مهارت زندگی

بهترین درمان خشکی و ترک لب در خانه بدون نیاز به پماد با مواد طبیعی

درمان خشکی و ترک لب در خانه با مواد طبیعی و خانگیهمه ما ممکن است دچار خشکی یا ترک در لب هایمان شویم و شاید اولین درمانی که برای خشکی لب به ذهنمان می رسد، استفاده از پماد یا کرم های لب است. اما برای درمان خشکی و ترک لب راه حل های بسیار ساده تری وجود دارد که میتواند خیلی سریع طراوت و نرمی را به لب های ما برگرداند. در اینجا به سریع ترین و بهترین روش های خانگی برای از بین بردن خشکی و ترک لب ها اشاره می کنم. اما قبل از آن بهتر است خیلی کوتاه با علت ایجاد ترک و خشکی لب آشنا شویم.

علت خشکی و ترک لب چیست؟

  1. سردی و خشکی زیاد هوا؛
  2. عدم وجود رطوبت در هوا؛
  3. کم آبی بدن؛
  4. قرار گرفتن در معرض زیاد نور خورشید و آسیب رسیدن به لب ها؛
  5. حساسیت به مواد آرایشی، کرم، رژلب یا حتی خمیر دندان؛
  6. کمبود ویتامین بخصوص ویتامین B,C و آهن؛
  7. تجربه کردن تغییرات زیاد آب و هوایی؛
  8. زبان زدن زیاد لب ها؛
  9. سرماخوردگی؛

راهکارهای جلوگیری و رفع خشکی و ترک لب

علت و درمان خشکی و ترک لب

حالا که علت خشکی، ترک و زخم شدن لب های خود را می دانیم، بهتر می توانیم از ایجاد خشکی و ترک در لب هایمان جلوگیری کنیم. اما بهترین اقداماتی که برای از بین بردن خشکی و زخم روی لب های خود می توانید، انجام دهید را یک به یک برمی شمارم:

حواستان به آب و هوا باشد:

۱- همانطور که خودتان هم حس می کنید، در فصل های سرد و خشک سال مثل پاییز، لب ها و حتی پوست بیشتر خشک می شوند. بنابراین وقتی در معرض هوای سرد و خشک قرار می گیرید، حتماً از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید تا جلوی خشکی بیش از حد پوست و لبهایتان گرفته شود. برای مرطوب کردن لب ها خیلی ساده می توانید از وازلین یا روغن نارگیل استفاده کنید.

۲- اگر در مناطق خیلی خشک زندگی می کنید، با دستگاه بخار یا حتی خیلی ساده تر  یک کتری آب جوش را روی بخاری یا شعله گاز قرار دهید و فضای خانه را مرطوب نگه دارید.

۳- اگر قرار است در معرض نور خورشید برای مدت طولانی قرار بگیرید، حتما از ضدآفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید. پوست لب نازک و حساس است و در برابر آفتاب زیاد، خیلی صدمه می بیند.

حتما بخوانید: راهکارهای طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی

۴- اگر قرار است تغییرات آب و هوایی زیاد را تجربه کنید. مثلاً از شمال کشور به جنوب کشور سفر کنید، حتما به فکر رسیدن رطوبت کافی به پوست و لب های خود باشید. با زدن کرم های مرطوب کننده، ماسک های طبیعی مرطوب کننده مثل ماسک عسل و شیر برای لب و پوستتان و خوردن مایعات کافی، رطوبت پوست خود را تأمین کنید.

آب بنوشید

بدن هر انسانی با توجه به جنسیت و وزن فرد، نیاز به مقدار مشخصی آب دارد. مطالعه پست مقدار آب کافی بدن ما در روز چقدر است؟ بهتون کمک می کند تا در مورد مقدار آب مورد نیاز بدنتان بیشتر بدانید.

مصرف آب کافی علاوه بر تأمین سلامت عمومی بدنتان، برای داشتن پوست، مو و لب های نرم و سالم ضروری است. یکی از علل مهم خشکی و ترک لب می تواند کمبود آب باشد. بنابراین در روز به مقدار کافی مایعات بنوشید.

به موادی که برای پوستتان استفاده می کنید توجه کنید.

حساسیت بکی از علت های خشکی و ترک لب

اگر بعد از زدن رژلب، کرم یا حتی خمیر دندان خاصی احساس سوزش و خشکی در لب هایتان می کنید، احتمالاً به آن حساسیت دارید. دیگر از آن استفاده نکنید.

حتما بخوانید: چگونه بدون آرایش زیبا باشیم با ۲۷ راهکار طبیعی

زیاد لب های خود را با آب دهان خیس نکنید

بعضی از افراد یا حتی خود شما، عادت دارید زیاد لب های خود را زبان می زنید. خیس کردن لب ها با بزاق دهان علاوه بر اینکه موجب خشکی شدید و بدتر شدن خشکی و ترک در لب ها می شود. موجب می شود اگر در بیرون از خانه باشید، آفتاب بیشتر روی لب های شما تأثیر منفی بگذارد. چراکه وجود بزاق دهان روی لب ها باعث جذب بیشتر اشعه ماوراءبنفش و صدمه دیدن بیشتر آنها می شود.

برای جلوگیری و درمان خشکی و ترک لب باید حتماً این عادت را ترک کنید.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

ممکن است علت خشکی و ترک لب های شما هیچ کدام از عوامل بالا نباشد. بلکه بدن شما دچار کمبود ویتامین های ‘گروه B  و ویتامین C  و مواد معدنی مانند آهن است.

مصرف پرتقال، نارنگی، خیارسبز و لیمو در طول روز به داشتن لب های نرم و بدون پوسته کمک زیادی می کند.

روش های طبیعی که در ادامه خواهم گفت کمک می کند رطوبت و ویتامین مورد نیاز به لب های شما برسد و آنها را دوباره نرم و با طراوت کند.

روش های طبیعی و خانگی برای درمان خشکی و ترک لب

درمان طبیعی خشکی و ترک لب با مواد خانگی بدون پماد

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده ملایم است. دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی است و همچنین چربی های اشباع سالم در روغن نارگیل به تقویت دیواره های سلول پوست کمک می کند که موجب مقاوت پوست در برابر آلودگی و رادیکال های آزاد می شود. روغن نارگیل خیلی سریع توسط پوست جذب می شود.

همه موارد بالا روغن نارگیل را به یک کرم عالی برای لب ها تبدیل می کند. هر شب قبل خواب یا در روز به مدت نیم ساعت روغن نارگیل را روی لب ها بمالید. تا لب هایتان دوباره رنگ ترک و خشکی را نبینند.

روغن نارگیل همچنین از بهترین درمان ها برای زخم گوشه لب است.

اگر ترک و خشکی لب هایتان زیاد است ۲ بار در شبانه روز یعنی یکبار در روز و یکبار در شب از روغن نارگیل استفاده کنید.

خامه گرفته شده از روی شیر

کمی از خامه‌ای که روی شیر جمع می شود را روی لب های خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. این خامه یک چربی طبیعی است که به درمان خشکی و ترک لب کمک زیادی می کند. تا از بین رفتن کامل خشکی لب های خود این روش را ۲ بار در روز تکرار کنید.

آبلیمو طبیعی

لیمو برای رفع و درمان خشکی و ترک لب

آبلیمو دارای ویتامین B,C  و آهن است و موجب نرمی و لطافت پوست می شود. برای درمان خشکی لب آبلیمو یکی از بهترین گزینه هاست.

توجه: اگر لب شما زخم است از آبلیمو استفاده نکنید. به دلیل اسیدی بودن آن، باعث درد و سوزش زیاد می شود.

برای رفع خشکی لب باید حتماً لیمو تازه یا آبلیمو طبیعی باشد. آبلیمو را روی لب ها بزنید ۱۵ دقیقه صبر کنید. این روش را ۳ بار در روز تکرار کنید. ممکن است بعد از زدن آبلیمو بخاطر اینکه لب ها خیلی خشک شدند و کمی ترک دارن،د کمی احساس سوزش کنید. اما اگر بتوانید این سوزش را تحمل کنید آبلیمو فوق العاده است.

من همیشه خودم برای درمان خشکی و پوسته پوسته شدن لب از آبلیمو طبیعی استفاده می کنم. واقعا تأثیرش عالیه و با ۲ الی ۳ بار مصرف کردن خشکی لب کاملاً از بین می رود.

رب انار 

رب انار سرشار از ویتامین B , C  است که به درمان سریع خشکی و ترک لب کمک زیادی می کند.

کافی است رب انار را روی لب های خود بزنید، ۲۰ دقیقه بماند بعد لب ها را با آب ولرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید. ۲ بار در روز تا برطرف شدن کامل خشکی و ترک لب خود اینکار را تکرا کنید. عالی عمل می کند خودتون باید امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

راهکار دومی که من همیشه برای درمان خشکی و ترک لب استفاده میکنم و باید بگم عالیه رب انار است.

توجه: رب انار هم خاصیت اسیدی دارد. اگر لب های شما خیلی زخم است از آن استفاده نکنید. موجب درد و سوزش می شود.

آلوئه ورا 

آلوئه ورا موجب رسیدن رطوبت به پوست و لب ها می شود. بنابراین آن را شاداب و نرم کند. همچنین آلوئه ورا برای درمان زخم ها بسیار موثر است؛ بنابراین از این جهت هم به درمان ترک لب کمک زیادی می کند.

آلوئه ورا دارای ویتامین‌های C، A و E. علاوه بر این، ویتامین‌های ب-۱۲، اسید فولیک و کولین است که برای داشتن لب های سالم لازم هستند. همچنین دارای خواص ضد ویروسی و قارچی است که به درمان ترک لب و زخم گوشه لب ها کمک زیادی می کند.

ژل میانی گیاه آلوئه ورا را روی لب ها و حتی پوست خود بعنوان ماسک بمالید، ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد لب های خود را با آب ولرم بشویید. و با حوله نرم آنها را خشک کنید.

وازلین

یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای از بین بردن خشکی و ترک لب ها استفاده از وازلین است. وازلین را روی لب های خود بمالید حداقل ۳۰ دقیقه بماند و خودتان با چشم خودتان نرم شدن لب هایتان را ببینید.

توجه: وازلین و روغن نارگیل یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خشک و پوسته پوسته شدن لب ها در تمام روزهای سال است. بجای پماد برای لب های خود از آنها استفاده کنید.

لطفاً برامون بنوسید: کدام یک از این راهکارها را برای درمان ترک و خشکی لب های خود بکار گرفتید؟ و آیا مؤثر بود؟

۴/۵ - (۱۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام…ممنون عالی بود!
    خودم از وازلین استفاده کردم و تاثیرش رو دیدم خیلی خوب بود، چندبار هم از عسل طبیعی استفاده کردم اونم خوب بود…❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا