضی از غذاها که امکانش وجود دارد را با خودتان ببرید تا مجبور نباشید بین راه تهیه کنید و هزینه بیشتری بابت آن بپردازید.

حتی بجای هتل می توانید از مسافر خانه ها و اجاره کردن یک اتاق از خانه استفاده کنید که بسیار ارزان تر هستند و البته تجربه جدیدی هم می شود.

۸- از افراد محلی برای انتخاب بهتر کمک بگیرید.

برای انتخاب مناسب ترین جا برای اقامت و خرید مواد غذایی از افراد محلی کمک بگیرید تا بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

یادم هست چند سال قبل عید نوروز به مسافرت رفتیم برای اقامت شب دنبال جا می گشتیم که با پرسش از افراد محل متوجه شدیم یک تکیه نزدیک ما هست که می توانیم در آنجا مجانی اقامت کنیم. وقتی آنجا رفتیم دیدیم تمام امکانت رفاهی مثل حمام، توالت، وسایل خواب، چای و آب جوش هم مجانی و صلواتی هست که باعث شد یک سفر کم خرج و عالی داشته باشیم.

۹- برای مسافرت هوایی بهترین انتخاب را داشته باشید

نکات لازم برای سفر ارزان رفتن با هواپیما

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید نکات زیر بهتون کمک می کند بلیط ارزان تری تهیه کنید:

۱- دنبال زمان هایی باشید که پرواز ها ارزان تر می شوند. قیمت پروازها در ماه ها و روزهای مختلف پایین و بالا می رود برای مثال روزهای تعطیل و آخر هفته ها قیمت ها گران تر هستند.

۲- اگر مسیر طولانی دارید، هواپیمایی را انتخاب کنید که در مسیرش توقف دارد. چون هزینه آن کم تر می شود. اگر دیرتر رسیدن برایتان مهم نیست این گزینه ی خوبی را برای سفر ارزان رفتن است.

۳- برای سفر کردن ارزان تر با هواپیما در نظر گرفتن نکات زیر هم تاثیر زیادی دارد:

  • کلاس پرواز،
  • مقدار باری که همراه دارید.
  • مناسبت ها و ایام،
  • شرکت هواپیمایی،
  • مستقیم یا غیر مستقیم بودن پرواز،
  • زمان رزرو بلیط که معمولاً خیلی زودتر یا لحظه آخر بهترین انتخاب است. اما لحظه آخر ریسک دارد. شاید صندلی خالی گیرتان نیاید.

۱۰- مناسب ترین مکان را انتخاب کنید

برای مسافرت مناسب ترین مکان را انتخاب کنید تا سفر ارزان داشته باشید

بعضی از شهرها برای مسافرت گرانتر از شهرهای دیگر است. مثل قشم و کیش که سفر کردن به قشم خیلی ارزان تر از کیش است.

بهتر است اگر به دنبال یک سفر ارزان اما خیلی لذت بخش هستید، سفر به طبیعت را انتخاب کنید. چون در هر جای طبیعت باشید هزینه جا شما رایگان است و اگر بچه دارید در طبیعت ماندن برای بچه ها خیلی لذت بخش تر از ماندن در هتل است

به نظر من لازم است هرچند وقت یکبار از شهرها دور شویم و در طبیعت بمانیم تا از طبیعت انرژی بگیریم و تجدید قوا کنیم. سعی کنید سفر ارزان در طبیعت را حتی سالی یکبار داشته باشید و دور از همه دغدغه های زندگی، از آن لذت ببرید.

یادمان باشد که ما سفر می کنیم تا کمی از مشغله ها و زندگی روزمره خودمان بیرون بیایم. در واقع خوش بگذرانیم. بنابراین سعی کنید در سفر به خودتان سخت نگیرید تا بهترین لحظات را داشته باشید.

شما برای سفر ارزان رفتن چه راهکارها و ترفندهایی را بکار می گیرید؟ این ترفندها را برای ماهم بنویسید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا