مهارت زندگی

۱۹ استفاده مفید از پوست لیمو ترش

استفاده مفید از پوست لیمو ترش در خانهاحتمالاً این مطلب به این دلیل شما را به این کشانده که به دنبال راهی برای استفاده مفید از پوست لیمو ترش هستید. و شاید به این دلیل این مطلب را می‌خوانید که تا به الان پوست لیمو را دور می‌انداختید و با دیدن عنوان این مطلب از خود پرسیده باشید مگر می توان از پوست لیمو هم استفاده کرد؟

باید گفت بله! اگر این پست را تا آخر بخوانید با ۱۹ کاربرد پوست لیمو ترش در خانه آشنا می شوید و دیگر پوست لیمو را دور نمی اندازید. پوست و تفاله لیمو سرشار از خاصیت و فایده است.

اگر بخواهیم به تعدادی از خواص پوست لیمو اشاره کنیم، موراد زیر را برمی‌شماریم:

  • سلامت قلب
  • کاهش وزن
  • سلامت دهان و دندان (به دلیل وجود ویتامین C)
  • کاهش کلسترول
  • سلامت استخوان و مفاصل (پوست لیمو ترش سرشار از کلسیم است)
  • زیبایی و سلامت پوست
  • کاهش وزن
  • مبازه با سرطان

اگر قصد دارید از تمام قسمت های لیمو ترش استفاده کنید؛ حتی تفاله های آن که از آبلیمو جداکرده‌اید؛ در مطلبی جداگانه ۶ کاربرد مفید تفاله لیمو را برشمردیم. اما پوست لیمو چه کاربردی دارد و راه استفاده مفید از پوست لیمو ترش چیست؟ در ادامه می توانید به پاسخ این سوالات برسید.

۱- استفاده از پوست لیمو ترش بعنوان خوارکی 

استفاده مفید از پوست لیمو ترش و درست کردن پوست لیمو شیرین شده

اگر بخواهید از خواص پوست لیمو ترش استفاده کنید، یک پیشنهاد خوشمزه برای شما دارم، که میتوانید با استفاده از آن یک خوارکی خوشمزه از پوست لیموترش درست کنید و خودتون و کودکانتون از خوردن آن لذت ببرید و البته بعنوان یک پیش غذای خوب و شیک برای مهمان ها نیز می توان استفاده کرد.

می توانید با مراجعه به دستور پخت پوست لیمو شکری با این کاربرد پوست لیمو ترش آشنا شوید. درست کردن پوست لیمو شکری خیلی راحته؛

 

استفاده مفید از پوست لیمو ترش برای خانه داری بهتر 

۲- درست کردن یک پاک کننده قوی از پوست لیمو ترش

یک استفاده مفید از پوست لیمو ترش این است که: بعد از اینکه آب لیمو را گرفتید، پوست لیمو را در یک شیشه ریخته و روی آن سرکه سفید بریزید و درب شیشه را ببندید و ۲ هفته صبر کنید و بعد از دو هفته پوست لیمو را در سرکه فشار دهید و آن را از صافی رد کنید. این مخلوط را در اسپری بریزید و از آن بعنوان ماده ضدعفونی کننده و پاک کننده همه سطوح، بخصوص گاز، سینک، حمام و … استفاده کنید.

۳- خلاص شدن از مورچه و سایر حشرات

مورچه ها از مرکبات فراری هستند. تعدادی پوست لیمو را نزدیک لانه ی آن ها قرار دهید تا مورچه ها را فراری دهید.

۴- خوشبوکننده یخچال 

برای اینکه بوهای مختلف و ناخوشاید یخچال خود را جایگزین عطر خوب لیمو کنید، تعدادی پوست لیمو را در یخچال قرار دهید تا یخچال شما خوشبو شود. و تمام بوهای بد و مختلف آن گرفته شود.

۵- از بین بردن بوی زباله در خانه و آشپزخانه

چند عدد پوست لیمو را در ته سطل آشغال، خارج از کیسه زباله قرار دهید؛ تا بوی نامطبوع زباله ها را بگیرد.

۶- خوش بو کننده هوای خانه

یکی دیگر از کاربردهای لیمو ترش این است که: چند عدد پوست لیمو ترش را در یک ظرف آب قرار دهید و روی حرارت اجاق قرار دهید؛ تا بجوشد حرارت گاز را کم کنید. اجازه دهید عطر لیمو در همه خانه پخش شود.

در زمستان می توانید این ظرف را روی بخاری قرار دهید تا کم کم آب تبخیر شود و عطر لیمو مدت ها در خانه شما باشد.

۷- برق انداختن ظروف استیل

برق انداختن ظروف استیل یک کاربرد پوست لیمو ترش

بعد از آب گیری از لیمو، قسمت داخلی لیمو را برای تمیز کردن و برق انداختن سطوح استیل مانند کتری، گاز، سینک و شیرآلات خانه استفاده کنید.


حتما بخوانید : دو روش برای تمیز کردن قابلمه استیل سوخته


۸- از بین بردن لکه چای و قهوه 

قسمت داخلی پوست لیمو را روی لیوان، فنجان و قوری بکشید؛ تا تمام لک های آن ها از بین برود و کاملاً سفید و تمیز شوند.

۹- پاک کردن لکه زرد زیر بغل 

یکی دیگر از استفاده مفید پوست لیمو ترش این است که قسمت درونی آن همراه با تفاله های لیمو ترش را در محلی هایی از لباس که لک های زرد ناشی از عرق کردن هست بکشید.

اگر لباستان خیلی لک دارد، روی لیمو جوش شیرین بریزید و روی محل لک بکشید. یک شب تا صبح بماند و بعد لباس را در ماشیت لباسشویی بشویید.

۱۰- تمیز کردن مایکروویو

دو تا سه تیکه بزرگ از پوست لیمو ترش را در یک ظرف شامل یک لیوان آب قرار دهید و در مایکروویو قرار بگدارید. مایکروویو خود را در بالاترین درجه قرار دهید و بگذارید ده دقیقه پوست لیمو در آب بجوشد.

بخار لیمو چربی‌هایی که به دیواره مایکروویو چسبیده را جدا می کند. در آخر با یک دستمال تمیز دیواره مایکروویو خود را برق بیندازید.

۱۱- تمیز کردن تخته برش

برای تمیز کردن و خوشبو کردن تخته برش گوشت و … خود، قسمت داخلی پوست لیمو را نمک بزنید و روی تخته برش بکشید تا خوب تمیز شود.و بوی نامطبوع آن برود. همچنین اگر دستتان بوی گوشت و ماهی دارد، می توانید پوست لیمو را روی دست خود بکشید.


حتما بخوانید: از بین بردن بوی ماهی و سیر از دست


استفاده مفید از پوست لیمو ترش برای زیبایی و سلامت پوست و بدن

۱۲- مرطوب کننده و تمیز کننده پوست

استفاده مفید از پوست لیمو ترش برای مرطوب کردن پوست

اگر به دنبال راهی برای استفاده از پوست لیمو ترش هستید؛ می توانید از آن برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. لیمو ترش را روی پوست خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید.

در هنگام استفاده از لیمو ترش در معرض آقتاب قرار نگیرد. لیمو باعث می شود اشعه ماوراءبفش بیشتر روی پوست اثر کند و پوست دچار آفتاب سوختگی شود.

همچنین از لیمو در جاهایی که زخم دارد و اطراف چشم استفاده نکنید.

می‌توانید پوست لیمو را خشک و آسیاب کنید و همیشه این پاک کننده را در خانه داشته باشید و هر موقع نیاز داشتید با کمی آب آن را خمیر درست کنید و روی پوست خود بکشید.

کاربرد پوست لیمو ترش برای پوست

۱۳- سفید و براق کننده ناخن

قسمت درونی پوست لیمو ترش را روی ناخن خود بکشید. لیمو باعث رشد بیشتر ناخن ها، روشن و براق شدن ناخن می شود.

۱۴- از بین بردن لک ها و روشن کردن پوست 

پوست لیمو ترش را رنده ریز کنید و  با زردچوبه و عسل قاطی کنید. روی پوست خود بمالید، ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد پوست خود را بشویید. این ماسک را هفته ای دوبار روی پوست خود بزنید تا لک های پوست شما برود و پوستتان نرم و روشن شود.

اگر دوست دارید از ماسک زردچوبه و پوست لیمو ترش استفاده کنید؛ قبل از آن، روش پاک کردن زردی زردچوبه روی پوست را بخوانید.

۱۵- سفید کننده زانو، آرنج و زیر بغل 

روی قسمت داخلی پوست لیمو ترش جوش شیرین بزنید و روی زانو و … که تیره شدن بکشید. ده دقیقه و هفته ای ۲ بار با آن نواحی تیره پوست خود را مالش دهید تا تیرگی آن ها برطرف شود.

۱۶- پاک سازی پوست

بر روی لیمو شکر بزنید و ۱۰ دقیقه روی پوست خود بکشید و بعد با آب گرم صورت خود را بشویید. اینکار برای پاک سازی و روشن کردن پوست بسیار مفید است.

۱۷- نرم کننده کف پا

استفاده از پوست لیمو ترش برای کف پا

با استفاده از پوست لیمو ترش کف پاهای خود را نرم و مرطوب کنید و ترک پای خود را درمان کنید. پوست لیمو حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که به آرامی سلول های مرده پوست را حذف می کند.

نصف لیمو بزرگ که آب آن را گرفتید در پاشنه پای خود قرار دهید و نصفه دیگر آن را در بقیه کف پای خود بکشید و ۳۰ دقیقه صبر کنید.

۱۸- سفیدکننده طبیعی دندان

استفاده مفید از پوست لیمو ترش برای دندان

بر روی لیمو جوش شیرین بزنید و روی دندان های خود بکشید. ترکیب لیمو و جوش شیرین جرم دندان را از بین می برد و آنها را سفید میکند.

۱۹- برطرف کننده خشکی لب ها

اگر لب های شما خشک می شود، پوست لیمو را روی آن بکشید تا همیشه لب های نرم و خوش رنگ داشته باشید.

شما چه پیشنهادی برای استفاده مفید از پوست لیمو ترش دارید ؟


در ادامه بخوانید: نکات لازم برای گرفتن آبلیمو و راه های جلوگیری از خراب شدن آبلیمو


پیشنهاد دیجیکالا

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام. خودتون می تونید از طریق پاپ آپی که در اواسط نوشته بهتون نشون داده میشه مشترک خبرنامه بشید. ولی شما الان عضو خبرنامه شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا