آشپزیدستور آشپزی

شیرینی ملکه بادام مجلسی خیلی خوشمزه با انواع مغزها

شیرینی ملکه بادام با انواع مغزها خوشمزه و مجلسیشیرینی ملکه بادام جز شیرینی های تر است و برای درست کردن آن از انواع مغزها مانند مغز بادام درختی یا زمینی مغز پسته و تخمه آفتاب گردان استفاده می‌شود. از طعم شیرینی ملکه بادام اگر بخوام براتون بگم، در یک کلمه فوق العادست و یک شیرینی تر شیک و ساده و بسیار خوشمزه برای پذیرایی از خودتون و مهاماناتون به حساب می آید. اما اگر بخواهید از بیرون تهیه کنید جز شیرینی های گرون قیمت هست. اما با دستوری که در ادامه براتون می نویسیم خودتون یک شیرینی ملکه بادام مجلسی و عالی درست می‌کنید، اونم با یک چهارم تا یک پنجم هزینه‌ای که باید در بیرون بپردازید.

من برای درست کردن شیرینی ملکه بادام از دستور خانه صرافها استفاده کردم. واقعا دستورشون عالیه و خیلی خوب میشه البته با کمی تغییرات، که در ادامه همه نکات و دستور رو کامل براتون می‌نویسم.

بعضی شیرینی ملکه بادام را کیک ملکه بادام میشناسند، ولی در واقع کیک نیست و ملکه بادام یک شیرینی تر است. از مراحل کار سعی کردم عکس براتون گذاشتم که با تمام مراحل به خوبی آشنا شوید. ولی دستورش حرف نداره و عالی میشه من بارها درست کردم و امتحانش رو پس داده طرز تهیه ملکه بادام سخت هم نیست، اصلا نگران نباشید همه فوت و فن هایش رو خواهم گفت.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ملکه بادام خوشمزه

این مواد برای ۱۰ نفر کافی است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ملکه بادام دو قسمت دارد، یکی مواد قسمت زیرین یا تر یا همان قسمت کیکی شیرینی ما هست و یک قسمت شامل مواد رویه شیرینی است.

مواد زیرین و کیک ملکه بادام خوشمزه

  • آرد سفید: ۱۸۰ گرم
  • پودر قند: ۱۲۵ گرم (توجه کنید گفتم پودر قند و نگفتم شکر بنابراین باید شکرتون رو برای درست کردن این شیرینی حتما آسیاب کنید.)
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چای خوری(اگر وانیل شکری بود ۱/۴ قاشق مرباخوری)
  • خامه صبحانه: ۵۰ گرم (یا ۵۰ گرم شیر پرچرب غلیظ)
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری سرپُر

مواد رویه: 

مواد رویه شیرینی ملکه بادام حرفه ای و خوشمزه

  • عسل: ۸۰ گرم
  • کره: ۶۰ گرم
  • شکر: ۷۰ گرم
  • خامه: ۲ قاشق سوپ خوری ((یا بازهم ۵۰ گرم شیر پرچرب غلیظ))
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چای خوری
  • خلال بادام ۱۰۰ گرم (میتوانید بجای آن از خلال بادام زمینی ، پسته و مغز تخمه هم استفاده کنید یا نصف شیرینی را خلال بادام و نصف را از یک خلال دیگر بریزید.) پرک بادام هم می شود استفاده کرد.
  • زعفران سابیده کمی برای رنگ دادن به موارد رویه

توجه: تخم مرغ و کره حتما و حتما باید به دمای محیط برسند، مخصوصا کره باید کاملاً نرم شود.

مراحل درست کردن ملکه بادام حرفه ای 

۱- اول از همه تمام مواد رویه را باهم مخلوط می کنیم. روی حرارت قرار می دهیم کم کم بهم می زنیم تا بعد از ۴ الی ۵ دقیقه به جوش آید وقتی جوشیدو مواد را خاموش می کنیم تا وقتی که کیک آماده می شود مواد خنک شود و از حرارت بیافتد.

آماده کردن مواد رویه در قابلمه کوچک

توجه: برای شیرینی ملکه بادام باید مواد روی شیرینی ولرم شده باشد و روی مواد زیرین که داغ است و تازه از فر خارج شده، ریخته شود. اگر هر دو داغ باشند، شیرینی ما خراب می‌شود.

بنابراین ابتدا مواد رویه را درست کنید و بگذارید از حرارت بافتد.

۲- اول از همه کره و پودر قند را باهمزن و دور تند می‌زنیم تا پوک شود، تقریباً یک الی دو دقیقه طول میکشه که کره و پودر شکر به این حد برسند.

قاطی کردن پودر قند و کره برای درست کردن شیرینی ملکه بادام خوشمزه

۳- بعد از آن تخم مرغ‌ها را یکی یکی  اضافه می‌کنیم. برای هر تخم مرغ یک دقیقه مواد را با همزن می زنیم. مثل روش درست کردن کوکی گردویی خوشمزه خانگی که براتون نوشتم.

زدن تخم مرغ با پودر قند و کره در شیرینی ملکه بادام

وقتی تخم مرغ آخر رو اضافه می‌کنیم باید همراه آن یک چهارم قاشق چای خوری وانیل هم اضافه کنیم و بهم بزنید.

زدن تخم مرغ و وانیل با پودر قند و کره در شیرینی ملکه بادام

توجه: در حین زدن تخم مرغ ممکن است بخشی از پودرهای قند به اطراف ظرف پاشیده شده باشند با قاشق آن را جمع کنید در وسط ظرف بریزید که اوناهم مخلوط شوند تا بخش کیک شیرینی ملکه بادام خوب پوک و نرم شود.

۴- بعد از تخم مرغ ها خامه یا شیر غلیظ را هم اضافه می‌کنیم حدود ۱۰ ثانیه با همزن آن را با مواد قاطی می‌کنیم.

۵- آرد و بیکینگ پودر که در ابتدای کار باهم مخلوط کرده‌ایم و دو الی سه بار الک کردیم. با مواد در ۲ الی ۳ مرحله قاطی می‌کنیم و با همزن مواد را می‌زنیم. تا وقتی آرد کامل با دیگر مواد مخلوط شود.

قاطی کردن آرد با دیگر مواد برای درست کردن شیرینی

۶- این مواد برای قالب مستطیلی ۴۴ در ۲۸ کافی است یا قالب مربعی ۳۵ در ۳۵ در هر قالبی می‌ریزید، ارتفاع موادتون در قالب بین ۱.۵ تا ۱ سانتی متر بیشتر نباشد . این شیرینی نباید خیلی کلفت شود قطر مواد زیر آن بعد از پخت بین ۲ تا ۱ سانتی باشد.

قالب را کامل چرب کنید و داخل آن حتماً کاغذ روغنی پهن کنید و داخل کاغذ روغنی هم چرب کنید و آردپاشی کنید. اگر کاغذ روغنی ندارید پست روش درست کردن کاغذ روغنی در خانه را بخوانید.

مواد را صاف و یک دست با ته قاشق در قالب پخش کنید.

ریختن قسمت کیکی شیرینی ملکه بادام در قالب

مواد زیرین را در فر ۱۷۵ درجه که قبل روشن کردیم و ۱۵-۱۰ دقیقه گرم شده در طبقه وسط قرار دهید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باید نیم پز شود. رویه شیرینی نباید تغییر رنگ دهد، همین که دید رویه بسته و کیکتون پف کرده، آمادست تا مواد رویه را اضافه کنیم.

قسمت کیک بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هنوز کامل کامل نپخته اگر خلال بزنید هنوز مواد به خلال می چسبه اما روی کیک بسته شده؛

وقتی به این مرحله رسید بدون اینکه فر را خاموش کنید، کیک را از فر خارج کنید و مواد رویه را در همه جای سطح شیرینی پخش کنید.

پخش کردن مواد رویه شیرینی ملکه روی مواد زیرین

توجه کنید چون قسمت زیرین هنوز کمی نرم است و کامل نپخته مواد رویه را یک جا نریزید و بعد بخواهید پخش کنید وگرنه خیلی سخته میشه؛ مواد را تیکه تیکه در همه قسمت های شیرینی بریزید. و با سر قاشق آروم آنها را پهن کنید.

ریختن مواد رویه شیرینی ملکه با انواع مغزها روی مواد زیرین

۷- دوباره شیرینی را داخل فر قرار دهید. تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه؛

روی شیرینی باید در این مدت طلایی شود اگر نشد، گریل فر را یکم روشن کنید تا یکم روی آن طلایی رنگ شود. البته این اختیاری هست و میتونید اینکار رو نکنید.

ولی مواظب باشید حداکثر ۱ الی ۲ دقیقه گریل بالا بیشتر روشن نباشد چون سریع می سوزد. و مدام بهش سر بزنید.

بعد از اینکه شیرینی ملکه بادام خوشمزه شما کاملاً خنک شد آن را برش بزنید.

آماده شدن شیرینی ملکه بادام خوشمزه در فر

توجه: برای برش زدن از سر چاقو استفاده کنید چاقو رو از پهنا نکشید چون رویه شیرینی ممکنه جدا شود. با سر چاقو را با احتیاط تیکه تیکه شیرینی را به آرامی برش بزنید.

نکته: برای اینکه از نظر هزینه این شیرینی به صرفه شود، میتوانید بجای خلال بادام از خلال بادام زمینی استفاده کنید که از نظر من طعم و شکل هیچ تفاوتی با بادام ندارد و اما هزینه آن تقریبا یک چهارم یا یک پنجم می‌شود.

و برای کره بجای کره حیوانی می توانید از کره مارگارین استفاده کنید که هزینه آن نصف کره حیوانی است.

میتوانید برای تنوع دادن به شیرینیتون، مواد رویه را دو قسمت کنید، در یک ظرف ۵۰ گرم مغر آفتاب گردان خام بریزید در یک ظرف ۵۰ گرم خلال پادام اینجوری دو شکل متفاوت می شود و وقتی داخل ظرف سرو می شود زیباتر است.

این شیرینی را می توانید با خلال پسته، پودر پسته و … هرچیزی که دوست دارید تزیین کنید.

شیرینی ملکه بادام همراه با یک لیوان قهوه خوشمزه در زمستان و یا لیوان شربت در تابستون خیلی می چسبه. اینم از شیرینی ملکه بادام من؛جاتون خالی معرکه شده بود.

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خوشمزه و حرفه ای با تمام نکات

نکات مهم برای خوشمزه و حرفه ای شدن شیرینی ملکه بادام

۱-قالبی که استفاده می کنید سعی کنید حتماً مربعی یا مستطیلی باشد؛ چون این شیرینی بصورت مربعی یا مستطیل شکل برش داده می‌شود. می‌توانید قالب پیرکس یا هر نوع قالب مستطیبی و مربعی دیگر را انتخاب کنید.

۲-ته قالب حتماً باید از کاغذ شیرینی استفاده کنید.

۳- حتما از کره استفاده کنید. روغن جامد را جایگزین کره نکنید. چون روی طعم و کیفیت شیرینیون خیلی تاثیر می‌گذارد.

۴- ارتفاع مواد زیرین شرینی همانطور که گفتم نباید خیلی ضخیم یا نازک باشد. ارتقاع ۲ تا ۱.۵ سانتی متر بعد از پخت، بهترین ارتفاع است.

۵- حتماً اجازه بدید شیرینی خنک شود با با یک چاقوی تیز برش بزنید. اگر شیرینی ملکه بادام گرم باشد و برش بزنید مواد رویه آن از هم می پاشند و خرد می‌شوند.

۶- برای مواد شیرینی خیلی مهم است که اندازه‌ها را دقیقه اندازه گیری کنید. بنابراین اگر ترازو آشپزخانه مخصوصاً از نوع دیجیتال آن ندارید، پیشنهاد می‌کنم اگر قصد پخت شیرینی و کیک رو دارید حتماً یکی بخرید.

مثل همیشه اگر شیرینی ملکه بادام مجلسی رو با این دستور درست کردید، حتماً نظرتون رو برام بنویسید. و عکس اون هم در اینستاگرام چاره دان هم ارسال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید این مواد چه اندازه شیرینی میده (وزن) و چه شیرینی دیگه هست مثل این شیرینی مغز دار باشه؟

  2. سلام عزیزم همه دستوراتتون عالیه لطفا چندتا شیرینی ترد ک یعنی سفت و محکم نباشه و ماندگاری داشته باشه بزای عید آموزش بدین لطفااااا 🤩🤗

  3. اکی چه خوشگل چه جالب واینکه شیرینی تنها خوردنی هست که آدم هیچ جوره نمی تونه ازش دل بکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا