آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه کماج یزدی یا همان نان روغنی خوشمزه در تابه

دستور درست کردن نان سنتی کماج یزدیهر وقت دلتون هوس یک نان خوشمزه و متفاوت می‌کند می‌توانید این نان روغنی فوق العاده را خیلی سریع درست کنید. این نان روغنی در واقع کماج سنتی یزد است. طرز تهیه کماج یزدی بسیار ساده است و در ماهیتابه آماده می شود. برای صبحانه یا عصرانه با پنیر و گردو خیلی عالی است. حتما یکبار درست کنید. البته محلی ها بجای لفظ کماج از کماچ استفاده می کنند و بهش نان کماچ میگن.

برای درست کردن آن یا می‌توانید از خمیر آماده نان بربری یا سنگک استفاده کنید یا آرد و مخمر را قاطی کنید و صبر کنید که خمیر برسد که هر دو را براتون توضیح می‌دهم. البته خمیر آماده هم آسان‌تر است هم سریع‌تر نان آماده می‌شود. من خودم همیشه از کنار نانوایی بربری که رد می‌شوم و یاد کماج یزدی می‌افتم خمیر می‌گیرم و درست می‌کنم خیلی کم پیش میاد از آرد و مخمر استفاده کنم.

حتما بخوانید: ۸ طرز تهیه صبحانه متفاوت با تخم مرغ

مواد لازم برای تهیه نان روغنی یزدی

  • آرد یک و نیم لیوان دسته دار (یا از یک چانه خمیر نان بربری بجای آرد، مخمر و آب و نمک استفاده کنید.)
  • خمیر مایه یک قاشق غذا خوری
  • آب گرم حدود یک لیوان
  • نمک یک قاشق مربا خوری سر خالی
  • تخم مرغ یک عدد
  • ماست دو تا سه قاشق غذا خوری
  • سیاه دانه یک قاشق غذا خوری
  • تخم گشنیز نسابیده یک قاشق غذا خوری
  • سبزی های معطر خشک شده مانند ترخون: یک قاشق غذا خوری (دلخواه)
  • زردچوبه یک قاشق چای خوری سرخالی یا ادویه مخلوط: یک قاشق مربا خوری سرخالی (دلخواه)
  • روغن مایع
  • گل گلرنگ که تصویرش رو براتون در ادامه قرار دادم یک قاشق غذا خوری،

مواد لازم برای تهیه کماج یزدی

گلرنگ باعث رنگ دادن به خمیر می شود و مثل زعفران است. اما خیلی ارزان است. از عطاری‌ها می‌توانید تهیه کنید. اگر گلرنگ نداشتید، نصف قاشق چای خوری زردچوبه یا کمی زعفران دم کرده به خمیر بزنید.

گلرنگ برای درست کردن کماج یزدی

مراحل درست کردن کماچ یا کماج یزدی

۱- اگر خمیر بربری ندارید. یک و نیم لیوان آرد را با آب ولرم کم کم مخلوط کنید تا خمیر دیگر به دست نچسبد، آب را کم کم اضافه کنید که خمیر شل نشود. بعد خمیر مایه را با چند قاشق آب گرم و نصف قاشق غذا خوری شکر قاطی کنید بهم بزنید و بعد از ۵ دقیقه روی خمیر بریزید و خمیر را ۳ الی ۴ دقیقه با دست ورز دهید.

حتماً بخوانید: روش صحیح درست کردن خمیر مایه

خمیر را در یک ظرف که حداقل دو برابر مقدار خمیر باشد، بریزید چون وقتی خمیر برسد. حجم آن دو برابر می شود. در ظرف خمیر را بگذارید و ظرف را در یک جای گرم قرار دهید که بعد از حدود یک ساعت خمیر می رسد. هر وقت حجم خمیر دو برابر شد یعنی خمیر رسیده.

۲- تخم مرغ، ماست، سیاه دانه، تخم گشنیز، گلرنگ، سبزی معطر خشک و نمک ( اگر خمیر بربری استفاده کرده‌اید، نمک نمی‌خواهد. ) را باهم مخلوط کنید، بهم بزنید و بعد روی خمیر بریزید.

مخلوط کردن مواد کماج یزدی

توجه: در این مرحله می‌توانید یک عدد پیاز بزرگ را با رنده ریز یا درشت رنده کنید و داخل خمیر بزنید. پیاز سلیقه‌ای است می‌توانید اضافه نکنید. من خودم همیشه پیاز هم میزنم به نظرم خیلی خوشمزه‌تر میشه.

۳- خمیر را با دست یا قاشق خوب ورز دهید که مواد به همه خمیر برسد.

مخلوط کردن خمیر با مواد برای درست کردن کماج یزدی

۴- یک تابه یا قابلمه نچسب را چرب کنید و کمی روغن ته آن باشد. (روغن نباید زیاد ریخته شود در حدی که ته قابلمه برای درست کردن ماکارونی روغن می‌ریزید کافی است.)

اندازه تابه نه باید خیلی بزرگ باشد نه کوچک، مثلاً برای این اندازه خمیر ماهیتابه دو طرفه کافیه. در واقع خمیر را که داخل تابه می ریزید نباید بیشتر از ۳ سانتی متر قطر داشته باشد. تا خوب نان شما مغز پخت شود.

ریختن کماچ یا کماج در قابلمه

۵- حرارت شعله را زیاد کنید تابه که گرم شد خمیر را داخل تابه پخش کنید. خمیر چون مواد بهش اضافه کردید، کمی شل می‌شود اما نگران نباشید.

وقتی اطراف خمیر شروع به جوشیدن کرد. حرارت شعله را خیلی کم کنید، حتی می توانید از شعله پخش کن هم استفاده کنید. درب ماهیتابه را بگذارید تا حدود ۲۰ دقیقه خمیر کم کم مغز پخت شود.

توجه: روی درب ماهیتابه حتما دمی بگذارید تا بخار باعث نرم شدن و خمیر شدن نان نشود.

وقتی یک طرف نان کماج پخت و طلایی شد، آن را با کمک سینی یا دو عدد کف گیر برگردانید. کمی روغن ته ماهیتابه اضافه کنید، درب ظرف در حالی که دمی دارد، ببنید تا طرف دیگر هم حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پخته و طلایی شود.

بعد از اینکه دو طرف کماج یزدی شما طلایی شد، نان کماج شما آمادست که نوش جان کنید.

این نان روغنی ساده و خوشمزه را می‌توانید تنهایی، با پنیر، انواع مربا، عسل، حلوا ارده یا… میل کنید.

طرز تهیه نان کماج یزدی یا همان نان روغنی خانگی

حتما این نان را تا وقتی گرم است میل کنید.

لطفاً شماهم از نان روغنی و کماج‌های متفاوتی که درست می‌کنید برامون بنویسید. همچنین اگر سوالی در مورد روش درست کردن کماچ یا کماج یزدی داردید خوشحالم می‌شوم بهتون کمک کنم.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

۴.۴/۵ - (۷۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. ظاهرش که عالیه حتما مزه اش هم فوق‌العاده اس فقط لطف میکنین بگین اگه خواستیم تو فر یا مایکروفر درست کنیم چیکار کنیم؟ ممنونم🥰

    1. بله خیلی خوشمزه میشه و با پنیر خیلی می چسبه راحت میتونید بذارید داخل تابه نسوز و روی گاز درست کنید من خودم تا حالا این نون رو توی فر نپختم. اصلا این یه نون سنتیه که روی گاز پخته میشه و باید داخل تابه بریزید.

    1. سلام
      ممنون لطف داری 🙂 بله تعریف از خودم نباشه نون خیلی خوشمزه ای میشه حتما یکبار امتحان کن.

  2. سلام خیلی عالیه من خیلی تو خونه ابتکاری غذا و نون و شیرینی بدون فر درست میکنم چون اصلا فر ندارم مثلا کیک لقمه ای توی ساندویچ ساز درست میکنم خیلی عالی میشه تازه رژیمی هم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا