آشپزیدستور آشپزی

سوپ شیر و قارچ خوشمزه و حرفه‌ای با تمام نکات ریز و درشت آن

طرز تهیه سوپ شیر و قارچ خوشمزه و مجلسی با تصویر از مراحل آنیکی از سوپ های خیلی خوشمزه سوپ سفید یا همان سوپ شیر است که معمولاً بعنوان پیش غذا سرو می شود. مانند خیلی از غذاها برای این سوپ خوشمزه هم دستورات متفاوتی وجود دارد. در ادامه قرار است با طرز تهیه سوپ شیر و قارچ فوق العاده خوشمزه و حرفه‌ای را بخوانیم. پیشنهاد می‌کنم این سوپ شیر و قارچ رو درست کنید، معرکه می‌شود.

این سوپ را میتوان سوپ سفید یا سوپ شیر و قارچ یا سوپ شیر و خامه و یا سوپ شیر و جو پرک نامید. چون همانطور که در ادامه خواهی دید همه این مواد در این سوپ استفاده می‌شود. این سوپ خیلی مقوی و کامل است که به نظر من نتنها بعنوان پیش غذا بلکه یک غذای کامل است و برای وعده افطار در ماه رمضان عالی است.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر 

این مواد برای ۴ نفر بعنوان غذای کامل و ۶ نفر بعنوان پیش غذا کافی است.

  •  سینه مرغ: یک عدد کوچک
  • آب مرغ: تقریباً ۱.۵ لیوان
  • قارچ: ۷ الی ۸ عدد متوسط
  • جو پرک: یک نیم کاسه بزرگ تقریبا ۲ ملاغه
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • هویج: ۲ عدد متوسط
  • شیر: ۱ تا ۱.۵ لیتر
  • آرد: ۲ قاشق غذا خوری سرخالی
  • خامه: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (۵۰ تا ۱۰۰ گرم)
  • جعفری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • ادویه ها: فلفل سیاه و نمک، دارچین
  • نخود سبز: یک ملاغه (یک کاسه ماست خوری کوچک)
  • ذرت: یک ملاغه (یک کاسه ماست خوری کوچک)

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر و قارچ

این سوپ شیر با خامه است ولی خامه قابل حذف است. اما عطر و طعم خامه باعث می‌شود طعم سوپتون عالی شود. پیشنهاد می‌کنم خامه را حذف نکنید از مقدار آن کم کنید. بخصوص طعم این سوپ همراه با خامه برای بچه‌ها خیلی دوست داشتنی‌تر می‌شود.

نخود سبز و ذرت هم قابل حذف کردن هستند، ولی ایندو هم طعم سوپ رو بهتر می کنند، هم سوپ شیر و قارچ شما را مجلسی‌تر می‌کنند. به نظر من آن‌ها را حذف نکنید بخصوص ذرت؛

طرز تهیه سوپ شیر و قارچ خوشمزه و مجلسی

۱- ابتدا سینه مرغ را همراه با ۲ لیوان آب و یک تیکه پیاز، یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه و چند حلقه هویج (دلخواه) بگذارید، بپزد. تا هم مرغ پخته شود هم آب مرغ با این مواد خوشمزه‌تر شود و برای استفاده در سوپ آماده شود.

توجه: سوپ شیر و قارچ همانطور که مشخص است مایع اصلی آن شیر هست. بنابراین آب مرغ نباید خیلی باشد. به همین دلیل برای پخت سینه مرغ، خیلی آب اضافه نکنید که بتوانید همه عصاره مرغ را استفاده کنید و سوپتون خوش طعم‌تر شود.

سینه مرغ برای درست کردن سوپ شیر و قارچ با مرغ

۲-پیاز را نگینی ریز خرد کنید، با کمی روغن تفت دهید. کمی که پیاز سبک شد، سینه مرغ که کاملاً پخته شده و ریش ریش کرده‌اید، به پیاز اضافه کنید. هم زمان هویچ که نگینی خرد شده هم اضافه کنید تا باهم ۵ الی ۶ دقیقه تفت بخورند.

توجه: روغن زیاد نزنید؛ چون خامه و شیر چرب هستند. اندازه هویچ ها به اندازه ذرت باشند که شکل سوپتون زیبا شود.

تفت دادن هویج و مرغ برای درست کردن سوپ شیر و خامه

۳- وقتی هویج و مرغ و پیاز را تفت دادید، یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه و نصف قاشق چای خوری دارچین به مواد اضافه کنید و آب مرغ را روی آنها بریزید تا هویج ها نیم پز شوند. آب مرغ باید به حدی باشد که روی مواد را بگیرد نباید خیلی باشد.

۴- بعد از ۱۵ دقیقه که هویج‌ها نیم پز شدند، ذرت و نخود سبز را هم اضافه کنید تا حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بپزند.

اضافه کردن ذرت و نخود سبز برای درست کردن سوپ شیر و قارچ و خامه

 

۵- وقتی همه مواد پخته شدند، قارچ ها را به اندازه نصف اسلایس خورد کنید و به مواد اضافه کنید و بعد از ۱ الی ۲ دقیقه که جوش خورد، تقریباً یک قاشق مرباخوری سر خالی نمک اضافه کنید.

اضافه کردن قارچ برای درست کردن سوپ شیر و قارچ و خامه

 

۶- یک لیتر شیر را روی مواد بریزید. به همراه یک قاشق غذاخوری سر خالی آرد، را کم کم به شیر اضافه کنید و بهم بزنید. نیم لیتر شیر و قاشق دوم آرد را نگه می‌داریم، وقتی شیر به جوش آمد و ۵ دقیقه جوشید، اگر لازم بود اضافه می‌کنیم.

یعنی: اگر سوپ خیلی غلیظ بود، شیر اضافه می کنیم. اگر رقیق بود آرد را اضافه می‌کنیم. البته جوپرک هم لعاب می‌اندازد بنابراین خیلی آرد نزنید.

توجه: به جای نیم لیتر شیر می‌توانید آب جوش هم اضافه کنید. یعنی یک لیتر شیر را در ابتدا به مواد اضافه کنید. اگر سوپ در آخر خیلی غلیظ شد، کم کم آب جوش به سوپتون اضافه کنید تا به غلظت مد نظرتون برسد. این سوپ نباید خیلی هم رقیق باشد. غلظت آن تقریباً به اندازه ارده باشد.

آرد را کم کم روی سوپ بپاشید و همزمان سوپ را بهم بزنید تا گلوله گلوله نشود. آرد برای لعاب دادن با سوپ استفاده می‌شود.

۷- بعد که شیر ۶ الی ۷ دقیقه جوشید، جوپرک و خامه را اضافه کنید. از وقتی شیر را اضافه کردید، هر یک دقیقه سوپ را بهم بزنید که سوپ ته نگیرد. جو پرک و خامه هم باید ۵ دقیقه بجوشند تا هم جو پرک پخته شود، هم اینکه طعم خامه به خورد باقی مواد سوپ برود.

خامه را به سوپ شیر یا همان سوپ سفید اضافه می کنیم

اگر از شیر پر چرب استفاده می‌کنید، می‌توانید برای این حجم سوپ یک قاشق غذاخوری خامه هم استفاده کنید، اما اگر شیرتون کم چرب هست، ۲ تا ۳ قاشق خامه بزنید. (مقدار خامه یا حتی اضافه کردن و نکردن آن به سلیقه خودتون بستگی دارد.)

سوپ شیر و قارچ همراه با خامه و مرغ و جو پرک خیلی خوشمزه و عالی

۸- مثل دستور سوپ مرغ و جو پرک در اینجا هم  سبزی سوپ یعنی جعفری را باید وقتی اضافه کنید، که قرار است سوپ را سرو کنید. چون اگر سبزی زیاد حرارت ببیند یا در قابلمه را بگذارید، رنگ زیبای سبزی از بین می رود. بنابراین ۲ الی ۳ دقیقه قبل از سرو جعفری ساتوری شده را به سوپ داغ اضافه کنید و بهم بزنید.

اینم از سوپ شیر و قارچ خیلی خوشمزه و خوش عطر، اگر درست کردید، حتماً نظرتون رو بنویسید و خوشحالم می‌شوم اگر شماهم نکته‌ای برای خوشمزه‌تر شدن این سوپ می‌دانید بنویسید.

طرز تهیه سوپ شیر و قارچ با خامه و جو پرک خوشمزه و مجلسی

۴.۲/۵ - (۱۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من مراحل رو طبق دستور انجام دادم ولى چرا وقتى شیر را اضافه کردم و چند جوش زد شیر به صورت بریده بریده در امد
    خیلى ممنون

    1. سلام نمیدونم شیر باید سرد باشه و به آرد و کره اضافه کنید نبایدش شیر ببره ولی اگر برید هم مشکلی نداره. ایندفعه آرد رو از حرارت بردارید شیر اضافه کنید وقتی شیر خوب با آرد مخلوط شده اونوفت اونو رو شعله بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا