کودکمهارت زندگی

با کودک بد غذا چه کنیم : ۷ راه حل بد غذایی کودکان در هر سنی

با کودک بد غذا چیکار کنیم ؟ راهکار های مقابله با بد غذایی کودکبا کودک بد غذا چیکار کنیم؟ این سوال و درگیری فکری شما و خیلی از مادرانی است که کودکشان درست غذا نمی خورد. اما خبر خوب این است که: قرار نیست این بد غذایی در کودک شما ادامه‌دار باشد؛ چون شما اینجا هستید. یعنی دنبال راهکارید. سعی می‌کنم بهترین راهکارهایی که میتواند به شما و کودکتان کمک کند رو براتون بنویسم. فرفی نمی‌کند کودک ۱ یا ۲ یا چند ساله بد غذا داشته باشید. مطمئن باشید این روش‌ها به شما کمک خواهدکرد.

پسر منم در یک سالگی خیلی بد غذا بود. بطوریکه من فقط ۱ صبحانه باید براش آماده می‌کردم، بیشتر میوه‌ها رو نمی‌خورد، گوشت و خورشت نمی‌خورد و حتی لواشک که همه دوست دارند، نمی‌خورد. ولی با این رعایت و دانستن نکاتی که در ادامه براتون می‌نویسم. همه چیز درست شد. الان تقریباً همه چیزها رو میخوره و رشد نرمال و کافی داره. پس اول نگرانیتون رو بگذارید کنار و باهم بریم سراغ راهکارهای درمان بد غذایی در کودکان

درمان بد غذایی کودک و نحوه رفتار با کودک بد غذا

۱- مطمئن شوید کودک شما غذا نمی‌خورد

یک روز توجه کنید تا شب کودک شما چه چیزهایی می‌خورد و هرچیزی که می‌خورد حتی یک عدد شکلات را بنویسید. در شب بررسی کنید که آیا کودک شما واقعاً بد غذا هست! یا به دلیل خوردن چیزی به غیر از غذا مثل هله هوله سیر می‌شود و نیازی به خوردن غذا احساس نمی‌کند. برای مثال:

ممکن است از ۱ ساعت قبل از ناهار بستنی بخورد و یک بستنی کامل برای یک کودک ۱ تا ۲ ساله به اندازه یک وعده ناهار انرژی دارد.

ممکن است شیر یا ابمیوه زیاده می‌خورد. شیر و آبمیوه کالری بالایی دارند و موجب سیر بودن و عدم غذا خوردن کودک می‌شود. سعی کنید اگر کودک شما شیرخوار است میزان شیر را کم کنید یا اگر بزرگ‌تر از ۲ سال است، در روز فقط یک لیوان شیر آن هم در وعده میان وعده به او بدهید. یعنی ۳ ساعت مانده به ناهار یا شام.

ممکن است به او تیکه تیکه غذا می‌دهید و همین موجب می شود خودتان متوجه نشوید چقدر خورده و کودک هم اصلاً احساس گرسنگی نکند. با یادداشت کردن همه چیزی که می خورد بیشتر متوجه می شوید که آیا کودک شما غذا نمی خورد یا غذای درستی نمی خورد!؟

خوردن میان وعده‌های سنگین و چرب و پرقند موجب می‌شود کودک شما از خوردن غذای اصلی سربازبزند.

توجه: اگر کودک شیرخواره دارید باید توجه داشته باشید کودک مخصوصاً کودک بدغذا دوست دارد تمام انرژی روزانه خود را از شیرمادر یا شیر خشک دریافت کند که این می تواند برای مادر خیلی آزاردهنده باشد. بنابراین حتماً به میزان شیری که به او می دهید توجه کنید باید میزان شیر را کم کنید تا کودک بیشتر غذا بخورد.

تا یادم نرفته: اگر کودک شما شیرخواره دارید حتما این دو پست را بخوانید تا به روش صحیح از شیر گرفتن کودک و از پوشک گرفتن کودک آشنا شوید. در آنجاهم نکات خوبی براتون نوشتم که کمک میکنه راحت‌تر از این دو چالش عبور کنید.

۲- نمودار رشد فرزند خود را بررسی کنید.

۲- به نمودار رشد او توجه داشته باشید. اگر بچه قد و وزن نرمال دارد پس نگران نباشید این نشان می‌دهد کودک شما کالری مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. چاق و تپل بودن کودک الزاماً نشان از سالم بودن او نیست. مهم این است که کودک شما نمودار رشد نرمال و خوبی داشته باشد.

۳- کارهایی که نباید در مقابل کودک بد غذا انجام دهید

  • هیچ وقت دنبال کودک برای غذا دادن ندوید.
  • وقتی حواسش نیست قاشق را در دهانش نبرید.
  • برای غذا خوردن یا نخوردنش شرط نگذارید.

این اینکارها کودک شما را لج باز می‌کند. صبر داشته باشید و بی‌جهت این حس را به کودک خود ندهید که اگر غذا نخورد، میتواند از شما سوءاستفاده کند و شما هرکاری می‌کنید که او غذا بخورد.

۴- استقلال بچه را در نظر داشته باشید.

بچه ها به شدت استقلال طب هستند و دوست دارند بیشتر کارها را خودشان انجام دهند. بنابراین به هیچ وجه قاشق را به زور از دست بچه نگیرید که خودتان به او غذا بدهید. اینکار موجب لجبازی بیشتر بچه می‌شود.

همانطور که بچه راه رفتن بلد نیست و باید مدام زمین بخوره تا یاد بگیره و همه ما این دوران را پشت سر گذاشتیم، پس انتظار نداشته باشید، بچه‌ها برای سال‌های اول بدون اینکه غذا را بریزند و لباسشان را کثیف کنند، غذا بخورند. پس اصلاً بچه را برای کثیف کردن خودش سرزنش نکنید و متوجه باشید که او در حال یادگیری است و همیشه یک رو فرشی یا یک ملافه زیر کودک که در حال غذا خوردن هست پهن کنید که با خیال راحت اجازه بدهید خودشان غذا بخورند.

برای بد غذا نبودن کودک اجازه دهید اگر دوست دارد خودش غذا بخورد

۵- از هر فرصتی برای غذا دادن به کودک استفاده نکنید.

  • برای غذا دادن به او ساعت مشخصی داشته باشید، مثلا بین ۱۲ تا ۱ ظهر وقت ناهار باشد.
  • دنبال کودک راه نیافتید و به او غذا بدهید، اجازه دهید یاد بگیرید که باید در سر سفره یا میز بشنید و غذا بخورد.
  • موقع تماشای تلویزیون یا بازی کردن به کودک غذا ندهید.
  • کارهایی نکنید که کودک برای غذا خوردن گول بخورد، مثل دادن اسباب بازی دلخواهش یا هواپیما کردن غذا و … اینکارها کودک را برای خوردن غذا به نوعی پرتوقع می‌کند و انتظار دارد همیشه اینکارها رو بکنید تا غذا بخورد.

۶- مادر کودک بد غذا باید بداند که:

مهمترین و مهمترین نکته برای از بین بردن بد غذایی در کودک این است که مادر اضطراب و استرس خود را کنار بگذارد.

بگذارید بیشتر توضیح بدهم:

یکی از اصلی‌ترین مواردی که موجب بد غذایی در کودک می‌شود، دلسوزی نابجای والدین بخصوص مادر است. این را بدانید هیچ بچه‌ای در دنیا با یک وعده غذا نخوردن آسیب نمی‌بینید.

پس اگر کودک بد غذا دارید شاید بخاطر همین مورد خیلی مهم باشد که اگر فقط ۳ الی ۴ روز تحمل کنید و پا روی این دلسوزی خودتون بگذارید، بهتون قول می‌دهم ۸۰ درصد موضوع بد غذایی کودک شما حل می‌شود. میدونم سخته ولی اگر دوست دارید کودک بد غذا نداشته باشید و مشکل بدغذایی کودک خود را برای همیشه حل کنید فقط چند روز تحمل کنید.

اگر برای مثال کودک شما ناهار نخورد به هیچ عنوان به او هله هوله و یا دسر ندهید. به او بگوید الان سفره جمع شده غذا نداریم و باید تا میان وعده صبر کند.

در این فرصت تمام هله هوله‌ها و غذاها رو از دسترس او خارج کنید و تا ۲ الی ۳ ساعت بعد از ناهار که زمان میان وعده می‌رسد به هیچ عنوان به غیر از آب به او چیزی ندهید.

زمان میان وعده، ناهار را دوباره گرم کنید.ازش بخواهید بنشیند و اگر دوست دارد خودش و یا شما به او غذا بدهید. خواهید دید که با میل خیلی بیشتر غذا می‌خورد.

با اینکار کودک متوجه می‌شود هر غذایی زمان و وقت مشخص دارد و ایندفعه موقع ناهار می‌نشید و کامل غذا می‌خورد.

گاهی اوقان کودک در وعده ناهار غذا نمی‌خورد، چون میداند هر وقت بخواد میتونه یه چیزی بخوره و شما بهش اونایی که دوست داره مثل هله هوله میدید، در نتیجه موقع ناهار نیاز و میلی برای خوردن ندارد. پس لطفاً اینکار را نکنید و همه چیز در وقت مشخص باشد.

(اشتباه منم برای بد غذا شدن پسرم در سن ۲ سالگی همین بود و خوشبختانه این دلسوزی رو کنار گذاشتم و بعد از یک هفته کاملاً عوض شد.)

توجه: اگر غذایی را برای اولین بار به بچه می‌دهید اگر برای بار اول و دوم نخورد یا خیلی دوست نداشت، زود تسلیم نشوید برای اینکه کودک به یک غذای جدید عادت کند تحقیقات نشان داده، باید ۱۰ تا ۱۵ بار از آن غذا بخورد.

۷-ترفندهایی برای ترغیب کودک به خوردن غذا

بعد از اینکه نکات بالا را رعایت کردید، حالا باید میل به غذا خوردن را در کودک خود تقویت کنید، که ترفندهایی که در ادامه می‌نویسم بهتون خیلی کمک می کند:

۱- تزیین غذا:

یکی از موثرترین روش‌ها برای ترغیب بچه به غذا خوردن اینکه در غذا را براش تزیین کنید یا تو ظرف های قشنگ و رنگی رنگی براش غذا بکشید. زیبا بودن شکل غذا همونطور که خودمون رو ترغیب به خوردن می‌کند، موجب میشه اگر کودک بد غذا دارید بیشتر به خوردن میل نشان دهد.

تزیین غذا یک راهکار خوب برای مقابله با کودک بد غذا

۲- کودک را در درست کردن غذا شریک کنید.

با توجه به سن کودکتون اونو در آشپزخونه موقع پخت غذا راه بدید و اجازه بدید کارهای کوچک درست کردن غذا را بر عهده بگیرد مثل:

  • برای صبحانه پنیر و گردو را آن طور که دوست دارد در بشقاب بچیند.
  • تخم مرغ آبپز سرد شده را پوست بگیرید.
  • یکم روی سبزیجات آب بگیرید تا تمیز شوند.
  • و …

اینکار هم اعتماد بنفس بچه را بالا میبرد هم کمک میکند میل بیشتری به خوردن غذا نشان دهد.

راستی حتما سر سفره جلوی پدر یا بقیه افرادی که حضور داشتند، بگید مثلاً مریم امروز در درست کردن غذا به من کمک کرده و از پدرش زیر میزی بخواهید که از غذای امروز تعریف کنه. همه اینها در اعتماد به بنفس فرزند شما خیلی تأثیر دارد.

برای بیشتر غذا خوردن کودک بد غذا اجازه دهید در آشپزی کارهای آسان را انجام دهد

 

۳- روش پخت غذا ها را تغییر دهید:

اگر کودک شما مثلاً تخم مرغ آبپز نمی‌خورد، اما نیمرو شده آن را می‌خورد، خب مهم نیست. به او تخم مرغ نیمرو بدهید. مهم این است که تخم مرغ بخورد. بعداً که بزرگتر شد کم کم به او تخم مرغ آبپز هم بدهید.

اگر گوشت نمی‌خورد. سعی  کنید گوشت چرخ کرده به غذا بزنید یا خیلی ریز کنید که بدون اینکه متوجه شود گوشت بخوردو به طعم آن عادت کند. کم کم در بزرگسالی خودش می‌خورد، چون طعمش برایش آشناست.

۴- اشتیاق خود را به غذا نشان دهید.

خودتان با میل و بَه بَه کنان غذا و میوه بخورید. بدون اینکه بخواهید به او اصرار کنید بخورد. برای مثال چند عدد هلو نرم و رسیده بشوید و شروع به خوردن با میل کنید و چند بار بگید وای چقدر خوشمزست. و اصلاً به کودکتون نگید توهم بیا بخور. اگر اومد یکی بهش بدید و اصلاً بهش نگا نکنید و به خوردن ادامه دهید تا خودش بخورد.

بعضی بچه‌ها برای جلب توجه اگر ببیند شما زیاد به خوردن یا نخوردن آنها حساس هستید با دیدن اینکه دارید بهشون نگا م‌ کنید از خوردن سرباز می‌زنند.

۵- در جمع غذا بخورید.

سعی کنید وعده ناهار خودتان و سایر افراد خانواده را طوری تنظیم کنید که همه باهام در سفره بنشنید، همراه با کودک خود غذا بخورید، در بین غذا خوردن باهم حرف بزنید و اجازه صحبت به کودک خود هم بدهید.

باهم غذا خوردن میل به خوردن را در کودک بیشتر می‌کند. بخصوص اگر یک یا چند همراه کوچک دیگر هم داشته باشد. برای مثال بچه‌ها در مهد کودک بهتر و بیشتر غذا می‌خورند چون باهم می‌خورند.

برای رفع بد غذایی کودک کودک باید در جمع خانواده غذا بخورد.

چند نکته دیگه برای رفتار با کودک بد غذا

۶- یک راه حل مهم دیگر برای کودک بد غذا نداشتن این است که: برای غذا خوردن کودک یک برنامه مشخص داشته باشید و در سر ساعات خاصی به او غذا و میان وعده بدهید و خارج این ساعات از دادن هر نوع خوراکی به او پرهیز کنید.

۸- حتما پست ۵ راهکار برای اینکه کودکان خود را از خوردن مواد غذایی ناسالم دور کنیم را بخوانید.

 توجه: به مشکلات گوارشی و حساسیت‌های غذایی کودک خود توجه داشته باشید. ممکن این عدم غذا خوردن کودک شما به دلیل مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس، یبوست و … باشد. اگر با راهکارهای بالا به نتیجه نرسید، حتماٌ با پزشک کودک خود مشورت کنید. در مورد علائم و راه حل ریفلاکس و دل درد در کودکان شیرخواره قبلاً در پست جداگانه نوشتم. اگر فرزند شیرخواره دارید، پیشنهاد میکنم حتما این پست را در ادامه بخوانید.

تا حالا کدام یک از نکات بالا را برای غذا دادن به فررند خودتون رعایت نمی‌کردید؟ با خواندن این پست به نظرتون مهمترین عامل برای بد غذا بودن کودک شما چیست؟ بعلاوه از تجربیات خوب خودتون در برخورد با کودک بد غذا و اصلاح سبک غذا خوردن آن برامون بنویسید.

۴.۲/۵ - (۲۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام
    مشکل اصلی من همین نخوردن کودکم هست و ما مجبورا باهاش بازی می‌کنیم تا غذا بخوره
    و واقعا درمونده شدم
    الان که پست شما رو دیدم میخوام این کار رو انجام بدم خدا کنه نتیجه بگیرم چون خیلی تلاش کردم خودش غذاشو بخوره . این بد غذایی پسرم از زمانی شروع شده که ۹ ماهه بود پسرم
    یه مدت مریض شده بود ما براش با بازی کردن و سرگرم کردنش بهش غذا دادیم الان که ۱۸ ماهش شده واقعا خستمون کرده و خودش به هیچ عنوان حاضر نیست غذا بخوره
    بعضی وقتا غذا رو تف میکنه 😓😑

  2. من کودک یکساله دارم و بد غذا متاسفانه خیلی بد کتکش میزنم ببار از روی زمین بلندش کردم کوبوندمش زمین و با قاشق محکم زدم تو صورتش جای دستام روی بدنش موند سیلی محکمی تو صورتش زدم متاسفانه این کار هروزمه چکار کنم الآنم نشسته روبروم نگام می‌کنه بغلم نمیاد یکسالشه خیلی بد کتکش میزنم فکر میکنم آخرش می‌کشمش چکار کنم سرماهم خورده ن سوپ ن غذا ن هیچی

    1. شما با اینکار هم کودکتون رو از خودتون دور می کنید و هم بیشتر از همه خودتون رو آزار میدید با آرامش بهش غذا بدید نخورد سعی کنید همون غذا رو طی چند وعده کم کم بهش بدید. مطمئن باشید با زدن بچه بی گناه ، بهتر نمی شه

  3. من کودک بد غذا دارم. کارمندم با باباش غذا میخوره. بد غذاییش عصبیم کرده. و بچه ام عصبی . نمیدونم چکار کنم؟به دادم برسید

  4. سلام چه پست جالبی لذت بردم تمام نکات را دقیق گفته بودید ممنون من این موردها را زیاد دیدم :- کارهایی که نباید در مقابل کودک بد غذا انجام دهید
    هیچ وقت دنبال کودک برای غذا دادن ندوید.
    وقتی حواسش نیست قاشق را در دهانش نبرید.
    برای غذا خوردن یا نخوردنش شرط نگذارید.
    از این کارها زیاد میکنند ولی به قول خود شما اگه یکم پدرها و مادرها از این دلسوزی ها و روش های غلط دست بردارند خیلی از بچه ها هم دیگه این جوری بار نمیاند
    موفق باشید

    1. سلام سلامت باشید بله متاسفانه مشکل خیلی از پدر مادرا همین بدغذایی بچه هاست و بیشترش هم بخاطر اینه که ما خودمون با دلسوزی بی جا بدعاتشون می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا