آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه مربا انجیر سیاه یا سفید حرفه ای و خوشمزه

طرز تهیه مربا انجیر سیاه خوشمزه و نکاتی که مربا انجیر وا نروداگر عاشق مربا بخصوص مرباهای شیرین هستید حتما از مربای انجیر خیلی خوشتون میاد. برای درست کردن مربا انجیر در اینجا دستور تهیه مربا انجیر سیاه را براتون گذاشتم. البته طرز تهیه آن با مربا انجیر سفید تفاوتی نمی کند و هر نوع انجیری داشته باشید میتونید با این دستور مربا انجیر خیلی خوشمزه و حرفه ای درست کنید.

اکثر مرباها طرز تهیه خیلی ساده دارند؛ اما معمولاً هر کدام چندتا فوت کوزه گری دارند، که اگر بدانی و رعایت کنی، مربا شما از یک مربای معمولی به یک مربا حرفه‌ای و معرکه تبدیل می‌شود، مثل روش درست کردن مربا آلبالو که براتون نکات خوشرنگ شدنش رو نوشتم. برای تهیه مربا انجیر سیاه یا سفید هم چند فوت کوزه گری وجود دارد که در ادامه ضمن توضیح دستور مربا انجیر براتون همه این نکات را می‌نویسم.

مواد لازم برای تهیه مربا انجیر خوشمزه

  • انجیر سیاه یا سفید: نیم کیلو
  • شکر: ۳۵۰
  • آب: یک لیوان
  • آبلیمو: ۱.۵ قاشق غذا خوری
  • هل: ۶-۸ عدد

برای تهیه مربا انجیر هر چقدر انجیر دارید باید دو سوم آن شکر یا ۵۰ الی ۱۰۰ گرم کمتر شکر بریزید. مثلا برای یک کیلو انجیر ۶۵۰ تا ۷۵۰ گرم شکر نیاز دارید.

انجیر و شکر برای درست کردن مربا انجیر سیاه و سفید

تفاوت مربا انجیر سیاه با سفید در چیست؟

دستور تهیه مربا انجیر سفید با سیاه هیچ تفاوتی ندارد، اما ماندگاری مربا انجیر سفید خیلی بیشتر از مربا انجیر سیاه است. مربا انجیر سیاه بیشتر از دو الی ۳ ماه نمی شود در یخچال نگه داری کرد و سریع وا می رود و ترش می کند. اما مربا انجیر سفید تا یک سال هم قابل نگهداری است.

بنابراین مربا انجیر سیاه را همیشه کم در حد یک الی دوشیشه بیشتر درست نکنید. تقریبا ۱ کیلو انجیر سیاه ۲ شیشه بزرگ مربا می دهد. برای درست کردن مربا انجیر سفید هم باید از انجیرهای ریز سفید که در فصل تابستان هستند؛ انتخاب کنید. انجیرهای بزرگ سفید که در فصل پاییز می رسند، هم زود مرباشون وا می رود و خراب می‌شود.

فوت کوزه گری ۱: برای درست کردن مربا انجیر سیاه یا سفید انجیرهایی کوچک تر، سفت تر و انجیرهایی که دم دارند استفاده کنید تا داخل مربا وا نروند.

مراحل پخت مربا

۱- اول از همه انجیرها سفت و درسته را بدون این دم آن ها را جدا کنید، بشویید.

۲- با یک خلال دندان در دو جای انجیر بزنید که بعداً شربت وارد انجیر شود. خلال رو طوری بزنید که از یک طرف وارد شود و از طرف دیگر خارج شود. مثل من:

روش سوراخ کردن انجیر با خلال دادن برای پخت مربا انجیر خوشمزه

۳- بعد انجیرها رو بریزید، داخل قابلمه و اول روشون شکر بپاشید و بعد یک لیوان آب رو هم روی شکر ها بریزید.

فوت کوزه گری ۲: خیلی مهمه اول شکر بریزید روی انجیر بعد آب بریزید. اینکار ساده باعث می‌شود، انجیر سفت شود و موقع جوشیدن وانرود.

فوت وفن درست کردن مربا انجیر سیاه یا سفید خیلی خوشمزه

۴- حالا برای اینکه انجیرها بیشتر سفت شوند و وانرند، قابلمه حاوی انجیر سوراخ شده، شکر و آب رو یک شب تا صبح بگذارید داخل یخچال؛

۵- بعد از استراحت انجیرها آن‌ها را روی حرارت بگذارید و آبلیمو هم داخل آن‌ها بریزید و وقتی شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید، هل ها را درسته  داخل قابلمه بیندازید و درب قابلمه رو بگذارید تا ۵۰ دقیقه تا یک ساعت و نیم انجیرها بپزند.

اگر بعد از ۴۵ الی ۵۰ دقیقه دید مرباتون خیلی آب دارد، درب قابلمه را بردارید، یکم حرارت را بیشتر کنید که آب قابلمه زود کم شود. چون خیلی هم مربا را بجوشد، ممکنه انجیرها له شوند.

فوت کوزه گری ۳: از همان اول که انجیرها را روی حرارت قرار می‌دهید، آبلیمو طبیعی ترجیحاً تازه اضافه کنید تا رنگ مربای شما شفاف‌تر شود. آبلیمو همچین باعث می‌شود مربا شکرک نزند.

فوت کوزه گری ۴: حتما از هل درسته استفاده کنید و یا فقط یک شکاف کوچ روی آن ایجاد کنید که مرباتون بیشتر بوی هل بگیرید. اما از پودر هل استفاده نکنید، چون رنگ مربا را تغییر می‌دهد.

۶- بعد ۵۰ دقیقه مدام به مربا سر بزنید تا شربت مربا یک غلیظ شود و انجیرها پخته شده باشند. مربا وقتی دراد به غلظت می‌افتد، شروع به کف کردن کرده و ایجاد حباب بزرگ می‌کند. اگر روی مربا کف سفید جمع شده این کف ها رو بگیرید تا مرباتون خوشرنگ‌تر شود.

پختن مربا انجیر سیاه در قابلمه

مربا انجیر خوشمزه ما آمادست وقتی سرد شد، داخل شیشه تمیز و خشک بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. اینم از مربا انجیر خوشمزه من، من مربا خیلی دوست ندارم اما این انجیرهای توپلی هی چشمک میزنن بیا منو بخور 🙂

مربا انجیر سیاه و مربا انجیر سفید خیلی خوشمزه و حرفه ای

حتما اگر مربا انجیر سیاه یا سفید با این دستور درست کردید، نظرتون رو برام بنویسید.

۴.۲/۵ - (۴۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. مریای انجیر باید خیلی خوشمزه باشد میدونید خوبه که آدم دنبال چیزهای جدید و متنوع باشد این مربا هم از همین موارد متنوع و جدیده سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا