آشپزیدستور آشپزی

کیک خیس شکلاتی ساده و خوشمزه دستور پخت و نکات طلایی آن

دستور پخت کیک خیس شکلاتی فوق العاده خوشمزه و رژیمیهمیشه وقتی تصاویر کیک خیس رو میدیم دهن آب میافتد دوست داشتم درستش کنم. ولی وقتی دستور پخت کیک خیس شکلاتی رو میدم که حدود یک لیوان روغن داشت پشیمون میشدم. تا اینکه یه روز دلو زدم به دریا و گفتم با روغن کم درست کنم ببینم چی میشه و انصافاً عالی شد. طرز تهیه این کیک خیس عالی به همراه تمام نکات ریز و درشتش رو براتون در ادامه می نویسم. امیدوارم این کیک خوشمزه را درست کنید و لذت ببرید.

پیشنهاد من این است که حتما یکبار این کیک خیس شکلاتی ساده و عالی درست کنید.

مواد لازم برای پخت کیک خیس شکلاتی

  • آرد ۱٫۵ نیم پیمانه (پیمانه من لیوان های دسته دار فرانسوی بود.)
  • شکر ۱ پیمانه سر خالی
  • تخم مرغ ۲ عدد بزرگ یا ۳ عدد کوچک
  • وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری
  • بیکنیگ پودر نصف قاشق غذا خوری
  • کاکائو دو قاشق غذا خوری پُر
  • گلاب ۴ قاشق غذا خوری یا هل سابیده یک قاشق چای خوری (دلخواه)
  • شیر نصف لیوان
  • روغن مایع ۵ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای سُس کیک خیس شکلاتی

  • روغن مایع ۳ قاشق غذا خوری
  • یک استکان شیر
  • نصف لیوان شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو

مراحل پخت کیک خیس شکلاتی

۱- ابتدا حتماً مطلب نکات پخت کیک پف دار و پوک را بخوانید چون تمام نکاتی که در آنجا نوشتم، باید رعایت کنید و البته در همه کیک ها به دردتون میخوره و باعث میشه پف کیکتون عالی بشه. بعد از اینکه اون مطلب رو خوندید برگردید به ادامه دستور پخت کیک خیس و کیک و مواد کیک رو با رعایت اون نکات آماده کنید.

نکته: برای پخت کیک خیس شکلاتی یا هر نوع کیک دیگر برای قاطی کردن مواد از ظرف پلاستیکی استفاده کند تا کیکتان بهتر پف کند.

۲- فر را از اول که دست بکار می شویم روشن می کنیم تا گرم شود. زرده و سفیده را جدا می کنیم  و سفیده را به دور تند هم زن می زنیم تا پف کند و حدود ۱/۳ لیوان شکری که برای کیک کنار گذاشتیم داخل سفیده میریزیم و با هم زن خوب می زنیم تا کاملاً سفیده پف کند و حالت خامه فرم گرفته بگیرد و تا وقتی به سفیده زده شده نیاز نداریم، آن را در یخچال یا جای خنک می گذاریم.

نکته: برای اینکه سفیده پف کند، نباید هم زن خیس یا چرب باشد و باید کاملاً تمیز و خشک باشد. همچنین باید در یک جهت همزن را حرکت دهید.

۳- زرده، ۳/۴ لیوان شکر باقی مانده و وانیل را با همزن حدود ۲ تا ۳ دقیقه در یک جهت خوب می زنیم تا کمی پف کند و رنگ آن سفید شود.

۴- ۲ قاشق روغن را به مواد اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن با همزن می زنیم.

۵- نصف لیوان شیر یا آب جوشیده به همراه گلاب مخلوط می کنیم تا در کل به اندازه ۳/۴ لیوان (پیمانه) بشود. آن را به مواد اضافه می کنیم با همزن می زنیم تا شکر ها کاملاً حل شود.

نکته: دور همزن را زیاد نکنید تا مواد به بیرون نپاشد.

۶- ۲ قاشق غذا خوری کاکائو به مواد بالا اضافه کنید و با همزن بزنید تا با همه مواد مخلوط شود.

اضافه کردن کاکائو به کیک در پخت کیک خیس شکلاتی

۷- آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کنید و در حالی که برای بار چهارم الک می کنید، در یک جهت با همزن به مواد کیک اضافه کنید.

اضافه کردن آرد به کیک در پخت کیک خیس شکلاتی

۸- قالب کیک چرب و آرد پاشی کنید. قبلاً در مطلب طریقه درآوردن کیک از قالب بطور کامل توضیح دادم که چطور قالب کیک را آماده کنید تا کیک به راحتی از قالب جدا شود.

آماده کردن قالب کیک در پخت کیک خیس شکلاتی

۹- حالا سفیده را با قاشق چوبی یا پلاستیکی در یک جهت در حد مخلوط شدن به مواد کیک اضافه کنید. اما زیاد بهم نزنید.

دستور پخت کیک خیس شکلاتی اضافه کردن سفیده به کیک

دستور پخت کیک خیس شکلاتی اضافه کردن سفیده به کیک و روش هم زدن آن

۱۰- مواد را در قالب بریزید. و داخل فر که از ۲۰ دقیقه قبل در دمای ۱۸۰ تا ۱۹۰ روشن بوده، قرار دهید. ۴۰ تا ۵۰ دقیقه با توجه به ضخامت قالبتون طول میکشه تا کیک پخته شود. این فاصله در فر را باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

نکته: ۱/۳ قالب باید خالی باشد تا جا برای پف کردن کیک داشته باشد.

وقتی بوی کیک بلند شد، یعنی کیک شما آمادست. یک خلال دندان وسط کیک بزنید اگر چیزی به اون نچسبید، کیک کاملاً پخته؛ وگرنه باید مدت زمان بیشتری در فر بماند.

دستور تهیه سس کیک خیس شکلاتی

دستور پخت کیک خیس شکلاتی آماده سازی سس آن

در حین پخت کیک سس را آماده کنید. همه مواد یعنی شکر،روغن،شیر و کاکائو را باهم مخلوط کنید و با همزن بزنید تا شکرها کاملاً حل شوند. مقدار سس باید حدود یک لیوان باشد.

نکته: چون مواد سس خیلی آبکی هست برای اینکه موقع هم زدن به بیرون نپاشد از یک ظرف گود استفاده کنید. یک سر همزن را بیرون بیاورید و با سر دیگر همزن و دور کم، مواد را بهم بزنید.

برای پخت کیک خیس شکلاتی بهتر است از کاکائو مرغوب استفاده کنید تا رنگ کیکتون کاملاً سیاه بشه. و اگر دوست دارید کاکائو خیلی داشته باشه می توانید بجای ۲ قاشق از ۳ قاشق پودر کاکائو استفاده کنید. اما اگر کاکائو مرغوب باشد ۲ قاشق پُر، کافیه؛

اضافه کردن سس به کیک 

۱- وقتی کیک را از فر در آوردید و کاملاً داغ هست، با یک خلال دندان تمام کیک را در همان قالب کیک، سوارخ کنید و ۲/۳ سس را با قاشق روی سطح کیک پخش کنید.

۲- ۱۰ دقیقه صبر کنید تا این مواد به خورد کیک برود و بعد کیک را از قالب به ظرف دلخواهتون برگردانید.

۳- دوباره با خلال دندان روی کیک را سوراخ کنید، باقی مانده سس را روی کیک بریزید و صبر کنید تا کیک کاملاً سرد شود.

دستور پخت کیک خیس شکلاتی اضافه کردن سس به کیک

در آخر هم می توانید برای تزیین آن از گاناش استفاده کنید. (که توصیه می کنم حتما از روی آن گاناش بکشید. چون هم خیلی زیبا می شود، هم اینکه طعم آن را باز فوق العاده خوشمزه تر می کند.)

برای تهیه گاناش: ۵۰ گرم خامه روی حرارت بگذارید و بهم بزنید تا به جوش بیاد. وقتی جوشید شعله گاز را خاموش کنید و ۵۰ گرم شکلات تخته ای به آن اضافه کنید بهم بزنید تا شکلات آب شود.

بعد آن را تا هنوز داغ و هست روی کیکتون بریزید و با ته قاشق روی کیک پخش کنید.

حتما شعله گاز را خاموش کنید بعد شکلات بریزید وگرنه شکلات حالت دون دون می شود و اون صافی و شفافی را از دست می دهد.

نکته: برای تهیه گاناش اگر از شکلات تلخ مثلاً ۶۰ تا ۷۰ درصد استفاده کنید کیکتون رو فوق العاده خوشمزه میکنه.

به همین راحتی کیک خیس شکلاتی شما آمادست تا همراه خانواده یا دوستانتان نوش جان کنید.

دستور پخت کیک خیس شکلاتی فوق العاده خوشمزه و رژیمی

نکته: برای پخت کیک خیس شکلاتی بهتر است از قالب هایی که وسطشون باز هست و سوراخ دار هستند، استفاده نکنید چون وقتی کیک خیس می شود و می خواهید از قالب آنها را برگردانید کیک می شکند و خرد می شود.

همانطور که قبلا هم گفتم: نقطه قوت این کیک خیس شکلاتی این است که در آن خیلی روغن کم استفاده می شود و خیلی هم پف دار و اسفنجی است.

طرز تهیه کیک خیس بدون فر در قابلمه

در پستی جداگانه در مورد روش تهیه کیک اسفنجی در قابلمه ۳ روش را گفتم. با یکی از این روش ها و دستور بالا کیک را تهیه کنید و همه مراحل ریختن سس کیک خیس هم مثل قبل انجام می‌شود.

در واقع با نکات گفته شده در پست پخت کیک در قابلمه همین کیک خیس شکلاتی را بجای فر در قابلمه درست می کنید.

امیدوارم از پخت کیک خیس شکلاتی با این دستور لذت ببری. اگر این کیک رو درست کردید، حتماً نظرتون رو بنویسید. همچنین اگر نکته ای برای بهتر شدن آن دارید خوشحال می شوم به من  و همه عزیزانی که این پست را می خوانند. هم یاد بدهید.

۳.۸/۵ - (۶۰ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۲ دیدگاه ها

  1. خسته نباشید و ممنون از اینکه نکات ریز را توضیح میدید به قول معروف فوت کوزه گری سوالی که ازتون داشتم اینه که آیا خمیر کیک باید استراحت کنه چون جای خونده بودم که خمیر کیک باید استراحت کنه شیرینی و پیراشکی

    1. سلامت باشید نظر لطف شماست 🙂 نه خمیر کیک باید سریع بره داخل فر وگرنه کیکتون پفش کم میشه برای همینه که در حین آماده کردن مواد باید فر رو روشن کنید که فر به محض آماده شدن مواد گرم شده باشه و فاصله نیافته اما برای شیرینی ها و پیراشکی فرق می کنه اونا باید استراحت کنند حتما به دستور اون شیرینی توجه کنید.

    1. سلام برای سسش که حتما باید شیر بریزید برای داخل مواد کیک هم میتونید آب بزنید اما پیشنهاد نمی کنم با شیر خیلی طعم بهتری داره و بافت لطیف تری میگیره

  2. سلام خانم اسلامیان من خیلی بابت آموزش کیک از شما تشکر می کنم و بارها این کیک را پختم اما به تازگی متوجه شدم شما در دستور مواد لازم و اولیه میزان روغن را ۵ قاشق غذا خوری ذکر کردید اما در دستور ۲ قاشق و من همیشه با همان ۲ قاشق می پختم و عالی هم میشدند سئوالم این است اگر ۵ قاشق باید روغن داخل مواد بریزیم و بهتر می شود من آن را انجام بدهم و دوم اینکه اگر مواد سس را کمی بجوشانیم بهتر نیست و داخل کیک بیشتر نفوذ نمی کند ؟

    1. سلام،خواهش می کنم عزیزم نوش جانتون، من خودم هم ۲ قاشق روغن می ریختم یکی از دوستان پیشنهاد داد گفت روغنش رو یکم بیشتر بریزید بهتر میشه من امتحان کردم خوب بود برای همین کردم ۵ قاشق، ولی میتونید همون ۲ قاشق هم بریزید. اگر مواد رو بجوشونید یکم غلیظ تر میشه ولی نه بیشتر نفوذ نمی کنه. ولی اگر دوست دارید موادتون غلیظ تر بشه میشه یکم مواد رو بجوشونید.

  3. من تاحالا کیک خیس درست کردم ولی نه اینجوری
    فکر میکنم اینجوری بهتر باشه
    چون تو این دوران کرونا کیک رژیمی باشه بهتره…

  4. سلام وقت بخیر من این کیکو درست کردم عااالی شد طعمش فقط وقتی سسش رو میزنم با اینکه همه جاشو سوراخ سوراخ کردم کامل ب خورد کیک نمیره میشه راهنمایی کنید …ممنونم از دستور عالی و بی نقصتون

    1. سلام خواهش می کنم خوشحالم که دوست داشتید بله سریع سس به خورد کیک نمی ره سس رو باید کم کم اضافه کنید و بعد از چند دقیقه که دو سوم سس اونو روی کیک داخل قالب ریختید چند بار ته قالب رو بزنید زمین که سس بره به خرد کیک اما کلا ۷ الی ۱۰ دقیقه طول می کشه سس کم کم به خرد کیک بره بعد کیک رو داخل ظرف دیگه بر میگردونید و یک سوم باقی مانده سس رو روی اون طرف کیک که البته دوباره سوراخ می کنید می ریزید اینجوری سس رو اضافه کنید کامل میره به خرد کیک. یکم از سس شاید به اطراف کیک پخش بشه و داخل ظرف بریزه که اونم مشکلی نداره.

  5. سلام عزیزم میشه اصلا از پودر کاکائو توی کیک استفاده نکرد؟ آیا لازمه به جاش آرد اضافه کنیم یا ن؟

    1. سلام. برا این کیک نمیشه اگر کیک بدون کاکائو میخوای درست کنی یا کیک اسفنجی رو درست کنید یا کیک پرتقالی اگر آب پرتقال نداری بجاش شیر بریزید. کلمه “کیک اسفنجی” و “پرتقالی” داخل سایت سرچ کنید دستور کیک ها داخل سایت هست. هر دو دستور هم عالی و امتحان شده هستند.

  6. سلام این دستور پخت کیک خیس شکلاتی با دستور پخت کیک خیس شکلاتی کافی شاپی چ تفاوتی داره برای کافی شاپی از پنج تا تخم مرغ استفاده کردید در حالیکه مواد دیگ نسبت ب این دستور پخت افزایش پیدا نکردند تروخدا زود جواب بدید میخام درستش کنم امروز

    1. سلام
      هر دو دستور خوشمزه میشه این کیک از نوع کافی شاپی بیشتر پف می کنه و اسفنجی میشه ولی کافی شاپی کمی خیس تر از این میشه این روش میشه گاناش بکشید ولی کافی شاپی دیگه نیاز به گاناش نداره چون سسش بیشتره، روغن استفاده شده در این کیک هم کمتره. ولی طعم هر دو خوب میشه.

    1. یک قاشق سوپ خوری از مقدار آردتون کم کنید بجاش بجای ۲ قاشق، ۵ قاشق غذاخوری کاکائو بزنید. ولی به نظرم ۵ قاشق زیاده و حداکثر ۴ قاشق برای داخل کیک بیشتر نزنید چون رویه کیک هم کاکائو ریخته میشه.

  7. سلام دوست عزیز آرد رو چقدر باید هم بزنیم؟ یعنی همین که کم کم داریم اضافه میکنیم

    1. سلام بله با همزن خاموش یا لیسک در حدی که آرد با مواد قاطی بشه و دیگه گلوله نباشه کافی هست. آرد و یکباره نریزید مرحله مرحله اضافه کنید در پف کیک خیلی تاثیر داره

  8. سلام من در سایتی دیدم سس را قبل از ریختن روی کیک برای ازبین رفتن بوی روغن میزاره روی اجاق یه چندتا جوش که زد برمیداره امتیازدهی دمای محیط برسه بعد به کیک اضافه کنه چون یاکیک یاشربت یکیشون باید خنک باشن،اگه هردوداغ باشند خمیرمیشه کیکمون،ولی ماشاءالله دستورتون عالیه،شمادرتلگرام یااینستا پیج دارید؟ممنون میشم اطلاع بدهید،پیج من #sanayeghazaei1390
    لازم نیست فالوکنید فقط بهت پیام بدهید که خودم از اطلاعاتتون استفاده کنم

    1. سلام بله در اینستاگرام هم هستبم در سایدبار در قسمت در” اینستاگرام ما رو دنبال کنید ” لینک اینستاگرام هم هست.

    2. سلام ببخشید زیاد سوال میکنم میشه قطر قالب رو بگین همین قالبی که رو عکس هست و اینکه سس باید سرد بشه بعد رو کیک ریخته بشه؟ سس رو گاز باید جوش بیاد؟ چقدر باید روی گاز باشه؟ در کل متوجه نصدم سس و باید چیکار کنم کی بفهمم آماده هست؟ قبل اینکه رو اجاق بزارم هم بزنم یا کلا هم نزنم بزارم رو اجاق؟

      1. خواهش میکنم. قطر قالب من ۲۰ سانتی هست. اول باید اجازه بدید خامه شروع به جوش زدن کند و مدام بهم بزنید که ته نگیرد وقتی جوشید شعله رو خاموش کنید شکلات رو داخلش بندازید و اینقدر بهم بزنید که شکلات کاملاً آب شود. بعد که شکلات ریختید دیگه نباید حرارت بدید شکلات باید با داغی خامه آب شود. مقدار خامه و شکلات باید برابر باشد. یعنی مثلاً ۱۰۰ گرم خامه و ۱۰۰ گرم شکلات. اگر دوست دارید گاناش رقیق تر شود می شود ۷۰ گرم شکلات رو با ۱۰۰ گرم خامه مخلوط کنید. وقتی شکلات در خامه آب شد یعنی آماده است. وقتی شکلات کامل در خامه حل شد، باید سریع روی کیک بریزید تا قبل اینکه سرد بشه و سستون سفت بشه.

  9. سلام عالی بود ممنون .البته من با این دستور خیلی از کیک های دیگه را هم امتحان کردم و همه شان خوب در آمدند.

    1. سلام خواهش می کنم بله نکات گفته شده در اون رو اگر برای دستورهای دیگه هم رعایت کنید کیک های خوبی از آب درمیان.

  10. این توضیحات و نکات ریز ارائه شده در دستور پخت کیک ، نشانه شخصت والای شماست . عالی و بی کم و کاست
    قابل توجه سایتهای دیگه که آدم پیزی از دستوراتشون سر در نمیاره ، علت اصلی این قضیه هم حسادت و بی نظمیه . این یه نظر شخصیه به دل نگیرید
    باز هم ممنون

    1. سلام
      نظر لطف شماست. شاید علت اینکه بعضی از سایت ها دقیق توضیح نمیدن به این دلیله که مطلبی که قرار دادن فقط یک ترجمه‌س، اما دستوارت آشپزی که در چاره دان قرار داده میشه حتما تهیه میشه اگر خوب بود اونو قرار می دم و بخاطر همین با جزئیات توضیح داده میشه.

    1. بله می تونید استفاده کنید ته پیرکس رو حتما گاز روغنی قرار بدید تا کیک رو بتونید بعداً از قالب جدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا